Stránka 1 z 1

Schnellboot Typ S-6 a S-7

PříspěvekNapsal: 4/9/2009, 18:35
od Zemakt
Schnellboot Typ S-6 a S-7 (1933-34)


Obrázek

Zařazením menší série „Schnellbootů“ Typu S-2(více zde: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=21&t=3121) do služby v průběhu roku 1932 vývoj člunů této kategorie v Německu samozřejmě neskončil, ba naopak. Jako hlavní nedostatek těchto lodí byly shledány benzínové motory. Ostatně není žádným tajemstvím, že benzín jako poměrně snadno výbušné palivo, není pro pohon bojové lodi příliš vhodný. Z tohoto důvodu se následný vývoj německých torpédových člunů ubral směrem náhrady tohoto problematického pohonu.

Obrázek

S-9

K zařazení prvního S-bootu vybaveného dieselovým pohonem do služby u Reichsmarine došlo v roce 1933, když oním člunem se stal S-6. Přestože "šestka" konstrukčně vycházela z předchozího typu, velikost a hmotnost prvních dostupných dieselů byla příčinou celkového nárůstu rozměrů, a to ve všech směrech. Člun byl oproti předcházejícímu Typu S-2 delší o cca 3,5 metru, šířka vzrostla o 0,6 a ponor o 0,55 metru, přičemž výtlak činil 95 tun. Konstrukce trupu byla opět smíšená: tj. kombinace lehkých kovů a mahagonového dřeva s ocelovými nosníky. Nejdůležitější změnou ovšem byla instalace pohonné jednotky, skládající se ze tří sedmiválcových dieselů MAN L7 19/30 o souhrnném výkonu 3 960 k. Zavedením vznětových motorů výrazně kleslo nebezpečí výbuchu neseného paliva, zároveň pak znatelně narostl dosah lodě (758 n.mil/22 uzlů oproti 582 n.mil/22 uzlů staršího typu). Loď byla schopna vyvinout maximální rychlost až 33,8 uzlů.

Obrázek

S-12

Rostoucí sebevědomí Německa v polovině třicátých let, mělo taktéž vliv na opuštění od výzbroje „snadno demontovatelnými“ torpédomety, přičemž nadále zůstalo jen u torpédometů v pevné montáži. V této souvislosti došlo k náhradě letité 50,0 cm ráže torpédometů za progresivnější 53,3 cm, vyvíjené od počátku 30-let. Dvojici odpalovacích zařízení dále doplňoval na zádi situovaný kanón Rheimetall 2cm/65 C/30 a příďový kulomet MG 34 ráže 7,92 mm. Posádka byla tvořena 12 muži.

Zde pár TTD poměrně "vousatých" torpéd G7
Vznik: 1910
Zavedení do služby: 1913
Hmotnost: 1 365 kg
Délka: 7,02 m
Nálož: 195 kg Hexanite
Dosah: 4 000m/37 uzlů, 9 300m/27uzlů
Pohon: parní

A zde pro srovnání TTD torpéda G7a
Vznik: 1930
Zavedení do služby: 1938
Hmotnost: 1 528 kg
Délka: 7,186 m
Nálož: 280 kg Hexanite
Dosah: 6 000m/44 uzlů, 8 000m/40uzlů, 14 000m/30uzlů
Pohon: parní

Obrázek

Torpédo G7a

Přestože S-6 víceméně sloužil jako testovací platforma dieselových motorů (právě snad díky tomu), nebyl považován za vydařenou konstrukci, načež se tedy v roce 1938 vydal po cestě svých předchůdců, kdy byl prodán do Španělska. Ve Španělsku dostal označení LT 14, aby byl později přejmenován na Toledo. K vyřazení ex-německého "dieselového šífu" došlo až v roce 1942.

