Straussler V-3 a V-4

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Straussler V-3 a V-4

Příspěvek od sa58 »

Maďarská obrněná technika (2) – Straussler V-3 a V-4

Obrázek
V první části série jsem se sice zaměřil na tank Toldi, ten však nebyl domácí konstrukcí. Maďarsko nemělo takovou průmyslovou základnu jako naše republika, přesto se zde však objevuje osobnost schopná vytvořit domácí konstrukci obrněného vozu a tanku. Je zde řeč o Nikolasi Strausslerovi (1891 – 1966), maďarském automobilovém konstruktérovi působícím i ve Velké Británii. Jak jsem již psal v článku o obrněném automobilu SCABA, Straussler působil u známé firmy Alvis a zde navrhl obrněné automobily AC I – AC III. V době druhé světové války působil za kanálem a podílel se na konstrukci plovoucích tanků DD. V Maďarsku však před válkou pracoval na jediném předválečném tanku, označeném V-4. Existoval i prototyp V-3, ten však lze považovat pouze za prototyp či technologický demonstrátor.

Maďarsko nesmělo vyvíjet obrněnou techniku, proto se pro označení tanků používalo klamné označení V. V maďarštině totiž Vantató znamená traktor, šlo tedy o klasickou „maskirovku“ před zvědavým okem spojeneckých kontrolorů. Straussler vytvořil pozoruhodnou podvozkovou skupinu, všechna kola byla totiž spojena na společný závěs. Podvozek byl u prototypu tvořen velkým hnacím a napínacím kolem a dvěma menšími pojezdovými koly. Uprostřed podvozku byla osa vstupující do trupu, kolem ní se vykláněl podvozek nahoru a dolů (každá strana nezávisle). Vozidlo V-3 bylo vyrobeno v létě 1935, sloužilo však pouze k ověření celkové koncepce vozu. Vozidlo je v roce 1936 testováno ve Velké Británii, šlo o upravenou verzi V-3 s dvěma motory, každý poháněl jednu stranu podvozku. Zůstalo však pouze u testů.

Obrázek V-3

Nová příležitost se naskytla doma, maďarská armáda „vypsala konkurs“ na dodávku lehkých tanků. Společně s německým PzKpfw.I a švédským tankem Landsverk L-60 se jí zúčastnil také „nový“ Strausslerův tank V-4. Ten samozřejmě vycházel z koncepce V-3, ale již na první pohled se od předchůdce lišil. Podvozek sice používal stejný princip, k podpírání horní část pásu se zde objevují dvě nosné kladky. Pohon tanku zajišťují dva osmiválcové motory Manfred Weiss o výkonu 160 HP, motory jsou umístěny vzadu.

Obrázek V-4

Tank je již vybaven věží, v ní je umístěna hlavní výzbroj. Tank je vybaven 40 mm kanonem 37.M, vedle něj je lafetován dvoukulomet Gebauer ráže 8 mm. Další dvoukulomet je umístěn v čele korby vedle řidiče. Osádku tvoří čtyři muži – řidič, střelec, navíječ a velitel.

Tank V-4 byl vyroben firmou Manfred Weiss v „ohromujícím“ počtu 4 kusů, tři byly použity k testům v zahraničí. Poslední kus snad padl do rukou sovětům, je to však nepotvrzená informace.


Technické data Straussler V-4
délka – 5,00 m
šířka – 2,70 m
výška – 2,05 m
hmotnost – 11 t
výkon motoru – 2x150 HP
max. Rychlost – 50 km/h
osádka – 4

Příště se snad konečně dostanu k T-21 alias Turánu


Použité zdroje:
I. Pejčoch, O. Pejs – Obrněná technika 6
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No zajímavá koncepce. To vahadlo muselo dobře rozkládat tlak na půdu. Jen možnost najetí na překážku byla asi poslabší. Asi by bylo zajímavé vědět, jak dobře na tom ten pás držel.

A ještě poznámečka, pan Francev tento tank označil jako střední. Teda podle maďarských kritérií.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

hydrostar píše:A ještě poznámečka, pan Francev tento tank označil jako střední. Teda podle maďarských kritérií.
To je otázka, V-4 byl testován s lehkými tanky, 11 tun taky není zrovna hmotnost středního tanku. Přece jen střední Turán začínal někde na 18 tunách a šel potom až někam k 22 tunám.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

To je fakt, ale třeba to Maďaři brali podle ráže kanonu. Když to tak veznu, tak Turan s dělem větší ráže byl označovaný jako těžký tank.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

sa58 píše:
hydrostar píše:A ještě poznámečka, pan Francev tento tank označil jako střední. Teda podle maďarských kritérií.
To je otázka, V-4 byl testován s lehkými tanky, 11 tun taky není zrovna hmotnost středního tanku. Přece jen střední Turán začínal někde na 18 tunách a šel potom až někam k 22 tunám.
Turán II byl už dokonce vedený jako těžký tank a to měl necelých 20t. Třeba to dělení lehký/střední/těžký bylo podle výzbroje.

EDIT - tak to sem těsně prohrál závod, kdo to dřív napíše
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Viděl sem teď v knížce nákresy V-4 a teprve teď mě napadlo, že vůbec nechápu, jak se hnací moment dostával od motoru na kola. V případě, že se to otáčelo jen kolem toho jednoho centrálního kloubu, to muselo být vedeno přes tento kloub pomocí několika kardanů.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“