Výškové létání 1. část - RAF

Moderátoři: Hans S., Tempik

Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Výškové létání 1. část - RAF

Příspěvek od Haness »

Nevím jak je kdo obeznámen s programem výškových letů, takže začnu jako vždy od začátku.

Už od začátku vojenského letectví je známo že čím víš, tím bezpečněji, tento fakt se snažili vojenští představitelé spolu s konstruktéry letadel „dát“ do letadel tak aby nejen ochránili posádku, ale také zajistili splnění úkolu.

Období první světové války popisovat nebudu, pže se ve výškovém létání za WW1 moc nevyznám (jestli nějaké bylo) a taky proto že za první světové války byly ve výhodě spíš protiletecké zbraně v dostupu, než samotná letadla.

Začnu tedy WW2. V meziválečném období se stal vývoj výškových letadel velice ožehavou záležitostí a to především v mimovojenské sféře, důvod proto byl především jeden velký – Mount Everest. V této době se dobývání vysokohorských vrcholů zrovna ve zdraví nedalo (to je samozřejmě známo) a tak se lidé všemožně snažili podívat se na nejvyšší místo na světě jinak. A jaká je lepší forma, než právě z letadla.
Ve válečné sféře šlo zprvu především o průzkum, jelikož výška zajišťovala jak bezpečí tak možnost nezjištění. Nutno dodat že se letadla s výškovým dostupem stavěla už ze známých typů, není takřka žádné letadlo z této doby které by bylo konstruováno výhradně pro lety ve velkých výškách, vždy to byly kombinované formy užití.
Předělat letoun z klasického na výškový bylo někdy lehké, někdy zase ne. Je nutno pohlédnout na několik aspektů co se výškového létání týká

- řidší vzduch
- velký mráz
- povětrnostní podmínky, mraky atd.

Takže, při stavbě výškového letadla byla základem přetlaková kabina, která umožňovala jednak bezpečné a lehké dýchání pilota pomocí lepšího typu kyslíkového přívodu. Dále to bylo pro pilota zárukou bezpečnosti jelikož velká výška (tlak) jak už je známo záporně působí na tělesné vlastnosti člověka při manévrech.
Kvůli řídkému vzduchu musela být letadla vybavena silným motorem a větší nosnou plochou křídel aby se lépe držela v letu. Dobrý příklad je první verze Fw-190 která ztrácela ve výškách ovladatelnost.
Mráz – je známo že už v klasickém letu se na nosných plochách křídel tvořila námraza která mohla způsobit až zamrznutí řídící soustavy pokud s ní nebylo dostatečně hýbáno aby nezamrzla. To byl a je jeden důvod a další je že pokud se na křídlech utvořil led tak letadlo pochopitelně ztěžklo. V RAF se toto snažili řešit speciální pastou kterou mazali na náběžné hrany křídel tak aby předešli jejím namrzání.

Letouny které byly upravené tak aby se mohly používat ve velkých výškách dostávaly v RAF před typové označení písmeno H – High Altitude – „výškový,“ dále se tato zkratka rozvíjelo na HF – High Altitude Fighter – výškový stíhač, nebo HB – High Altitude Bomber – výškový bombardér (tato zkratka je velice málo obvyklá).

