39.M Csaba

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

39.M Csaba

Příspěvek od sa58 »

Obrněný automobil Csaba

Obrázek
Minule jsem se na palbě krátce zmínil o italském obrněném automobilu, dnes se krátce zaměřím na ještě větší „exotiku“. Přece jen maďarská obrněná technika je pro běžného našince asi španělská vesnice. Nicméně i v „Uhrách“ se vyvíjela a vyráběla obrněná technika. S vývojem to nebylo tak horké, většina obrněné techniky měl původ v cizině a Maďaři si ji jen upravovali dle svých možností.

Mimo licenční výrobu tanků Toldi a Turán patřil do výzbroje Honvédu zaveden i obrněný automobil, jehož duchovním otcem byl maďarský konstruktér Nicolas Straussler. Ten spolupracoval ve Velké Británii s firmou Alvis, pro kterou v roce 1932 připravil prototyp obrněného automobilu AC I, v roce 1934 přišel na svět model AC II a konečně v roce 1937 model AC III. Na těchto modelech v Maďarsku spolupracuje firma Manfred Weiss z Czepelu. Z projektu AC III vzniká projekt maďarského obrněného automobilu. Ten má být určen coby rychlý průzkumný prostředek schopný průzkumu v nepřátelském týlu. Pro vozidlo bylo později vybráno označení 39.M Csaba. Jako u jiných obrněných vozidel bylo použito jméno legendárního velitele. Csaba byl mladší syn Attily, to on měl dovést Huny do Panonie.

V roce 1938 je v dílnách firmy Manfred Weiss zhotoven prototyp obrněného automobilu vycházející z předchozích konstrukcí Alvisu. Jednalo se o vozidlo s konfigurací podvozku 4x4 a zdvojeným řízením. Korba vozidla byla vyrobena kombinací nýtování a svařování, bočnice vozidla byly stejně jako u podobných konstrukcí zešikmeny. Síla pancíře se pohybovala od 13 mm (čelo) do 9 mm (záď), věž měla sílu pancíře jen 9 mm. Vozidlo poháněl vidlicový osmiválec Ford V8 G61T o objemu 3600 ccm, jeho výkon se pohyboval okolo 87 HP. Převodovka umožňovala jízdu pěti rychlostmi vpřed i vzad. Problémem byl malý dojezd vozidla, zásoba 135 litrů benzínu stačila jen na ujetí 150 km na zpevněné komunikaci.

Výzbroj byla umístěna v otočné věži, tvořil ji 20 mm poloautomatický kanón 36.M. Jednalo se o licenční výrobek švýcarské firmy Solothurn, vedle něj byl lafetován maďarský kulomet Gebauer Harckocsi Motorgeppuska 1934/37.Minta GKM ráže 8 mm. Palebný průměr pro kanón byl 200 střel (50 zásobníku), pro kulomet se vezlo 3000 nábojů 8x56R. Do otevřených zadních dvířek na věži mohl být zamontován kulomet Gebauer určená ke střelbě na vzdušné cíle.

Obrázek 39.M

Osádku tvořila čtveřice mužů – přední řidič, zadní řidič–radista, velitel-střelec a nabíječ. Do vozu mohli nastupovat dveřmi na zadní straně věže nebo poklopem na střeše věže. Další dvířka byly umístěny po stranách korby.

Další verzí vozidla bylo vozidlo s rozšířeným radiovybavením označené 40.M. Ve věži byl demontován kanón, zůstal jen kulomet Gebauer ráže 8 mm. Vozidlo mělo na korbě namontovanou vysokou rámovou anténu na čtyřech nosnících.

Obrázek 40.M

První vozidla byla z továrny Manfred Weiss dodána v průběhu roku 1941, jednalo se o první sérii 8+53 vozidel. Prvních osm vozidel bylo ale postaveno jen z obyčejných plechů. Další objednávka na 50 vozidel byla objednána na konci roku 1941, dodáno bylo 32 vozidel v roce 1942 a 18 v roce 1943. Další série 70 vozidel byla objednána v lednu 1943, dodáno bylo jen ale 12 strojů v roce 1943 a 20 v roce 1944. Celkem bylo asi vyrobeno 105 vozidel 39.M a 30 40.M.


