U-864 - Operace Caesar
Napsal: 30/12/2008, 00:49
Dnes (29. 12. 2008) šel na ČT2 dokument U-864 - Hitlerovo poslední smrtící tajemství.
Krátce - ponorka se vydává na tajnou plavbu - má dopravit do Japonska proudové motory, německé a japonské(!) techniky, mající za úkol rozjet v Japonsku výrobu proudových letadel. Na palubě jsou také díly a dokumentace k raketám V-2.
U-864 byla ponorka třídy IX, kterou potopila dne 9. února 1945 britská ponorka HMS Venturer, při potopení zahynulo všech 73 osob na palubě.
Je to jediný prokazatelný útok jedné ponorky na druhou, přičemž obě byly ponořeny.
Ponorka byla detekována v březnu 2003 2,2 míle v hloubce 150 metrů od ostrova Fedie (60.46N, 04.35E) a v současné době se řeší co s nákladem 65 tun rtuti na palubě, která měla sloužit pro výrobu zbraní - nyní tento náklad kontaminuje vodu v norských vodách.
Plavbu ponorky po vyplutí z německé ponorkové základny v Kielu 5. prosince 1944 doprovázejí nehody. Ponorka najede na dno a kapitán ač loď není poškozená kapitán Ralf-Reimar Wolfram (31. března 1912 - 9. února 1945) se rozhodne pro opravu v suchém doku v norském Bergenu.
Tento svůj záměr ohlásí radiem, což způsobí, že Británie vyhlásí generální hon na tuto ponorku (ve zprávě uvádí že náklad je po najetí na dno v pořádku) nedbaje na skutečnost, že tím může prozradit že umí dešifrovat Enigmu a provede nálet na základnu v Bergenu speciálními bombami dne 12. ledna 1945.
Dok je zasažen, ale ponorka útok přečká a vyplouvá na moře, ale se zpožděním.
6. února se projevuje závada na ponorce, na jednom z jeho dieslových motorů. Kapitán opětovně oznamuje Bergenu, že se do něj vrací na opravu, což je pro Brity díky Ultra skvělá zpráva pokusit se zopakovat na ni hon.
Díky hluku motoru jej uslyší jedna z hlídkujících ponorek HMS Verturer, jejíž kapitán Launders pomocí hydrofonu a periskopovému pozorování pozoruje periskop U-864, který její kapitán neopatrně používá pro kontrolu trasy. Je si dobře vědom hluku který vytváří, ale používá pouze kličkování v periskopové hloubce, takže kapitán Vertureru má dostatek času přečíst vzorec úhybných manévrů a po třech hodinách sledování vypouští čtyři torpéda do předpokládaného směru s časováním 17,2 sekundy.
Tři torpéda míjí, čtvrté ale ponorku zasahuje doprostřed. Výbuch ji rozlomí a vymrští částečně nad vodu, což vidí jeden z norských rybářů.
Ponorka i se svým tajemstvím zůstává na 58 let utajena v archivech, než je zjištěna v rybách vylovených v těchto vodách nebezpečné množství rtuti (o tom, že ponorku náhodně objevili rybáři nějak nemohu skousnout) a byla vyslána expedice k prozkoumání vraku a stavu 1857 kanystrů s rtutí, které pomalu rezavějí.
V celé oblasti je zakázán rybolov a uvažuje se, že ponorka bude zalita do betonu, aby rtuť dále neunikala. Její tajemství tak bude bezpečně pohřbeno.
Kdo neviděl, dostupné je to např. zde: http://www.uloz.to/509561/u-864-cz.avi
Po shlédnutí dokumentu vyvstalo několik otázek:
1) Kapitán byl s ponorkou na moři již od roku 1943, proč se dopustil tolika chyb?
2) Proč kapitán neměl nařízen radiový klid vzhledem k důležitosti mise?
3) Uvádí se závada na dieselovém motoru. Ponorka ale měla dva, mohla plout jen na jeden.
4) Jak ponorka mohla jet na dieselový pohon, když byla ponořena a jen občas vysunula periskop? Nebylo to náhodou tak, že kapitán nepoužíval periskop, ale loď jela na šnorchl, kterým byl tento typ vybaven?
5) Co všechno bylo obsahem nákladu této ponorky?
6) Byla to pouze jediná mise, nebo těch ponorek bylo více?
7) Pokud jich bylo více, proplula nějaká?
8) Měly jaderné údery na Japonsko s těmito misemi nějakou souvislost?
9) Jakým způsobem doopravdy detekoval HMS Verturer U-864?
10) K jaké zbrani měla sloužit přepravovaná rtuť? Nebyl také přepravován antimon a neměla být výsledkem červená rtuť, k jejíž syntéze chyběl Německu jen jaderný reaktor?
