Použití podvozku tanku Toldi

Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Použití podvozku tanku Toldi

Příspěvek od sa58 »

Maďarská obrněná technika (3) – použití podvozku tanku Toldi

Obrázek
V druhé části série jsem se sice zmínil o prototypu Straussler V-4, pokračování však bude o dalším využití podvozku lehkého tanku Toldi. Moderní lehký tank se solidním podvozkem byl ideální platformou pro vývoj různé obrněné techniky. Tento trend převažoval u všech větších výrobců lehkých tanků, samotné lehké tanky byly v průběhu války jen drahou hračkou a zbytečnou zátěží válečného průmyslu. Proto na podvozcích lehkých tanků vznikají zajímavé samohybné děla, stíhače tanků nebo protiletadlové komplety. Tento trend se nevyhnul ani Maďarsku, pojďme se proto krátce podívat na využití podvozku Toldi.

Jako první na řadě bude stíhač tanků. Tuto kategorii ve své době velmi dobře zvládli Němci, bylo tedy zřejmé, že podunajský stát bude orientovat na podobné řešení. Lehký tank Toldi rozhodně nebyl rovnocenným soupeřem sovětským tankům T-34 a KV, jeho moderní podvozek se dal ale použít coby „nosič“ německého protitankového kanóny PaK 40.
Byl zde ale jiný problém, toto řešení by bylo ideální někdy v letech 1942/43, ne v roce 1944... Ano, tak dlouho čekalo vedení armády s vývojem stíhače tanků na podvozku tanku Toldi. Koncepce stíhače vycházela asi z německého typu Marder, kanón PaK 40 byl umístěn do původní vany tanku Toldi, přední stranu chránil štít kanónu, bočnice pancéřové plechy. Stíhač tanků postrádal střechu a zadní stěnu, osádka tak byla nechráněná vůči povětrnostní vlivům a dělostřeleckým střepinám. Mimo kanón bylo možno používat i kulomet, ten byl uchycen nahoře na hraně pancíře.
Jediný prototyp stíhače tanků nesl označení Harkocsi Vadasz Toldi, po válce došlo asi k jeho sešrotování.

Obrázek Harkocsi Vadasz Toldi

Moderní mechanizovaná armáda druhé světové války nepotřebuje jen tanky, obrněné automobily a transportéry, důležitou součástí je ochrana vojska před možným napadením ze vzduchu. V Maďarsku byl již od roku 1936 vyráběn v licenci vynikající 40 mm PL kanón Bofors. Po získání licence tanku Landsverk L-60 se armáda zaměřila na získání samohybného PL kanónu Landsverk L-62 (LVKV 40 Anti). Toto vozidlo využívalo coby základ prodlouženého podvozku tanku L-60 a bylo vyzbrojeno výše zmíněným kanónem Bofors. Proto se zájem Maďarů obrátil právě na sever Evropy.
V prosinci 1938 dorazil do Maďarska zakoupený stroj bez výzbroje, jeho cena byla více jak 101 000 pengó. Výzbroj byla namontována firmou MÁVAG v lednu 1939, první testy proběhly na konci března. Komise vyslovila s vozidlem spokojenost, doporučila úpravu věže a úpravu zaměřovače pro střelbu na pozemní cíle. Ale až za rok(!) jej výzkumný ústav doporučil zavést do výzbroje, kvůli dalším problémům došlo k zařazení do výzbroje až v prosinci 1940. Stroj nesl oficiální název Pancélpágyu 40.M Nimród.

