Bitva u Jutska (Skagerraku) - 3. část

Moderátor: Tkuh

Odpovědět
Nelson
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 857
Registrován: 11/6/2005, 10:25
Bydliště: Většinou doma

Bitva u Jutska (Skagerraku) - 3. část

Příspěvek od Nelson »

První zprávu o tom že Beatty narazil na nepřítele obdržel velitel Grand Fleet admirál John Jelicoe už v 15.55. Okamžitě zvýšil rychlost na 20 uzlů a 3. eskadra bitevních křižníků kontraadmirála Horace Hooda dostala rozkaz plout Beattymu na pomoc. Nikdo však nevěděl kam vlastně. Až do 17.00 nedostal Jelicoe žádnou informaci o poloze bojujících lodí. Teprve tehdy došlo první podrobnější hlášení od velitele 2. lehké eskadry komodora Goodenougha. Zpráva ale nebyla přesná, uváděla chybnou pozici (o 7,5 míle na východ) i kurz Němců. Z ní vycházel štáb loďstva a vypočítal, že Hochseeflotte je mnohem dál na východ než se předpokládalo. V 17.13 informoval admirál Jelicoe Beatyho o své pozici (také špatně určené), kurzu a rychlosti.

V 17.30 na základě Goodenoughovy zprávy zamířil na jih i kontraadmirál Hood v domění, že překvapí protivníka. V té době však byl již asi 11 mil na východ od čelních lehkých lodí Hipperovy skupiny. Dva lehké křižníky svého doprovodu vysunul daleko na pravé a levé křídlo aby společně s nimi prozkoumali větší plochu. Ten na pravoboku (Chester) zpozoroval v 17.36 několik plavidel a po krátkém váhání je identifikoval jako lodě 2. předzvědné skupiny patřící k Hipperovi. V 17.40 se Chester už pod palbou otočil a unikal k severovýchodu. Němci jej pronásledovali a britskou loď zasáhli celkem 17 granáty.
Ve stejnou dobu otočil Hood zpět k severu a začal se pibližovat k lodím pronásledujícím Chester. O čtvrt hodiny později zahájil na vzdálenost 10000 m palbu, zároveň přešly do útoku i jeho torpédoborce.

Boedicker, velitel 2. předzvědné skupiny se ocitl ve velmi těžké situaci. Před chvílí zaslechl výstřely těžkých děl daleko nalevo a nyní jej zprava napadl Hood. Předpokládal, že Britové obkličují čelo německé formace. Hned jedna z prvních salv ochromila v 17.57 německý křižník Wiesbaden. Němci okamžitě přešli na opačný kurz a pod ochranou kouřové clony se začali nejvyšší rychlostí stahovat. Salvy které zaslechli zleva vypálily Defence a Warrior. Spolu s Black Prince a Duke of Edinburgh tvořily 1.eskadru pancéřových křižníků kontraadmirála Arbuthnota. Ten v 17.53 zahájil palbu také na Boedickera ale po chvíli ji ukončil pro přílišnou vzdálenost.

O půl hodiny dříve změnily lodě viceadmirála Beattyho kurz a začaly se opět přibližovat k Hipperovi. V 17.40 zahájil Beatty boj do něhož se na vzdálenost 16-18000 m zapojily i bitevní lodě 5. eskadry. Němci oslepení zapadajícím sluncem dosáhli pouhých dvou zásahů, sami však dost utrpěli. Jednou byl zasažen Kőnig a mnoho těžkých zásahů utrpěly křižníky Lützow (12x), Derfflinger (7x) a Seydlitz (14x + torpédo). Jedině Moltke byl poškozen lehce. Hipper vyslal do útoku torpédoborce. Sám prudce otočil na východ a tak zachránil svou skupinu před úplným zničením. Vzápětí dostal od Boedickera zprávu, že od východu se blíží britské bitevní lodě (ve skutečnosti Hoodovy křižníky) a rozhodl se ustoupit k jihu. Tuto zpravu obdržel i Scheer a na jejím základě upravil kurz tak aby svůj svaz vyvedl z ohrožení.

