PC 1400 FX “Fritz X“. Bojové nasazení

Zázračné zbraně, tajné zbraně a projekty, obrovská děla, podzemní továrny.
Odpovědět
Uživatelský avatar
saldy
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 138
Registrován: 12/5/2011, 17:24
Bydliště: Aussig an der Elbe-SUDETENLAND
Kontaktovat uživatele:

PC 1400 FX “Fritz X“. Bojové nasazení

Příspěvek od saldy »

PC 1400 FX “Fritz X“. Bojové nasazení.
Obrázek

Je asi zbytečné představovat na tomto portálu řízenou protilodní protipancéřovou pumu PC 1400 FX, asi nejznámější pod přezdívkou“Fritz X“, která měla za úkol ničit obrněné lodě. Úplně přeskočím vývoj, který probíhal pod dozorem Dr. Maxe Kramera. Zajímá mě bojové nasazení tohoto inovativního byť ne revolučního bojového prostředku a škody, které způsobil. Tato zbraň byla poprvé nasazena koncem léta 1943 ve Středomoří jednotkou KG 100 společně s dalším protilodním prostředkem - Hs 293. Druhá zmíněná puma měla na rozdíl od Fritze raketový pohon a byla v tomto období rovněž řízena povely lidského operátora na palubě bombardéru, měla tříštivou hlavici a byla určena k ničení nepancéřovaných tedy především dopravních lodí. Hs 293 se nebudu v tomto článku zabývat, byť je neprávem upozaděna, vždyť dnes je již této raketové bombě přiznáno téměř 30 potopených a poškozených lodí včetně bojových a několik úspěchů, které jsou přisuzovány Fritz X patří zřejmě právě jí. Některé případy zůstávají sporné a není jisté, která puma útočila.

Pro vypouštění protilodních bomb byly upraveny námořní průzkumné letouny či střední bombardéry, v drtivé většině případů však nesly těžkého Fritze do bojových akcí k tomuto účelu specielně upravené Dorniery Do 217 K-2, K-3. První jednotka (asi jediná), která nové pumy dostala, byla v září 1942 Lehr und Erprobungskommando 21se základnou na letišti Garz pod velením E. Hetzela. Po skončení výcviku byla jednotka reorganizována. 29. dubna po schválení pro bojové nasazení, přeznačena na KG 100 pod vedením majora Bernharda Jopeho, a odeslána do Středomoří na základnu Marseilles-Istres. Skládala se ze dvou protilodních Gruppe, její část II/KG 100 používala letouny Do 217 E-5 vybavených k vypouštění Hs 293. III/KG 100 byla vybavena letouny Do-217 K-2 určených pro odhoz 1400 FX. Svou činnost zde jednotka započala 29. srpna 1943.

Obrázek
Major Bernhard Jope, velitel KG 100

Obrázek Obrázek
První foto zachycuje jednotku KG 100 po příchodu na základnu v Marseilles-Istres. Druhé foto Dornier Do 217 K-2 v noční kamufláži, s upraveným křídlem pro výškové odhozy Fritz X. Křídlo mělo zvětšenou plochu o téměř 25m. Na závěsnících ETC 2000/XII pod centroplánem křídla bylo možno zavěsit 2 zmíněné pumy, nebo jednu pumu a jednu přídavnou 900 l nádrž. Vyrobeno bylo 50 kusů této verze.