Obrázek

Obrázek

Podvozek Nimródu má na rozdíl od Toldiho pět pojezdových kol a tři nosné kladky, systém zavěšení a odpružení pojezdových kol odpovídá tanku Toldi. První sériové vozidla poháněl německý motor Bussing L8V/36TR o obsahu 7913 ccm, při 2750 ot/min dával výkon 155 HP. V průběhu výroby (45 kus) je do vozidla montován licenčně vyráběný motor. Převodovka měla pět stupňů pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad.
Svařovaný trup byl vyroben s pancéřových plechů různé síly, čelo mělo sílu 13 mm, boky 10 mm, záď a dno 6 mm. Věž byla svařena s plechů síly 13 mm, samozřejmě strop zůstal nezakrytý. Ve věži byl umístěn licenčně vyráběný kanón Bofors vzor 1936 L/60 ráže 40 mm, vyráběný v Maďarsku pod označením 36.M. Palebný průměr pro kanon činil až 148 nábojů, jinou zabudovanou výzbroj vozidlo nemělo. Jak jsem již zmiňoval, Nimród byl vybaven dvojúčelovým zaměřovačem pro střelbu jak na vzdušné, tak i na pozemní cíle. Například protipancéřový granát 36.M probíjel na 1000 metrů pancéřovou desku o síle 26 mm. Další municí byl protipancéřový granát 43.M, výbušný 39.M nebo nadkaliberní 42.M.
Osádku tvořilo šest mužů. V trupu seděl jen řidič, zbytek osádky „trůnil“ ve věži – obsluha náměru, obsluha odměru, nabíječ, střelec a velitel.

Obrázek

První sérii si Honvéd objednal v březnu 1940, šlo o 26 strojů. Dodavatelem byly firmy MÁVAG a Ganz, na jaře 1941 byla tato série navýšena na 46 vozidel. Tyto byly osazeny ještě originálními německými motory, vozidla byly dodány do května 1942. Druhou sérii, již vybavenou licenčními motory, objednal Honvéd v červenci 1941. Šlo o 89 strojů, poslední sou dodány až březnu 1944. Celkem bylo tedy vyrobeno 135 strojů Nimród.

Technické data 40.M Nimród
délka – 5,32 m
šířka – 2,30 m
výška – 2,30 m
hmotnost – 10,5 t
výkon motoru – 155 HP
max. rychlost – 60 km/h
zásoba paliva – 193+34+26 litrů
dojezd – 250 km
osádka – 6


Na závěr jsem si nechal ještě jeden prototyp. V roce 1943 se objevil požadavek na víceúčelový obrněný transportér, schopný provozu na frontě. Jako základ byl původně vybrán tank Toldi, nakonec se vývoj zaměřil na podvozek PL děla Nimród. Byl využit původní švédský prototyp L-62, místo věže bylo namontována svařovaná nástavba s plechů o síle až 20 mm. Nástavba neměla střechu, výsadku musela stačit celta přetažená přes okraje nástavby.
V létě 1943 prošel prototyp testu a na podzim byl doporučen k zavedení do výzbroje. Bylo mu přiděleno bojové jméno Lehel, celé označení bylo 43.M Lehel A u obrněného transportéru (osádka 1+8), 43.M Lehel S byla sanitní verze pro čyři ležíci a jednoho sedícího pacienta (osádka 1+3). Transportér nedisponoval žádnou vestavěnou výzbrojí.
Vozidlo bylo sice přijato do výzbroje, prioritou však byla výroba samohybných PL kanónů Nimród. Vnikl proto pouze prototyp transportéru Lehel.

Obrázek

Technické data 43.M Lehel A
délka – 5,32 m
šířka – 2,30 m
výška – 1,85 m
hmotnost – 11 t
výkon motoru – 155 HP
max. rychlost – 50 km/h
dojezd – 225 km
osádka – 6


Použité zdroje:
I. Pejčoch, O. Pejs – Obrněná technika 6
http://mailer.fsu.edu/~akirk/tanks/
http://www.wwiitechpubs.info
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

[align=center]A ještě dva obrázky finského L-62

Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Ti Maďaři byli ještě pomalejší, než sem si myslel. A co je docela zarážející je fakt, že protiletadlová výzbroj byla silnější než výzbroj protitanková. Je to někdy opravdu nepochopitelné.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