Kolem 17.30 zatím pokračovala Grand Fleet v pochodové formaci kurzem asi 160° při rychlosti 20 uzlů. Jelicoe předpokládal rozvinutí svých lodí plujících v šesti kolonách doprava na kurz 224°. Situaci však zkomplikovalo Goodenoughovo opět chybné hlášení z 17.40. Štáb Grand Fleet musel vycházet pouze z něj a vypočítal pozici Němců o 10 mil dál na východ. Vizuální kontakt s Beattym vše pouze zkomplikoval. Byl veden přes křižník Chester a podle hlášení měl být Hipper jen 22 mil od hlavních britských sil. Z této doby je Jelicoův výrok může mi někdo konečně říct kdo, kde a na koho střílí? Přesná pozice přišla až v 17.45 od Arbuthnota, kontraadmirál však zapomněl uvést že vidí jen Beattyho. První kompletní hlášení podal až Goodenough v 17.50. I v této zprávě byly chyby, jako první však určovala absolutní pozici Němců vztaženou k pozici Iron Duke (vlajková loď Grand Fleet). To ještě upřesnil velitel 4. lehké eskadry komodor Mesurier. Jiní velitelé lehkých křižníků se však s hlášeními Jelicoovi vůbec neobtěžovali. Kontraadmirál Hood se po odražení útoku lehkých německých sil konečně připojil k Beattymu.

Mezitím se Arbuthnot rozhodl potopit nehybný Wiesbaden. Byl tímto cílem tak posedlý, že se při útoku neohlížel napravo ani nalevo. V 18.15 dokonce nebezpečně zkřížil dráhu Lionu (Beattyho vlajkové lodi) a o chvíli později se dostal do soustředěné palby Hipperových a Scheerových lodí které vůbec nezpozoroval. V 18.20 vylétl Defence po zásahu muničních skladů do vzduchu a rozstřílený Warrior se potopil dalšího dne. V téže době napadly britské lehké křižníky a torpédoborce Wiesbaden a i když ho nepotopily (intervence Hippera), proměnily ho v rozstřílený vrak.

V18.01 snížila Grand Fleet rychlost na 18 uzlů a po upřesnění vzájemných pozic zahájil Jelicoe v 18.14 rozvinování bojové sestavy na východ v kurzu asi 70°. Bitevní lodě začaly postupně po kolonách odbočovat a během tří minut měly vytvořit jedinou kýlovou řadu v čele s Iron Duke. Beatty se začal motat bitevním lodím v cestě protože měl původně zaujmout pozici v čele bojové formace. To Jelicoův manévr zpomalilo a navíc mu bitevní křižníky hustými oblaky kouře omezily rozhled k jihu. Také Evan-Thomas se svou 5. bitevní eskadrou špatně odhadl situaci a snažil se opožděně dostat na svou pozici hned za Iron Duke. Tento manévr se mu však nevydařil, lodě se málem vzájemně srazily. Ve snaze tomu zabránit odbočila Warspite v 18.09 ostře doprava a tehdy ji zasáhl granát z Kaiserin a zablokoval kormidlo. Loď začala opisovat kruhy a přitom se dostala do těžké palby německých bitevních lodí. Navíc došlo ke krátké přestřelce Němců s 1. eskadrou bitevních lodí.

V 18.20 bylo rozvinutí Grand Fleet dokončeno, v oblasti však stále zavazel Beatty spěchající na své místo v čele. Boj se proto soustředil na oba konce dlouhé britské linie. V kritické situaci byla Warspite, zasáhlo ji 9 těžkých granátů a desítky střel ráže 150 mm. Byly však poškozeny jen nástavby a bylo pouze 30 padlých a raněných. Strojovny, kotelny a dělové věže byly funkční a loď opětovala palbu.
V téže době (18.20) zahájily čelní lodě britské formace, Hoodovy křižníky, opět palbu na Hippera. O minutu později se připojily i Beattyho lodě které se v 18.25 konečně zařadily na své místo. Do boje se postupně zapojovaly i bitevní lodě hlavního svazu. Jejich palba však byla dosti nepřesná a viníkem byl Beatty. Ještě se totiž nepodařilo srovnat formaci rozhozenou jeho manévrováním. Jelicoe byl nucen snížit rychlost a došlo k dalším zmatkům. Některé lodě rozkaz nezachytily a začaly zpomalovat až v momentě když jejich velitelé zjistili zpomalení ostatních lodí.

Po 18.21 se Hipperovy lodě dostaly do těžké palby hlavně Hoodových křižníků, Derfflinger byl zasažen jednou a Lützow pěti granáty. Němci postupně uhýbali stále doleva. V 18.30 se konečně rozptýlila oblaka kouře po Beattym a bitevní lodě měly na dohled ve vzdálenosti 11000 m celé německé loďstvo. Jedna po druhé zahajovaly palbu na vhodné cíle. Postupně střílelo 12 čelních lodí a jejich palba byla od počátku poměrně přesná. Byl zasažen Kőnig (3x), Derfflinger (2x), Markgraf (2x – těžké škody ve strojovně) a Lützow. Jeho stav byl už kritický, přední paluba již byla těsně nad hladinou a nešlo zastavit další průniky vody.

