Schnellboot Typ S-30

Lodě Bismarck, Tirpitz a další, ponorky, ponorkové základny.

Moderátoři: Zemakt, jarl

Odpovědět
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Zemakt »

Schnellboot Typ S-30 (1939-40)

Obrázek

Jak již bylo v předchozím článku zmíněno, téměř souběžně se sérií člunů S-26, zařazovala Kreigsmarine do svého stavu také „S-booty“ Typu S-30. Za vznikem těchto poměrně atypických lodí můžeme především vidět objednávku Námořnictva Čínské republiky. Opětovný výběr německého dodavatele Číňany, byl zřejmě logickým vyústěním zkušeností z již delší dobu úspěšně provozovaných exportních lodí vycházejících z Typu S-7. Stupňující se válečné požadavky německého námořnictva byly ovšem příčinou toho, že o svých objednaných „S-bootech“ si mohla Čína nechat zdát. V této souvislosti je nutno zmínit tvrzení některých zdrojů, které mimo jiné zdůvodňují pokračující výrobu Typu S-30 nedostatkem 20-ti válcových motorů Daimler-Benz MB 501 a relativní dostupnost motorů MB 502.

Obrázek

Typ S-30

Jaký tedy byl Typ S-30? V porovnání s S-26 měl celkově menší rozměry, nižší výtlak a ponor. Vnitřním uspořádáním a pohonnou jednotkou, složenou ze tří 16-ti válcových dieselů Daimler-Benz MB 502 o celkovém výkonu 3 960 k, se pak spíše blížil starším člunům Typu S-7. Určité „anachronismy“ pak bylo možno spatřit i na vnější konstrukci. Umístěním velitelského můstku před kormidelnu počínaje a existencí okének na přídi konče. Ne vše, však bylo krokem zpět. Jako vůbec první z velké rodiny Schnellbootů, měl Typ S-30 zvýšenou příď a v trupu integrované torpédomety. Ochrana obsluhy hlavních zbraní před vnikem vodní tříště, byla řešena přidáním tvarovaných „přírub“, nad každým ze dvou nabíjecích ústrojí. Je pravděpodobné, že snaha o čím dál větší technologická zjednodušení v rámci nabíhající „masové“ produkce, stála za pozdější rezignací nad tímto, vcelku elegantním řešením.

Obrázek

Ony zmiňované "příruby" a okénka, jeden z hlavních markantů tohoto Typu

V „základu“ byly lodě vyzbrojeny nám již dobře známou kombinací dvou 53,3cm torpédometů s dotací 4 torpéd, jednoho 2 cm kanónu Rheimetall 65 C/38 situovaného na zadní palubě a kulometu MG 34. Nicméně průběh válečných operací a specifika bojového nasazení ukázala, že výše uvedená výzbroj je slušně řečeno nedostatečná. V pozdějším období se proto můžeme setkat s různorodými výzbrojními modifikacemi, zmíním ty nejzajímavější: instalace předního střeliště s 2 cm kanónem Rheimetall 65 C/38, které bylo poprvé použito u „S-bootů“ Typu S-38 (bude popsán později). Náhrada „zadního“ kanónu dvojčetem stejné ráže respektive 4 cm kanónem Bofors a dále pak vybudováním nového „palpostu“ ve středolodí, těsně za hlavní nástavbou. Na tomto místě pak bylo možno spatřit obligátní 2 cm „Rheimetall“, ale také „trojče“ původně leteckého kanónu Mauser MK 151/15 ráže 1,5 cm. Zároveň se zvyšováním počtu hlavňové výzbroje došlo v některých případech k instalaci dodatečného pancéřování horní části přídě, kormidelny a částečně paluby. Podstatné rozšíření bojových charakteristik těchto lodí pak umožňovala možnost nesení 4 min typu LMF/UMB nebo 6 min LMB/TMB. Posádka se pohybovala v rozmezí od 24 do 30 námořníků.

