Obrněný automobil Romfell (R-U)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Obrněný automobil Romfell (R-U)

Příspěvek od Rase »

6a01fc636d2da2a042bcb98598c10557.jpg

Obrněný automobil Romfell

Prvním kdo rozpoznal vojenský potenciál motorových vozidel, byl rakouský arcivévoda Leopold Salvátor Rakousko-Toskánský (1863-1931). Právě na jeho popud navrhl Paul Daimler (1869-1945) v roce 1903 obrněný automobil Austro-Daimler. Prototyp vozidla se účastnil císařských manévrů v Těšíně, v roce 1906. Oproti očekávání konstruktérů se vozidlo ukázalo být v terénu až neskutečně pomalé, motor kouřil a byl velice hlučný. Byl to debakl. Obdobně dopadla i spolupráce společnosti Škoda a Daimler, v roce 1905, na obrněném vozidle Škoda-Daimler. Změna přišla až o několik let později, v roce 1914, kdy vypukla válka. Na Východní frontě se situace nevyvíjela dobře a vrchní velení armády si velice rychle uvědomilo svoji chybu, když již dříve nevěnovalo pozornost nákupu obrněných automobilů. Zvláště když Carská armáda disponovala velkým množstvím obrněných vozidel a později zde byly dislokovány i belgické obrněnce Minerva (Automitrailleuse Minerva). Navíc prakticky všechny okolní státy vyvíjely vlastní obrněné automobily, nebo je nakupovali ze zahraničí, navíc v nemalém množství. Začátkcem roku 1915 se objevily první návrhy tuzemských konstrukcí obrněných automobilů. První bylo nabídnuté, né příliš podařené vozidlo Junovicz PA1 (Panzer Auto 1), které navrhl mladý kapitán Junovicz. Jednalo se v podstatě o opancéřovaný nákladní automobil, bez otočné věže. Uherská část monarchie nechtěla zůstat pozadu a bylo rozhodnuto demonstrovat maďarskou technickou inovaci a schopnosti uherského průmyslu. Stavba prototypu byla zahájena na jaře 1915 v budapešťské továrně Automobil Ersatzdepot a zapojeno bylo i několik menších maďarských soukromých podniků. Již v roce 1915 navrhl kapitán Ing. Brankó Romanovics a nadporučík Simon Fellner velice zajímavý obrněný automobil. Zkratka jejich jmen se později používala jako označení vozidla Romfell. Nejprve si ale přiblížíme osobu nadporučíka Fellnera. Simon Fellner pocházel ze smíšeného manželství, jeho otcem byl Maďar József Fellner (dědeček byl mlynářem v Temešváru) a matkou Němka Franciska Kellner. Simon se narodil 28. října 1880, později získal technické vzdělání a stal se inženýrem. Díky jazykovým schopnostem a technickému talentu, cestoval po Evropě. V roce 1908 se oženil s Rózsou Kolossváry a narodily se jim tři děti József (1909), Rózsa (1913) a Sándor (1919). V době války se stal dělostřeleckým důstojníkem v hodnosti nadporučíka. První obrněnec Romfell byl postaven na podvozku automobilu Mercedes Motorcar (Personenkraftwagen) s registrační značkou VI 865. Automobil poháněl motor o výkonu 95 koňských sil a výkon byl přenášen pomocí řetězového převodu. Vozidlo bylo dokončeno koncem srpna 1915. Zkoušky obrněných vozidel probíhaly od září do listopadu a poněkud překvapivě i úspěšně. Následně byly odeslány k armádě. Druhé vozidlo Romfell bylo postaveno až koncem roku 1917, nebo začátkem následujícího roku, tentokrát na podvozku automobilu Samson Seilwindenwagen M09. Ten poháněl čtyřválcový motor o výkonu 75 koňských sil a méně výkonné řešení bylo patrně zvoleno kvůli nedostatku podvozků vhodných k přestavbě. Druhý automobil Romfell již měl lehce upravenou i pancéřovou nástavbu o tloušťce 6 mm. Pokud jde o samotné vozidlo, tak konstrukce vozidla je velice elegantní. Délka byla 5,7 m, šířka 1,8 m a výška 2,5 m. Na vrcholu korby byla usazena nízká otočná věž s kulometem Schwarzlose M07/12 a zásobou 3 000 kusů munice 8×50 mm R Mannlicher. Zajímavostí je, že kulomet byl snadno ovladatelný a krom pozemních cílů mohl postřelovat i nepřátelské letouny. Vozidlo vážilo 3 tuny, ale někdy se mluví i o hmotnosti 7 tun (!), maximální rychlost 26 km/h a dojezd 100 až 150 km. Pozoruhodné je, že vozidlo bylo vybaveno bezdrátovým telegrafem od společnosti Siemens & Halske. Krom zmíněných dvou vozidel, byly údajně postaveny další dva Romfelly na kořistních italských podvozcích Fiat (2t). Na tomto podvozku byl nejspíš i poslední rozestavěný obrněnec. Co se týče bojového nasazení, tak toho je známo jen velice málo. Původně byl první Romfell nasazen nejspíš na Balkáně nebo na Východní frontě. Jediné ověřené nasazení pochází z Italské fronty v roce 1918. Zde byl první vyrobený automobil, nasazen v rámci jednotky K.u.K. Panzerautozug No.1 poblíž Udine. Zde byly nejspíš připraveny vniknout do průlomu na frontě a pronásledovat ustupujícího nepřítele, pokud by se taková příležitost naskytla. Tato jednotka se skládala z jednoho italského kořistního automobilu Lanzia IZ, ruského kořistního automobilu Austin, dvou vozidel Junovicz a jednoho vozidla Romfell. Podle fotografie vozidla Romfell v kasárnách v Klagenfurtu (Korutany), neznámého data, osádku tvořil Fähnrich Jack a Zugsführer Schroderböck (velitel vozidla). Po skončení války byly zbylé Romfelly nasazeny Maďarskou Rudou armádou. Jeden obrněný automobily byl údajně ukořistěn postupujícím rumunskými jednotkami. Můžeme říci, že Romfell byl velice elegantním vozidlem, ale jízdní vlastnosti byly velice mizerné a pohyb mimo cesty byl komplikovaný. Paradoxně tak můžeme říci, že nejkvalitnějšími obrněnými automobily monarchie, byly kořistní vozidla, nikoliv tuzemské konstrukce.