No ono je zajímavé, že původně bylo zamýšleno používat Nimród jako protitankovou zbraň. Až v roce 1942, když se zjistilo, že na tuto úlohu by jeho výzbroj nestačila, byla jeho úloha změněna na boj proti letadlům.
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jak Hydrostar správně napsal,
maďaři byli až neuvěřitelně pomalí ve výrobě a to nejen Nimrodů. O to více je zarážející fakt, že souběžně jela výroba tanků Toldi i Nimrodů a při tom Toldi už v té době dávno stáli za prd se svou 20mm puškou (ani to nebyl kanón ale pouze protitanková puška). Pokud by se od samého počátku soustředili na výrobu Nimrodu, určitě by měli hodnotnější stroje a ve větších sériích, než to co pak dokázali na východní frontě nasadit.
ObrázekObrázekObrázek
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Harkocsi Vadasz Toldi

Příspěvek od Hektor »

L 60 je podvozok z TNH?
Ak ano je to podvozok Lt-38 a teda rovnakí ako mal Madrer II a III
Tak ma napadá nebol vývoj takého vozidla zbytoční? Stačilo poprosiť Nemcov o licenciu na Marder. Ale výzbroj sa mi celkom pozdáva 75mm kanón bol účinní aj na T-34 a o to predsa Maďarom išlo.

Nimrod sa mi zdá riešení ako univerzálne vozidlo proti lietadlám aj na podporu pechoty (a la Jašterička).
Prví útvar ktorí Nimroda dostal bol Karpatský zbor.

Mohol by niekto dať dohromady čo všetko MAWAG v Rábe a na ostrove Csepel (možno aj inde) vyrábal? Sa mi zdá ako celkom rozsiahly podnik: lietadlá, tanky, obrnené vozy, delá a ich modernizácie, letecké motory.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

L 60 je podvozok z TNH?
Ne, tak to v žádném případě. :roll: Tank Toldi měl každé kolo zavěšeno samostatně a odpruženo torzní tyčí. Toto řešení bylo na svou dobu pokrokové a zaručovalo dobré rozložení sil na podložku a také dobře kopírovalo terén. Kromě toho bylo vodící kolo vlečné a pomáhalo rozložení sil. Oproti tomu měl LT vz.38 na každé straně dvě vahadla odpružená listovou pružinou a vodící kolo bylo zavěšeno nad úrovní terénu.
Mohol by niekto dať dohromady čo všetko MAWAG v Rábe a na ostrove Csepel (možno aj inde) vyrábal? Sa mi zdá ako celkom rozsiahly podnik: lietadlá, tanky, obrnené vozy, delá a ich modernizácie, letecké motory.
Stejná byla Škoda i ČKD. Takže se nejednalo o žádný zázrak. :wink:
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

L 60 je vlastní švédská konstrukce. S tou licencí to nebylo tak jednoduché. Němci si poměrně dost žárlivě střežili výrobní kapacity Protektorátu pro sebe. O výrobu ať licenční nebo přímo v Protektorátu se pokoušeli kromě Maďarů i Rumuni a dokonce i Italové. Neúspěšně. Maďaři pouze uspěli s licenční výrobou československého středního tanku, z kterého oni udělali stroj Turan I.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

No oni uspěli i Rumuni, jenže firma, která práva zakoupila zkrachovala. Na 100% Rumuni měli licenci na tančíky R-1 tedy AH-IV-R. A byli domluveni na licenci na TNH a T-23. Jenže nakonec všechny strany včetně Německa došly k závěru, že tak složité stroje vyrábět nedokážou. I když nakonec přestavby kořistních (přestavba T-60 na TACAM T-60) i domácích lehkých tanků (přestavba R-2 na TACAM R-2) na stíhače tanků v Rumunsku byly docela povedené a dle mého názoru i nižší než německé konstrukce. I konečná verze stíhače tanků Maresal byla pokroková, ale nevím jak moc byla ovlivněna Jagdpanzer 38(t). Je ale zase možné, že vznikal dřív než německý typ.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Hektor
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1022
Registrován: 28/5/2008, 15:49

Příspěvek od Hektor »

Maresal som videl na nejakej zahraničnej stránke o tankoch. Vyzerá ako stan (pancierový :-)) s metlou.
Lenže tá metla na tanky mala kaliber 88 mm ?
Jedna vec je nechať firmu aby mi niečo vyrobila a druhá kúpiť licenciu a nechať si vysvetliť ako to funguje a ako sa to vyrába. Myslím že to by Nemcom ich výrobné kapacity nijako neohrozilo a ešte by im to aj odľahčilo lebo dodávať zbrane vlastním jednotkám a ešte aj spojencom ..

