Supermarine Spitfire

Moderátoři: Hans S., Tempik

ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Supermarine Spitfire a Seafire, seznam použitých motorů

Příspěvek od ringlett »

Verze s motory Merlin

type 300 C, F
Spitfire Mk. I C, F, II, III
Spitfire Mk. II XII, XX
Speed Spitfire II
Spitfire PR. A - G III
Spitfire PR Mk. III - VII 45
Spitfire Mk. III XX, 61
Spitfire Mk. V 45, 45M, 46, 50, 50A, 50M, 55, 55M, 56
Spitfire Mk. VI 46, 47
Spitfire Mk. VII 64, 71
Spitfire Mk. VIII 61, 63, 63A, 66, 70, 71
Spitfire Mk. IX 61, 63, 63A, 66, 70, 71
Spitfire Mk. X 61
Spitfire Mk. XI 61
Spitfire Mk. XIII 32
Seafire Mk. I 45
Seafire Mk. II 32, 45, 46
Seafire Mk. III 32, 50, 55

Verze motorem Packard V-1650

Spitfire Mk. XVI Packard Merlin 266


Verze s motory Griffon

Spitfire Mk. IV / XX IIB
Spitfire Mk. XII IIB, III, IV, VI
Spitfire Mk. XIV 61, 65, 67
Seafire Mk. XV VI
Seafire Mk. XVII VI
Spitfire Mk. XVIII 61, 65
Spitfire Mk. XIX 65
Spitfire Mk. 21 61, 64
Spitfire Mk. 22 61, 64
Seafire Mk. 45 61
Seafire Mk. 46 61, 64
Spitfire Mk. 24 61
Seafire Mk.47 61
Naposledy upravil(a) ringlett dne 27/12/2019, 15:03, celkem upraveno 2 x.
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Supermarine Spitfire a Seafire, radiovybavení

Příspěvek od ringlett »

Jednotlivé verze letounů byli vybaveny radiostanicemi a dalším příslušenstvím dle seznamu níže.

Mk. I TR. 9B nebo TR. 9D nebo TR. 1133
Mk. II TR. 9D nebo TR. 1133 a zařízení IFF R. 3002
Mk. V TR. 9Dnebo TR. 1133 nebo TR. 1143 a zařízení IFF R. 3002 nebo R. 5002
Mk. VI TR. 9D nebo TR. 1133 nebo TR. 1143 a zařízení IFF R. 3002 nebo R 5002
Mk.VII TR. 1133 nebo TR. 1143 a zařízení IFF R. 3002 nebo R. 5002
Mk. VIII TR. 1143 a IFF ARI. 5000 nebo ARI. 5025
Mk. IX TR. 1143 a zařízení IFF R. 3002 nebo R. 5002
Mk. IX z dodávek pro SSSR měli instalovány TR.9B, 9D nebo TR. 1133 s drátovou anténou
Mk. XVI TR. 1133 nebo TR. 1143 a zařízení IFF R. 3002 nebo R. 5002
Mk. XII TR. 9D nebo TR. 1133 nebo TR. 1143 a zařízení IFF R. 3067
Mk. XIV TR. 1143 a IFF ARI. 5000 nebo ARI. 5025
Mk. XVIII TR. 1143 a zařízení IFF R. 3067
Mk. 21 TR. 1143 a zařízení IFF R. 3067 nebo R. 3002
Mk. 22 TR.1143 nebo SRC. 695
Mk. 24 R. 3090

PR. D, PR. Mk. IX TR. 1133 nebo TR. 1143
Mk. XIX TR. 1133 nebo TR. 1143

Většina ostatních průzkumných verzí radiozařízení neměla nebo bylo podobné jako u typu z něhož byli odvozeny.

Seafire
Mk. I TR. 1196 nebo TR. 1147 a IFF R. 3067
Mk. II TR. 1196 nebo TR. 1147 a IFF R. 3067 nebo R. 3108
Mk. III TR. 1196 nebo TR. 1147 a IFF R. 3067 nebo ARI. 5307
Mk. XV TR. 5043 nebo SRC. 524A, přístroj pro přesné přiblížení ARI.5307 a IFF ARI. 5679
Mk. XVII TR. 5043 nebo SRC. 522, přístroj pro přesné přiblížení ARI.5307 a IFF ARI. 5679
Mk. 45 TR. 5043 nebo SRC. 542A, přístroj pro přesné přiblížení ARI.5307 a IFF ARI. 5025 nebo R. 3067
Mk. 46 TR. 5043 nebo SRC. 522, přístroj pro přesné přiblížení ARI. 5307 a IFF ARI. 5679
Mk. 47 TR. 5043 nebo SRC. 522, přístroj pro přesné přiblížení ARI. 5307 a IFF ARI. 5679

TR je označení radiostanic britské výroby
SRC označení radiostanic americké výroby
IFF jsou přístroje pro identifikaci vlastní-cizí, ARI a R jsou rouzlišení pro přístroje americké a britské výroby


Přístroj pro přistávání bez vidu a za ztížených povětrnostních podmínek

Přístroj pro přistávání bez vidu a za ztížených povětrnostních podmínek typu A 1271 byl montován hlavně u průzkumných variant od verze Spitfire PR. Mk. IV a na některé letouny stíhacích variant vyšších verzí, standartně Mk. VIII. Jeho anténa byla v kapkovitém pouzdře pod trupem, v místě aerodynamických přechodů křídlo-trup.
Naposledy upravil(a) ringlett dne 27/12/2019, 15:10, celkem upraveno 1 x.
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Supermarine Spitfire

Příspěvek od ringlett »

Omlouvám se za způsob napsání posledních příspěvků, ale na to abych téma zpracoval v kvalitě prvních příspěvků už asi nemám. A na druhou stranu mi přišlo škoda, když už jsem našel původní text, nedokončit vše alespoň v tomto symbolickém rozsahu.
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Supermarine Spitfire, hlavňová výzbroj

Příspěvek od ringlett »

British Hispano Mk.I, Mk.II a Mk.V

Je zbraň vyvinutá na základě francouzského kanonu Hispano Suiza HS-404 ráže 20 mm.

Hispano Mk.I je původní francouzská zbraň vyráběná v licenci. Používá původní zbraň, náboje i zásobník francouzského vzoru. Umístění zásobníku nad zbraní působilo komplikace velkým prostorem nutným k zástavbě zbraně. Byla zastavěna v prvních pokusných Spitfirech Mk.Ib a Mk.IIb, postupně byla zcela nahrazena Hispano Mk.II.

Hispano Mk.II je úpravou předchozí pro výrobu v imperálních měrných jednotkách a došlo u ní k přemístění zásobníku vedle zbraně. To ale bylo umožněno přetočením závěru a pouzdra závěru o 90 st., sice se zlepšili nároky zbraně na velikost nutného prostoru, ale v zásobování zbraně ze zásobníku na 60 ran se stalo nespolehlivým, docházelo k zasekávání zbraně. Zbraň musela být natažena již před startem a nebylo možné ji ve vzduchu znovu natáhnout.

Zasekávání zbraně se povedlo vyřešit až překonstruováním zbraně pro zásobování pásem. Tehdy narostl počet nesených nábojů na zbraň na běžných 120 ks munice, pokud byla munice srovnána v křídelní šachtě velmi pečlivě mohl Spitfire s témto kanonem nést až 145 kusů nábojů. Dalším problémem byl krátký zákluz závěru zbraně a s tím spojené zasekávání nábojnice v závěru. Stále se jednalo o lepší provedení zbraně než u původní konstrukce a spolehlivější než u dalších dvou konstrukcí leteckých kanonů vycházejícich ze švýcarského Oerlikonu FF, tedy francouzského HS-404, německého MG-FF a sovětského kanonu ŠVAK.

Hispano Mk.V byl použit u posledních verzí Spitfiru, jednalo se o evoluci Hispano Mk.II se zkrácenou hlavní, odlehčeným tělem zbraně a zlepšenými vlastnostmi zákluzu zbraně. Nabíjen mohl být z pásu nebo zásobníku.

Browning Mk.II a Mk.II *

Licenčně vyráběný kulomet COLT upravený na ráži .303" tedy 7,7 mm, v původní podobě trpěl přehříváním a samozápaly střel při déletrvalejší palbě. To se u verze Mk.II* povedlo doladit úpravou nábojové komory a novým chlazením hlavně. Mimo jiné toho bylo dosaženo i tím, že mimo střelbu byla nábojová komora prázdná a závěr otevřený. Zbraň se při zástavbě v křídle nedala znovu natáhnout a v případě zaseknutí nešlo toto odstranit.

Browning .5"

Z amerických dodávek převzatý Browning 1921 a později AN/M2 v úpravě pro pevnou zástavbu v křídle letounu. Ráže .5" tady 12,7 mm. Původně z přímích nákupů, později z dodável L-L.
https://ringlett.blogspot.com/

Pokud diskutuješ s blbcem déle než tři minuty, stáváš se blbcem také.
Tedy, stal jsem se blbcem. No aspoň si to uvědomuji.
(Omlouvám se všem Adminům, ale ANO je to nutné)

Galerie mých skinů pro Il-2 GB zde:
Letadla Československých pilotů
https://www.2i.cz/album/PdQM
Cizí armády
https://www.2i.cz/album/PXt7
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 13143
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Supermarine Spitfire

Příspěvek od Rase »

Messerspit, aneb kořistní Spitfire Mark Vb osazený motorem Daimler Benz DB605a, který se montoval do Messerschmittu Bf 109. Stoj prý měl lepší výkony, ale o dost horší ovladatelnost, jelikož se těžiště přesunulo víc dopředu.

https://www.nevingtonwarmuseum.com/germ ... rspit.html

FB_IMG_1695753611853.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11572
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Supermarine Spitfire

Příspěvek od Zemakt »

Zajímavé, škoda že neměřili maximálku ve vodorovném letu. Nicméně lze dovodit že mohla být někde v rozmezí 620 - 650 Km/h ?
Na Spitfiru byla provedena řada změn, především byl jeho 12voltový elektrický systém nahrazen 24voltovým systémem. Byl také odstraněn motor Rolls-Royce Merlin 45 a instalován motor Daimler-Benz DB 605A. Poté měl být odeslán do Echterdingedu ve Stuttgartu, kde byla namontována vrtule a karburátor z Messerschmittu Bf 109G. Byly odstraněny původní zbraně.

Jako první vyzkoušel letoun německý zkušební pilot Ellenreider. Pilot měl v rámci vzletu mnohem lepší dopřednou viditelnost současně byl na zemi ovladatelnější. V porovnání s Bf 109G. Ke vzletu potřeboval kratší vzdálenost, přičemž rychlost stoupání činila asi 70 stop (21 m) za sekundu. To vše díky nižšímu zatížení nosné plochy. Plocha křídla Spitfiru byla asi o 54 čtverečních stop (5 m²) větší než u Bf 109G.

V malých výškách byl Bf 109G rychlejší, ale v 11 000 stopách se rychlosti vyrovnaly. Motor DB 605A podával podle testovací skupiny lepší výkony než Merlin, který měl o 150 k nižší výkon. Díky němu dosahoval tento "MesserSpit" maximálního dostupu ve výšce 41 666 stop (12700 m), což bylo asi o 3280 stop (1000 m) více než u Bf 109G a o 5166 stop (1475 m) více než u Spitfiru Mk.V.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“