Polské prototypy tanků 1935 - 1939

Odpovědět
Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

Polské prototypy tanků 1935 - 1939

Příspěvek od komisař »

Lehký tank 9TP

Další typy budou postupně následovat, dokonce i s nákresy.

Nástupcem tanku 7TP se měl stát 9TP. Byla to modernizovaná verze tanku 7TP. Vývoj byl zahájen v roce 1938. Měly za úkol zvýšení bojové spolehlivosti a hodnoty tanku.
Současně byly prováděn výzkum v :
Biurze Badań Technicznych Broni Pancernych
Biurze Studiów Państwowych Zakładów Inżynierii.

V prvním projektu

----Zvažováno nahrazení motoru Saurer typ BLD, novým ZI typ PZlnż. 725. Był to benzínový motor o výkonu 105 koní a váze 350 kg. Menší rozměry motoru umožnily zmenšení výšky korby nového tanku. Projektována byla změna polohy hřídele. Dosavadní rozložení, ve kterém hřídel probíhal přes střed bojového prostoru, značně ztěžovalo práci osádky. Uvažována také montáž jednoho ventilátoru místo dvou v 7TP, a dosavadní převodová skříň měla být nahrazená hliníkovou.

----Na pojezdovém ústrojí bylo projektováno zesílení pryžové vrstvy pojezdových kol, což mělo zvýšit jejich životnost.

----Na základě těchto změn bylo možné zesílit tloušťku pancéřových plátů bez vzrůstu hmotnosti tanku. Pro dosažení vyšší odolnosti proti probití byla plánována také změna sklonu některých pancířů.

Ve druhém projektu Nebylo plánováno tolik konstrukčních změn.

----Hlavní úsilí bylo položeno na vzrůst bojové hodnoty a eliminaci vad tanku 7TP. Konstruktéři nahradili původní motor novým ZS typ CT1 D, který byl vyráběný v Polsku. Tento byl lehčí.

----Použití svařované korby zmenšilo hmotnost o dalších 200 kg. Byl zvětšen sklon a tloušťka předního pancéře korby, a to na 40 mm.

---Jiné změny :
původní převodovka byla nahrazena hliníkovou,
zwolnicie hnacích kol dostaly otrzymały osłonę,
upraven přístup do motorového prostoru,
upraveno rozložení zatížení nosných vozíků pojezdového ústrojí.
zvětšena byla i šířka pásů na 320 mm, což značně zlepšilo jeho průchodivost.

I přes úspory hmotnosti vzrostla celková hmotnost na 10.600 kg.

Po posouzení těchto dvou projektů, Velitelství tankových vojsk rezignovalo na pokračování dalšího vývoje konstrukce druhého projektu. Z tohoto důvodu byly v jeho rámci prováděly nadále jen zkoušky s modelem 7TP, ve kterém byl zabudovaný motor Z S CT1 D. V jejich průběhu bylo zjištěno, že tank má značně horší jízdní vlastnosti. Aby se toto eliminovalo, byla zkonstruovaná nová převodová skříň.

V roce 1939 PZlnż. postavili dva prototypy tanku 9TP. Vykonané testy prokázaly, že tanky 9TP neměly vady, které vykazoval model 7TP s motorem ZS CT1 D. Velitelství tankových vojsk v srpnu 1939 zadalo výrobu na 100 tanků 9TP, které měly být dodány do 1.06.1940. Následné vypuknutí války přerušil práce na tomto typu.
Obrázek
Uživatelský avatar
brano
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 277
Registrován: 5/9/2004, 20:17
Bydliště: KE

Příspěvek od brano »

Označenie 9TP je pravdepodobne mylné. Oficiálne o ňom neexistujú zmienky. Modernizovaný 7TP je označovaný ako "7TP wzmocniony". Existujú o tom rozpory, 9TP použil vo svojich prácach pán Magnuski.
Obrázek
Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

Příspěvek od komisař »

Máš pravdu, v před válkou označení 9TP neexistovalo, ale časem se toto označení „vžilo“ a je i v odborné literatuře takto uváděn. Jinak jsem našel, že byl označován i jako „7TP wz. 1939“. Podobné debaty jsou i o číselném označení ostatních prototypů.

Železniční varianta se mohla pohybovat rychlostí až 60 km/h. Poháněn byl speciálním převodem od motoru tanku.

Toto se mi nepodařilo nahrát do foto fóra. Jedná se o originální dokument zadání změn tanku 7TP. Tak alespoň odkaz :
http://img196.imagevenue.com/img.php?im ... _493lo.JPG

pancéřování 9TP

Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

V knize "Obrněná technika 5.díl" str. 106-107 od Pejse a Pejčocha je ve zkratce k 9TP napsáno zhruba toto:

Nástupcem 7TP měly být tanky 10TP a 14TP. Oba ale zůstali v prvním případě jen u prototypu a v druhém případě dokonce jen na rýspvacích prknech. Aby polská armáda zvýšila bojeschopnost svýcj obrněných jednotek, rozhodla se modernizovat verzi 7TP na 9TP. Modernizace jak Komisař psal, se měla dotknout především pancéřování pro zvýšení schopnosti tanku přežít na bojišti. Větší hmotnost díky instalací silnějšího pancéřování měla být vyrovnáná instalací silnější a lehčí pohonné jednotky a změnou technologie výroby (vyšší míra použití svařování, především na korbě).

Co se pohonnu týče, uvažovalo se o výběru ze dvou motorů, které přicházelyv v úvahu. Nový dieselový motor Saurer CT1D v polské licenci značený jako PZInz 155, nebo druhý zatím vyvíjený benzínový motor model 725 (vlastní polské produkce). Ten byl připravován v BBT Br.Pancernych.

Motor Saurer CT1D měl výkon 100 k při 1800 ot za min., model 725 pak měl mít výkon kolem 95-100 k. Výhoda ale byla na straně benzínového motoru, který byl menší a bylo možno jej instalovat napříč do trupu při použití jiného chladiče. Tím by se dosáhlo snížení vrchní části korby což představovalo úsporu celkové hmotnosti tanku. To by se projevilo ve vyšším temperamentu stroje.

Poláci tedy nakonec začali experimentovat. V prvním případě zkoušeli zástavbu dieslového motoru a s úpravou pancéřování na 8-30 mm. Druhou testovanou variantu pak navrhl ing. E.Habicht z PZInz, který uvažoval o pancéřování o síle až 40 mm, motoru dieslovém (Saurer v licenci PZInz 155) a s podvozkem vybaveným širšími pásy (320 mm). Pojezdová kola měla mít gumové bandáže, převodové ústrojí se mělo použít z tahače C7P. Habitchův návrh byl v přijat jako lepší a v červenci 1939 byly před komisí postaveny dva prototypy. Ty se od sebe lišili převody, jeden je měl standardní a druhý z tahače C7P. Testy započali 28.července 1939 v Puscy Kampinosiej.

Aby bylo možno vylepšené prototypy porovnávat, byl k testům přistaven i sériový 7TP s motorem CT1D. Hned první zkoušky vynesly jako vítěze Habichtův model s převody z tahače. Ke smůle Poláků, ale se již tato varianta nedostala do sériové výroby. Válka začala o měsíc později a tak tato nadějné modifikace zůstalo zhmotněna jen v podobě 2-3 prototypů. Ty na počátku války byly umístěné v továrnách BBT Br. Pz. Dá se předpokládat, že je Poláci použili při obraně, ale jsou to jen dohady. Žádné konkrétné údaje k jejich použití nemáme, stejně jako nevíme přesnější data. Pouze víme, že celková hmotnost měla být 10,95 t.
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“