Zdroj:
The Austro-Hungarian Forces in World War I (2) - Jung Peter
Fejezetek a magyar katonai harcjárművek gyártástörténetéből... - Haris Lajos (2003)
Az első magyar építésű páncélkocsi - Horváth János (1983)
A magyar királyi Honvédség fegyverzete - Bonhardt, Sárhidai a Winkler (1992)
Fellner Simon, Újpesti Helytörténeti Értesítő - Hirmann László (2014)
Stahl und Eisen im Feuer – Panzerzüge und Panzerautos des K.u.K - Hauptner a Jung (2003)
Tanki Honvedšega, Bronekolekcia 3/2005

http://www.ujpest.hu/galeria/intezmenye ... 201404.pdf
http://www.tanks-encyclopedia.com/ww1/a ... ed-car.php
http://landships.info/landships/car_art ... _info.html
http://www.aviarmor.net/tww2/armored_ca ... omfell.htm
https://www.militaryfactory.com/armor/d ... mor_id=993
http://www.jaskolowski.art.pl/fsar2/2010/NYMBURK.html
http://www.elsovilaghaboru.net/2016/01/ ... enete.html
https://ru.wikipedia.org/wiki/Romfell
http://www.panzernet.net/php/index.php?topic=4196.0
http://forum.valka.cz/topic/view/59298/RUM-Romfell

romfell_armoured_car_1915-78168.jpg
romfell_07_large.jpg
ROMFELL2.jpg
Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Obrněný automobil Romfell (R-U)

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Zdá se, že nějací nadšenci u nás mají jeho repliku (nebo dokonce pravý exemplář)

Obrázek

(via FB)
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12966
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněný automobil Romfell (R-U)

Příspěvek od Rase »

Nee, je to zmenšená replika, ale hodně pěkná, viděl jsem tenhle Romfell v Terezíně :)

Přikládám ještě fotografie, které byly v albu chorvatských vojáků, nalezeného na východní frontě. Nejspíš nebylo součástí jejich jednotky, ale pouze si pořídili fotografii tohoto vozidla. Popisek zní "Zur erinnerung am Romfell". Zveřejněny byly na stránce http://gmic.co.uk/topic/69436-romfell-armoured-car/

image.aspx12.thumb.jpg.19ce0a1aecb7da954c9a9c61a026e39e.jpg
image.aspx123.thumb.jpg.22f60ebf4ccd551b174ae0f4e694c93f.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11465
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Obrněný automobil Romfell (R-U)

Příspěvek od Zemakt »

První obrněnec Romfell byl postaven na podvozku automobilu Mercedes Motorcar (Personenkraftwagen) s registrační značkou VI 865. Automobil poháněl motor o výkonu 95 koňských sil a výkon byl přenášen pomocí řetězového převodu. Vozidlo bylo dokončeno koncem srpna 1915. Zkoušky obrněných vozidel probíhaly od září do listopadu a poněkud překvapivě i úspěšně.
Řekl bych, že svým způsobem za úspěchem prvotní konstrukce stál relativně velký výkon motoru. Na tu dobu.
jízdní vlastnosti byly velice mizerné a pohyb mimo cesty byl komplikovaný
De facto, typické pro většinu tehdejších obdobných vozidel. Nicméně ta elevace věžového kulometu, famózní záležitost, nadčasová.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“