TD 39.M Csaba
délka – 4,52 m
šířka – 2,30 m
výška – 2,30 m
hmotnost – 5,95 t
výkon motoru – 87 HP
max. rychlost – 65 km/h
dojezd – 150 km
zásoba PHM – 135 litrů
osádka – 4


Použité zdroje:
časopis HPM
Pejčoch, Pejs – Obrněná technika 6
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »


Obrázek Obrázek
39.M

Obrázek Obrázek
39.M a 40.M

Obrázek
řez 39.M
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Oproti tankům se v případě Csaby mohou Maďaři chlubit poměrně zdařilou konstrukcí, která alespoň v prvních letech válka snesla srovnání s konkurencí, přestože kořeny tohoto stroje jsou již v polovině třicátých let. Ale jak autor článku píše, měla Csaba také řadu nevýhod. Jednou z nich byl zmiňovaný dojezd, což bylo bolístko snad všech maďarských konstrukcí obrněné techniky. Jen pro zajímavost, původní stroje používaly pneumatiky Firestone (dnes Bridgestone). Ty byly ale později nahrazeny typem Cordatic s hrubším teréním vzorem.

Další velkou nevýhodou maďarské produkce byla její výkonst. Jen pár desítek strojů ročně, to zdaleka nemohlo pokrýt potřebu vojska. Závod Weiss Manfred, který obdržel zakázku na stavbu prvních strojů, se potýkal (při stavbě prvních 8 kusů) s problémem nedostatku pancéřových plechů, radiostanic a výzbroje. Proto první Csaby opustily závod až prakticky dva roky poté, co byl představen a schválen prototyp. Podle některých zdrojů bylo všech osm strojů ověřovací série vyexpedováno až koncem roku 1941!

Csaby byly zařazeny do rot (po jedné) do průzkumných praporů 1. a 2.motorizované brigády kavalérie (později po reorganizaci se jednalo o 1. a 2. tankovou divizi a 1. jízdní divizi).

Prvního bojového křestu se Csaby dočkaly během napadení Juguslávie (červen 1941). Zde se posádce pod velením Mihályho Sándora v prostoru kolem kanálu F.Josefa podařilo zadržet na stovku srbských vojáků. Jejich pěchotní zbraně nedokázali obrněný stroj ohrozit a ten jen neustále zasýpaval přívalem střel dokud se nevzdali. O tři dny stejná posádka zachránila skupinu husarů. Za statečnost byl adjutant Sándor vyznamenán Stříbrnou medailí za statečnost. Ovšem v Jugoslávii se ukázala i bezradnost tohoto typu strojů, pokud se dostal do palby protitankových zbraní. Dvě Csaby z 2.jízdní brigády byly zničeny palbou srbských protitankových kanónů a kulometů u mostu v Szenttamásu. Na místě boje zůstala i několik mrvých členů posádek.

Kromě složek armády se Csaby užívaly také u četnického praporu v galantě (rok 1942). V roce 1944 měl prapor (tři střelecké, cyklistický, těžký a obrněná rota) ve stavu 10 ks Ansaldo CV-35, 10 ks lehkých tanků Toldi a 10 ks Csab. Prapor byl mimo jiné nasazen při obraně Budapešti.

Roku 1942 také rovněž vznikla mobilní rezerva policie. Ta měla ve stavu 10 ks CV-35 a dvě až pět Csab. Také tato jednotka byla nasazená v bojích o Budapešť. Policejní M.39 Csaby pak měly atypické zbarvení - tmavě modrou barvou na všech plochách (jednalo se o doložené dva stroje RR-711 a RR-712. U dalších tří neznáme jejich identifikační čísla).
Naposledy upravil(a) kacermiroslav dne 1/12/2011, 22:04, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cayman
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 276
Registrován: 2/6/2005, 22:56
Bydliště: Bratislava

Příspěvek od cayman »

To vozidlo sa nazývalo Csaba, tak ako je uvedené v nadpise a raz v texte. Preco ho vo zvyšku textu obaja nazývate Scaba?
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

cayman píše:To vozidlo sa nazývalo Csaba, tak ako je uvedené v nadpise a raz v texte. Preco ho vo zvyšku textu obaja nazývate Scaba?
Asi proto, že mám problém to nejen vypustit přes pusu, ale jak vidno i přes klávesnici:-) holt...nejsem žádnej Maďar:-) takže opraveno

1.12.2011 - Název vozidla opraven u obou uživatelů.
Hydrostar
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“