Toldi

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Toldi

Příspěvek od sa58 »

Maďarská obrněná technika (1) - tank Toldi

Obrázek
V době mezi světovými válkami nebylo na světě mnoho států disponující vlastními vývojovými a výrobními kapacitami pro výrobu tanků. Některým to přímo zakazovala Versailleská a Trianonská smlouva. Zatímco Německo by kapacity určitě mělo, výrazně okleštěné Maďarsko by se asi prozatím na něco podobného nezmohlo. Maďarko přišlo po první světové válce o obrovská území a těžce neslo jejich ztrátu. Na přelomu 20. let bylo rozvráceno komunistickým převratem, po jeho potlačení československými a rumunskými jednotkami se na scéně objevuje Karel Habsburský a dvakrát se snaží převzít vládu nad zemí. Až po jeho odstranění (vyhnanství) se Maďarsko konečně zotavuje. Zemi vládne coby zemský správce-regent Admirál Miklos Horthy, bývalý velitel Rakousko-Uherského námořnictva. V 30. letech se snaží vláda krajní pravice o revizi Trianonské dohody, je navázáno spojenectví s fašistickou Itálii a je zde snaha o zlepšení vztahů s Německem.

Armáda se samozřejmě snaží obstarat novou bojovou techniku. Už v roce 1920 je po Dunaji dopraveno 14 rozebraných německých tanků LK II, ty jsou však ukryty v rozebraném stavu na několika místech. Až v roce 1927 jich je několik tajně sestaveno a vyzkoušeno. V roce 1930 přichází z Itálie dodávka pěti tanků Fiat 3000 (licenční Renault FT-17), v roce 1935 je dodána větší série tančíků CV.35, vyzbrojených dvojicí maďarských kulometů Gebauer ráže 8 mm.

Obrázek Straussler V-4

Tančíky však rozhodně nejsou plnohodnotnými tanky, v samotném Maďarsku se pokouší prorazit domácí konstrukce Straussler V-3 a V-4. V porovnávacích zkouškách v roce je vybrán do výzbroje moderní švédský tank Landswerk L-60 (více ZDE). Maďaři projevili zájem o licenční výrobu tohoto velmi moderního tanku, jednání se švédskou stranou vedla firma MÁVAG. V maďarské armádě obdržel upravený L-60 označení 38.M, známější je ale pod jménem slavného válečníka ze 14. století - TOLDI

Nemá cenu tu znovu popisovat konstrukci tanku L-60, stačí se podívat na výše zmíněný odkaz. Podívejme se proto na odlišnosti maďarské verze. Místo švédského motoru Scania-Vabis je použit německý motor, vodou chlazený vidlicový osmiválec Bussig NAG L8V/36TR o obsahu 7913 ccm. Jeho maximální výkon byl 155 HP. Armáda rovněž vznesla požadavek na změnu původního volantového řízení za pákové, zlepšení brzdění otáčení věže, úpravu převodovky, zesílení podvozky a zlepšení jeho odpružení. Některé z těchto požadavků nebylo možno splnit (výměna řízení), dalším problémem se během pozdější výroby ukázala závislost na dovozu určitých komponentů z Německa a Švédska. Bylo proto nařízeno, že výrobci si mají zajistit licence nebo je prostě produkovat bez licenčních smluv.

Dalším problémem byl výběr hlavní zbraně. Původní kanon Madsen ráže 20 mm byl zamítnut, stejně tak další kanony ráží 25-40 mm od různých výrobců. Jejich instalace by znamenala velké zásahy do konstrukce věže, nakonec byl proto vybrán kanon domácí konstrukce. Šlo vlastně o licenci švýcarské poloautomatické „protitankové pušky“ Solothun ráže 20 mm (20x138), maďarské označení bylo 36.M. Místo původního zásobníku na pět nábojů je použit upravený zásobník na čtyři náboje. Spolu s hlavní zbraní je ve věži spřažen kulomet Gebauer 34/37 A.M ráže 8 mm. Palebný průměr činil pro kanon 52 zásobníků (208 ran), pro kulomet se nakládalo až 96 zásobníků po 25 nábojích (2400 nábojů). Stroje vybavené radiostanicí R-9 měly docela originální rámovou anténu, šlo o jakýsi kruhový tvar umístěný na střeše věže.

Obrázek Obrázek
Toldi I

Objednávka na 80 tanků Toldi byla podepsána v únoru 1939, do konce tohoto roku se však nepodařil dokompletovat jediný tank... Důvody lze hledat v zahraničních dodávkách. Proto taky vzniklo výše uvedení rozhodnutí o domácí výrobě. První tanky byly předány v únoru 1940, poslední až v březnu 1941. Výrobci MÁVAG a Ganz si tedy rozhodně dávali s výrobou na čas. Problém byla i kvalita předaného materiálu, jmenovitě torzních tyčí, zlepšení zde nastalo až po zavedení výroby u domácího výrobce. Armádní označení této první verze tanku bylo 38.M Toldi I..

