Obrněný automobil FORD Tfc

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Obrněný automobil FORD Tfc

Příspěvek od kacermiroslav »

Obrněný automobil FORD Tfc (Samochód pancerny Ford Tfc)
Polsko
1920


Obrázek
Ing. Tanski se svým výtvorem

Meziválečné Polsko mělo v rámci Evropy nezáviděníhodnou pozici. Po ukončení bojů První světové války vzniklo na územích, která po staletích patřila převážně Německu a Rusku. Německo po prohrané válce bylo nuceno odstoupit značnou část svých východních území a stejně tak Rusko, ač na straně vítězů, bylo nutno uznat existenci nového státu na územích, která ovládalo od doby rozpadu Polského státu na konci 18.století. Polsko tak mělo na východě i západě sousedy, kteří se nikdy nesmířili se ztrátou „svých“ území. Aby stát mohl fungovat mezi těmito mocnými sousedy, musel vybudovat dostatečně silnou armádu, která by dokázala případného agresora od vpádu do Polska odradit. To ale nebyl jednoduchý úkol, protože Polsko nepatřilo mezi extra ekonomicky silné státy, navíc se jednalo stejně jako v případě Československa o nový stát, který trpěl „porodními“ bolestmi svého vzniku. Samotná polská armáda vznikla 4.června 1917 na základě politické ofenzivy polské emigrace ve Francii. Od svých francouzských spojenců pak získali i první obrněnou techniku v podobě 120 lehkých tanků Renault FT-17 (z toho 75 ks s výzbrojí v podobě kanónu Puteaux ráže 37mm, zbytek s kulometnou výzbrojí). Polsko tak disponovalo v době svého zrodu úctyhodnou tankovou výzbrojí. Nicméně kromě tanků potřebovalo Polsko další techniku, kterou by rozšířilo řady své obrněné techniky. Navíc byla tu potřeba zajistit tuto obrněnou techniku v co nejkratší možné době, protože se Rusko [1], potažmo Sovětský svaz nesmířilo se vznikem státu, na „svých“ východních územích. Válka tak byla nevyhnutelná a vypukla v únoru 1919 [2].

Jen pro představu v jakém rozsahu byla rusko-polská válka vedena zde uvádím počty vojsk, která proti sobě stála. Dne 25.dubna 1920 tak proti sobě na jedné straně stáli Bolševici v počtu téměř 73.000 vojáků, 351 děly a 1.426 kulomety na západním frontě a téměř 20.000 muži, 194 děly a 1.002 kulomety na jihozápadním frontě. Na druhé straně proti „Rudým“ stáli Poláci, podporování „Bílými“ Rusy a spojeneckým vojskem generála Wranglera v počtu téměř 79.000 muži, 401 děly a 2.043 kulomety na západním frontě, a 65.000 muži, 437 děly a 1.994 kulomety na jihozápadním frontě.


VÝVOJ
Jak vidno, každý prostředek, který by dokázal zvýšit bojovou hodnotu polské armády, podporované mimo jiné Ukrajinskou lidovou republikou [3], byl více než vítaný. A samozřejmě, pokud nedostačoval počet bojové techniky pořízený ze skladových zásob Francie a USA po ukončení bojů První světové války, bylo nutné hledat takovou techniku ve vlastních řadách a to co v nejkratším možném termínu. Volba tak padla na automobil Ford T, který byl v dostatečném množství na polském území k dispozici již v předválečném období a hlavně pak po válce, kdy se do nově vzniklého Polska dostalo velké množství Fordů T spolu s příchodem polské armády generála Hallera v roce 1919. A jak dokazoval průběh První světové války (dále jen WW1), Ford T byl úspěšně konvertován na pancéřovou verzi již v jejím průběhu (například v Rusku). Stroje, které se do Polska dostaly po válce, pocházely z válečných přebytků Francie a USA, a do země se dostaly prakticky již v průběhů bojů s Ruskem (tedy spíše Sovětským svazem). Jak se komplikovala situace na východní frontě, ozýval se z řad armády stále silnější požadavek na posílení řad obrněné techniky. Oko konstruktérů tak padlo právě na Ford T. Ostatně Ford T byl hojně používán již v průběhu WW1, kdy bylo vyrobeno pro potřeby USA a jejich spojenců (Velká Británie, Francie, Itálie a Rusko) více jak tři milióny vozů.