V tých tankoch mám fakt bordel jeden je od Praga a druhí ČKD. Praga je myslím Lt-35 a z neho vychádza T-21 ktorí mali Maďari ako základ pre Turana a ten od ČKD (Lt-38) bol zasa základom pre Toldiho.
takto to vyzerá keď je ku všetkému 100 podtypov (T-1 až T-x) :-))
A značí sa to okamžite ako úplne iní typ ako keby nestačilo Lt- 38B,C,D,E.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Praga byla v pozdější době součástí skupiny ČKD. LT vz.35 je z firmy Škoda Plzeň.

Než se zapojíš do debaty a vyslovíš nějakou opravdu zcestnou otázku, tak ti vřele doporučuji svou stránku o československých tancích a o i exportních typech.

Útočná vozba

Tam najdeš základy všeho, co potřebuješ. Snad ti to odpoví na všechny otázky a nebudeš v tom mět guláš.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

Hektor píše: V tých tankoch mám fakt bordel jeden je od Praga a druhí ČKD. Praga je myslím Lt-35 a z neho vychádza T-21 ktorí mali Maďari ako základ pre Turana a ten od ČKD (Lt-38) bol zasa základom pre Toldiho.
takto to vyzerá keď je ku všetkému 100 podtypov (T-1 až T-x) :-))
A značí sa to okamžite ako úplne iní typ ako keby nestačilo Lt- 38B,C,D,E.
No máš v tom chaos
Základ pro Toldi byl švédský L-60.
K tomu značení - musíš rozlišovat tovární značení - např. T-21 a armádní značení - např. LT vz.35, Lt-35 bylo myslím značení slovenské armády.
Písmena B,C... u LT vz.38 začali používat až Němci při jejich další produkci.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Hektore, jen se nedej:-) jsi v dobrých rukou a myslím, že se tady dostaneš k požadovaným odpovědím. Každej určo rád pomůže, odkáže na příslušné ověřené stránky, zdroje, případně vysvětlí.

Zpět k těm Maďarům.
1) Za války vyráběli lehké tanky Toldi, které vycházeli ze švédského lehkého tanku L-60. Ten neměl s tanky čs. konstrukce nic společného.
2) Dále pak střední Turany, které byli modifikovanou licencí střední čs. tanku T-21 (Škoda).
3) Vyráběli Nimrod, což bylo využití podvozku lehkého tanku Toldi, tudíž měl návaznost na švédský L-60.
4) Dále vyráběli útočná děla Zrinyi, což byl opět stroj postaven na podvozku středního tanku Turan, takže návaznost na čs. střední tank T-21

Maďarská výroba nestačila krýt bojové ztráty a tak nepohrdli ani darovnou ex Německou technikou, což kupříkladu tuším v roce 1943 bylo 110 lehkých tanků PzKpfw 38(t) (ex čs.lehký tank LT-38). V tomto případě se divím, že maďaři neprovedli přestavbu na stihače tanků a tím pádem nezvedli bojou úroveň Pz 38(t). Se svým 37mm kanónem v roce 1943 už neměl na bojišti nejmenší šanci. Stejně tak je nepochopitlené, že se nepokusili udělat něco se svými Toldi, které s protitankouvou puškou ráže 20mm byly vhodné tak max. pro strážní službu nebo průzkum. A přitom právě na podvozku Toldi vznikl poměrně úspěšný univerzální Nimrod.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