Obrázek

Zde Typ S-30 s rozšířenou výzbrojí

Obrázek

"Trojče MK 151/15"

Obrázek

Přední střeliště, zde na jednoduché lafetě Scarff

Jak již bylo výše uvedeno, Typ S-30 spíše vycházel ze starších Schnellbootů a zejména užití 16-ti válcových motorů o nižším výkonu v někom může vzbudit zdání, že se jednalo o pouze průměrná plavidla. Nicméně opak je pravdou. V porovnání s případnými protivníky neznamenal pokles maximální rychlosti na 36 uzlů, až tak vážný handicap, přičemž excelentní nautické vlastnosti zůstaly zachovány. Menší rozměry a hlavně nižší ponor se později ukázaly jako výhoda, která umožňovala člunům této série plavbu v transevropském kanálovém systému a která jim de facto předurčila hlavní místo bojového nasazení.
V druhé polovině roku 1940 vstoupilo do služby prvních šest člunů. Oblast bojového nasazení v rámci 1. SFltl respektive 2. SFltl zahrnovala postupně norské pobřeží, Baltské moře, Finský záliv, ale také kanál La Manche. Nicméně v průběhu roku 1941 došlo k předisponování všech existujících lodí tohoto Typu k 3. SFltl. Ony „škatulata“ nebyly jen tak samo sebou. Jelikož právě 3. Schnellbootflottille byla předurčena k působení v oblastech Středozemního moře a čluny Typu S-30 se přímo vybízely k bezpečnému přesunu pomocí řek a systémů západoevropských kanálů, došlo právě na ně. V rozmezí října 1941 až května 1942 byl tedy realizován přesun 3. SFltl na trase Rýn, kanál Rýn-Rhóna, Rhóna. Vody Středozemního moře lodě flotily poprvé okusily v oblasti Camarque západně od Marseille. V této souvislosti můžeme dnes konstatovat, že oblast středomoří obecně, byla pro „třicítky“ charakteristickým bojištěm a pro většinu z nich i mokrým hrobem. Konce války se dočkaly pouze tři čluny.

Obrázek

S-30 (S-30 až 37 a S-54 až 61))
TTD:
Výrobce: Fr. Lürssen Werft GmbH & Co. KG
Výroba: 16
Délka: 32,76 m
Šířka: 5,06 m
Ponor: 1,47 m
Výtlak: 100 tun
Pohon: 3 x Daimler-Benz MB 501 – 3 960 k
Rychlost: 36 uzlů
Dojezd: 700 n.mil
Posádka: 24 -30
Výzbroj: popsána v textu

S30 – 03.05.1945 předána Spojencům (Ancona)
S31 – 10.05.1942 potopena na mině u La Vallety
S32 – 21.06.1940 potopena na mině u Dungeness
S33 – 16.01.1945 ztroskotala u ostrova Unije, následně zničena HMS MTB 698
S34 – 17.05.1942 těžce poškozena u La Valetty pobřežním dělostřelectvem, vrak zničen Bf 109
S35 – 28.02.1943 potopena na mině sz. od Bizerty
S36 – 06.02.1945 těžce poškozena u Istrije srážkou se S-61, 03.05.1945 předána Spojencům (Ancona)
S37 - 12.10.1940 potopena na mině u Orfodness
S54 – 23.04.1944 poškozena minou, následně vyřazena a sešrotována 10.31.1944
S55 – 01.10.1944 potopena výbuchem vlastního torpéda způsobeným náletem letadla
S56 – 24.11.1943 potopena leteckými pumami v Toulonu
S57 – 19.08.1944 potopena vlastní posádkou po poškození v boji s britskými MTB
S58 – 17.01.1945 ztroskotala u ostrova Unije, následně zničena britskými loděmi
S59 – 06.07.1943 potopena leteckou bombou
S60 – 17.01.1943 ztroskotala u ostrova Unije, následně zničena britskými loděmi
S61 – poškozena u Istrije srážkou se S-36, 03.05.1945 předána Spojencům (Ancona)

Konec "S-padesátsedmičky"

Na popud Scrata a za účelem oživení stále "omílaného", opráším jeden příběh známý především vyznavačům hlubinného potápění a na jeho ději se pokusím zjednodušeně přiblížit běžnému čtenáři, jak také vypadala námořní válka na Jadranu ve druhé polovině II. světové války. Příběh je o to zajímavější, že se odehrál v místech pro českého člověka velmi dobře známých.