Po S-6 následovala menší série člunů (S-7 až S-13) označovaných jako Typ S-7, které vstupovaly do služby v rozmezí října 1934 a prosince 1935. Tyto lodě již byly prosty nedostatků svého předchůdce. Konstrukce trupu byla zesílena a příď lodi byla z hydrodynamického hlediska upravena tak, aby se zvýšil její vztlak při plavbě zvýšeným vlnobitím a taktéž snížilo příčné naklánění za těžkých povětrnostních podmínek. Dieselové motory pro nové čluny měly dodávat rovným dílem firmy MAN a Daimler-Benz. S-7, 8, 9 byly poháněny motory MAN L 7 19/30. S-10, 11, 12, 13 pak obdržely šestnáctiválcové motory Daimler- Benz MB 502 o souhrnném výkonu 3 960 k. Přestože pohonné jednotky od obou konkurenčních firem dosahovaly prakticky shodného výkonu, provozem bylo zjištěno, že motory MAN trpí nadměrnými vibracemi, které mají negativní vliv na strukturální pevnost trupu. Zrovna tak jejich spolehlivost nebyla zrovna nejvyšší. A co víc, mají vysoko položené těžiště, což mělo negativní vliv na plavební a manévrovací vlastnosti.
Výzbroj byla totožná s předcházejícím typem. Posádka se skládala z 18 až 23 námořníků.

Obrázek

Kromě výše uvedených charakteristik pohonných jednotek bylo krátce po zařazení do služby rovněž konstatováno, že bez ohledu na výrobce motoru a přes jistá zlepšení, vyplývající zejména z instalace dieselového pohonu, chybí těmto lodím dostatečná rychlost. V důsledku toho sloužily později některé čluny jako testovací plavidla nově vyvíjených pohonných jednotek.
V okamžiku vypuknutí druhé světové války, patřila flotila S-bootů Typu S-7 mezi nejstarší aktivně sloužící rychlé torpédové čluny Kriegsmarine, přičemž v roce 1940 došlo s ohledem na jejich stáří a nedostatečnou maximální rychlost na postupné stahování z první linie u „Schnellbootflottillen“. Následně byla část člunů přestavěna na stíhače ponorek, a část na hlídkové lodě. Služba těchto veteránů u „U-Boot-Jägerflootillen“ respektive „Vorpostenflottillen“, byla dlouhá, když kupodivu všechny čluny se dočkaly konce války.

Obrázek

Jugoslávský S-boot

Na samý závěr je nutné ještě zmínit, že tento typ zaznamenal u výrobce Lürssen Werft GmbH & Co. KG nemalý exportní úspěch, kdy tři čluny byly dodány Číně, pět Bulharsku a dokonce osm Jugoslávii.

Obrázek

Další Jugoslávec

Obrázek

Bulharský Schnellboot

S-7 (S-7 až S-13)
TTD:
Výrobce: Fr. Lürssen Werft GmbH & Co. KG
Výroba: 7
Délka: 31,91 m
Šířka: 4,90 m
Výtlak: 92 tun
Pohon: 3 x MAN L7 19/30 – 3 960k, 3 x Daimler-Benz MB 502 – 3 960 k
Rychlost: 36/36,5 uzlů
Dojezd: 700 n.mil
Posádka: 18-23
Výzbroj: 1x20mm, 1xMG, 2x torpédomet 53,3cm

S7 – předán V. Británii, později potopen v Severním moři
S8 - předán V. Británii, v roce 1948 prodán
S9 – předán Norsku, v roce 1946 potopen
S10 – předán Norsku, později vybrakován
S11 – předán SSSR, TK-1002
S12 – předán USA
S13 – předán V. Británii

Pokračování zde

Zdroje:
http://www.german-navy.de
http://www.prinzeugen.com
http://www.valka.cz
http://www.boatdesign.net
http://www.paluba.info
http://www.warshipsww2.eu
http://www.s-boat.net
http://schnellboot.de
http://www.bmpt.co.uk
http://forum.valka.cz
http://www.collectrussia.com
http://www.warhistoryonline.com/

Re: Schnellboot Typ S-6 a S-7

PříspěvekNapsal: 24/10/2012, 14:03
od Zemakt
Článek upraven, aktualizován.

Re: Schnellboot Typ S-6 a S-7

PříspěvekNapsal: 24/10/2012, 16:16
od kacermiroslav
Nemáš nějakou představu o finančních nákladech? Kolik asi tak stál jeden člun?

Re: Schnellboot Typ S-6 a S-7

PříspěvekNapsal: 24/10/2012, 17:42
od Zemakt
Nemám, ale vcelku důležitá otázka. Zapátrám, ale zítra, teď musím. Možná mne někdo předběhne :wink:

Re: Schnellboot Typ S-6 a S-7

PříspěvekNapsal: 25/10/2012, 09:22
od kacermiroslav
Obrázek