Následující verze 38.M Toldi II se od předchozí verze lišila použitím pouze domácích komponentů, zmizela rámová anténa a byla použita modernější radiostanice R-5a s prutovou anténou. Do konce roku 1941 bylo vyrobeno 110 tanků (68 Ganz, 42 MÁVAG).

Obrázek Toldi II

Další modernizace se týkala hlavní výzbroje, 20 mm PT puška již samozřejmě nestačila na modernější sovětské tanky. Bylo proto rozhodnuto přestavět část tanků, většinou šlo o stroje verze II. V roce 1942 byl postaven prototyp vyzbrojený 40 mm kanónem 37/42.M. Šlo o upravený kanón 37.M, vyvinutý pro tank Straussler V-4, hlaveň měla délku 45 ráží. Na vzdálenost 1000 metrů dokázal kanon prorazit pancéřovou desku o síle 30 mm. Rovněž kulomet byl vyměněn, nově je zde zabudován typ Gebauer 34/40 A.M. ráže 8 mm, nabíjený již z nábojového pásu. Přestavba se opět protahovala, poslední z 80 tanků armáda obdržela až v roce 1944.... Označení této přezbrojené verze bylo 42.M Toldi IIa.

Obrázek Obrázek
Toldi IIa

Poslední verzí tohoto lehkého tanku byla upravená verze pro východní frontu, označená jako 43.M Toldi III. Výzbroj zůstává stejná jako u předchozího vzoru, zvýšila se však síla pancíře až na 35 mm (čelo), případně 25 mm (boku věže). Neobešlo s to však bez razantního nárůstu hmotnosti, podvozková skupina však nebyla navržena na podobné zatížení. Firma Ganz přestavěla dva prototypy (původně verze II) na jaře 1942, armáda však nejevila nějakou velkou ochotu tento tank zavést do výzbroje. Nakonec byla uzavřena dohoda na 40 vozidel, nakonec je snad rozestavěno jen dvanáct vozidel. Kolik jich však nakonec bylo postaveno není dodnes jasné, hovoří se o třech vozidlech. V roce 1944 již nebyl o podobný typ tanku zájem....


Technické data Toldi I/IIa/III
délka – 4,75 m
šířka – 2,14 m
výška – 2,05 m
hmotnost – 8,7 / 9,3 / 9,4 t
Obsah motoru – 7913 ccm
výkon motoru – 155 HP
max. rychlost – 50 / 48 / 48 km/h
pancéřováni (max.) - 13 / 13 / 35 mm
dojezd – 220 km
osádka – 3

Příště snad něco o škodováckém středním tanku v maďarských službách – T-21 alias Turán


Použité zdroje:
I. Pejčoch, O. Pejs – Obrněná technika 6
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

V tom Maďarsku byli hodně pomalí. Stejné problémy se zavedením výroby se později opakují u tanku Turan, což jistě taky popíšeš. A mám otázku, máš i nějaké informace o tanku V-4?
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jen pro informaci, Maďaři si byli vědomi zdržení s dodávkou Toldi a tak bez skrupulí byli ochotní porušovat licenční ujednání atd. Taky zajímavý způsob jak obdržet přesně to, co armáda chtěla, bez ohledu na možné smluvní problémy. Možná tou cestou mohli jít i u nás v ČSR, třeba co se letadel týče atd. Prostě obšlehnout a rychle vyrábět a dodávat v době, kdy za humny číhal němec.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ví někdo z vás vlastnosti toho maďarského kanónu 20 mm 36 M Solothurn ?
Já jsem dohledal, že AP střely se vystřovali rychlostí 750m/s a průraznost byla na 500m něco mezi 15 až 18mm (při sklonu 60°).
Docela vtip od Maďarů s něčím takovým jet do Ruska.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Docela vtip zavádět takovou výybroj...20 mm kanon v tanku byl v té době tak na odírání laku. 40 mm se do věže taky vešel...ale zase tak pozdě, že byl leda tak pro srandu.

S tím kopírováním letadel...nejdřív musíš mít co okopírovat. Ostatně lze taky koupit licenci. Ale musí být na co. Francie ani SSSR neměly až zas tak co nabídnout...myslím reálná letadla. Zavádět MS.406 nebo I-16 nemělo perspektivu.
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Pro Hydrostara:
O tancích V-3 a V-4 je kapitola v Obrněné technice 6

Něco k PT pušce:
Ve zdroji se uvádí ještě menší průraznost - na 300 metrů jen 10 mm /60° sklon...