Bojová procedura

Bojová procedura Pro Fritz-X byla následující: Letoun se na cíl přiblížil co možná nejnižší rychlostí, stabilním kursem a ve výšce ne nižší než 4000m. Bomba byla odhozena pod velmi ostrým úhlem k cíli, neboť 1362 kg těžký Fritz rychle klesal. Po odhozu přebral nad pumou kontrolu bombometčík, který ji ovládal pomocí radiových signálů mezi leteckým vysílačem FuG 203b Kehl III a zbraňovým přijímačem FuG 203b Strassburg B. Podobně jako ve zbrani V-1, měla bomba gyroskopem automaticky vychylované směrovky, které zajišťovaly, aby se bomba ani při manévrování nepřetočila, typická křidélka ve tvaru X zajistila střele určitý vztlak. Bombový operátor sledoval klesající pumu přes klasický bombardovací zaměřovač Lotfe 7D. Pomocí směrových kormidel v zadní části mohl pumu dle potřeby joystickem ovládat, práci mu usnadňovala dýmovnice či světlice na ocasu pumy. Horizontální bombardování manévrujících lodí konvenčními bombami z vysokých výšek vyhodnotily všechny armády jako neúčinné. Právě v tomto Představoval Fritz X obrovský skok vpřed, dokázal prostřednictvím povelů změnit sklon a tím zkrátit či prodloužit dráhu letu, ale také vybočit z dráhy a to až o 500m. V okamžik, kdy se z pohledu bombometčíka puma překryla se siluetou lodi, vychýlil výšková kormidla do pozice, tak aby puma kolmo prorazila palubu lodi. Ďábelsky jednoduché a geniální zároveň. Zkušený bombometčík dokázal umístit 50% pum do 15m a 90% do 30m od zaměřovacího bodu, najednou mohlo být odhozeno až 8 pum, neboť každá užívala svou vlastní frekvenci. Protipancéřová puma dopadající rychlostí zvuku prorazila až 130 mm pancíř, a zpožděná roznětka iniciovala výbuch 320 kg nálože Amatolu hluboko v útrobách lodi. Fritz X dokázal překonat vzdálenost 4500m při odhozu z výšky 4 km, nebo 9000m při odhozu z 8 km. Jak se ukáže níže, pokud Fritz nabral až příliš vysokou rychlost a nenarazil na větší odpor, prolétl lodí skrz a explodoval v hlubině, zpoždění však bylo nutné, neboť exploze měla u bitevních lodí smysl pouze hluboko v útrobách.

Obrázek Obrázek Obrázek
Bombový zaměřovač Lotfe 7D, tímto přístrojem operátor spočítal správný okamžik odhozu, zvětšovací optika poté sloužila jako dalekohled k pozorování a navádění pumy na cíl. Další 2 fota- Fritz X si můžete prohlédnout naživo v expozici pražského leteckého muzea Kbely.


Obrázek

Zkáza Romy
9. září opouští italská flotila přístav La Spezia, v 6:15 se k ní připojují 3 bitevní křižníky a svaz pokračuje v plavbě kolem západního pobřeží Korsiky. Po čerstvém vystoupení Itálie z války, bylo pro italské námořnictvo nemyslitelné předat své lodě angličanům. Němci žádali, aby lodě zůstaly v přístavech, ale ani spojenci neměli tušení o záměrech této mocné bojové síly. V 9:00 se flotila stáčí doleva a zpomaluje na 20 uzlů. V 9:41 svaz poprvé detekuje německý průzkumný letoun, v 10:30 je pozorováno další německé letadlo, je vyhlášen poplach, svaz zvyšuje rychlost na 27 uzlů a pokračuje klikatě vpřed. Flotila žádá o letecké krytí italských stíhaček umístěných na Sardinii, ty však vzlétnou ne k západnímu, ale východnímu pobřeží ostrova! Zde marně hledají nepřítele.

10:56 je pozorován americký průzkum, některé jednotky spustili z vlastní iniciativy obrannou palbu. 11:00 nařizuje velitel svazu Bergamini palbu zastavit a zakazuje jakoukoliv palbu na spojenecké letouny. 12:45 flotila zatáčí o 45° a míří do Bonifáckého průlivu. Supermarina v tento chaotický den vydává v 14:41 příkaz otočit se o 180° a zamířit do Alžíru. Německý průzkum však toto vše sleduje a průběžně informuje své velení. V 14:51 obdrží operační eskadra KG 100 rozkaz k útoku na flotilu svého nespolehlivého spojence, 12 lehkých bombardérů již stojí v bojové pohotovosti na vzletové dráze a v zápětí vzlétá ze základny v Marseilles-Istres. Nejprve letí v nízkém letu, ale poté vystoupají až do výšky 6500m. Toho dne poprvé nasadí novou zbraň - Fritz X. 15:30 je spatřena německá bojová formace. Bergamini ji však zatím nepovažuje za hrozbu, letouny byly až příliš vysoko pro útok na lodě. Posádky Flaku byly v bojové pohotovosti u svých zbraní, ale Bergamini nechtěl být první kdo vystřelí. V 15:37 překročilo prvních 5 bombardérů úhel 60° potřebný pro odhoz konvenčních bomb a pokračovalo v letu dále. Útok se již zdál velmi nepravděpodobný, o chvilku později již byly letouny téměř nad nimi, asi pod úhlem 80°.