Obrázek

Jelikož selhaly pokusy opatřit si obrněnou techniku ze zahraničí a navíc bylo Polsko v časové tísni (polský útok na Ukrajinu proběhl v dubnu 1920), rozhodli se konstruktéři jít vlastní cestou. Úkolu konstrukce nového stroje se zhostil mladý inženýr Tadeusz Tanski. Jeho návrh byl armádě předložen v červnu 1920 (náměstek ministra války Gołogórskiego E. Eng), schválen a o pár dní později se ve firmě Gerách i Pulst ve Varšavě se začalo se stavbou stroje. Během montážních prací prototypu trvajících pouhé dva týdny došlo k určitým konstrukčním změnám i na samotném podvozku Forda, aby vůbec unesl tu hmotnost pancéřové korby. Zesíleny byly tedy určité části podvozku, také došlo k přepracování palivové nádrže, výfukového potrubí, řízení atd. Pancéřování - na takto upravený a zesílený podvozek byl nýtován trup z ocelových plechů o síle 8mm (strop měl sílu pouze 3mm) o celkové hmotnosti kolem 590 kg. Na vrchní části byla umístěna plně otočná pětiúhelníková věž s hlavní výzbrojí. Vzhledem k tomu, že na pancéřování byly použity pouze rovné (nikoliv ohýbané) plechy, byla výroba takto modifikovaného Fordu poměrně nenáročná. Ovšem na druhou stranu kolmé stěny nedokázaly poskytnout takovou ochranu, jako kdyby svíraly ostré úhly, při kterých by musel nepřátelský projektil překonávat větší tloušťku pancéřování. Určitého stupně sklonění pancéřových části tak docilovala pouze věž. Jelikož armáda nutně potřebovala pro vedení války co nejdříve nějaký bojový prostředek tohoto typu, rozhodli se již během stavby průběžně objednávat materiál potřebný ke stavbě. Problém ale nastal s pancéřování. To nebylo k dispozici a proto bylo rozhodnuto sáhnout po zásobě asi 100 štítů uložených v pevnosti Modin. Tyto štíty (vz.16) za války vyráběly německé firmy v Podhúří a byly používány k ochraně střelců při kopání zákopů. Německo za tím používalo štíty různé tloušťky, ale konstruktéři měli k dispozici významnější počet těch s 8 mm stěnou (slabší by pro změnu neměly potřebnou ochranu a silnější byl zase těžší, což by podvozek neunesl).

Obrázek

Jak už bylo řečeno, pancéřovaný nýtovaný trup byl umístěn na podvozku o světlosti 23 cm, který byl jednoduchého rámového provedení s dvěma nápravami, které odpružovala listová péra. Kola byla jednoduchá, nezdvojená v provedení loukoťovém. Pneumatiky byly gumové (30x3,5“) vyplněné pružnou hmotou vytvořenou podle patentu Guss. Před samotnou montáží bylo ale nutno nejdříve zesílit zadní nápravu, řídící tyč, zesílit odpružení listovými pružinami, upravit polohu palivové nádrže z kolmé v podélnou, prodloužit kliku k motoru atd., jak již bylo řečeno výše.

Pohonná jednotka byla tvořena čtyřtaktním benzínovým čtyřválcovým vzduchem chlazeným motorem (v polských zdrojích je uváděno vodou chlazený) Ford o obsahu 2,9 litru, který dával výkon 22,5 koňských sil (18,3 – 15,7 k/tuna). Převodovka planetová s dvěma rychlostmi vpřed a jedním reverzním stupněm. Na zadních kolech byly instalovány bubnové brzdy. Motor byl montován přímo k rámu v přídi automobilu. Převodovka byla dvoustupňová (mechanická planetová) pro jízdu vpřed, a jedním reverzním stupněm. Přestože měl Ford T slabý 22 k motor, dokázal na silnici vyvinout rychlost až 50km/h, i když měl poháněnou pouze zadní nápravu. Ve vnitřním prostoru bylo vezeno i náhradní kolo (na zadní stěně). Některé vozy byly vybaveny světlomety.

