Trpasličí stíhačky

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Trpasličí stíhačky

Příspěvek od kacermiroslav »

Trpasličí stíhačky
WW1



První světová válka znamenala velký předěl ve vývoji letectví. Během několika let se z křehkých strojů, obdivovaných při pokusech o vzlet stovkami nadšenců, stály obávané bojové prostředky roznášející zkázu a smrt. Konstruktéři válčících stran se snažili překvapit protivníka stále dokonalejšími stroji. Vývoje přinesl i řadu myšlenek, na jejíchž uskutečnění tehdejší technika nestačila, a tak ve své době zapadly. Jednou z nich byla snaha o vytvoření velmi malých letounů, dnes označovaných jako trpasličí stíhačky či ministíhačky.


Demoiselle
První miniaturní letouny vznikly ještě před válkou. V roce 1908 zkonstruoval Santos-Dumont po zkušenostech s předchozím letounem Libellule známý jednoplošník Demoiselle. Jeho rozpětí bylo jen 5,5 metrů, poháněl jej motor o výkonu asi dvaceti koňských sil, tedy 14,7 kW, a hmotnost bez pilota byla pouhých 60 kg. Pilot seděl za předním kolem, takže výhled vzhůru zcela znemožňovalo křídlo. Létající repliku tohoto stroje využili tvůrci filmu Báječní muži na létajících strojích.


P.V.7 a P.V.8
Myšlenka miniaturních strojů znovu ožila v Anglii v polovině první světové války. Německo tehdy používalo pro nálety na Anglii vzducholodí Zeppelin. Snahou anglických pilotů bylo pochopitelně sestřelit vzducholoď s nákladem pum ještě nad mořem. Tehdejší stíhačky ovšem neměly dostatečný dolet, aby mohly startovat z pevniny, a proto byly konány i pokusy o vzlet ze speciálních plošin velkých válečných lodí nebo přímo z jejich paluby. Aby k tomuto účelu mohly posloužit i menší lodě, bylo nutno zkonstruovat malé lehké stíhačky s krátkou vzletovou dráhou.

Proto byly vyvinuty a v roce 1917 i vyzkoušeny stíhací dvouplošníky P.V.7 a P.V.8 s rozpětím necelých šest metrů a s motory ABC Gnat o výkonu 25,8 kW. Pro boj se vzducholoděmi byly vybaveny kulometem Lewis. Motory se však během zkoušek projevily jako poruchové a slabé. Protože jiná vhodná pohonná jednotka neexistovala, zůstaly oba stroje jen v prototypech.


Hergt Monoplane
I na druhé straně fronty se objevily ministíhačky. Pokusy prováděla například rakouská firma Lohner, jejíž snahou bylo soustředit hmotu letounu kolem těžiště, a tím zlepšit jeho ovladatelnost a obratnost. Velmi zajímavým strojem byl německý Hergt Monoplane, jednoduchý středoplošník o rozpětí šesti metrů, s rotačním motorem Gnome o výkonu 59 kW. Výkon motoru umožnil dosáhnout rychlosti až 200 km, na svou dobu více než úctyhodné. Rotační motor však způsoboval i řadu potíží. Byl to zejména vliv rotačního momentu, který při malých rozměrech letadla způsoboval potíže s řízením, nehledě na vibrace ocasních ploch a celé konstrukce způsobované chodem těžkého motoru. I tato stíhačka zůstala proto pouze v prototypu. Prototyp byl postaven u firmy FEA v Altenburgu v roce 1917.
Obrázek
Obrázek


ZÁVĚR
Trpasličí stíhačky tedy do vzdušných bojů první světové války nezasáhly, jsou však zajímavým dokladem složité cesty rozvoje letectví. Myšlenka na stavbu malých strojů se uplatnila později stavbou řady miniaturních sportovních letounů a v tomto směru pokračují dnes hlavně amatérští konstruktéři letadel.



Zdroje:
ABC – Ing. Stanislav Hladík - rok 198?
www. web.mac.com
www.avistar.org
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

No na druhou stranu myšlenka trpasličí stíhačky tak docela nezapadla, příkladem je XF-85 Goblin, který byl vyvíjen jako obraný stíhač pro svazy B-29.
Odpovědět

Zpět na „Letectvo“