Francouzská těžká železniční děla

Moderátor: Rase

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Francouzská těžká železniční děla

Příspěvek od kacermiroslav »

Francouzská těžká železniční děla
Francie
WW1 (WW2)


díl č. 1


Statický průběh bojů v průběhu První světové války, poté co se pohyb na západní frontě koncem roku 1914 zastavil, si vyžádal velkou palebnou sílu na prolomení obranných linií. Obranné linie jedné i druhé válčící strany se v průběhu bojů neustále zdokonalovali a pouhý útok pěšáků, který třebaže byl podpořen i mnoha hodinovou dělostřeleckou podporou, nedokázal důmyslné linie, zákopů, kulometných hnízd a bunkrů prolomit. Lidské ztráty neustále narůstali do neúnosných mezí, a válka se stávala stále více neoblíbenou jak přímo na frontě, tak v důsledku lidských ztrát a nedostatků surovin i v zázemí.

I z tohoto důvodu se ve Francii rozhodli použít děla větších ráží, než v té době nejrozšířenější polní dělo ráže 75 mm (Cannon de 75 modéle 1897). Jeho kadence 15 ran za minutu byla sice velice slušná, ale ničivý účinek 7 kg těžkého projektilu v cíli byl na dobře chráněného nepřítele příliš slabý. Hodil se spíše k ostřelování hustých linií ostnatých drátů, lehkých opevnění, mělkých zákopů a celkově díky své pohyblivosti se více hodil k dynamičtějšímu pojetí bojů, což jak bylo v případě zákopových bojů. Vedení francouzské armády z toho vyvodilo jediný závěr, použít námořní děla z bitevních lodí, umístit jej na železniční podstavec a s ním provádět palebný přepad míst těžké nepřátelské obrany. Za tímto účelem posloužila řada starších děl, které byla na palubách bitevních lodí jako děla hlavní i sekundární ráže. Vzhledem k tomu, že se tato plavidla v boji na moři již vůbec nemohla utkat s moderními jednotkami, loděmi typu Dreadnought, bylo možné je použít buď jako statickou pevnost při vjezdu do přístavu, a nebo je zbavit části výzbroje, tu pak umístit na železniční vagóny a podstavce a poté je použít proti nepříteli.

Samozřejmě druhá varianta byla polními veliteli více preferovaná a protože se válka na moři nerozhodovala (na tom „francouzském“ moři), tak ani námořnictvo neprotestovalo proti uvolnění těchto děl. Díky pestrosti výzbroje starých francouzských lodí, vznikla i zajímavá směsice železničních děl. Ne všechna děla však byla sejmuta ze starých válečných lodí. Některá byla zkonstruována již přímo k pozemnímu bojišti, jako například dělo ráže 520 mm, které mělo být odpovědí na německou „Tlustou Bertu“.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 164,7 mm TAZ Modéle 1893/96
* Země původu: Francie
* Ráže: 164,7 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 52 kg (50,5 kg HE)
* Počáteční rychlost střely: 770 m/s (830 m/s s projektilem HE)
* Náměr: +10° až +36°
* Odměr:
* Kadence: 3 rány / min
* Rychlost přípravy k palbě: 10 minut
* Dostřel: 19.000 m
* Hmotnost: 57.000 kg

Jednalo se o původně námořní děla, která byla použitá u řadových bitevních lodí (pre-dreadnought) třídy République, Suffren a Iéne. V květnu 1940 armáda ze skladů obdržela čtyři tato děla a další čtyři nebyla mobilizována. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 16.4 cm Kanone (E) 453 et 454 (f).
Obrázek

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 194 mm TAZ Modèle 1870/1893
* Země původu: Francie
* Ráže: 194 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 89,6 kg (91,8 kg HE)
* Počáteční rychlost střely: 640 m/s (HE projektil)
* Náměr: +10° až +40°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / min
* Rychlost přípravy k palbě: 15 - 30 minut
* Dostřel: 18.300 m
* Hmotnost: 65.000 kg

