Jednokolé a kulové tanky

Moderátor: Rase

Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Jednokolé a kulové tanky

Příspěvek od badaxe »

Takže "Vojenaja Technika 12/2017 je už doma a krom článku (pro mne nezajímavého) o "šarotancích" tedy kulových tancích Stalina, je tam i drobná zmínka o kugelpanzeru. Pomocí OCR jsem ji stáhl a kdo zná jazyk Puškinův může si to přečíst v originále
КАМИКАДЗЕ ИЛИ ПУНКТ НАБЛЮДЕНИЯ?
Вокруг зтой загадочной разработки Третьего рейха споры кипят
до сих пор. Учитывая, что от проекта не сохранилось фактически ничего,
кроме единственного зкземпляра, выставленного в Бронетанковом
музее в Кубинке, с Кugеlрапzеr связано больше домыслов, чем
фактов. «Шаротаню> был захвачен в 1945 году бойцами РККА на Куммерсдорфском
полигоне вермахта. Судя по всему, па машина была разработана в 1930-х годах фирмой Krupp. Она представляет собой цилиндр с двумя вращающимися
полусферами по бокам. Вместо гусениц на полусферах имеются простейшие
грунтозацепы. В передней части корпуса на уровне глаз водителя
сделана смотровая щель. Бронемашина приводиnась в движение
простым мотоциклектным мотором, а вооружение на нее не устанавливали вовсе. Хотя в кабине вместе с водителем мог поместиться один пехотный пулемет.
Традиционно считается, что Кugеlрапzеr ИСПОЛЬЗ0Вался в качестве передвижного наблюдательного пункта на полигонах. Для . корректировки артиллерийского
огня в реальном бою он непригоден в силу слабого бронирования.
Однако, по некоторым данным, образцы «шаротанков» оmравлялись немцами в Японию. Не исключено, что их могли предназначать для «танковых камикадзе».
Однако никаких подтверждений зтому нет. Сколько было ПРОИ3ведено машин - неизвестно. На единственной уцелевшей имеется надпись «Экземпляр 37».
Боевая масса: 1,8 тонны.
Толщина брони: 5 миллиметров.
Скорость: 8 километров в час
Экипаж: 1 человек.
Вооружение: отсутствует.
Произведено: неизвестно.

Pro ty kdo rusky neumí, jsem přidal překlad.
Kamikadze nebo pozorovatelna?
Kolem této záhadné věci z třetí říše se vrší spory dodnes. Protože o projektu se nic nezachovalo, krom jediného exempláře uloženého ve sbírkách muzea v Kubince, je kolem Kugelpazeru víc výmyslů než faktů. Kulový tank byl ukořistěn vojáky RKKA na polygonu v Kummersdorfu v roce 1945. Podle všeho byl vyroben ve třicátých letech u firmy Krupp. Stroj je vlastně válec zakončený dvěma polokoulemi na bocích, které se otáčí. Místo pásů jsou na polokoulích jednoduše drapáky. V přední části trupu, je v úrovni očí řidiče udělána pozorovací štěrbina. Stroj byl poháněn obyčejným motocyklovým motorem a nenesl žádnou výzbroj. I když v kabině spolu s řidičem mohl být i pěchotní kulomet. Tradičně se tvrdí, že stroj byl užíván jako pohyblivá pozorovatelna na polygonech. Pro korekci dělostřelecké palby v opravdovém boji se nehodil, kvůli slabému pancíři. Podle některých zdrojů byly plány kulových tanků odeslány němci do Japonska. Není vyloučeno, že je mohli připravovat jako tanky kamikadze, ale nic takového není ani potvrzeno. Kolik bylo vyrobeno těchto strojů není známo, na jediném zachovaném kusu je nápis „Ekzemplář 37“
bojová váha: 1,8 t
síla pancéře: 5 mm
rychlost: 8 km/h
obsluha: 1 muž
výzbroj: není
vyrobeno: není známo

Pokud někdo udělá přesnější překlad, je to na něm. Co je důležité, poměrně solidní ruský ruský časopis uvádí jako místo získání Kummersdorf což by mělo rozhodně větší logiku, než Makdžusko. Výroba v 30´letech (které by odpovídal i slabý pancíř) je také pravděpodobnější než mnohde uváděný rok 1944. Zajímavá je i zmínka o nápisu "ekzemplář 37" může se týkat kolikátý je to vyrobený kus, ale třeba i roku výroby, nebo že jde o 37 model čehokoli od zmíněné firmy. Bohužel z ruského přepisu se nic moc usuzovat nedá. Použití (možná až po zjištění že je to jinak k ničemu) jako pozorovatelna někde na cvičišti by asi odpovídalo schopnostem stroje vážícího 1,8 tuny a poháněného motorem z motorky, tam bych si dovolil pochybovat že to v terénu mělo nějakou pohyblivost.