V polovině srpna 1944 byl v Jaderském přístavu Ploče vypravován německou přístavní správou konvoj šesti lodí, jejichž cílem měl být přístav v Dubrovníku. Náklad tohoto malého uskupení, skládajícího se z lodí: Dora, Vega, tankeru Helga a tří vyloďovacích člunů byl tvořen kromě tolik potřebných PHM také zbraněmi, municí a lékařským materiálem. Vyplutí konvoje v rámci operace „Hammer“, bylo z bezpečnostních důvodů stanoveno na večer 17.08.1944 tak, aby celá plavba proběhla pod rouškou tmy a tím se maximálně eliminovalo případné odhalení nepřítelem. Ovšem člověk soudí, život mění. Je otázkou jakým způsobem došlo k odhalení konvoje, zda-li to bylo díky prolomenému kódu Ultra, radiové nedisciplinovanosti či pouze dobře odvedenou prací přístavního informátora. Faktem tak zůstává, že po obeplutí severního cípu poloostrova Pelješac nabral konvoj jihovýchodní kurs a při plavbě Mljetským kanálem, byl v noci ze 17. na 18. srpna 1944 napaden skupinou rychlých motorových člunů britské Royal Navy. Dvojice motorových torpédových člunů MTB 653, 675 a motorový dělový člun MGB 658 (všechny typu Fairmile D) z blízké základny Komiža na ostrově Vis, neponechala nic náhodě a v nastalých „jatkách“ potopila pět lodí, přičemž pouze tankeru Helga se podařilo, byť s poškozením uniknout na blízkou Korčulu. Na ostrově pak posádka Helgy následně informovala velení v Dubrovníku o nastalé situaci.

Obrázek

Pro ilustraci jeden z mnoha MTB

Ihned po obdržení zprávy o tragickém osudu konvoje začalo námořní velení Kreigsmarine v Dubrovníku s organizací záchrany přeživších námořníků. U 3. Schnellbootflottille byl vyhlášen „alarm“ a ihned po západu slunce 18.08.1944 vyráží na záchranou akci z nedaleké Mokošice flotila pěti Schnellbootů ve složení S-30, 33, 57, 58 a 60. Ale ani britové nezaháleli a místo odpoledního čaje po dobře vykonané práci přichystali záchranné skupině nemilé překvapení. Ve 03:50 hod ráno past sklapla. Zhruba ve stejných místech kde došlo k prvnímu útoku byla „záchranná flotila“ napadena číhajícími MTB/MGB. S-57 inkasoval ve velmi kráteké době pár zásahů, začal hořet a nabírat vodu. Dva členové posádky padli, dalších devět bylo zraněno. Nicméně velitel lodi nadporučík námořnictva Hans-Georg Buschmann zachoval chladnou hlavu, během 10 minut byl požár uhašen a posádka začala připravovat poškozenou loď do vleku. Což se také za neustálého palabného krytí ostatních S-bootů stalo. Nicméně nabírání vody se zastavit nepodařilo a tak se celé toto „záchranné“ uskupení na plný plyn řítilo k pobřeží s nadějí, že těžce poškozenou S-51 dovlečnou na mělčinu. Ovšem, pobřeží poloostrova Pelješac jak je známo takovými příhodnými mělčinami zrovna neoplývá a tak s ohledem na Royal Navy v zádech, došlo k nezbytnému. Do podpalubí "S-padesátsedmičky" byly umístěny výbušné nálože a v cca půl páté ráno 19.08.1944, byl člun k nemalé radosti dnešních hlubinných potapěčů poslán ke dnu. Stalo se tak 2 míle východně od majáku Lirica na 42°512~N, 17°30E.