První puma byla odhozena, italové pozorovali světelný předmět s kouřovou stopou, avšak ani nyní palbu nespustili, vyhodnotili to jako signalizační zařízení. První pumy minou a dopadají do 50m od křižníku Evžen Savojský, kolem kterého se zvedají vysoké sloupce vody. Teprve nyní některé jednotky spustí palbu, němci jsou si však vědomi, že italská palba je účinná pouze do výšky 5000m. Jeden Fritz jen těsně mine bitevní loď Italia a poškodí tak její kormidlo, další Fritz dopadá zřejmě do těsné blízkosti zádě bitevní lodi Roma, způsobí jen lehké poškození, hlášen je blíže neurčený výbuch ve strojovně, loď však bez komplikací pokračuje dál. 15:42 Romu zasahuje další řízená puma, stalo se tak mezi věžemi s 90mm děly, proniká všemi palubami i skrz dno a vybuchuje hluboko v moři. Roma zpomalí na 16 uzlů, krátce se rozkymácí, ale brzy nabere stabilitu. O 10 minut později je vypuštěna osudová puma, v tento okamžik se Roma stáčí vlevo, avšak zcela bezmocně, puma prudce akceleruje, nabírá rychlost zvuku, proráží přední palubu a zasahuje muniční sklad hlavní věže B, nastává obrovský výbuch, dělová věž o váze 1600tun je vymrštěna vysoko do vzduchu, stovky mužů okamžitě uhoří, pýcha italského námořnictva se roztrhne na 2 části a během 20minut klesne ke dnu, sebou si bere 1251 mužů a 2 admirály.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Animace jsou z dokumentu "Zkáza bitevní lodi Roma", vidíme zde první průnik skrz loď, pak zásah muničního skladu a explozi pod věží B.

Obrázek Obrázek
První foto zachycuje Romu již bez jedné věže, poté hlavní explozi.

Obrázek
Jednotlivé fáze dopadu včetně zásahu Fritz X, Roma prudce zatáčí vlevo, to ale není nic platné.

Útok na HMS Warspite
V dubnu 1943 byla velmi vytížená Warspite opět “doma“ ve Středozemním moři, účastní se vylodění spojenců na Sicílii, ostřeluje polní dělostřelectvo v Katánii a bojuje i při vylodění pod Salernem, po kapitulaci Itálie dohlíží na eskort italského námořnictva na Maltu, avšak již 14. září je již opět u Salerna, její těžká děla burácí a podporují postup výsadku. 14. září se nad spojeneckým předmostím nachází také major Jope v Dornier Do 217 K-2 se svou skupinou lovců bitevních lodí. Dominantní cíl v podobě Warspite byl rychle detekován, Jope a jeho 2 čísla nasměrovali své letouny do bojové pozice, odpáleny byly zřejmě 3 Fritz X. V každém případě byla loď zasažena dvěma z nich. Jedna puma zasáhla boční plášť a vytvořila v něm trhlinu táhnoucí se hluboko pod čáru ponoru. Těžké poškození však způsobila druhá puma, která provedla útok učebnicovým způsobem, přesně podle představ jejích konstruktérů. Puma prorazila člunovou palubu těsně za komínem, prošla všemi patry, kotlem č. 4 a 320 kg trhaviny explodovalo až v dvojitém dnu lodi, kde vyrvala hrozivý otvor 4x6 m. Během jediné minuty do lodi vniklo 5000 tun vody, ze šesti kotelen bylo zatopeno pět, včetně částečného zaplavení úseku s generátory a rozvodu páry. Jediný kotel č. 1 zůstal v provozu a umožnil zmrzačené Warspite dovléci se na Maltu k provizorním opravám. Hlavní opravy byly provedeny v suchém doku v Gibraltaru a později v Anglii. 9 měsíců byla vyřazena z bojové služby, ale při vylodění v Normandii už byl tento nezdolný rváč zpět ve službě, byť se jej již nikdy nezdařilo plně opravit, a ostřeloval zde pláž “Juno“.

Obrázek Obrázek Obrázek
Schema zásahu Warspite a letecký snímek zasažené lodi. Třetí foto ukazuje připlutí bitevní lodě k prvním opravám na Maltu, všimněte si ponoru.