A teď k tomu Maresalu.
Jednalo se u rumunskou konstrukci, která bylo připravena již v říjnu 1943 a to dokonce ve třech různých variantách (dle typu zbraně). V listopadu a prosinci se chystala výroba 1000 ks. Kupříkaldu byla objednána dodávka francouzských motorů Hotchkiss a v německu dodávka technických komponentů, které v Rumunsku neměli. Tato aktivita u němců vzbudila pozornost, protože Hitler 7.prosince 1943 schválil vývoj nového stihače (pozdější Jagpanzer 38(t) Hetzer). Hitler se vždy velmi živě zajímal o bojouvou techniku a tanky především a tak již počátkem ledna 1944 měl na stole plány rumunského stihače. A právě tato rumunská konstrukce silně ovlivnila vývoj a následnou výrobu Jagpanzeru 38(t) Hetzer. Vliv rumunské konstrukce připustil Obstl. Ventz již v květnu 1944. Ostatně proč by taky ne. Hitler měl vynikající pamět a musel si dát vše snadno dohromady, to co viděl v lednu na rumunských plánech a to, co mu bylo na jeho narozky 20.dubna 1944 ukázáno v prototypu (Hetzer). Vlastní výroba rumusného protypu prbíhala od listopadu 43 do ledna 44. Stroj byl vybanen 75mm protitankovým kanónem Resita Md. 1943. Zkoušky prototypu probíhaly začátkem února 1944 a účastnil se jich i výše zmiňovaný Obstl. Ventz. Od března se připrvovala sériová výroba, které měla běžet současně s výrobou pro němce postaveného Jagpanzeru 38(t) Hetzer. Němci původně měli obavy, aby jim rumuni nebrali někde jejich vlastní kapacity (především v Protektorátu Čechy a Morava), ale rumuni je uklidnili, že si zadali vyrábět součástky v Rakousku, Francia a na dalších místech. Tak měli světlo světa spatřit dva velmi sobě podobné stihače tanků. Ale podstatný rozdíl tu přeci jenom byl a to že v Protektorátu již výrobní kapacity a části součástek existovali. tak se sériová výroba Hetzeru mohla rozběhnout již v květnu 1944 a do konce války pak dokázali podniky v Protektorátu vyrobit více jak 2.500 těchto stihačů. Nejvíce jich bylo vyrobeno v lednu 1945, něco přes 450 za měsíc. Plánovalo se vyrábět až 1.000 stihačů měsíčně.

Rumunsko takové zázemí i přes vydatnou německou pomoc nikdy nemělo a navíc se v létě 1944 dostalo již do přímého ohrožení ze strany sovětských bombardérů. Proto nakonec zůstalo jen u prototypu a nějakých 10 předsériovýh kusů, které ale byly již dokončeny pod ruskou kontrolou.

Ale to už jsem trošku odbočil do jiné krajiny, než je v zadání tématu:-)
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

kacermiroslav píše: Maďarská výroba nestačila krýt bojové ztráty a tak nepohrdli ani darovnou ex Německou technikou, což kupříkladu tuším v roce 1943 bylo 110 lehkých tanků PzKpfw 38(t) (ex čs.lehký tank LT-38). V tomto případě se divím, že maďaři neprovedli přestavbu na stihače tanků a tím pádem nezvedli bojou úroveň Pz 38(t). Se svým 37mm kanónem v roce 1943 už neměl na bojišti nejmenší šanci. Stejně tak je nepochopitlené, že se nepokusili udělat něco se svými Toldi, které s protitankouvou puškou ráže 20mm byly vhodné tak max. pro strážní službu nebo průzkum. A přitom právě na podvozku Toldi vznikl poměrně úspěšný univerzální Nimrod.
Pz 38(t) se nepřestavovaly asi proto, že bylo nutné rychle nahradit ztráty lehkých tanků a při výkonech maďarského zbrojního průmyslu by jich do konce války moc neupravili. Hlavní prioritou v té době byly tanky Turán a přestavba Pz 38(t) by způsobila Maďarům hodně problémů. Navíc Maďaři dostali od Němců i Hetzery.

