Stránka 1 z 2

První řízené střely

Napsal: 18/11/2004, 17:45
od Lord
Řízená střela Ruhrstahl/Kramer X-4 byla jedna ze sérií po drátu naváděných střel navržené Německem během druhé světové války. X-4 byla raketa typu vzduch-vzduch, ale existovaly i protitankové verze rakety X-7. Žádný z modelů se již neúčastnil aktivní služby a je proto velmi pochybné jak účinné by verze vzduch-vzduch mohly být, avšak protitankové verze se staly základem a inspirací pro poválečný vývoj těchto raket ve světě.

V roce 1943 bylo pro Luftwaffe těžké zmírnit rostoucí tempo operací americké 8. letecké armády. Ačkoli němečtí piloti stále dokázali vážné poškodit americké bombardéry, tak bojová hodnota jejich letadel klesala s tím jak velká byla palebná síla bombardérů. Nastalo proto masivní rozvojové úsilí vybavit německá letadla mnohem silnějšími zbraněmi.
Na střele X-4 začal pracovat v červnu 1943 Dr. Max Kramer u firmy Ruhrstahl. Měl nápad postavit raketu s relativně velkým doletem, aby toto umožnilo pilotovi ji odpálit v bezpečí mimo dostřel zbraní nepřátelských bombardérů.

X-4 měla být vybavena motorem BMW 109-448, který by dokázal raketu pohánět rychlostí přes 1152 km a který by vydržel let dlouhý 4 km (ačkoli 1,5 km až 3,5 km bylo více typické) – kvůli dostřelu obranných zbraní amerických bombardéru.
Raketa byla stabilizována tím, že za letu otáčela (asi 60 otáček za minutu). Řídící signály byly posílány k raketě přes dva dráty, které byly natočeny na cívkách na těle rakety a řídily směr letu pomocí křidélek na ocasu.
Gyroskop držel dráhu “nahoru”, zatímco džoistikem v letadle pilot korigoval směr letu.
Jelikož bylo obtížné, aby pilot v závěrečné fázi letu raketu navedl přesně na cíl. Tak z tohoto důvodu raketa nesla přibližovací mechanismus známý jako Kranich, akustický systém, který byl naladěn na zvuk bombardéru B-17, na jeho motory.
Na začátku roku 1945 byla schopna firma Ruhrstahl produkovat přes stovky koster střel X-4, ovšem čekalo se na motory, které produkovala firma BMW, ta však byla bombardována. Je možné, že některé X-4 byly testovány a použity v prvních týdnech před kapitulací Německa, avšak Luftwaffe to nebylo doporučeno.

Obrázek

Napsal: 18/11/2004, 17:47
od Lord
tolteca žádám o doplnění informací a další náměty ..... je to znalec!

Obrázek
x-4_schema.

Napsal: 18/11/2004, 19:38
od toltec
... bačkoru znalec.... pěkně jsi mě předeběhl :-(

Napsal: 18/11/2004, 19:56
od toltec
Ještě k raketám X-4....
Byly testovány v II. polovině roku 1944 a nejspíše v I.Q 1945. Jako nosiče byly použity JU-88G, JU-188L a také Fw-190A.
Úspěšnost byla po doladění poměrně vysoká a proto bylo naplánováno, aby jimi byly dále vyzbrojeny Me 262A i B, chystaný Me 1101, Fw Flitzer, Ta 152. Měly se stát samozřemostí ve výzbroji dalších chystaných proudových projektů, které v době spojeneckého vítězství byly ještě na papíře, a nebo v hlavách projektantů.

Bojová hlavice byla odlévána přímo z výbušniny, čímž odpadly náklady na výrobu pouzdra hlavice. Akustický přibližovací naváděcí systém Kranich byl na tehdejší dobu poměrně dost citlivý a rozumně spolehlivý, a jenom díky německé touze po preciznosti (známe z ostatních projektů) byl stále laděn, čím se praktické zkoušky prodlužovaly a oddalovalo se bojové nasazení.

Obrázek

Napsal: 18/11/2004, 19:58
od toltec
Další foto...

Obrázek

Napsal: 18/11/2004, 20:05
od toltec
Další foto - tentokrát řídící joystick zabudovaný v kokpitu letounu

Obrázek

Napsal: 18/11/2004, 20:07
od toltec
A na závěr bombónek v podání S. van Ackena.....

Obrázek

Napsal: 18/11/2004, 20:55
od brano
BMW 109-548 nie BMW 109-448.
Raketa mala byť podľa pôvodných zámerov navádzaná akustickým systémom Dogge a hlavica mala byť iniciovaná akustickým bezkontaktným zapaľovačom Meise.Ako alternatíva existoval zámer použiť i iné systémy...Kranich,Luchs,Madrid,Kran-Walzenbrigg atď.

Riadiaci povelový systém po vodičoch Dusseldorf-Detmold vyvinula firma Telefunken.

Napsal: 18/11/2004, 21:22
od Lord
No Brano docela se vyznáš možná by nebylo od věci kdyby jsi více vysvětlil jak přesně ten řídící povelový systém fungoval?

Napsal: 18/11/2004, 22:43
od Melkor
Někde jsem četl, že byla naplánována (možná i vyrobena) pozemní verze, myslím, že měla sloužit jako protitanková zbraň.

Napsal: 19/11/2004, 11:54
od toltec
Byla vyrobena, jmenovala se "Rotkapchen" a byla i úspěšně odzkoušena. Ruská Maljutka je jejím pokračovatelem.

Napsal: 19/11/2004, 20:36
od brano
Riadiaci povelový systém je klasický,ako u všetkých takýchto systémov.Operátor vizuálne sleduje raketu so stopovkou a elektrickými impulznými povelmi po vodičoch koriguje smer letu k cieľovému objektu.Po priblížení rakety na istú vzdialenosť sa aktivuje akustický navádzač a po dosiahnutí iniciačnej vzdialenosti,akustický detonátor aktivuje samotnú nálož.U Meise to bolo zhruba vo vzdialenosti 7 metrov.

Napsal: 20/11/2004, 10:32
od Kun@
Řízená střela z trošku jiného soudku

Obrázek
V2.

Napsal: 20/11/2004, 10:35
od Kun@
A řízená V 1

Obrázek

Napsal: 20/11/2004, 11:34
od Melkor
Tak ta horní není V-2, mám pocit, že je to ta dvoustupňová mezikontinentální raketa A9/10.

Napsal: 20/11/2004, 23:22
od Kun@
To já jen tak ten obrázek pojmenoval ;-)
Ale na základě rakety V-2 to myšlený bude.

Napsal: 20/11/2004, 23:42
od Melkor
Mám pocit, že snad ty A-9/10 měli nést atomovou hlavici.

Napsal: 21/11/2004, 00:05
od Kun@
Ještě přikládam obrázek Hucklebeinu se čtyřma sřelama.

Obrázek

Napsal: 21/11/2004, 15:58
od toltec
... snad jen drobnost... Huckebein... jinak Fw TA 183, praotec MiGu 15 ...

... a u A9/10 se nejdříve počítalo s konvenční trhavinou, případně s chemickými látkami.

Napsal: 21/11/2004, 16:00
od Melkor
Toltecu, myslíš si, že Němci mohli zvládnout vyrobit funkční A9/10 kdyby měli zdroje a čas, myslím, jestli to bylo vůbec reálné?