Útok na HMS Savannah

Lehký křižník Savannah opustil 5. září alžírský přístav Mers el Kebir, aby se o 3 dny později připojil k hlavním silám pro vylodění u Salerna. Savannah byl první, který zahájil palbu proti německé pobřežní obraně, 57 projektily přerušil železnici a umlčel dělostřeleckou baterii. Svou podporou pokračoval až do 11. září kdy byl vyřazen z boje.

Toho dne se z nebe řítila další řízená střela a dopadla jen 15m od USS Philadelphia. Savannah zvýšil rychlost na 20 uzlů a spustil protiletadlovou palbu na nepočetný svaz bombardérů ve výšce 5700m, ti však přilétaly od Slunce, do boje se zapojil i jeden americký letoun P-38 Lightning, zastavit útok se mu však nezdařilo. Další Fritz si nyní vzal na mušku lehký křižník, ke kterému prudce klesá s kouřovým závojem. Střela pronikla skrz střechu obrněné věže č. 3, pokračuje přes 3 paluby až do spodní místnosti pro manipulaci s municí, kde explodovala. V kýlu byl proražen otvor, na levoboku byl výbuchem doširoka rozevřen svár pancéřových plátů. Po dobu nejméně 30 minut bránily sekundární exploze ve věži protipožárnímu úsilí posádky. Práce pak postupovala rychle, ale mnoho mužů zemřelo v zatopených či hořících prostorách. Tento útok zaplatilo životem 197 mužů posádky, 15 bylo těžce raněno, 4 muže se podařilo osvobodit ze zablokovaných prostor až po 60 hodinách v doku na Maltě, kam se odebral k opravě. Těžce poškozený křižník se do služby vrátil až po 8 měsících.

Obrázek
USS Savannah právě obdržel tvrdý direkt od řízené pumy Fritz X.

Obrázek

Obrázek
Záchranné práce a otvor po dopadu střely


HMS Spartan
Lehký křižník se zapojil do podpory operace “Shingle“ již několik dní před vyloděním u Anzia, které proběhlo 22. ledna 1944. U Terracina vypálil na pobřežní baterie 900 projektilů. Poté se uchýlil na krátkou přestávku do přístavu v Neapoli. 27. ledna mu bylo nařízeno zapojit se do protiletadlové ochrany, 27. ledna se Spartan nacházel zakotven v přístavu v Anziu, o dva dny později, při západu Slunce se stal přístav terčem pro řízené střely Fritz X. Spartan vypustil kouřovou clonu, avšak podmínky pro to nebyly vhodné, vál silný vítr a loď se nemohla skrýt. Podle očitých svědků se 18 letounů blížilo od severu a začalo kroužit nad přístavem, tak aby se dostaly do výhodné pozice pro odhoz a siluety lodí byly dobře vidět. Útok byl překvapivý, neboť lodní radary byly neúčinné z důvodu pevninského rušení. Byla vyhlášena výstraha a lodě v přístavu spustily obrannou palbu proti směru útoku, 5 naváděných Fritzů mine své cíle a s moře zvedají vodní sloupce. Jeden z nich však zasahuje Spartan a exploduje v horní části prostorů kotelny na levoboku, v horní palubě nyní zeje obří otvor, hlavní stožár se zhroutil a kotelny byly zaplaveny, loď postihl výpadek elektřiny, vážný požár se začal rychle šířit a loď se zle naklonila. Hodinu po zásahu posádka boj vzdává, bylo nařízeno opustit loď, o deset minut později se křižník posadil na dno přístavu a do boje se již nikdy nevrátil. 5 důstojníků a 41 mužů z posádky zemřelo, 42 bylo zraněno. Dnes se ovšem přiklání k názoru, že tento útok má na svědomí Hs 293.

Obrázek
HMS Uganda jen se štěstím přežila útok Fritz X, který prolétl skrz.

