
Short Stirling
Myslím že když už se tu píše o bombardérech Luftwaffe a jiných zemí, neměly by být přehlédnuty i bombardéry RAF. Takové páteřní bombardovací stroje v RAF byly 3.
Nejznámějším a taky se mi zdá že nejlepším ze těch tří byl Avro Lancaster, to mi snad dáte za pravdu. Ty další byly Handley Page Halifax a Short Stirling. Každý z nich sehrály svou roli v důležitých operacích a každý byl ať už více či méně znám a uznáván.
Začnu psát o nejstarším z „bráchů“ a tím byl Short S.29 Stirling.
Short Stirling byl vytvořen poté co velení RAF v roce 1936 konečně upřesnilo požadavky na nové typy bombardérů které měly zmodernizovat vybavení RAF podle plánu „RAF Expansion programme.“Tyhle plány byly 2 – P.13/36 – tento ukládal takové požadavky na kterých později stavěli tvůrci letadel jako třeba právě Lancasteru nebo Halifaxu. Ten druhý plán měl číslo B.12/36 – v tomto plánu byly požadavky na letoun který měl být schopen dopravit na vzdálenost 4 820 km náklad 3 650 kg pum, měl pojmout pumy s nejvyšší hmotností 2 000 liber, nebo přepravit 24 plně vyzbrojených vojáků – ovšem největší důraz byl kladen na to aby nový stroj neměl rozpětí větší než 30,5 metru, pže by se nevlezl do tehdy standardních hangárů.
Byly vybrány 2 nabídky od firem Supermarine a Short, ovšem vývojové práce v Supermarinu pokračovaly velice pomalu a nakonec byly plány a prototypy na budoucí bombardér zničeny němci při náletu na Southampton v roce 1940.
Firma Short vytvořila už v roce 1938 prototyp který označila S.31, ten měl poloviční rozpětí než budoucí výtvor a vzlétl poprvé 19. září 1938. Měl řešit hlavně aerodynamiku a její řešení na budoucím stroji, nakonec byl stejně v roce 1943 zrušen.Po prvních poznatcích z S.31 se začal ubírat jistým směrem další prototyp – S.29 ten poprvé vzlétl 14.5 1939, bohužel byl při selhání podvozku neopravitelně poničen. Proto byl na druhém prototypu zesílen podvozek a nový prototyp tak vzlétl 3. 12.1939.Poté byl několik měsíců zkoušen a dokonce na něj už byla zadána i objednávka na 100 strojů Stirling mk.I .
Prvních několik Stirlingů Mk.Isrs.I mělo motory Bristol Hercules II umístěné v nevyhovujících gondolách a jejich první zkoušení proto vedlo k rozladění výkonů které šly hodně nízko nad průměr a očekávání.Tyto stroje byly proto použity k výcviku posádek.
Firma Short měla Stirling veliké zakázky, některé z jejich závodů se staly cílem německých náletů a výroba se proto zpožďovala proti plánu.
Pumovnice byla rozdělena do tří částí, další byla mezi první motorovou gondolou a trupem zřízeny další křídelní pumovnice.
Obrannou výzbroj prvních Stirlingů tvořily především přední střelecká věž (Frazer-Nash FN 5A – 2 kulomety Browning ráže 7,7 mm), zadní střelecká věž Frazer-Nash FN 4A (4x Browning 7,7 mm) a dokonce i spodní,vysunovací věž FN 25A se dvěma 7,7 kulomety Browning, jenže ta byla nespolehlivá.V další verzi byla tato věž odstraněna a měla být nahrazena kulomety na bocích trupu,ale většina strojů stejně létala bez nich.
První verzí Stirlingu s horní střeleckou věží byla verze Mk.I Srs. 3, ta měla věž typu FN 7A se dvěma 7,7 mm Browningy.Tato Hřbetní věž však byla později nahrazena vzhledem ke svojí velikosti.Nahrazena byla u verze Mk.III a to za věž Frazer-Nash FN 50.
Stirlingy byly používány s několika typy motorů, první verze měly motory Bristol Hercules XI, Verze Mk.III měly motory Hercules XVI.Byly také zkoušeny motory americké výroby Wright Cyclone R-2600-A5B ale ty byly nevyhovující proto byla zakázka zanedlouho po objednání a dodání prvních kusů zrušena.
Verzí Stirlingu bylo celkem 5. Verze Mk.IV a Mk.V Byly verze které byly různě upravované pro speciální použití.Mk.IV byla bez přední věže pro používání jako výsadkový stroj a později byla u několika strojů odstraněna i zadní věž a letouny byly používány jako stroje pro vlečení nákladních kluzáků.Mk.V-ky neměly přední věž,ale měly nákladní vrata na boku trupu.
Stirling byl požíván spíše jako nákladní,nebo vlečný stroj a z celé trojice hlavních bombardérů RAF měl asi nejmenší „oblíbenost,“ přesto se však podílel na několika důležitých a známých akcích.Jednou z nejznámějších byla asi úloha Stirlingu jako stroje jednotek známých pro své úkoly jako Pathfinders.Jejich úkolem bylo létat před hlavním svazem bombardérů a pomocí zápalných a barevných značkovacích pum označovat cíle pro hlavní svazy.Stirlingy se také podílely významnou mírou v operaci Market Garden,ale to ne už jako bombardéry ale jako vlečné a nákladní stroje.Stejnou úlohu plnil v Normandii.
Z celkového počtu2 369 strojů jich bylo 641 ztraceno v boji,svrhly přitom přibližně 27 820 tun pum.
Takže to byl ten asi nejméně známý bombardér z trojice nej těžkých bombardérů RAF.Zbytek se pokusím doplnit v co možná nejkratším termínu.
Technické údaje:Short Stirling Mk.III
Motory: 4x hvězdicový motor Bristol Hercules XVI; výkon 1 230kW (jednoho samozřejmě)
Dolet: 950 km
Dostup: 5 180 m
Výzbroj:2 kulomety v přední věži-FN 5A
2 kulomety v horní věži-FN 50
4 kulomety v zadní věži-FN 20A
Nosnost: 6 350 kg pum,v jiném zdroji zase uvádí že mohl unést až 7 720 kg pum
Rozměry:
Rozpětí: 30,20 m
Délka: 26,59 m
Výška: 6,93 m



Stirling. (3x)