Kulometná kola

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13432
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Kulometná kola

Příspěvek od Rase »

Columbia-Military-Pneumatic-Safety-Bicycle-Machine-Gun-1600x1129eeeee.jpg

Columbia Military Pneumatic Safety Bicycle

Vojenské kolo s kulometem namontovaným na řídítkách, aneb bezpečnostní pneumatické kolo Columbia model 40 z roku 1897, upravené pro vojenské použití. Bylo tedy osazeno kulometem Colt s pásovým zásobníkem a několika nábojovými schránkami. Pokud vás zmátl název, tak termín "bezpečnostní" byl původně používán pro všechna kola poháněná řetězem se stejně velkými předními a zadními koly. Bezpečnostní kolo vynalezl Angličan John Kemp Starley v roce 1885, ale design si nikdy nepatentoval, a tak přišel o zisk z raketově rostoucí popularity prvního moderního kola. Označení "Pneumatické" pak znamená, že pneumatiky nebyly dřevěné ani pevné, ale plněné vzduchem.
Ačkoli se může zdát, že používání jízdních kol je pro armádu poněkud zvláštní, začíná dávat větší smysl, když si uvědomíte, že umožňuje téměř tichý pohyb na relativně dlouhé vzdálenosti pomocí levných strojů, které nevyžadují žádné palivo a jen malou údržbu. Pokud chtěl v tomto případě voják vést palbu na nepřítele, musel nejprve sesednout a zamířit a až pak teprve zmáčknout spoušť.
Konstrukční práce na své první automatické zbrani zahájil John Moses Browning (1855–1926) již koncem roku 1890. V létě 1891 předložil firmě Colt v Hartfordu první prototyp, tehdy ještě v ráži .45-70 Government - tedy na náboj plněný černým prachem. Browningův vzduchem chlazený kulomet fungoval na principu uzamčeného závěru s odběrem tlaku plynů z hlavně. Výrobu kulometu v ráži .30–40 Krag zahájila firma Colt v Hartfordu v roce 1895 a zbraň si díky kývavému pohybu páky s pístem během střelby záhy vysloužila přezdívku "potato digger" (vykopávač brambor). Nasazeny byly během španělsko-americké války v roce 1898, proti domorodým povstalcům na Filipínách v letech 1899–1901 a během boxerského povstání v Číně roku 1900. Byly jimi vyzbrojeny oddíly generála Johna Pershinga, vyslané během roku 1912 proti Pancho Villovi. Upravené verze pak sloužily též v první světové válce.

Zdroj:
https://silodrome.com/columbia-military ... chine-gun/

gun-bike-807x500.jpg
Columbia-Military-Pneumatic-Safety-Bicycle-1.jpg
Columbia-Military-Pneumatic-Safety-Bicycle-2.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13432
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Kulometná kola

Příspěvek od Rase »

FybttEcWcAMSagi.png
us2667720-0.png
3148_VM-02-Villar-Perosa-sur-bicyclette.jpg
Pozdější italské kolo s lehkým kulometem Villar-Perosa M 1915
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13432
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Kulometná kola

Příspěvek od Rase »

1452185984-maximtrike1.jpg
1452185796-maximtrike3.jpg
Tandemová tříkolka se dvěma kulomety Maxim

infu6wnivvg61.jpg
c1hwlfvr95x91.jpg
Kulomet Fiat Revelli namontovaný na jízdním kole a využívající speciální opěrku pro stabilitu
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13432
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Kulometná kola

Příspěvek od Rase »