V tomto krátkém období v polovině září 1943 řádila KG 100 se zbraní, proti které spojenci ještě neznali obranu, jako černá ruka, k tomu je třeba připočítat i mnoho zásahů bombou Hs 293. K obětem patřil i torpédoborec HMS Janus, zpráva hovoří o zásahu leteckou pumou, která jej zasáhla“odnikud“, dodnes není zřejmé zdali se jednalo o Fritz X či její obdobu Hs 293 s tříštivou hlavicí. Janus byl u Anzia zasažen 23. ledna, došlo k explozi muničního skladu, 94 mužů bylo vyloveno torpédoborcem HMS Jervis, 158 však útok nepřežilo, Jervis byl ostatně také zasažen řízenou pumou, poškození však bylo jen lehké. Kanadský lehký křižník HMS Uganda byl útokem Fritze zasažen u Salerna 13. září v 14:40, poškození bylo lehké, ale stačilo to na její vyřazení z boje a nemalé potíže, musela se odebrat k opravě na spásnou Maltu. Řízená puma prorazila 7 palub, dno lodi a vybuchla v hloubce moře. Všechny malé požáry se podařilo rychle uhasit, křižník nabral 1300 tun vody, 16 mužů zemřelo, Uganda měla velké štěstí. Nechvalný počin je zásah nemocniční lodi HMHS Newfoundland. 13. září v 5:00 a 74km od pobřeží u Salerna, byla loď zasažena pumou, v tomto případě se zřejmě jednalo o Hs 293. Puma prolétla palubou a vybuchla na spodním můstku. Na lodi se naštěstí nacházelo jen 34 členů posádky a 2 pacienti. Hasicí zařízení bylo vyřazeno mimo provoz, požár zničil celou loď, která byla následně spojenci potopena.

Útok na Plymouth

Dne 29. dubna 1944 byl III Gruppe z KG 100 přidělen úkol. Noční útok s 12 Do 217 na dvě bitevní lodě spatřeny kotvící v přístavu Plymouth. Bombardéry startující z Orleans doletěly nad cíl v časných ranních hodinách 30. dubna ve výšce 7000m. Letouny však musely útok přerušit neboť světlice shozené z letadla z I./KG 66 byly shozeny příliš pozdě aby nasvítily přístav ve správný čas. Jeden Fritz byl tedy odhozen naslepo bez účinku. Dva Do 217K-3 byly sestřeleny nad cílem, mezi mrtvími byl i velitel skupiny Pfeffer.

Po útocích počátkem roku 1944 se tato zbraň až na výjimky odmlčela, asi poslední záznam je z dubna 1944 kdy byl Fritz X použit bez většího úspěchu proti Plymouthu. Spojenci zavedli protiopatření, kdy rušili naváděcí signál, v kombinaci s narůstající vzdušnou převahou měla tato inovativní zbraň již malou možnost prosadit se. Spojenci si rychle uvědomili, že mají co dočinění s řízenou bombou, již v závěru bitvy u Salerna nasadili koncem září první elektronické protiopatření. Vysílač XCJ byl instalován na palubě torpédoborce USS Herbert C. Jones a Frederick C. Davis. XCJ však nefungoval, protože frekvence vybrané pro blokování byly nesprávné. V boji u Anzia již spojenci nasadili modifikovaný XCJ-1 a nosiče se rozrostly o torpédoborce USS Madison, Hilary S. Jones, Woolsey a Lansdale. Systém měl určitý úspěch, i když jeho použití bylo těžkopádné a mohl být snadno přemožen, pokud němci odpalovali několik pum najednou na různých frekvencích. Počátkem roku 1944 začali britové používat svůj vlastní systém, vysílač typ 650, ten byl mnohem efektivnější a dokázal Strassburg vyřadit na všech frekvencích zároveň. Spojencům se do rukou dostala jedna neporušená Hs 293 a také havarovaný He 177 na Korsice. Ve spolupráci se zpravodajskou službou tak byly vyvinuty a nasazeny stále účinnější systémy jako XCJ-2 či britský typ 651. Tyto systémy již chránily spojenecké invazní loďstvo při vylodění v Normandii. V kombinaci s absolutní vzdušnou spojeneckou převahou tak hrozbu naváděných střel eliminovaly.

Z výše popsaného si můžeme udělat představu o účincích střely. Silně pancéřované bojové lodě, které byly chráněny nejen vnější slupkou, ale i uvnitř rozděleny na jednotlivé více či méně chráněné sektory, byly schopny přežít mnoho poškození. Takový cíl byl tvrdým oříškem pro každou zbraň. Fritz X pokud loď zasáhl v kterékoli části, dokázal loď minimálně vyřadit z boje, výše škod samozřejmě vždy závisela na tom jak citlivou část zasáhl. Pro absolutní zničení velké lodě bylo proto vhodné ji zasáhnout několikrát, či se šťastně trefit do muničního skladu a zažehnout zde smrtící řetězovou reakci.