Začnu stíhačkami. První, skutečně výškovou stíhačkou byla v RAF až verze HF Mk.VI letounu Supermarine Spitfire. Mohla by padnout otázka proč až Spitfire? Odpověď je jednoduchá, předchozí typy stíhaček jako byl Hurricane, nebo třeba Gloster Gladiator měli až moc „jemnou“ konstrukci na to aby se daly přestavět na výškové stíhačky. Neříkám že by to nešlo, samo že šlo, jenomže náklady na přestavbu jednoho takového stroje by byly tak obrovské že by si je armáda nemohla dopřát do takové míry aby jimi mohla vyzbrojit byť jen jedinou letku.
Se Spitem už to bylo jiné, jak jsem psal tak první verzí pro výškové stíhání byla HF Mk.VI . Tato verze měla zdelšená křídla – z 11, 23 metru na 12,24 metru. Byly vybaveny přetlakovou kabinou což je samozřejmé a novou verzí („výškovou“) motoru Rolls Royce Merlin- 47, ten už měl výkon 1 040 kW.Zakončen byl oproti předchozím verzím silnou čtyřlistou vrtulí, standart byl tehdy třílistá vrtule u Spitů. Výzbroj zůstala stejná jako u pětek, tedy 2x 20mm kanon a 4x 7,7 mm kulomet Browning. Tento stroj se dostal do zhruba 10 500 m až 10 700 metrů, ale na tehdejší poměry to bylo stále málo.
Proto přišla nová verze HF Mk. VII ta dostala motor Merlin 64 s dvoustupňovými kompresory, silnou směrovku která vypadala jako hrot a ještě silnější čtyřlistou vrtuli. Výzbroj zůstala stejná jako u šestky.
Dále pak přicházely stále dokonalejší verze a to HF Mk. VIII která dostal motor Merlin 70 s výkonem okolo 1 300 kW. Tato verze dostala zesílené, ale zkrácené ! křídlo a měla stále stejnou výzbroj.
Poslední takovou výrazně předělanou verzí Spitu byla verze HF Mk.IX – ty měly motor Merlin 70 a klasické „spitové“ křídlo, nemálo strojů však mělo také zkrácené křídlo.
Další verze už moc nepotřebovaly označení HF jelikož se ve větší míře začaly do letek zapojovat nové druhy letounů – proudové, které měly dobrý dostup a převyšovaly letouny vrtulové.

Zajímavá je i přestavba některých dalších typů strojů na výškové, třeba letoun Vickers Wellington byl zkoušen ve velkých výškách ve výrazné přestavbě, byla to verze Mk. V. Ta byla vybavena výškovými motory Merlin 60 a obrovskou přetlakovou kabinou která měla jen malinké okénko pro pilota. Dostup tohoto stroje byl něco kolem 11 000 metrů.

Zjistit další přestavby letounů je velice obtížné, jelikož se to zkoušelo s mnoha letouny a zjistit jen zmínky je dost těžké, pokusím se a snad i přes školní zátěž dodám v co nejbližší době další část článku.

Obrázek
Spitfire HF Mk.IX.
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Uživatelský avatar
michan
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 6814
Registrován: 28/10/2005, 13:43

Příspěvek od michan »

To je dost chlape, že už zase píšeš. Chyběl si zde.
Připomenu, že kvůli zmapování západních částí SSSR dostal nadporučík Rowehl, v říjnu 1940, z Luftwaffe velmi tajný rozkaz : " Sestavte svazky hloubkového průzkumu, které by mohly fotografováním z velkých výšek provádět průzkum západoruského prostoru".
Musela to být výška, aby si rusové, svými dostupnými prostředky vzdušného průzkumu ničeho nevšimli. Vše připravit do 15. června 1941.
A tak jak říkáš z dostupných německých bombardérů - tedy žádné nové se rodily výškové letouny.
Měly tlakové kabiny, upravené motory pro výkon ve velkých výškách a speciální fotoaparáty s velkým úhlem záběru.

" Eskadra Rowehl - 1. letka (ze Seerappenu, Východní Prusko) - He 111 - Bělorusko
V 2. letce Do 215 B-2 - výška 9 000 - pobaltské státy až k Ilmeňskému jezeru.

Severně k Černému moři z Bukurešti startovala 3. letka He 111 a Do 215 B-2
K Minsku a Kyjevu upravené Ju 88B a Ju 86P. Ty dokonce ve výškách 10 000 - 12 000m. Na tu dobu úctyhodný výkon.
ObrázekObrázekObrázek
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Paráda.

Vývoj výškových Sptiů začal jako reakce na německé výškové průzkumníky Ju-86P, kteří se beztrestně potulovali po britském nebi. Bohužel než to Briti dotáhli k operačnímu nasazení tak junkersy přestali lítat. Spity proto byli odveleny na Orkeneje k ochraně britské námořní základny a v jejich užívání se střídali perutě, které tam odcházeli na odpočinek (mimochodem na nich lítali i Čechoslováci, jeden ze svých sestřelů na něm dosáhl i P. Clostermann - jak bylo zmíněno jinde).
Zajímavá byla výšková úprava standardního Spitu Mk. Vb Trop v Egyptě v roce 1942:
Nad Alexandrii létal Ju-86P a Briti se ho potřebovali zbavit. Tak v dílnách Spita drasticky odlehčili (vymontovali vše "nepotřebné" - pancíř, část zbraní snad i radio, celkem snad až 200 kg) a s ním pak provedli několik bojových letů. Takto upravený Spit měl údajně lepší výkony ve výšce než "speciály". Píšu z hlavy, takže další podrobnosti bysem musel dohledat.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Tak rádio imho nedávali pryč, jak by je pak ze země naváděli proti nepříteli? 8)