Krátce - ponorka se vydává na tajnou plavbu - má dopravit do Japonska proudové motory, německé a japonské(!) techniky, mající za úkol rozjet v Japonsku výrobu proudových letadel. Na palubě jsou také díly a dokumentace k raketám V-2.
U-864 byla ponorka třídy IX, kterou potopila dne 9. února 1945 britská ponorka HMS Venturer, při potopení zahynulo všech 73 osob na palubě.
Je to jediný prokazatelný útok jedné ponorky na druhou, přičemž obě byly ponořeny.
Ponorka byla detekována v březnu 2003 2,2 míle v hloubce 150 metrů od ostrova Fedie (60.46N, 04.35E) a v současné době se řeší co s nákladem 65 tun rtuti na palubě, která měla sloužit pro výrobu zbraní - nyní tento náklad kontaminuje vodu v norských vodách.
Plavbu ponorky po vyplutí z německé ponorkové základny v Kielu 5. prosince 1944 doprovázejí nehody. Ponorka najede na dno a kapitán ač loď není poškozená kapitán Ralf-Reimar Wolfram (31. března 1912 - 9. února 1945) se rozhodne pro opravu v suchém doku v norském Bergenu.
Tento svůj záměr ohlásí radiem, což způsobí, že Británie vyhlásí generální hon na tuto ponorku (ve zprávě uvádí že náklad je po najetí na dno v pořádku) nedbaje na skutečnost, že tím může prozradit že umí dešifrovat Enigmu a provede nálet na základnu v Bergenu speciálními bombami dne 12. ledna 1945.
Dok je zasažen, ale ponorka útok přečká a vyplouvá na moře, ale se zpožděním.
6. února se projevuje závada na ponorce, na jednom z jeho dieslových motorů. Kapitán opětovně oznamuje Bergenu, že se do něj vrací na opravu, což je pro Brity díky Ultra skvělá zpráva pokusit se zopakovat na ni hon.
Díky hluku motoru jej uslyší jedna z hlídkujících ponorek HMS Verturer, jejíž kapitán Launders pomocí hydrofonu a periskopovému pozorování pozoruje periskop U-864, který její kapitán neopatrně používá pro kontrolu trasy. Je si dobře vědom hluku který vytváří, ale používá pouze kličkování v periskopové hloubce, takže kapitán Vertureru má dostatek času přečíst vzorec úhybných manévrů a po třech hodinách sledování vypouští čtyři torpéda do předpokládaného směru s časováním 17,2 sekundy.
Tři torpéda míjí, čtvrté ale ponorku zasahuje doprostřed. Výbuch ji rozlomí a vymrští částečně nad vodu, což vidí jeden z norských rybářů.
Ponorka i se svým tajemstvím zůstává na 58 let utajena v archivech, než je zjištěna v rybách vylovených v těchto vodách nebezpečné množství rtuti (o tom, že ponorku náhodně objevili rybáři nějak nemohu skousnout) a byla vyslána expedice k prozkoumání vraku a stavu 1857 kanystrů s rtutí, které pomalu rezavějí.
V celé oblasti je zakázán rybolov a uvažuje se, že ponorka bude zalita do betonu, aby rtuť dále neunikala. Její tajemství tak bude bezpečně pohřbeno.
Kdo neviděl, dostupné je to např. zde: http://www.uloz.to/509561/u-864-cz.avi
Po shlédnutí dokumentu vyvstalo několik otázek:
1) Kapitán byl s ponorkou na moři již od roku 1943, proč se dopustil tolika chyb?
2) Proč kapitán neměl nařízen radiový klid vzhledem k důležitosti mise?
3) Uvádí se závada na dieselovém motoru. Ponorka ale měla dva, mohla plout jen na jeden.
4) Jak ponorka mohla jet na dieselový pohon, když byla ponořena a jen občas vysunula periskop? Nebylo to náhodou tak, že kapitán nepoužíval periskop, ale loď jela na šnorchl, kterým byl tento typ vybaven?
5) Co všechno bylo obsahem nákladu této ponorky?
6) Byla to pouze jediná mise, nebo těch ponorek bylo více?
7) Pokud jich bylo více, proplula nějaká?
8) Měly jaderné údery na Japonsko s těmito misemi nějakou souvislost?
9) Jakým způsobem doopravdy detekoval HMS Verturer U-864?
10) K jaké zbrani měla sloužit přepravovaná rtuť? Nebyl také přepravován antimon a neměla být výsledkem červená rtuť, k jejíž syntéze chyběl Německu jen jaderný reaktor?