karaya1 píše:Ale musíš brát v potaz, že Liberatory byly potřeba i jinde, boj proti ponorkám (navíc jak byl efektivní v době, kdy neměli centimetrové radary?)
Sorry pánové, že se vám ještě montuju do vzrušující akademické debaty, kde dle své momentální ideologické potřeby vesele žonglujete se situací v létě 1941 v Anglii a na podzim 1943 v Indii, ale tohle je docela zásadní věc a bylo by dobré připomenout základní fakta.
Otázka samozřejmě zní, co se dá považovat za definici "efektivní boj proti ponorkám". Pokud se do ní vejde "jen" nudná letecká ochrana konvojů, pak by možná bylo záhodno pánům akademikům připomenout, že v souboji letadlo versus ponorka bylo jednoznačným vítězem letadlo už v dobách, kdy slova Liberator a radar neznamenala vůbec nic. Pro ponorku je totiž letadlo - a je úplně jedno jaké - nad konvojem to samé, co pro zloděje medvěd na zahradě domku, který chce vykrást. Například za rok 1918 bylo na všech mořích zaznamenáno jen šest ponorkových útoků na konvoje s leteckou eskortou a i ty se odehrály patrně jen proto, že ponorkáři si letadla jednoduše nevšimli. Na začátku WW2 si na to Angličané přirozeně vzpomněli a když to šlo, tak konvoje letecky chránili, byť k dispozici měli třeba jen šrot jako Stranraer bez jakéhokoli radaru. A ukázalo se, že ono to funguje úplně stejně dobře jako v roce 1918...
Úvahy o tom, zda Liberator bez centimetrového radaru byl vůbec k něčemu dobrý, jsou tedy naprosto zbytečné.