k článku:
Ve ww1 šlo hlavně o to, že nebyly dejcháky, takže dostup nebyl určenej kvalitama letadla, jako spíš možnostma pilota- jednoduše, kam se dostane, než ztratí vědomí. Lítalo se i kolem 6km, alespoň tak jsem to četl v nějakým bojovým hlášení Raymonda Collishawa. Bylo to už ale hodně o hubu, hodně chlapů kvůli ztrátě vědomí zařvalo.

Proč nebyl výškovej Hurrican? Imho jednoduchý, nebyl na to v žádným případě konstruovanej, srovnávat aerodynamiku Hurru a Spita je prostě nemožný, jiný váhový kategorie. A že by měl Hurr jemnou konstrukci? :shock: Buď jsem nepochopil fórek, nebo nesouhlasím. 8)
A navíc, když se začalo víc experimentovat s výškovýma Spitama, nebyl důvod dělat to i s Hurrama, protože ten byl v tý době už jako stíhačka hodně zastaralej...
Uvažovat o Gladiátorovi jako HF je zvrácenost úplně :D

Ale vybral jsi dobrý téma, WTG. :wink:
válka je vůl
Lněnička
svobodník
svobodník
Příspěvky: 34
Registrován: 22/7/2006, 22:32

Příspěvek od Lněnička »

Možná bych jenom pozamenal, že v této oblasti byla čirou náhodou civilní doprava před armádou. Prvním skutečným vyráběným výškovým letounem, mimo pokusy se skafandry a speciálními vloženými kabinami byl v letech 1938 - 1939 dopravní Boeing 307 - mimochodem nádherné letadlo. I když i ten byl technicky dost příbuzný s B-17 :?
viz: http://www.aviation-history.com/boeing/307.html
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Tak sem trochu prolezl net:
Ten odlehčený Spit Mk. Vc dosáhl prvního sestřelu 24.8. 1942 ve výšce 42.000 stop (cca 12km!!!).
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Hledám, hledám a nakonec podrobné informace mám přímo pod nosem u "konkurence":
http://www.fronta.cz/high-altitude-spitfire-mark-v
Jája
praporčík
praporčík
Příspěvky: 314
Registrován: 9/2/2006, 12:35
Bydliště: Brno

Příspěvek od Jája »

Tak rádio imho nedávali pryč, jak by je pak ze země naváděli proti nepříteli? Cool
Nakonec to zvládli i bez toho rádia.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Jo i ne 8) Tohle bylo jediný, co mě napadlo, jak by mohli lítat. Že by jeden rádio měl a druhýho navedl na cíl. Ostatně tak se to dělo i v Rusku s odlehčenýma Kobrama.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Atlantis
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 819
Registrován: 7/4/2005, 15:12
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Atlantis »

Kdysi kdesi jsem četl právě povídku na tohle téma. Jmenovalo se to Souboj ve stratosféře. Taky tam honily dva spiti nějakýho skopčáka, který si drze fotografoval jejich základnu. Byla to honička z cca 13 000 m (nevím, v povídce označené jako výška Z-úplný strop toho, co šlo) až pomalu na úroveň mořské hladiny. Dotyčný vypravěč to jen tak tak vybral. Protivníkem byl 100% jednomotorák, ale už nevím, jestli 109-ka nebo Fw-190 (samozřejmě upravené) Ale měl přídavné nádrže...zajímavé. Jestli by to někdo ještě sehnal...(tuším, že to bylo v ABC-čku tak někdy kolem 90. roku)
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Vím o 2 možnostech, obě souhlasí se vším, co jsi napsal, navíc jsou si ty "povídky" (jinak kapitoly v knihách) hodně podobný.

