Označování britských letadel podle určení působnosti

Moderátoři: Hans S., Tempik

Odpovědět
Uživatelský avatar
Haness
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 944
Registrován: 18/4/2005, 22:16
Bydliště: Brno

Označování britských letadel podle určení působnosti

Příspěvek od Haness »

Jak už si hodně lidí všimlo tak Britská letadla mají hodně "obsáhlou" formu označení.Britové takhle začali značit letadla už před válkou a to buďto pro rozlišeníé značky (jak to taky začalo) tak později na uznačování letadel podle určení a to jednotlivými nebo dvojicemi písmen.
Značení klasicky bylo asi takové:1)název, popř. zkratka výrobce-supermarine
2)označení typu letadla (mnohdy nebyly používány)
3)tovární název-Spitfire
4)označení verze-Mk.V

Tento celkový název pak býval doplněn o další písmena,právě ta která určovala jeho určení a mnohdyi o další zkratky, ty ale určovali nějaké speciální úpravy.

Ta označení typů letadel se používala jen málo, a to hlavně u předválečných letadel, nebo u prototypů které ještě neměly zaručenou "budoucnost" a tak ani nebylo potřeba vymýšlet nějaký název (Welington,Hurricane atd.)
Číselné označení vypadalo asi takto - Avro 685 aj.

Názvy firem se zkracovyli jen zpočátku a to třeba na Avro - A. V. roe.-ikdyž tato zkratka zústala pořád.

Označení verze je anglické slůvko Mark - Mk. to bylo často zakončeno ještě subverzí - ta vyjadřovala podstanější technické úpravy ve verzi nebo částečnou úpravu - Mk.IA. Celkový název letadla někdy zakončovalo označení výrobní šarže Srs.1 atd - series) to mnohdy označovalo nějaké speciální verze.

Tovární název měl zajišťovat spolehlivé určení letadla bez nějakých typů atd. tyto názvy měli pevně stanovený "řád" tyto názvy se na "pevno" psali to spisů o armádních letadlech.

Tak a ty značky které se doplňovaly k názvu byly takovéhle:

B - bomber - bombardovací
FB - fighter bomber - stíhací bombardovací
F - fighter - stíhací
HF - high altitude fighter - výškový stíhací
LF - low altitude fighter - stíhací pro boj v přízemních a nížších výškách
NF - night fighter - noční stíhací
ASR - air/sea rescue - námořní záchranný
C - carrier - dopravní
FB - fighter bomber - stíhací bombardovací
FR - fighter recconnaissance - stíhací průzkumný
GR - general recconnaissance - průzkumný
PR - photo recconnaissance - foto průzkumný
TB - torpedo bomber - torpédový bombardovací
TF - torpedo fighter - bitevní
TR - torpedo recconnaissance - torpédový průzkumný
T - trainer - cvičný
TT - target tug - pro vlečení svičných cílů


Tyto zkratky se obvykle dávaly buď před, nebo za označení verze
např. Fairey Firefly F Mk.I,Halifax GR Mk.II atd.

Názvy letadel po "dokončení" vypadaly i takto Handley Page Halifax B Mk.II Srs. 1 Special

Prototypy se označovyly jen názvem firmy výrobce, písmenem které určovalo jeho použití a pak číslo. Vypadalo to asi takto Hawker F.36/34 - budoucí Hurricane, a nebo Short S.29 B - budoucí Stirling.

Po poznání těchhle značek a jejich používání už je daleko lehčí určit složitou "strukturu" jejich označování letadel za války - RAF:wink:
ObrázekObrázek

Pouze zasáhnout nestačí.....
Odpovědět

Zpět na „Různé“