V květnu 1940 bylo ještě mobilizováno proti Německému útoku 24 ks těchto děl. Dalších 8 děl zůstalo ve skladech. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 19.4 cm Kanone (E) 486 (f).
Obrázek

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 240 mm TAZ Modèle 1884/1917 Batignolles
* Země původu: Francie
* Ráže: 240 mm
* Výrobce: Schneider
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 162 kg (HE)
* Počáteční rychlost střely: 640 m/s (HE projektil)
* Náměr: +38°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / 2 min
* Rychlost přípravy k palbě: 15 – 35 min
* Dostřel: 19.000 m
* Hmotnost: 90.000 kg

V květnu 1940 bylo ještě mobilizováno proti Německému útoku 8 ks těchto děl. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 24.0 cm Kanone (E) 557/1 (f).


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 240 mm TAZ Modèle 1893/96 Colonies
* Země původu: Francie
* Ráže:
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 162 kg (HE projektil)
* Počáteční rychlost střely: 840 m/s (HE projektil)
* Náměr: +1° až +35°
* Odměr:
* Kadence: 2 rány / 3 min
* Rychlost přípravy k palbě: 60 min
* Dostřel: 22.700 m
* Hmotnost: 141.000 kg

V květnu 1940 bylo mobilizováno proti Německému útoku 8 ks těchto děl. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 24.0 cm Kanone (E) 558 (f).
Obrázek

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 274 mm et de 274/285 mm à glissement Modèle 1917
* Země původu: Francie
* Ráže: 274 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 237,5 kg
* Počáteční rychlost střely: 842 m/s
* Náměr: 0 až +40°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / 4 min
* Rychlost přípravy k palbě: 20 min
* Dostřel: 29.000 m
* Hmotnost: 152.000 kg (274), 155.000 kg (274/285)

V květnu 1940 bylo ještě mobilizováno proti Německému útoku 16 ks těchto děl. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 28.5 cm Kanone (E) 605 (f).
Obrázek


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 293 mm Modèle 1914
* Země původu: Francie
* Ráže: 293 mm
* Výrobce: Schneider
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 250 kg
* Počáteční rychlost střely: 466 m/s
* Náměr: +20° až +65°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / 2 min
* Rychlost přípravy k palbě: 45 min
* Dostřel: 12.500 m
* Hmotnost: 50.000 kg

V květnu 1940 bylo ještě ve skladě umístěno 5 těchto děl, ale nebyla mobilizována.


Zdroje:
http://html2.free.fr/canons/
www.forum.axishistory.com
www.landships.freeservers.com
www.deuxiemeguerremondia.forumactif.com
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 20/2/2009, 15:52, celkem upraveno 2 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Francouzská téžká železniční děla
Francie
WW1 (WW2)


díl č. 2


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 305 mm à glissement Modèle 1906 et 1906/10
* Země původu: Francie
* Ráže: 305 mm
* Výrobce: Schneider
* Délka hlavně: 14 m (L/45,9)
* Hmotnost projektilu: 308 kg
* Počáteční rychlost střely: 900 m/s
* Náměr: +2° - +38°
* Odměr: ne
* Kadence: cca 1 rána / min
* Dostřel: 34 km
* Hmotnost (bez podvozku) 208 tun

Více o této zbrani najdete ZDE: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=3239


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 320 mm à glissement Modéle 1870/80, 1870/84 et 1870/93
* Země původu: Francie
* Ráže: 320 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 387 kg
* Počáteční rychlost střely:
* Náměr: +40°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / 5 min
* Rychlost přípravy k palbě:
* Dostřel: 20.500 m
* Hmotnost: 162.000 kg

V květnu roku 1940 bylo mobilizováno 8 těchto děl proti Německému útoku. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 32.0 cm Kanone (E) 651 (f) et 651/1 (f) (chambre allongée).