Stavbu prototypu se pak podařilo dokončit za méně, než dva týdny s tím, že dva dny byly věnovány technické kontrole. Po této kontrole a jízdních zkouškách bylo rozhodnuto provést jen menší změny a ihned spustit sériovou výrobu. K té došlo v červnu 1920. První objednávka zněla na osm strojů s termínem dokončení co nejdříve. Oficiální název stroje pak zněl Samochod pancerny Ford, případně Pancerny Ford Tfc. Co se kamufláže týče, tak všechny Fordy nesly kombinaci zelené, hnědé a okrové barvy v nepravidelných tvarech. Barvy byly od sebe odděleny černou linkou.

Obrázek

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
TTD – obrněný automobil FORD Tfc
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
*země původu: Polsko
*rok vzniku: 1920
*hmotnost: 1,2 - 1,4 t
*délka: 3,25 m
*šířka: 1,55 m
*výška: 1,73 m
*rádius otáčení: 4,1 m
*motor: Ford o výkonu 22,5 koňských sil
*rychlost: 50 km/h na silnici
*dojezd: 250 km
*světlá výška: 0,23 m
*brodění: 0,45 m
*pancéřování: 8 mm
*výzbroj: 1 x 7,92 mm kulomet Maxim LMC wz. 08/15
*osádka: 2 muži


BOJOVÁ SLUŽBA
První dva Fordy se na frontu dostaly již na počátku července 1920, kde z nich okamžitě vytvořili improvizovanou četu, kterou doplnili pomocnými nákladními a osobními vozy. K prvním vozům dne 4.srpna dorazily další čtyři Fordy. Celou jednotku pak bylo možno včlenit jakou součást 8.jezdecké brigády 1. armády. Jednotka operovala u Ostroleka, Pultuska a Zagrze. Aby si ověřil funkčnost vozů v bojových podmínkách, rozhodl se nimi vyrazit na frontu i jejich duchovní otec konstruktér Tanski. Ten je přímo v boji doprovázel ve svém osobním voze, ze kterého je i v boji fotografoval. Jako zázrakem se mu nic nestalo, přestože kulky kolem jen létaly. Je fakt, že jejich terčem se stávaly převážně obrněné vozy, jakožto nejsilnější pancéřový prostředek nepřítele. Nicméně i Tanskiho osobní vůz, samozřejmě značky Ford T, nesl řadu průstřelů (podle vzpomínek W.Richtera). Dne 6.srpna byla 8.jezdecká brigáda zařazená pod velení 5. armády, které velel slavný polský generál Wladyslaw Sikorski (zahynul při letecké havárii na Gibraltaru 4.7.1943). Ten od roku 1939 působil jako premiér polské exilové vlády a vrchní velitel ozbrojených sil polského exilového státu. Od srpna působily Fordy ze základny v Plonsku. Sem byly také v polovině měsíce zaslány další dva obrněné vozy (č.101 a 108) pod velením poručíka E.Korkoza a Eng.A.Morsztyna). Celkem tak měla jednotka (po novu přejmenovaná na 1.kolumnu lekkich samochodow pancernych) k dispozici osm strojů, kterým velel Lt. Felizjana Dzięcielewskiego). Kromě Fordů do této jednotky patřil i jeden stroj Packard (Półpancerny Packard č. 114) se 76,2 mm houfnicí, jakožto hlavní výzbroji. Jeho hlavním úkolem bylo provádět palebnou podporu útočících Fordů. Po zformování této jednotky, se polské obrněné síly vrhli do boje se Západním frontem generála Tuchačevského (ano, toho sovětského reformátora ozbrojených sil, kterého nechal Stalin před WW2 popravit). Během bitvy u řeky Wkra, se obrněné vozy dostaly do dvouhodinového boje na linii Raciaž – Drobin – Bielsk. V tomto prostoru proti nim stály sovětské pluky (157 a 158). Jednotce se podařilo provést hluboký vpád do sovětských řad a přetnout zásobovací trasy. Výhodou byl tichý motor a tak sovětské jednotky ani nezaznamenaly, že na ně Poláci útočí. Během tohoto přepadu se Fordům kromě jiného podařilo zničit tábor Drobina a přerušit komunikační pozice obou sovětských pluků. Během těžkých bojů byl ale stroj č.105 poškozen a jeho velitel ppor. Karkoz vážně zraněn (19.srpna). Co se s Fordem stalo, tak v tom se zdroje rozcházejí. Jedno jsou názoru, že byl poškozený odeslán do Varšavy k opravě, jiní zase tvrdí, že se jej zmocnili Sověti.

