BRISTOL 138 A

Moderátoři: Hans S., Tempik

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

BRISTOL 138 A

Příspěvek od kacermiroslav »

BRISTOL 138 A
výškový letoun
rok 1936


Obrázek

Letadla mohou přitahovat nadšence mladé i staré z různých důvodů. Může to být jejich štíhlá elegance či hrozivá výzbroj nebo schopnost podávat mimořádné výkony.


Bristol 138 A je příkladem stroje, který zaujme jak rekordními výkony, tak nápadným vzhledem a rozměry. Byl vyráběn jako speciální výškový letoun vyráběn firmou stejného názvu. Vznikla jako odpověď Angličanů na světové rekordy v dostupu letounů, kterých v té době dosahovali Francouzi, Italové a Američané. V roce 1934 činila rekordní výška, již dosáhl Ital Donati s dvouplošníkem Caproni Ca-161, 14.433 metrů. A protože Italové použili pro svůj rekordní letoun britský motor Bristol Pegasus, rozhodli se Angličané na rekord také zaútočit. Britské ministerstvo letectví objednalo výškový letoun, schopný překonat hranici 50.000 stop, tedy 15.200 metrů. Šéfkonstruktér leteckého oddělení firmy Bristol Frank Barnwell „oprášil“ svůj starší projekt výškového stroje „138“ a v září 1934 dokončil návrh nového výškového letounu. Bristol 138 A měl na rozdíl od svého předchůdce lehčí pevný podvozek, avšak zachoval si velké rozpětí křídla, štíhlý trup a mohutné ocasní plochy. Motor, pro který se Barnwall rozhodl, byl speciálně upravený výškový Bristol Pegasus PE-VI S o výkonu až 340 kW ve výši bezmála 13.000 metrů, za použití dvoustupňového kompresoru (to je s dvěma dmychadly za sebou).

Kromě speciálního motoru Pegasus museli pro rekordní letoun vyvinout i další zařízení, například speciální přetlakový oděv pro pilota místo těžké vzduchotěsné přetlakové kabiny. Vyrobila jej firma specializovaná na potápěčské oděvy a dýchací přístroje. „Skafandr“ zhotovili z několika vrstev pogumované tkaniny, takže skutečně připomínal potápěčský oblek. „Skafandr“ tvořily blůza a kalhoty, spojené v pase vzduchotěsnou objímkou. Přilba, vyrobená ze stejného materiálu, měla vpředu rozměrné obdélníkové „okno“, pro větší pevnost slepené z vrstev celuloidu. Ústil do ní přívod kyslíku z palubních lahví. Vydýchaný vzduch se zbavoval vlhkosti, čistil se a obohacen kyslíkem byl opět vháněn do přilby. Celou přilbu bylo možné v nouzi oddělit trhací šňůrou (obdobným způsobem jako se celofánovým páskem otevírají například balíčky žvýkaček). Vzhledem k tomu, že na spolehlivosti přetlakového oděvu závisel ve velkých výškách pilotův život, vyzkoušeli jeho funkci ve výškové komoře leteckého ústavu ve Fanboroughu. V komoře napodobili výšku 24.000 metrů a teplotu mínus 60°C. „Skafandr“ uspěl, a tak se mohlo jít naostro.

Bristol 138 A poprvé vzlétl 11.května 1936, řízen byl šéfpilotem formy Bristol Cyrilem F.Uwinsem. To byl však ještě vybaven běžným motorem Pegasus a třílistou vrtulí. V květnu a červnu pokračovalo zalétávání, a když již byli technici spokojeni, byl do draku namontován speciální Pegasus PE-VI s reduktorem a čtyřlistou vrtulí.

Dne 28.září 1936 v půl osmé ráno odstartoval pilot RAF F.R.D.Swai ze letiště Farnborough k prvnímu pokusu o rekord. V kroužení nabíral výšku, v 10.500 metrech zapnul druhý stupeň kompresoru a za půl hodiny a pět minut byl stroj ve výšce 12.000 metrů. Swain stoupal dál proti západnímu větru a zářícímu slunci. Teprve nyní oceňoval černomodrý nátěr na horních plochách letounu, který nahradil původní stříbrný a zabraňoval oslnění pilota. To již dosáhl výšky 15.233 metry a zahájil dramatický sestup. Dramatický proto, že po přistání na letišti v Netheranonu, byly nádrže téměř prázdné. Samozřejmě že let byl novým světovým rekordem.

„Stoosmatřicítku“ však dále vylepšovali, aby dosáhla vypočteného výkonu 54.000 stop (16.450 metrů). Letadlo ještě odlehčili (snížení hmotnosti dosáhli konstruktéři odmontováním brzd, použitím menších kol a dalšími úpravami). Ke snížení čelního odporu byly na letoun namontovány kryty kol, motor dostal ke zvětšení výkonu vylepšený kompresor a novou výkonnější vrtuli. S takto upraveným Bristolem 138A vystoupil M.J.Adam dne 3é.června 1937 do další rekordní výšky, 15.440 metrů.

Stroj měl pak sloužit k výškovému průzkumu, avšak o jeho použití v této roli se zprávy nedochovaly. Faktem ale je, že výškové rekordy a především vývoj speciálních motorů přišly britskému letectvu velmi vhod za druhé světové války. Jejího konce se typ 138A patrně nedočkal, neboť byl rozebrán a zničen jako výcviková pomůcka leteckých mechaniků.

TTD – Bristol 138 A
* výrobce: Bristol Aeroplane Company
* rozpětí: 20,17 m
* délka: 13,41 m
* hmotnost prázdného letounu: 1.996 kg
* hmotnost naloženého letounu: 2.414 kg
* pohonná jednotka: Bristol Pegasus PE-VI o výkonu 340 kW (později 373 kW)
* max. rychlost u země: 198 km/h
* stoupavost: 7,27 m/s
* dostup: 15.440 m
* vytrvalost letu: 2hod 15 min


Zdroje:
ABC – Martin Velek – 198?
http://www.wikipedia.org
ObrázekObrázekObrázek
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Re: BRISTOL 138 A

Příspěvek od spitfire.v »

Při čtení tohoto příspěvku jsem si nemohl nevzpomenout na jméno skotského lékaře a výzkumníka Johna Scott Haldana. John Scott Haldane (1860-1936), kterému za svůj život vděčí spousta britských vojáků běhen Velké války, protože to byl on, kdo navrhl první plynové masky a také stanovil postup léčby vojáků plynem zasažených, byl též průkopníkem vývoje kyslíkových masek pro létání a stál i u zrodu speciálního skafandru pro výškové lety Bristolu 138, jehož se však nedožil.
Obrázek
Obrázek
spitfire.v
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 149
Registrován: 10/12/2010, 17:01

Re: BRISTOL 138 A

Příspěvek od spitfire.v »

F.R.D. Swain navléká výškový oděv.
Obrázek

Obrázek
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ostatní letadla“