Kdo by si chtěl užít s šarotanky(kulovými tanky), časák je možné stáhnout na ruském serveru mirageswar, nebo farposst.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Jednokolé a kulové tanky

Příspěvek od Rase »

s ruštinou zrovna nejsem kámoš .)) pokud se k tomu někdo odhodlá, přepište to i sem - díky

osobně jsem si myslel, že to bude něco jako pozorovatelské budky. Ona mobilnost je pro mě poměrně nepochopitelná ale po přesun na silnici nebo letištní ploše, asi dostatečné. Osobně si myslím, že pochází z roku 1937, kdy byl čas a materiál, na podobné kuriozity. Vzhledem k hmotnosti jako "auto" to opravdu nebyla žádná hitparáda
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Jednokolé a kulové tanky

Příspěvek od Rase »

Čínští vojáci trénují rovnováhu při jízdě na šlapacích jednokolkách - velmi nutně ji potřebuji doma :D

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Jednokolé a kulové tanky

Příspěvek od badaxe »

No ono česky je to asi spíš používané "monocycle" nebo "monowheel" protože jednokolka je zažité spíš pro takovou tu věc v cirkuse kde sedí klaun na sedle nad kolem. Ale tohle je docela zajímavá věc, která původně vznikla v šedesátých letech 19. století a tak do 30´let 20. století se celkem vážně vyráběla. Důvodem údajně bylo, že velké vnější kolo samozřejmě lépe přejíždělo různé nerovnosti na tehdejších cestách. celé to funguje tak, že vnější kolo je v dotyku se silnicí a má uvnitř menší kolo, které slouží jako kolejnice pro samotné kolo s jezdcem (to je to stříbrné uvnitř na čem ten číňan sedí a šlape). šlapání a převod jsou samozřejmě přopojenu k vnitřnímu (stříbrnému) kolu. No a pak ta síla ze šlapání je převáděna (obvykle třením, ale jde to i ozubením) na ten velký kruh a ten se točí jako normální zadní kolo bicyklu. Výhodou je že tak díky většímu obvodu kola (toho barevného) jde dosáhnout větší rychlosti, i to je uváděno jako důvod konstrukce, ale v šedesátých letech předminulého století to asi nebyl důvod na tehdejších cestách to asi nešlo. Rovnováhu asi čiňani necvičí, věc pokud jede je jako gyroskop a drží stabilitu v podstatě sama. Důvod bude asi jinde. Celá věc má dost vad, které se v podstatě nikdy nepovedlo odstranit. Samozřejmě je problém víc jak jeden pasažér, další je že se tam nedá naložit celkem žádný náklad, takže na výlet si stan a spacák, natož slečnu holt nevezmete. Co je ale problém opravdu zásadní je zatáčení s tou věcí, de facto zaráčíte tím že změníte své těžiště (a vykloníte se ven z kruhu). Samozřejmě nějaké ostré zatáčky tak "řezat asi nejdou. No a když dojedete na místo tak samozřejmě je další problém, kam s tou ohromnou věcí. Dodnes existují nadšenci co tyhle věci staví a jezdí s nimi jako s motocykly )je to už na motor) ale prostě je to věc ne moc použitelná.
Myslím, že číňani spíše cvičí právě to zatáčení a tedy pohyb těla pro ovládání nějakého stroje který to využívá. Je to zajímavá atrakce :-)
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Jednokolé a kulové tanky

Příspěvek od Rase »

díky za upřesnění. Mezi tuzemskými průkopníky, můžeme zmínit Ludvíka Očenáška, který se snažil prodávat podobný samohyb vlastní konstrukce. Právě jednoduchá šlapací verze se mi hodně líbí, k ježdění po městě a ohromování kolemjdoucích ideální. Co jsem tak pochopil, tak je i docela problém s brždění z kopce. Prakticky všechny možné konstrukce již byly vyzkoušeny a ani jedna se nerozšířila, jako kuriozitka ale super. Přikládám nějaká videa:

https://www.facebook.com/zlatadomacikni ... 897139891/
malé dítě di sviští na motorové monokolce

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Jednokolé a kulové tanky

Příspěvek od badaxe »

Brždění, nejen z kopce, ale prostě ve větší rychlosti má takový problém :-) může se stát a stává, že síly které brzdí přemohou gravitaci a jezdec je spolu s vnitřním kruhem (který se zablokoval vůči vnějšímu) ocitne v podstatě hlavou dolů :-) Ono těch nevýhod je víc, do města je třeba dost zásadní nevýhoda ta velikost, není kam to postavit, je to vysoké a "dlouhé". No a to zatáčení je docela problém v městském provozu, Některé modely měly na zatáčení malá kolečka na bocích (na takové tyčce) nebo to jezdec v menší rychlosti přbrzdil podrážkou :-) (někdy na to prý měli i něco jako malé lyže). Je to rozhodně zajímavý samohyb, ale spíš tak někde mimo provoz, třeba na letišti, snad jediná výhoda co to má ve městě je, že to asi nikdo nepřehlédne a řidiči aut do toho asi nestrčí.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Jednokolé a kulové tanky

Příspěvek od Rase »

D'Harlingue Monowheel

Závodní jednokolka, jejímž autorem byl Alfred E. D'Harlingue (1888-1974) ze Saint Louis. Titulní fotografie pochází z dubna 1914, kdy byla otisknuta v časopise Popular Mechanics. Patent získal v roce 1915 a různé zkoušky na okruhu probíhaly i v roce 1917. Po vstupu USA do války, rozdmýchala tato jednokolka představivost umělců, jak se prohání přes zákopy na bojišti. Pozoruhodné vozidlo lákalo velké množství obdivovatelů i zvědavců, ale zůstalo pouze u prototypu, který patrně nesplnil původní očekávání. Nutno podotknout, že nebyl určen do běžného provozu, kde by byla vrtule značně nebezpečnou, ale pouze na závodní okruh. Zde mohlo dosáhnou dosti slušné rychlosti.

Obrázek
LRL6SERW6XD6GQFCWQEGWPOER4.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“