V 18.30 se v té době v lehké mlze plující Hoodova Invincible dostala do pásu dobré viditelnosti a okamžitě ji začal ostřelovat Lützow a Derfflinger. V 18.33 ji zasáhlo současně několik granátů a loď se po výbuchu muničních skladů rozlomila a během pár vteřin potopila. Konec přídě a zádě ještě několik hodin trčel nad hladinu, kromě šesti mužů zahynula celá posádka včetně Hooda.

V té době byla Scheerova situace vážná. Hrozilo, že Jelicoe obklíčí čelo jeho linie a zničí ho. Rozhodl se k velmi obtížnému manévru. Všechny lodě měly provést obrat o 180°, přičemž hrozily vzájemné kolize s nedozýrnými následky. V 18.40 byl manévr který kryly svým útokem německé torpédoborce úspěšně dokončen a Scheer nyní nabral kurz 257°. Při souboji lehkých sil byl poškozena německá loď V48 (později potopena – předtím se jí podařilo torpédem zasáhnout Marlborough) a doražen již dříve poškozený britský Shark. Tento obrat zároveň zachránil Warspite která se tak dostala z dostřelu. V 18.45 se podařilo opravit kormidlo a loď zamířila k Rosythu.

Po 18.35 britská palba postupně umlkla, Němci se dostali z dostřelu a Jelicoe opět nevěděl kde je má hledat. Opět selhala většina jeho průzkumu, obstáli jen Goodenough a Mesurier se svými eskadrami. V 18.55 vydal Jelicoe rozkaz k obratu po jednotlivých divizích k jihu a o pět minut později dostal od Goodenougha informaci, že Němci znovu obrátili a plují přímo proti středu britské linie.

Scheer se rozhodl napadnout a zničit zadní lodě britské řady.Vycházel z chybného Boedickerova hlášení a myslel si, že Britové jsou mnohem dál na východ. Mezi 18.54 a 19.03 provedl obrat a zamířil v kurzu 77° proti Britům. O minutu později se opět dostal do těžké palby britské formace. Vzhledem k tomu, že západní obzor byl již ve tmě Němci protivníka neviděli a nemohli proto odpovídat. Scheer se rozhodl obětovat Hipperův svaz a v 19.13 ho poslal do útoku. V 19.21 mu poslal na pomoc ještě torpédoborce. Se zbytkem loďstva se rozhodl pro nový obrat o 180° a odpoutání se od nepřítele. Hipperovy lodě se však ze svého sebevražedného útoku dokázaly vrátit i přesto, že jen zavřené pancéřové dveře v barbetě na Derfflingeru uchránily tuto loď od osudu britských bitevních křižníků. Přesto byl těžce poškozen dalšími osmi zásahy, Seydlitz třemi a Von der Tann jedním.
Druhý Scheerův obrat již nebyl tak dokonalý a celá jeho formace se rozpadla. Kdyby se Britové rozhodli ho pronásledovat mohli celý svaz zničit, Jelicoe však udělal závažnou chybu. Při torpédovém útoku německých lehkých sil během Scheerova manévru nařídil místo obratu příděmi k torpédům opačný kurz a ztratil kontakt s nepřítelem.

Po neúspěšném německém útoku zformoval Jelicoe znovu kýlovou řadu a v 19.40 zamířil k jihozápadu. V čele plující Beattyho křižníky ještě ostřelovaly na vzdálenost 22 km ustupující Hipperovy lodě a teprve když je ztratily z dohledu uznal Beatty za vhodné informovat o tom nadřízeného. Kvůli problémům se spojením dostal Jelicoe tuto zprávu až v 19.59 a to již bylo na jakoukoliv akci pozdě. Britské torpédoborce ještě dorazily ochromený V48 a tím skončilo střetnutí hlavních sil obou svazů.

Jelicoe mohl zničit celou Hochseeflotte. Že se mu to nepodařilo je nutno přičíst hlavně zmatkům které způsobil Beatty svým manévrováním uprostřed rovnající se bitevní formace a obrovskému štěstí které stálo při Scheerovi během jeho prvního obratu.


Obrázek Warspite

Obrázek Grosser Kurfurst

Obrázek Vrak Invincible - den po bitvě
ObrázekObrázek

Z Palby jsem odešel, dotazy už na mě nesměrujte.
Odpovědět

Zpět na „Námořní bitvy“