Obrázek

Obrázek

Zdroje:
http://www.german-navy.de
http://www.prinzeugen.com
http://www.valka.cz
http://www.boatdesign.net
http://www.paluba.info
http://www.warshipsww2.eu
http://www.s-boat.net
http://schnellboot.de
http://www.bmpt.co.uk
http://forum.valka.cz
http://www.collectrussia.com
http://www.warhistoryonline.com/
http://www.wlb-stuttgart.de
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 11/12/2012, 13:52, celkem upraveno 5 x.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Lord »

Dobrý jen se chci zeptat na konstrukci trupu, byl částečně ze dřeva kvůli minám :?:
A co máš proti existenci okének na přídi :smutek:
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Zemakt »

Proti okénkům obecně nic, akorát, že zde jsou vcelku zbytečná. A ještě ten tvar, to je jak u parníků na Vltavě. Co se týče dřeva, tak zdroje urputně mlčí. Osobně si myslím, že nikoliv. Prostě dobře zvládnutá technologie a nebylo co řešit. I když teď o tom přemýšlím, tak jak to dělali později s dovozem mahagonu? Že by náhražky? Uvidíme v pokračování. Zatím je to mahagon a lehké kovy.

Ještě přidám ukázku středomořské kamufláže:

Obrázek
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Lord »

Možná zbytečný, ale pro posádku "luxusní". O tom mahagonu se rozpovídej sám, já nic netuším :) Magagon může odolávat vodě.
Tady jsi psal ...
Konstrukce trupu byla opět smíšená: kombinace lehkých kovů a mahagonového dřeva s ocelovými nosníky.
http://www.palba.cz/viewtopic.php?p=65580#p65580
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Zemakt »

Ale no tak, já vím co jsem napsal. To, že mahagon je kvalitní, tvrdé a vodě odolné dřevo, vhodné na stavbu lodí ví snad skoro každý, ne. Problém je, že roste v tropech. Otázka, která mne napadla, tedy zní: sakra jak se k němu ti němci v pozdějším průběhu války dostali, to ho měli takový zásoby?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Lord »

Já vím, že ty víš :wink: , ale taky aby věděli čtenáři :-? Tak zásoby na lodičky si dovedu představit. Mimo jiné je možný použít i teak, ne :?:
Nebo se to pašovalo přes Španělsko, ale to jsou jen dohady.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Destroyman »

Zemakt píše:Problém je, že roste v tropech. Otázka, která mne napadla, tedy zní: sakra jak se k němu ti němci v pozdějším průběhu války dostali, to ho měli takový zásoby?
Někde jsem narazil na to, že si vzpomněli na staré Féničany a používali libanonký cedr. Ten roste v Turecku a možná se pár stromů najde i v Řecku.
さようなら。
Uživatelský avatar
jersey.se
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2466
Registrován: 20/1/2010, 21:16
Bydliště: I'm living on an endless road
Kontaktovat uživatele:

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od jersey.se »

Napadá mě jedna věc, kvůli které možná bylo použito toho dřeva- mohlo by to být z důvodu že dřevo obecně velmi dobře absorbuje rázy. Tvar trupu lodě mi přijde "semi-planning" (i když k "deep-V" má ještě daleko, ale docela připomíná britské Nelsony). A pokud jste měli možnost se svést s něčím podobným v rychlosti kolem těch 40 uzlů a hladina nebyla zrovna jako zrcadlo, určitě mi dáte za pravdu že jízda po tankodromu WRCéčkem ve stokilometrové rychlosti je proti tomu slabý odvar. Dřevěná deska tvoří nebo tvořila právě z tohoto důvodu základ i některých speciálních automobilů.
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od jarl »

Pěkné čtení. Schnellbooty jsou zajímavou kapitolou z historie námořního válčení a v naší literatuře se o nich moc podrobností najít nedá. Překvapilo mě to razantní posílení jejich výzbroje, člověk se skoro musí divit, co všechno se na tak malé lodě vešlo. Doporučuji před dalším pokračováním prostudovat tento odkaz: http://www.wunderwaffe.narod.ru/Magazin ... /index.htm jedná se o práci ruského autora Morozova a dá se tu najít spousta podrobností a bohatá obrazová příloha.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Zemakt »

Teda Jarle, teď jsi mi udělal radost. Zběžným okem paráda. A já pořád, že se nikde nalézt něco kloudného a ejhle azbuka. Dík :up:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od jarl »

