burkut píše: pokud ovšem údaje odpovídají
odhadům
No práve - tie odhady sú dosť smrtiace pre tvrdenie o "mimoriadnej odolnosti".
Autor vychádza z predpokladanej hmotnosti 1000 ton a predpokladá, že hmotnosť veže je 300 ton, motory a prevody 100 ton, podvozok/pásy 100 ton, konštrukcia 200 ton, na pancieru trupu vozidla odhaduje 200 ton (chýba mu tam 100 ton, to by mohla by zásoba paliva, munície, doplnkových zbraní a ďalšieho vybavenia). Ďalej počíta plochy jednotlivých pancierových plátov trupu a dospieva k výsledku, že pri hmotnosti pancieru 200 ton je
priemerná hrúbka pancierovania trupu len 26,5 mm.
S tým by dlho nevydržal...
IMHO aj odhad 100 ton na pásy je "optimistický" - Tiger II pri dĺžke trupu 6,4m mal pás široký 80cm a pozostávajúci z 92 článkov po 30kg. Ratte mal mať na každej strane tri pásy po 1,2 metra a dlžku trupu 35 metrov - o polovicu širší článok by vážil najmenej 45kg, skôr viac (musí byť aj hrubší) a každý pás by pozostával z ~500 článkov (spolu ~3000 článkov) - to dáva najmenej 135 ton, skôr až 150-180 ton (pri 50kg a 60 kg na článok). K tomu kolesá (~30 kusov s priemerom okolo 2 metre - najmenej dve tony každé), ich zavesenie a odpruženie...
BTW - koľko vážia motory Daimler-Benz MB501 alebo MAN V12Z32/44? Napriek intenzívnemu hľadaniu som to nenašiel a pre motor MAN 12M32/44 som našiel hmotnosť 121 ton (ale zasa bez udania výkonu...)
Mám totiž pocit, že "1000 ton" je silne podcenená hmotnosť a pokiaľ by sa to začalo skutočne počítať, narastie to najmenej o 50-100%.
edit:
Takže trochu inak. Budem počítať veľmi zjednodušený model pancierovania trupu. predpokladám rozmery trupu: dĺžka 35 metrov, výška trupu 6 metrov, šírka 14 metrov. Hrúbky plátov dávam odhadom ako "spoľahlivo nepriestrelné v danej dobe"
Čelný plát: 6x14 metrov, hrúbka 300mm (0,3m) -> 197 ton
Bočné steny: 2x 6x35 metrov, hrúbka 150mm (0,15m) -> 495 ton
Strop: 14x35 metrov, výrez veže 6x6 metrov, hrúbka 70mm (0,07m) -> 250 ton
Dno trupu: 6,5x35 metrov, hrúbka 30mm (0,03m) -> 53 ton
Zadný plát: 6x14 metrov, hrúbka 100 mm (0,1m) -> 66 ton
Spolu - 1061 ton len pancierovanie trupu
Podobne zjednodušený model pancierovania veže - prepokladám: výška 2,5 metra, dĺžka 11 metrov, šírka 7 metrov.
Čelný plát: 2,5x6 metrov, hrúbka 300mm (0,3m) -> 35 ton
Bočné pláty: 2x 2,5x11 metrov, hrúbka 250mm (0,25m) -> 108 ton
Zadný plát: 2,5x7 metrov, hrúbka 200 mm (0,2m) -> 27 ton
Strop veže: 7x11 metrov, hrúbka 100mm (0,1m) -> 60 ton
Spolu - 230 ton veža bez zbraní, otočnej dráhy a vybavenia.