K tankům Toldi - ty byly modernizovány na verzi IIA, dostaly 20 mm přídavné pancéřování a 4cm kanón. Lehké tanky také od roku 44 měly plnit převážně průzkumné úkoly.
Naposledy upravil(a) Ramon dne 29/5/2008, 10:53, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Ještě k těm PzKpfw 38(t) v Maďarsku. Podle pana Franceva jich bylo 111 a na rozdíl od většiny prodávaných tanků do spojeneckých zemí byly ještě nepoužité. Do Maďarska se dostávaly v létech 1941-42, takže jejich přestavba vlastně nebyla ani možná, protože Mardery teprve byly v prototypové fázi (tedy na konci roku 1941). Nasazeny na frontu byly od léta 1942, ale ke stažení zbytku došlo už v lednu 1943. Takže PzKpfw 38(t) v Maďarsku značený T-38 jednu dobu tvořil páteř obrněných sil. Teprve poté přišly tanky Turan I, o kterých bude Sa 58 psát.

Jako stíhač tanků měl později sloužit Zrínyi I, ale bylo vyrobeno jen 4 kusy. Kvůli tomu bylo na konci roku 1944 dodáno 75 stíhačů tanků Jagdpanzer 38(t). O stíhači Zrínyi ale jistě Sa také bude psát, tak mu to nebudu brat z klávesnice.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Turán a Zrínyi jsou v plánu, snad už se během víkendu na Palbě něco objeví....

K těm T-38 v Uhrách - Rumunům se prý vůbec nelíbilo, že jejich "spojenec" obdržel nové stroje, zatímco jim byla dodána směska starších, ojetých verzí.

Kde se tu vzala myšlenka, že L-60 vychází z pragováckého tanku? Jak už to tu psal Hydrostar, L-60 byl snad první vyráběný tank na světě s odpružením podvozku torzními tyčemi
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

To se Rumunům vůbec nedivím. Sami se taky snažili získat nějaký československý střední tank, ale tak dlouho vymýšleli, až je Maďaři předběhli a až výrobu československých tanků pro sebe zabrali Němci. Museli zůstat u R-2 a LT vz.35, které dostali polečně s LT vz.38 z německých skladů.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Ramon píše: K tankům Toldi - ty byly modernizovány na verzi IIA (tedy prvních 80 strojů verze I, verze II se neupravovala), dostaly 20 mm přídavné pancéřování a 4cm kanón. Lehké tanky také od roku 44 měly plnit převážně průzkumné úkoly.
Ano nějakých 80 tanků Toldi I a II bylo skutečně přestavěno na verzi Toldi IIa, která v sobě zahrnovala především přezbrojení silnějším kanónem ráže 40mm (účinný dostřel 8,4 km, 800m/s, kadence 16ran za minutu).Jenomže jak už bylo snad pro Maďary typické, i když se s přestavbou začalo v roce 1942, tak poslední stroje byly upraveny až roku 1944. Což je nepochopitelné v situaci, kdy armáda potřebovala každý stroj, který se mohl aspoň s určitou šanci postavit sovětským strojům. Stejně tak je zarážející, že od samého počátku nebylo přistoupeno k verzi s kanónem ráže 40mm, ale udělali vlstně krok zpět a spokojili se s protitankovou 20mm puškou.

parametry kanónu 37/42.M (fa Mavag)
--------------------------------------------
ráže................. 40 mm
délka v rážích....45
úsťová rychl.......800 m/s
dostřel..............8400 m
kadence............16 ran / min.

průraznost pod úhlem 60°
100 m...............46 mm
300 m...............42 mm
600 m...............36 mm
1000 m.............30 mm
Uživatelský avatar
Ramon
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 432
Registrován: 18/9/2007, 17:30
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ramon »

kacermiroslav píše:Stejně tak je zarážející, že od samého počátku nebylo přistoupeno k verzi s kanónem ráže 40mm, ale udělali vlstně krok zpět a spokojili se s protitankovou 20mm puškou.
Neřekl bych, že to byl v té době krok zpět. I vzorový L-60B měl 2cm kanón Madsen. Navíc licence byla vyjednána v roce 1938, kdy 2cm kanón ještě dostačoval. 2cm puška přestala vyhovovat až s příchodem války ze SSSR.
Pravdu máš v tom, že modernizace měla být rychlejší, ale to by musel být maďarský zbrojní průmysl výkonější.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“