Vývoj Fritze sice nadále pokračoval a realizaci se blížily verze naváděné pomocí odmotávaného drátu, tedy bez možnosti rušení signálu, ale to už boj nad mořem ztratil pro umírající Říši na smysl. III/100KG, která se specializovala na boj s Fritzem, byla rozpuštěna 6. září 1944, celkem bylo během testů, výcviku a bojové činnosti odhozeno 602 Fritzů. V poslední etapě války dostalo větší prioritu nasazení a evoluce Hs 293, která měla využití i proti pozemním cílům.

http://www.wrecksite.eu
http://www.naval-history.net
http://www.fronta.cz
http://www.palba.cz
http://www.ww2.dk
Veleobři oceánů-František Novotný
Dokument Zánik bitevní lodě Roma
Wikipedie
Naposledy upravil(a) saldy dne 15/5/2015, 13:30, celkem upraveno 2 x.
Obrázek
"Zabít se dá každý" V. Corleone
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jak správně Saldy poznamenal, je tu poněku opomíjená Hs 293, která by de facto paralelně bojově nasazována s "Fritzem X", takže doufám, že se najde někdo, kdo jí bude věnovat článek. jen pro informaci, jeden vzorek Hs 293A-1 je uložen v expozici muzea Praha-Kbely (jedná se o model s motorem Schmidding 109-513, tedy méně obvyklé provedení).

K samotnému nasazení "Fritzů X". Doposud byla v průběhu WW2 naprosto ojedinělé, aby se někomu podařilo zasáhnout loď z výšky 4-5 km, jako se to stalo v případě italské bitevní lodě Roma. Prakticky srovnatelný úspěch se podařilo německému střemhlavému (létal na štukách) leteckému esu H.U.Rudelovi, který potopil ruskou bitevní loď Marat. Ovšem to bylo konvečními pumami. V případě Romy byl výsledek "Fritze X" Hitlerovi zatajen, protože ponovala oprávněná obava, že se vůdce do nového typu zbraně nekriticky zamiluje na úkor jiných otevřených projektů a programů. Potopení Romy tak bylo oznámeno, že bylo dosaženo konveční pumou. Dokonce ani Göring nezná skutečný důvod potopení Romy. Pouze je mu ohlášeno, že se tak stalo po zásahu bombou. Iniciátorem tohoto neúplného hlášení podaného OKW byl generál stíhacího letectva Adolf Galland, který nechce Hitlerovi dát další záminku k tomu, aby rozšířil výrobu bomb ještě více na úkor stíhacího letectva.

USS Philadephia
Ještě dodám, že dne 18.září 1943, tedy dva dny po úspěšném útoku proti HMS Warspite (ta byla z provozu vyřazená na téměř rok), byl napaden 100.bombardovací eskadrou nad Salernem americký křižník Philadephia. FX 1400 těsně míjí cíl, který z tohoto setkání uniká jen s drobnými poškozeními.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Spread
svobodník
svobodník
Příspěvky: 38
Registrován: 5/1/2011, 15:55
Bydliště: Praha

Příspěvek od Spread »

Saldy, skvěly článek! Zejména informace o útoku na USS Savannah a na HMS Spartan jsou pro mě novinkou. Díky.


K Hs 293 jsem našel dvě pěkná videa:

Způsob řízení:
http://www.youtube.com/watch?v=hb_fHgx-anE

Letové záběry:
http://www.youtube.com/watch?v=W34stfy7yPU
Obrázek
Uživatelský avatar
saldy
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 138
Registrován: 12/5/2011, 17:24
Bydliště: Aussig an der Elbe-SUDETENLAND
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od saldy »

Ano, mapovat bojové nasazení Hs 293 je díky svému přesahu složitější, myslím, že je tedy nevhodné s výjímkou několika důležitých zmínek spojovat ji s Fritzem do jednoho článku. Nějaké info už mám, zkusím s tím pohnout.
Obrázek
"Zabít se dá každý" V. Corleone
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Odpovědět

Zpět na „Wunderwaffen“