Ale například TADY je to výrazně víc - 35mm / 300m.

Zajímavé je. kdo všechno používal náboj 20x138B - http://en.wikipedia.org/wiki/20x138mmB

další odkazy:
http://www.ww2incolor.com/forum/showpos ... stcount=21
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Mno...jak se to vezme....Poměrně vyzrála francouzská konstrukce byl stihací letoun Dewoitine D.500/501. Neříkám, že se vyrovnal německým Messerchmitům, ale byl na tom líp než naše Avie B-534. A nebo MB.151/152 taky nebyl k zahození. A co se bombardérů týče, tak jsme v licenci vyráběli sovětské Tupolevy SB-2 (naše označení B-71). Takže bylo kde brát. Je fakt že náš zbrojní průmysl šel svou vlastní cestou a to nejen u letadel, ale i u tanků atd. Bylo jen otázkou času, kdy by jsme měli své vlastní stihačky B-35 (B-135) a bombardéry (tuším A.300).

Ale to už jsem trošku odbočil od původního tématu.
Maďaři asi při zavádění výzbroje na Toldi I, počítali max s tím, že budou tlačit na Rumunsko a získají sporná území, stejně tak na Slovensko co se Podkarpatské Ukrajiny týče a taky na Jugoslávii. V těchto případech jich mohl 20mm kanón u Toldi I asi ještě jakž takž postačovat. Se svou účastí v SSSR asi těžko počítali. I dkyž jsem četl, že je němci o nic nežádali a maďaři se té kampaně zůčastnili ze své vlastní vůle.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Průraznost poloautomatické pušky 36.M u Toldi I a II byla následující (vše pro sklon 60°):

18 mm na 100 m
10 mm na 300 m
7,5mm na 1000 m

Účinnost tak byla zralá maximálně proti obrněným automobilům nebo lehkým předválečným tankům. Teoreticky tak mohl Toldi s 20mm kanónem ohrozit například početné sovětské T-26. Ty ale měly ve výzbroji 45mm děla a tak byl pro ně Toldi poměrně snadnou kořistí. Jedinou výhodou maďarského stroje tak byla jeho rychlost (50km/h) a pohyblivost.

Přestavbana Toldi IIa s účinnějším 40mm kanónem 37/42.M výrobce Mávag Diosgyor tak přišla v roce 1942 poměrně pozdě. Opravdu je s podivem, že Maďaři neinstalovali tuto zbraň (v podstatě zkrácený kanón 37.M vyvinutý pro stroj V-4, prototyp z roku 1938!) ihned do prvních Toldi. Věž totiž tuto instalaci umožňovala, jak prokázala právě verze IIa. Vzhledem k instalaci většího kanónu sice bylo ve věži málo místa, ale to se podařilo vyřešit poměrně jednoduše. Radiostanice byla přesunuta do boxu na zadní stěně věže a tím byl zajištěn potřebný prostor. Kanón pak měl násůledující výkony (vše pod úhlem 60°):

46 mm na 100 m
42 mm na 300 m
36 mm na 600 m
30 mm na 1000 m

Maximální dostřel 8400 m, rychlost palby 16 ran / min, usťová rychlost 800m/s. Kromě hlavní zbraně byl u Toldi IIa vyměněn i kulomet za gebauer 34/40 A.M stejné ráže jako původní zbraň. Rozdíl byl v nabíjení z pásu. Na Toldi IIa bylo přestavěno 80 strojů převážně verze Toldi II. Několik strojů Toldi IIa zřejmě existovalo i s přídavným pancéřováním proti kumulativním střelám.

V této verzi IIa již se mohlo na počátku války jednat o konkurence schopný tank sovětským T-26 a dalším typům lehkých tanků. Nicméně v průběhu rychle zastarala i tato verze, nehledě na to, že maďarský průmysl dokázal přestavbu protáhnout až do roku 1944, kdy továrny opustili poslední verze IIa.

O rychlém zastarávání svědčí boje. V dubnu 1944 měla 2.tanková divize ve stavu 83 Toldi všech verzí. V srpnu po stažení z první linie se jich vrátilo jen 14 ks. Od června 1944 bojovala ve východním Polsku a kolem Varšavy rovněž 1.jezdecká divize. Ta přišla o všech pět svých tanků Toldi. Na počátku června 1944 měla údajně maďarská armáda ve stavu 66 Toldi I a II a dalších 63 Toldi IIa. V prosinci 1944 měla 2. tanková divize u Budapešti bojeschopných posledních pět Toldi všech verzí.

Během bojů se Sověti několika Toldi zmocnili, testovali je, ale z pochopitelných důvodů nezařadili do služby. Jeden stroj se dochoval v expozici v Kubince.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“