1) A.Liška: Jak se plaší smrt- fikce napsaná na základě skutečných příběhů našich letců, moc pěkná a čtivá kniha
2)P.Clostermann: Velký cirkus- netřeba dalších komentářů (je na palbě jako e-book ke stažení)

V obou případech honili "géčkovou" 109tku.
válka je vůl
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

Na 1 000% je to v Clostermannovi :!:
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

na 1000% i v Liškovi :wink:
válka je vůl
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Velkej cirkus zde---> http://palba.cz/viewtopic.php?t=1656 , Lišku mám jen papírovýho.
válka je vůl
Uživatelský avatar
M1A2 Abrams
podporučík
podporučík
Příspěvky: 657
Registrován: 10/8/2005, 21:34

Příspěvek od M1A2 Abrams »

fatale píše:na 1000% i v Liškovi :wink:
V Liškovi na 1000% nemal prídavnú nádrž. A taktiež Bor zo Zlesákom zostrelili Nemca,ktorý lietal nad konvojom a nie nad základňou. Takže to percento u Lišku tak vysoké nebude :wink:
Entropia uzavretého termodynamického systému musí vzrastať. :-?
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Tj, v Cirkusu zase byl v 1. pripade Clostermann sam, ve druhym s Remlingerem (kterej ho sejmul), ale imho to taky nebylo ani v jednom pripade nad zakladnou. Navic pridavny nadrze mel ten mezek kdyz ho sestrelil Clostermann, kterej letel samotnej (Radar za usvitu). V druhy moznosti nevim, to si uz nevybavim.

Je otazka, nad kterou zakladnou Atlantis myslel, zakladnou jako letistem, to neni ani jeden pripad, jedina zakladna, ktera me napada, je Scapa Flow na Orknejich, to by sedelo na verzi s Remlingerem. Jenze tam zase tusim toho mezka nehnali az k vode, uplne k vode hnali mezka v Liskovi.

Mimochodem, nebyl to Bor se Zlesakem, ale se Zabranem, ale to je detail.

Bud jak bud, oboji je hezky cteni. 8)
válka je vůl
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

Používali sa Bf 109 G vyšších verzií ako BF 109G-10 a G-14 celkovo ich mohlo byť nasadených viac ale nakoniec všetko v jednom ako veľmi kvalitný Bf 109K-2 a K-4 v rukách dobrého pilota smrtiaci nástroj. Konštruktérom, keď horí pod zadkom veĺa netreba a dokážu divi. - "Keď boh dá aj motyka vystrelí." -
Prídavné nádrže boli myslím povinnosť, motor papal v takých výškach pri riedkom vzduchu veľa. Zmes paliva bola taktiež rozmanitá ale možno by to niekto niekde dohľadal ak by mal čas...
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
Foxbat
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 289
Registrován: 30/3/2006, 20:36

Příspěvek od Foxbat »

A samozrejme namiesto nejakého kanónu foťáky..niekedy pre istotu aj tri.
hore možeš dole musíš
su aj taký, ktorým netreba krídel a kde žiadny stroj nedoletí...
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

Mohl to být klidně i G1, nebo G3, G5... lichý čisla u mezků měly přetlakovou kabinu. G8 byl speciál se 3ma kamerama.
válka je vůl
Uživatelský avatar
Elvis
četař
četař
Příspěvky: 66
Registrován: 14/3/2005, 12:16
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Elvis »

Atlantis píše:Kdysi kdesi jsem četl právě povídku na tohle téma. Jmenovalo se to Souboj ve stratosféře. Taky tam honily dva spiti nějakýho skopčáka, který si drze fotografoval jejich základnu. Byla to honička z cca 13 000 m (nevím, v povídce označené jako výška Z-úplný strop toho, co šlo) až pomalu na úroveň mořské hladiny. Dotyčný vypravěč to jen tak tak vybral. Protivníkem byl 100% jednomotorák, ale už nevím, jestli 109-ka nebo Fw-190 (samozřejmě upravené) Ale měl přídavné nádrže...zajímavé. Jestli by to někdo ještě sehnal...(tuším, že to bylo v ABC-čku tak někdy kolem 90. roku)
Presne tak, bolo to v nejakom strašne starom ABC, tiež som to čítal - stále si spomínam na tie obrázky Spitfire-ov.

Je to vo Veľkom cirkuse od Clostermanna, kapitola Boj ve stratosféře, odohralo sa to 21. 2. 1944 nad Scapa Flow. Je to zhruba v 1/3 e-booku (škoda že strany nie sú číslované).
Odpovědět

Zpět na „Různé“