Tank Frot-Turmel-Laffly (FRA)

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12968
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Tank Frot-Turmel-Laffly (FRA)

Příspěvek od Rase »

Obrázek

Obrněný silniční válec Frot-Turmel-Laffly

Když v srpnu 1914 propukla první světová válka, situace na bojištích se velice rychle změnila z manévrové, na válku poziční. Nyní stáli francouzští konstruktéři před požadavkem, jak sestrojit nejideálnější stroj, který by dokázal překonat složitý terén, překonat drátěné překážky nepřítele a bezpečně projít zemí nikoho. Mezi různými zemědělskými traktory, ať již kolovými nebo pásovými, byl i jeden velice netradiční podvozek - silniční válec - hovorově též "parní válec". Již devět měsíců před vznikem britského tanku Little Willie, pracoval francouzský konstruktér Paul Frot na obrněném vozidle zcela nového typu, které by se dalo označit za tank. Práce na vývoji probíhaly od počátku prosince 1914 a do poloviny března byl postaven prototyp. Výroba prototypu proběhla ve společnosti Corpet & Louvet. Základem obrněného vozidla byl motorizovaný kolový silniční válec Laffly z roku 1912, na který byla umístěna podlouhlá pancéřovaná korba. Pancéřování dosahovalo šířky 7 mm, celková délka činila 7 m, výška 2,3 m a šířka 2 m. Vozidlo vážilo 10 tun a o pohon se staral benzínový motor o výkonu 20 koní. Devítičlennou posádku tvořili velitel, řidič, mechanik a šestičlenná obsluha kulometů. Výzbroj tvořily čtyři kulomety, patrně starší typ St. Étienne Mle 1907 (Mitrailleuse Mle 1907 T) ráže 8 mm Lebel, který vyráběla zbrojovka Manufacture d'Armes de Saint-Etienne (MAS). Teoreticky by bylo možno použít i novější kulomety Hotchkiss ráže 8 mm. Výhledově se počítalo i s instalací kanónů, leč v poněkud nepraktické pozici, po stranách korby. Zkoušky vozidla proběhly v areálu společnosti Corpet & Louvet, dne 28. března roku 1915. Vozidlo si vedlo poměrně dobře a dokázalo úspěšně zničit zátarasy z ostnatého drátu i překonat svah o stoupání 25°. Díky slabému motoru však postrádal potřebnou pohyblivost a dosahoval pouze rychlosti 3-5 km/h. Tak jako ostatní rané projekty, byl i Frotův tank zamítnut, když francouzské Ministerstvo války rozhodlo upřednostnit tank Schneider CA1, jehož základem byl podvozek amerického pásového traktoru Holt 75 s nekonečným housenkovým pásem. Tento tank byl sice těžší o 3,5 tuny, ale díky výkonnějšímu motoru Schneider o výkonu 45 kW, byla jeho maximální rychlost až 7,5 km/h.

Technické parametry:
Posádka 9
Délka 7 m
Šířka 2 m
Výška 2,30 m
Hmotnost 10 t
Pancéřování 7 mm
Hlavní zbraň 4 kulomety
Výkon 20 hp
Max. rychlost 3–5 km/h


Zdroje:
https://en.wikipedia.org/wiki/Frot-Laff ... =633781545
https://en.wikipedia.org/wiki/St._%C3%89tienne_Mle_1907
http://palba.cz/viewtopic.php?f=209&t=7748
http://www.palba.cz/album/displayimage.php?pid=24946

Obrázek

Obrázek
francouzský kulomet St. Étienne Mle 1907

Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“