Rádo se stalo. Je ti 36 let tak si snad s tou azbukou nějak poradíš.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Scrat
podporučík
podporučík
Příspěvky: 683
Registrován: 1/8/2009, 12:06

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Scrat »

Zemakt píše:Ale no tak, já vím co jsem napsal. To, že mahagon je kvalitní, tvrdé a vodě odolné dřevo, vhodné na stavbu lodí ví snad skoro každý, ne. Problém je, že roste v tropech. Otázka, která mne napadla, tedy zní: sakra jak se k němu ti němci v pozdějším průběhu války dostali, to ho měli takový zásoby?
No pokud vím tak velkými dovozci a překupníky s exotickými dřevinami byli Britové, Francouzi a Holanďani, takže kdoví kolik toho Němci zabavili při okupaci. Navíc pokud existovala vichystická Francie tak mohli Němci dovážet dřevo z francouzské Západní Afriky a z Madagaskaru.

Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope.
Winston Leonard Spencer-Churchill
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4079
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od jarl »

Až do útoku na SSSR mohli Němci také dostávat exotické dřeviny přes Transsibiřskou magistrálu.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Zemakt »

Materiály požité k výrobě trupu:
dub, Oregonská borovice, Bílý cedr, modřín, mahagon
slitina hliníku a hořcíku, ocel, pozinkovaná ocel, od S-100 taktéž 10-12 mm pancíř oceli Wotan Wh

zdroj: http://www.wunderwaffe.narod.ru/Magazin ... /index.htm

odkaz upravil Skelet
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Lord
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 10860
Registrován: 24/8/2004, 02:48

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Lord »

Zemakt ten odkaz nefunguje, asi jsi to překopčil zkrácené.
Dobrý, takže ne vše úplně odolné dřeviny, chybí jen Bankirai :lol:
Odolnost oregonské borovice a modřínu proti vodě je asi nejmenší.
Cedr, dub, to už je dobré. Mahagon asi špička, ale nejdražší.
ObrázekObrázekObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Zemakt »

Je to ten od Jarla, viz pár postů výš.

http://www.wunderwaffe.narod.ru/Magazin ... /index.htm

řekl bych, že asi to nejlepší co jsem zatím viděl, co se týče techniky. K popisu bojové činnosti jsem se ještě nedočetl. Jak jsem zjistil, tak v ruštině jsem úplně mimo mísu, zaplaťpánbůh za translator :neutral:
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od kacermiroslav »

Článek, jako již tradičně, více než dobrý. Co bych ale chtěl zdůraznit, je ta možnost plavby přes Rýn a Rhónu do Středozemního moře. To bylo možno díky plavebnímu kanálů, který se budoval již v letech 1784-1833. Na délku má tento kanál nějakých 375 km s hloubkou kolem 2,2 metru.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11466
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Schnellboot Typ S-30

Příspěvek od Zemakt »

Na tomto místě pak bylo možno spatřit obligátní 2 cm „Rheimetall“, ale také „trojče“ původně leteckého kanónu Mauser MK 151/15 ráže 1,5 cm.
Doplnění: trojče bylo lafetováno na podstavci tzv. Flak-Sckellafette. Každý kanon měl svůj vlastní zásobník, přičemž krajní pojmuly 250 ks munice a prostřední 500 ks. Váha celého kompletu činila 350 kg (bez munice). K zaměřování se používala teleskopický zaměřovač Zielfernrohr 3x8 s možností střelby i proti vzdušným cílům, odstupňovaný po 200 metrech do 2 000. Zbraň byla těžká na hlavu a tak ji svoji hmotností vyvažoval střelec sedící na sedátku. Náměr řídil vahou těla, odměr nohama. Střelba byla doporučována v krátkých dávkách, nad 150 ran v kuse se hlavně přehřívaly. Nad 500 metrů se používala prostřední hlaveň po zastřílení se přidaly obě zbývající. S touto zbraní se lze nejvíce setkat u série polopásů Sd.Kfz. 251/21.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Kriegsmarine“