Počátkem září se jednotka přesunula do prostoru Chelmu a 10.září do Wlodawy. Zde byla postavená jednotka složená již z devíti Fordů Tfc, řadou nákladních vozů a dvěma bateriemi 75mm děl, doplněné o dva prapory pěchoty. Tato útočná mechanizovaná skupina tak měla celkem k dispozici 54 motorových vozidel, osm děl, řadu kulometů a tisíc mužů. Jejím úkolem bylo provést obchvat pravého sovětského křídla (12.sovětská armáda) a dobýt Kovel (Kowel). Postup byl zahájen v poledne 11. září a již o den později bylo dosaženo cíle, přestože se jejich postupu snažili zabránit dva obrněné vlaky a početná pěchota s podporou kulometů a děl.

Obrněný vůz Registrační číslo. Číslo motoru Velitel Řidič
Ford TFC 101 2420017 Sgt. Kwasek W Skorzelski
Ford TFC 102 2323158 Cpl. Cmielowski x W Dudek
Ford TFC 103 9755793 Sgt. Ignatowicz x W Rusiniak
Ford TFC 104 2775780 Sr Sgt. Zajíc x W Romorowski
Ford TFC 105 (poškozený) ? Ppor.Karkoz ?
Ford TFC 106 2756976 Cpl. Jankiewicz x Cpl. Chrzaowski
Ford TFC 107 2783635 Sergeant. Sidwa x Cpl. Sadowski

V důsledku bojů byly nakonec poškozeny tři obrněné vozy s tím, že dva bylo nutno odeslat k výrobci do Varšavy, zatímco třetí se podařilo opravit v polních podmínkách. Během bojů u Kovelu (jeden z největších železničních uzlů na Ukrajině) se Polákům podařilo zmocnit na 3.000 zajatců, 36 pušek, dvou obrněných vlaků ("Subbotnik" O "Krasnyi Kawalerist"), 3 letadel, 12 vozidel, 4 lokomotiv a 300 povozů. To vše při vlastních ztrátách 2 mrtvých, několika zraněných a poškození výše uvedených tří Fordů.


PO VÁLCE
V březnu 1921 měli Poláci k dispozici 12 obrněných vozů z celkem postavených 16 či 17 strojů (v jejich počtu se zdroje rozcházejí). Osm z nich bylo v rámci druhé švadrony přiděleno do prostoru Varšavy, dva zůstaly ve firmě a další dva stroje měla k dispozici NDWP. V této době také Ing. Tanski navrhuje provést přestavbu u dalších třiceti strojů. Podvozky se měly získat buď nákupem z Francie, nebo z aut, určených k opravě. Tanski také lehce modifikoval svůj projekt. Podle něj měla být auta lépe pancéřována a například věž měla dostat kulaté tvary. Nicméně vyšší místa o tuto modifikovanou verzi neprojevili příliš velký zájem, ale hlavním důvodem byl nedostatek pancéřových plechů.

Koncem roku 1921 byly existující Fordy Tfc zařazeny k nově vzniklým švadronám obrněných automobilů. Ve Varšavě sídlila 2.švadrona, která měla ve stavu jeden stroj. Třetí švadrona z Poznaně vlastnila čtyři vozy, 4.švadrona v Grodnu šest vozidel a jeden zůstal ve školícím středisku jezdectva v Grudziadu. V letech 1926 – 1928 byly Fordy shledány jako zastaralé, opotřebované a nevyhovující a tak docházelo k jejich postupnému stažení a rozebrání na šrot. Nicméně ještě v roce 1930 tři vozy fungovaly na tankové základně v Poznani, zřejmě jako cvičebna pomůcka. O rok později měla základna ve stavu již poslední Ford Tfc. Některé zdroje sice hovoří o tom, že 3.tankový prapor z Varšavy měl ještě v září 1939 jeden vůz ve stavu, ale s největší pravděpodobností se jedná o chybu opakovanou v řadě zdrojů. Je však možné, že tento vůz zůstal v kasárnách spíše jako exponát, než jako funkční vůz, protože byl ze stavu již o mnoho let dříve vyřazen.