Vélo-mitrailleur Blanchard

Ve Francii byl během první světové války zřízeno ministerstvo pro vynálezy, aby registrovalo návrhy a vynálezy, které by mohly zlepšit válečné úsilí. Kromě bláznivých nápadů sem byly zasílány též důmyslné nápady a ty nejzajímavější z nich byly předány komisi Commission d’Expérience Auxiliaire de Paris, aby je důkladněji posoudila. Mezi nimi i jisté Vélo-mitrailleur Blanchard, které bylo vojenskou komisí hodnoceno 15. června 1917. Jednalo se o jízdní kolo osazené kulometem Hotchkiss M1914; další k nošení střeliva; lehký držák, přezdívaný "ropucha", nesený na kole nosiče munice. Každé z kol bylo vybaveno stabilizačním zařízením, které umožňovalo po zastavení okamžitou palbu. Držák "ropucha" byl určen k nastavení kulometu pro střelbu v leže. První zkoušky byly provedeny v Camp de Satory 28. března 1917 s majorem Porteretem z Commission d’Expérience Auxiliaire de Paris; ministerským náměstkem kapitánem Rouxem a samotným vynálezcem - panem Blanchardem. Testy probíhaly s kulometem M1907 Saint-Étienne s palbou na 200 metrů. Zaměřování a zamykání kulometu se ukázalo jako neuspokojivé a konstruktér byl požádán o jejich vylepšení. Nové zkoušky byly naplánovány na 25. a 31. května 1917. Na upravenou lafetu mohl být osazen jak kulomet M1907 Saint-Étienne, tak i M1914 Hotchkiss nebo lehký kulomet Chauchat. Polní zkoušky začaly s vojáky z cyklistického oddílu 1. jízdní divize. Zpráva uvádí, že manipulace se stroji byla velmi pohodlná a cyklisté mohli své vybavení snadno používat. Po cestě byli schopni rychle nastavit kulomety ke střelbě. Muži si ale stěžovali, že brzdy jízdních kol nejsou účinné. Střelecké zkoušky byly provedeny 31. května. Konkrétně šlo o dávky po 25 ranách na vzdálenost 400 metrů (později až 1 000 m). Výsledky s kulometem Hotchkiss nebyly tak dobré jako na klasické lafetě, ale byly lepší při použití držáku "ropucha". U jiných kulometů byly výsledky v podstatě srovnatelné jako u konvenční lafety, jen musel střelec pevně držet zbraň. Ještě se zmiňuje, že kolo nosiče munice bylo schopno nést 300 nábojů a držák "ropucha". Další kola mohla vozit příslušenství a více střeliva. Obecně vzato byly toto zařízení hodnoceno jako důmyslné a snadno se používalo; instruktáž vojáků byla rychlá a bez námahy. Komise na závěr zmiňuje, že "Vélo-mitrailleur Blanchard je schopno splnit záměr svého konstruktéra: tedy pomocí jízdního kola nést kulomet a rychle jej připravit k palbě. Toto vybavení může být velmi užitečné pro službu a musí být předloženo na velitelství armády." Pokud vám vrtá hlavou, proč jste tedy o tomto vynálezu nikdy neslyšeli, tak odpověď je prostá a vojsko se jím nijak víc nezabývalo (neposlalo ani žádnou odpověď). Pro útoky byly vyvinuty nové taktiky a ukázalo se, že pro palebnou podporu pěchotních družstev je efektivnější jít cestou tanků než ozbrojených jízdních kol.

https://smallarmsreview.com/a-machine-g ... blanchard/
https://www.passionmilitaria.com/t19760 ... -francaise

dsc04619.jpg
Výstřižeksssss.JPG
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Martin Hessler
poručík
poručík
Příspěvky: 718
Registrován: 12/5/2009, 16:49
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Kulometná kola

Příspěvek od Martin Hessler »

Zajímavé...
Dnešní pravověrní cyklisté honící každý gram hmotnosti výbavy, oblékající přiléhavé spandexové oblečky a nezřídka si i holící nohy kvůli snížení odporu vzduchu by dostali záchvat při představě, že mají šlapat do pedálů se sedmnáctikilovým kulometem na řídítkách.
Naši prapředkové prostě nebyli žádné zhýčkané máčaly.
Kulometná kola se sice neujala, ale cyklistické jednotky sloužily ještě za 2. světové války.
Pořád šlo o relativně jednoduchý a levný způsob, jak přemístit velký počet lidí z místa na místo podstatně rychleji než po svých.
Neexistují žádné zoufalé situace. Existují pouze zoufalí lidé. /Heinz W. Guderian/
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11757
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Kulometná kola

Příspěvek od Zemakt »

Tuším že ve švýcarské armádě byly zrušeny "před nedávnem".
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13432
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Kulometná kola

Příspěvek od Rase »

Mě osobně se hodně líbí praktičnost italského kolového kulometu Fiat Revelli, ale zde je drobný zádrhel v nemožnosti odepnutí a jezdit s pár litry vody by poněkud rozhodilo těžiště (předpokládám že se voda čepovala až na místě). Reálně je hodně sympatický ten kolostroj s "kulometem" Villar-Perosa M 1915, ale tady jde v reálu o dva samopaly, což není zrovna ideální srovnání.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo“