Supermarine Spitfire - diskuze

Moderátoři: Hans S., Tempik

Odpovědět
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Příspěvek od ringlett »

Ona vůbec otázka výzbroje je poměrně zajímavá.

Zatím co u většiny verzí je to poměrně jednoduché u V mám fotograficky zdokumentované poměrně velké spektrum.

Jako nejsilnější výzbroj musím zmínit ještě III s šesti kanony Hispano II.

Ale ty V.

typ a
osmkrát Browning .303*
typ b/I
dvakrát Hispano 20 mm (asi přestavba II/přestavěná z Ib/)
typ b/II
dvakrát Hispano II, čtyřikrát Browning .303*
typ c
4x Hispano II
dvakrát Hispano II, čtyřikrát Browning .303*
dvakrát Hispano II, dvakrát Browning M2 .5" (Malta, úprava z 4x H)
2x Browning M2 .5" (výšková Vc - Aboukir)
4x Browning .303* (záchranná Vd)
4x Browning M2 .5" (Výšková Vc - Aboukir)
dvakrát Hispano II, 2x Browning M2 .5" (Afrika, odlišné provedení od Malty)
4x Hispano II a 4x Browning .303* (testy Anglie)
2x Hispano II a 6x Browning .303* (testy Anglie)
dvakrát Hispano II, čtyřikrát Browning .303*, se závěsníkem pro pumy pod trupem, jednoduchý závěs
dvakrát Hispano II, čtyřikrát Browning .303*, se závěsníky pro pumy pod křídlem, jednoduchý závěs
dvakrát Hispano II, čtyřikrát Browning .303*, se závěsníky pro pumy, dvojitý závěs (MU Aboukir)
dvakrát Hispano II, čtyřikrát Browning .303*, se závěsníky pro pumy, pod trupem i křídlem, jednoduchý závěs (MU Aboukir)
dvakrát Hispano II, čtyřikrát Browning .303*, se závěsníky pro pumy, pod trupem i křídlem, dvojitý závěs (MU Aboukir)

Co nemám dokumentované fotograficky je údajná montáž kanonů ŠVAK a VJa (ne oba současně) do křídla V dodané do SSSR. Kvůli nedostatku munice. Ale tedy dost pochybuji, že ta VJa by se vůbec vešla.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Příspěvek od Wasp »

Původní křidélka se při větších rychlostech a velkých výškách deformovala a v některých případech, působením flutteru, se podílela na destrukci letounu za letu.
U devítek se toto odstranilo novou konstrukcí a potahem křidélka ?
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Příspěvek od ringlett »

Wasp píše:
Původní křidélka se při větších rychlostech a velkých výškách deformovala a v některých případech, působením flutteru, se podílela na destrukci letounu za letu.
U devítek se toto odstranilo novou konstrukcí a potahem křidélka ?
Ne, u těch to nikdy odstraněno nebylo. K deformacím docházelo za určitých okolností, které se částečně povedlo odstranit montáží nového typu výškového kormidla.
Definitivně to odstranila až nová konstrukce křidélek u generace vzešlé z Mk. VIII. Konkrétně menší rozpětí křidélka a jeho jiný profil.

Devítka jako taková byla považována za nouzovou konstrukci a výběhový typ a do jejího rozvoje nebyl investován čas. Všechny pokročilé verze byli odvozeny od Osmičky. Vlastně je vyjímkou verze XVI která vznikla montáží amerického motoru V-1650 do draku Devítky. A snížení trupu okopírované od pozdějších XIV (ale prvně realizované na VIII, která ho paradoxně nikdy sériově nedostala)

Kdyby byl dostatek času na vývoj a Bf 109F i Fw 190 přišel o rok později vypadala by vývojová linie stíhacích variant Spitfiru jinak. Možná takto (při použití stávajících označení Mk.) I - II - III - VIII - XVIII - 23. Určitě by nevznikla ani nouzová V, stejně nouzová IX a ani úplně nouzová XIV. A už vůbec by nevznikl ani v jedné variantě hybrid XII. Možná by vznikla ve stávající podobě 21 a 22/24. Proč? Protože V byla nouzovou reakcí na 109F, III vázla ve vývoji. Křídlo od III podědil Vc/IX. IX reagovala na zavedení Fw 190, protože se vlekl vývoj VIII (ten komplikovala přelaková VII, která měla stejnou konstrukci, ale přetlakovou kabinu). XIV je nouzová varianta odolnější XVIII, ale odvozená z VIII (XVIII vázla kvůli práci na jiných nerealizovaných typech z konstrukce Supermarine a jednalo se znovu o novou konstrukci na základě VIII).

Řada 23 (Victor), 21, 22, 24 pak už je úplně nová konstrukce kolem pololaminárního křídla, která podědila kvůli nedostatku vývojových kapacit (ty odčerpávali projekty proudových stíhačů a bombardéru) starý trup od verze XIV (21, 23) a XVIII (22, 24).

Co mě ale velmi překvapuje, je to lpění na původní konstrukci a celkovém průřezu trupu. Pro ilustraci, ono je totiž možné namontovat ocasní plochy (sestavu od přepážky 19) z Mk.XVIII na trup trup původního Mk.I (jasně, nelze zatahovat ostruhu, ale jezdit po zemi s tím jde) a těch případů je napříč touhle rodinou podstatně víc. Ono totiž křídlo z VIII jde namontovat na IX a opačně. Ostatně takhle, montáží křídla VIII na trup IX a pár dalšími úpravami vznikl Seafire XV pro Irsko.
Naposledy upravil(a) ringlett dne 5/2/2019, 17:51, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Příspěvek od Skeptik »

ringlett
Jak jsem psal, nezaměřuji se na Spitfire, a tak se o nich něco dozvím jen okrajově.
Nicméně, jsi si jistý s tou jinou konstrukcí křídla pro Mk.VIII a Mk.IX ?
Žil jsem v domnění, že Spitfire - verze "po Mk.V" - používaly stejná křídla (modelářské LF, F a HF jsem použil jako zjednodušení popisu).
V čem konkrétně se teda lišila? Tedy kromě "kratších křidélek".
Jak a kde byl ten nosník zesílen, a proč? Díky.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Příspěvek od Wasp »

Třeba se původní křídlo při vyšších rychlostech více kroutilo a proto došlo k jeho zesílení , a nebo to souviselo s přidaným palivem do křídla.
Ono totiž křídlo z VIII jde namontovat na IX a opačně. Ostatně takhle, montáží křídla VIII na trup IX a pár dalšími úpravami vznikl Seafire XV pro Irsko.
Nebylo křídlo z Mk.VIII výrobně náročnější ? To by mohlo způsobit že ho nepoužívali na devítkách když RAF potřebovala každý stroj u jednotek.
Naposledy upravil(a) Wasp dne 5/2/2019, 18:04, celkem upraveno 1 x.
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Příspěvek od ringlett »

Skeptik píše:ringlett
Jak jsem psal, nezaměřuji se na Spitfire, a tak se o nich něco dozvím jen okrajově.
Nicméně, jsi si jistý s tou jinou konstrukcí křídla pro Mk.VIII a Mk.IX ?
Žil jsem v domnění, že Spitfire - verze "po Mk.V" - používaly stejná křídla (modelářské LF, F a HF jsem použil jako zjednodušení popisu).
V čem konkrétně se teda lišila? Tedy kromě "kratších křidélek".
Jak a kde byl ten nosník zesílen, a proč? Díky.

V pořádku, já tu strašnou věc studoval docela dlouho a strašně se mi líbí. Jist si jsem, křídlo pro Vc, tedy pro IX bylo převzato z III. Jen to prostě z vnějšku vypadá stejně.
Křídlo pro VIII je nová konstrukce na bázi křídla z III, s použitím zesílení pro montáž nádrží, zesílení nosníku křídla ve "vnější" části a novým křidélkem. Ono i na fotkách holé konstrukce vypadá prakticky identicky, ale jde opravdu o nově spočítanou a navrhnutou část letadla. A museli to tak udělat právě kvůli menšímu křidélku. Nechci se plést, ale jsou snad použita stejná žebra křídla od vnějšího okraje nádrží po vnitřní okraj křidélka a koncová část křídla vně křidélka také používá stejné díly.

On pan Mitchell by asi tímhle stylem nepostupoval a Spitfire by skončil u II :)
Wasp píše:Třeba se původní křídlo při vyšších rychlostech více kroutilo a proto došlo k jeho zesílení , a nebo to souviselo s přidaným palivem do křídla.
Ne křídlo se nekroutilo, jen mělo nevhodnou konstrukci křidélek pro vysoké rychlosti v řídkém vzduchu ve velkých výškách (9000m +), kroutila se právě ta křidélka.
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Příspěvek od ringlett »

Wasp píše:Třeba se původní křídlo při vyšších rychlostech více kroutilo a proto došlo k jeho zesílení , a nebo to souviselo s přidaným palivem do křídla.
Ono totiž křídlo z VIII jde namontovat na IX a opačně. Ostatně takhle, montáží křídla VIII na trup IX a pár dalšími úpravami vznikl Seafire XV pro Irsko.
Nebylo křídlo z Mk.VIII výrobně náročnější ? To by mohlo způsobit že ho nepoužívali na devítkách když RAF potřebovala každý stroj u jednotek.
Ne, tohle nebylo důvodem. Prostě necítili potřebu investovat do vývoje zastaralé varianty. I přes masovost výroby byla IX vnímána jako dostačující zmetek. A její výroba od léta ´43 v podstatě dobíhala (jo vím, že skončila v létě ´45). A na jaře ´43 se naplno rozběhla výroba VIII. VIII byla sice výrobně o něco složitější, ale ne o tolik aby to bylo významné. Jejím problémem byl dlouhý vývoj. Na prkně byla asi rok a půl, oproti asi třem měsícům co tam strávila IX.

Kamarád má takovou hlášku. "Když je něco primitivní a funkční je to americké, když je něco funkční a konstrukčně perfektní, je to německé, pokud je něco funkčí, ale složité, je to anglické." Na Spitfira to celkem sedí.
Wasp
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2463
Registrován: 24/6/2014, 15:46

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Příspěvek od Wasp »

Proč se Mk.VIII moc nad evropou nepoužíval ? Pro doprovody bombardérů by to byl nejlepší Spitfire.
ringlett
praporčík
praporčík
Příspěvky: 308
Registrován: 6/3/2012, 19:41
Kontaktovat uživatele:

Re: Supermarine Spitfire - diskuze

Příspěvek od ringlett »

Wasp píše:Proč se Mk.VIII moc nad evropou nepoužíval ? Pro doprovody bombardérů by to byl nejlepší Spitfire.
Ale on se pouzíval, hlavně u jednotek v Itálii a jižní Francii. Ale bylo ho kvůli doletu více třeba jinde.
Odpovědět

Zpět na „Stíhací letouny“