Obrázek


Poznámky (zdroj: http://www.wikipedia.org)
[1] Německo bylo po uzavření příměří v listopadu 1918 donuceno k odzbrojení a redukci své armády, včetně námořních sil. Z této strany tak Polsku zatím nebezpečí nehrozilo.
[2] Polsko-sovětská válka (též polsko-ruská válka, únor 1919 - březen 1921) představovala střetnutí mezi sovětským Ruskem a po první světové válce obnoveným Polskem. Střetla se zde snaha sovětského Ruska ovládnout bývalé součásti carského impéria, jehož se cítilo nástupcem, se snahou Polska získat zpět veliké části Ukrajiny a Běloruska, které byly jeho součástí do počátku 18. století. (zdroj: http://www.wikipedia.org)
[3] Ukrajinská lidová republika (ukrajinsky Українська Народна Республіка), zkráceně UNR (УНР) byla větší ze dvou ukrajinských republik, které vzešly z 1. světové války a Říjnové revoluce. Existovala od 17. března 1917 do února 1919, kdy byla obsazena Rudou armádou



Zdroje:
http://www.weu1918-1939.pl/pancerne/sam ... _ford.html
Evropa v proměnách staletí – Honzák, Pečenka, Stellner, Vlčková – Libri Praha 1997
Československý vojenský atlas – Naše vojsko MNO – Praha 1965
Obrněná technika 5 – I.Pejčoch – Praha Ares 2004
http://www.wikipedia.org
http://www.odkrywca.pl
http://www.allegro.pl
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1871
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

Vzduchem chlazený motor? To je nějaká blbost ne?
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 830
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Příspěvek od knezdub »

Motor byl samozřejmě chlazen vodou, ostatně chladič je na obrázcích podvozku krásně vidět
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Jak jsem uváděl...v polských zdrojích je uváděno vodou chlazený.....v čs. zdrojích, které jsem měl k dispozici...je uvedeno "vzduchem" chlazený.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1871
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

To musí být nějaká mýlka...
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Stačí se mrknout, co pohánělo Ford T - a ten poháněl kapalinou chlazený motor.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1871
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

knezdub píše:Motor byl samozřejmě chlazen vodou, ostatně chladič je na obrázcích podvozku krásně vidět
Tak ty obrázky podvozku můžou pocházet odkudkoliv, takže sem je nebral jako relevantní, ale je fakt že na pancéřové kapotě je vidět špunt a divil bych se kdyby Poláci, v nouzi nejvyšší, měnili motor což je prakticky nejsložitější součástka vozidla.
Vladimír
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 486
Registrován: 9/7/2010, 10:34

Příspěvek od Vladimír »

El Diablo píše:To musí být nějaká mýlka...
No, i u "bratrských" slovanských jazyků jsou občas slova, která mají trochu jiný význam. Předpokládám, že v polských materiálech bylo uvedeno kapalinové chlazení některou z variant polského slova "plyn", což značí kapalina. Český překladatel si udělal z "plynu" český plyn, přeneseně vzduch a vzduchové chlazení. :lol:
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1871
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

To je možné! Polština je v tomto velice zákeřná!
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4130
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Příspěvek od Alfik »

jj, například takové "wiatry wyumiarkowane od zachódu..." :D
Vladimírovo vysvětlení vypadá velmi pravděpodobně. Ostatně jsem se s podobným problémem už sám potkal.
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
El Diablo
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1871
Registrován: 21/11/2008, 14:11
Bydliště: Xeenemünde
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od El Diablo »

skelet píše:Stačí se mrknout, co pohánělo Ford T - a ten poháněl kapalinou chlazený motor.
No šak...
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Asi tak nějak to vzniklo s tím chybným přepisem do čs. zdrojů. Takže se tedy nakonec shodneme na tom, že se jednalo o kapalinou chlazený motor. Tímto díky za doplňující komentáře.

Co se toho podvozku týče, tak fotky jsou z tohoto zdroje: http://www.weu1918-1939.pl/pancerne/sam ... _ford.html

PS: Dodatečně zvláštní poděkování jersey.se za kontrolu textu
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“