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 320 mm Modèle 1917
* Země původu: Francie
* Ráže: 320 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 392 kg
* Počáteční rychlost střely: 690 m/s
* Náměr: 0 až 38°
* Odměr: 10°
* Kadence: 1 rána / 4 min
* Rychlost přípravy k palbě: 45 min
* Dostřel: 27.000 m
* Hmotnost: 178.000 kg

V květnu roku 1940 bylo mobilizováno 8 těchto děl proti Německému útoku. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 32.0 cm Kanone (E) 652 (f).
Obrázek

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 340 mm Modèle 1912
* Země původu: Francie
* Ráže: 340 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 432 kg
* Počáteční rychlost střely: 867 m/s
* Náměr: 0 až +42°
* Odměr: 10°
* Kadence: 1 rána / 6 min
* Rychlost přípravy k palbě: 60 min
* Dostřel: 38.000 km
* Hmotnost: 166.000 kg

V květnu roku 1940 bylo mobilizováno 6 těchto děl proti Německému útoku. Jedno dělo zůstalo ve skladu. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 34.0 cm Kanone (E) 675 (f) a 34.0 cm Kanone (E) 674 (f).
Obrázek

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 370 mm Modèle 1915
* Země původu: Francie
* Ráže: 370 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 516 kg (710 kg HE projektil)
* Počáteční rychlost střely: 535 m/s (475 m/s projektil HE)
* Náměr: +45° až +65°
* Odměr: Ne
* Kadence: 1 rána / 3 min
* Rychlost přípravy k palbě: 20 min
* Dostřel: 16.000 m
* Hmotnost: 127.500 kg (Batignolles), 134.000 kg (Creusot)

Všech 7 kusů, které ještě měla francouzská armáda v květnu 1940 zůstalo v době německého útoku ve skladech. Po kapitulaci se děla dostala do německých rukou a dostala označení 37.0 cm Haubitze (E) 711 (f).
Obrázek

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 400 mm Modèle 1915 et 1916
* Země původu: Francie
* Ráže: 400 mm
* Výrobce:
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 641 kg (900 kg projektil HE)
* Počáteční rychlost střely: 530 m/s (465 m/s projektil HE)
* Náměr: 0 až +65°
* Odměr: 12°
* Kadence: 1 rána / 3 min
* Rychlost přípravy k palbě: 60 min
* Dostřel: 16.000 m (15.000 m projektil HE)
* Hmotnost: 140.000 kg

V květnu 1940 se dočkalo deset těchto děl mobilizace proti Německému útoku. Po kapitulaci děla padla do rukou němců a dostala označení 40.0 cm Haubitze (E) 752 (f).
Obrázek


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD - Matériel de 520 mm Modèle 1916
* Země původu: Francie
* Ráže: 520 mm
* Výrobce: Schneider
* Délka hlavně:
* Hmotnost projektilu: 1.370 kg (1.654 kg projektil HE)
* Počáteční rychlost střely:
* Náměr: +10° až +60°
* Odměr:
* Kadence: 1 rána / 5 min
* Rychlost přípravy k palbě: 60 min
* Dostřel: 17.000 m (14.600 m projektil HE)
* Hmotnost: 290.000 kg

V roce 1916 bylo toto dělo přijato do výzbroje francouzské armády. Jednalo se o největší dělo, které vyrobila pro francouzskou armáda firma Schneider. Mělo se jednat o francouzskou odpověď na německé obří dělo „Tlustou Bertu“ ráže 420 mm. Prvního bojového nasazení se tato zbraň dočkala 11.listopadu 1917. Bylo to skutečně obří dělo, které za pomoci 275 kg výmetné explozivní části dokázalo vyslat na cíl vzdálený 17.000 projektil o hmotnosti téměř 1,4 tuny. Celkem byla vyrobena dvě tato děla. Po válce bylo jedno umístěno v Creusot (od roku 1919) a druhé v Neuvy-Pailloux. V roce 1927 došlo úpravě děla. V květnu 1940 bylo ještě jedno dělo skladem, ale po kapitulaci Francie padlo do nepřátelských rukou. Němci jej přeznačili na 52 cm H (E) 871 (f). V roce 1942 bylo odesláno k ostřelování obleženého Leningradu (Petrohrad).
Obrázek
Obrázek



Zdroje:
http://html2.free.fr/canons/
www.forum.axishistory.com
www.landships.freeservers.com
www.deuxiemeguerremondia.forumactif.com
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo“