Benzínové vs dieselové tankové motory

Odpovědět
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od badaxe »

Ty Bt-7M byly (na sověty) v menším počtu, přesné počty se neví, obvykle je udáváno kolem 700 strojů. Jenže ony byly v té době motory V-2 dost nedostatkové, takže je nejisté, jestli i ty poslední dostaly tyto motory, když do několika set T-34 se montovaly z nedostatku V-2 pro BT-7 určené M-17T :-) ale je pravda, že BT-7M byl první sériový tank s motorem V-2
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11407
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od Zemakt »

Jo jo, spíš jsem chtěl poukázat, že s tím laborovali od roku 37 respektive 38 v sériovce.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od badaxe »

Vytáhl jsem si práci Je. A. Zubova o tankových motorech a podle všeho první motor konstruovaný jako diesel a pro tank byl jak bylo vždy zvykem :-) postaven (nebo alespoň vyvíjen) v Rusku, pro "car tank", tedy slavné kolové monstrum známé z literatury a jedné fotky. Označení motoru bylo AMBS, tedy A.Mikulin, B. Stečkin.
Popud ke konstrukci vznětových motorů ale nebyl až tak technický, ale byl jím ostrý dopis ministerstva naftového průmyslu, jak je možné že konstrukce motorů se nzabývá vývojem motorů na "těžká paliva", což obratem vedlo k tomu, že se řada konstrukčních kanceláří vrhla na pokusy předělat stávající tankové motory na jiné palivo. Zřejmě se prostě do vedení naftařů dostal nějaký soudruh s větším vlivem. A protože dopis z 15.11.1930 šel na CK VKP(b), tedy na ústřední výbor komunistické strany, bylo zřejmě o krk se na vývoji nepodílet. takže "dizelnyje motory" se stali přes noc hitem a byly vyvíjeny pro všechny tanky, třeba pro T-26 byl vyvíjen v Leningradě motor DT-26 jako náhrada za licenční benzíňák A.S. Puma, motor nebyl příliš úspěšný a do tanku se nakonec nemontoval ale je ukázkou jak povel shora motivoval k poněkud nesmyslnému úsilí kdy místo "vše na benzín" se rozhodlo "vše na naftu" :-) Navíc pro konstruktéry to nebylo moc snadné, zadání bylo například pro tank T-26 dost tvrdé. Bylo: Motor má mít o 30 - 40% vyšší výkon, otáčky musí být podobné jako u benzínového motoru, aby bylo možno zachovat převodové ústrojí tanku, při zvýšeném výkonu motoru musí být zároveň zvýšen dojez tanku. Zřejmě se většině konstrukcí moc nedařilo (težko se to sleduje, protože se různě měnily názvy a třeba původně konstrukce závodu K.E. Vorošilova se změnila na OKMO (opytnyj konstruktorskij-mašinostrojitelnyj otděl) a následně na samostatný zavod opytnovo mašinostrojenija im. S.M. Kirova. Jinde to bylo často ještě horší, takže sledovat změny a různé předání (které mohlo být jen symbolické, protože motor zůstával ve stejné dílně) je spíš pro masochistu kterého tohle opravdu baví. Další komplikací (nejen pro badatele) je že sověti měli "plánované hospodářství" což ale znamenalo, že se třeba vývoj jednoho motoru dostal do kompetence ministerstva těžkého průmyslu, ale jiný do ministerstva půmyslu lehkého, další do letectva a jiný třeba do ministerstva zemědělství. To byl jak se ukázalo i problém i pro sověty, protože samozřejmě třeba zemědělci řešili motor pro traktor a parametry pro něco jiného je netrápily, už proto, že je kontroloval soudruh z "jejich" ministerstva a ten měl nad nimi moc. Takže vývoj byl dost roztříštěný, což se obvykle neuvádí :-)
Takže vývoj vznětových motorů pro tanky )i jiné stroje) nebyl rozhodně procházkou růžovým sadem kde soudruzi "shora" v čele se Stalinem dobrotivě kynou :-) Zmíněná Zubovova práce má pár desítek stran, takže bude chvilku trvat než si ji pročtu dozvím se jak vlastně motor V-2 opravdu vznikl, je to sice dost zajímavé, ale obávám se že to není má priorita, takže se s vámi podělím, ale může to trvat chvíli :-)
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od kenavf »

badaxe píše:... Popud ke konstrukci vznětových motorů ale nebyl až tak technický, ale byl jím ostrý dopis ministerstva naftového průmyslu, jak je možné že konstrukce motorů se nzabývá vývojem motorů na "těžká paliva", což obratem vedlo k tomu, že se řada konstrukčních kanceláří vrhla na pokusy předělat stávající tankové motory na jiné palivo. Zřejmě se prostě do vedení naftařů dostal nějaký soudruh s větším vlivem. A protože dopis z 15.11.1930 šel na CK VKP(b), tedy na ústřední výbor komunistické strany, bylo zřejmě o krk se na vývoji nepodílet. takže "dizelnyje motory" se stali přes noc hitem a byly vyvíjeny pro všechny tanky,...
No a toto by nasvedčovalo tomu čo tu už bolo skorej spomínané že boli dva dôvody na zavedenie nafty do tankov.
1.Že komplex- naftová nádrž+naftový motor sľuboval dlhšie dojazdy pri menšej celkovej hmotnosti(a možno zastavanom priestore)
2.Možno ešte dôležitejší bod a ten tvoj odkaz na Zubova by tomu nasvedčoval-že v hospodárstve bol prebytok nafty,ktorá bola produkovaná pri produkcii prioritného benzínu,,ktorú bolo užitočné použiť do pozemných vozidiel a nie ju vyplýtvať do lodných motorov,ktorým stačil aj mazut.Ak by nedostatok benzínu riešili zvýšením ťažby,tak by im zase tej nafty zostávalo ešte viac.

P.S.Na to štandartné použitie naftových motorov v tanku vo svete si musím trocha posunúť časové horizonty.O tých nemeckých tankoch som samozrejme vedel,ale nenapadlo ma kontrolovať tie americké a ani AMX :(
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od badaxe »

Tak s tím plýtváním v loďstvu to u sovětů moc nehrozilo, jejich loďstvo bylo malé a prakticky nevyužívané. Říční lodi pluly buď jako parní (na uhlí) nebo prostě na nějaký dostupný motor. Ono i s tou naftou je to asi jinak, sověti nakupovali v podstatě vše pro průmysl v zahraničí (Německo a USA), takže i rafinerie, ty samozřejmě byly postaveny na výrobu v USA (rafinerie byly odtud) no a amíci naftu používali jak v loďstvu tak třeba ve stabilních motorech. No a pro rusy se samozřejmě stala problémem. Pokud někdo kdo byl zodpovědný za naftový průmysl zjistil že mu nafta zbývá, měl samozřejmě problém, protože hrozilo že se bude odpovídat straně a skončí jako "škůdce lidu". Takže jediná rozumná cesta byla "hodit to na někoho jiného", což se zřejmě stalo. Před tím byly v SSSR samozřejmě stvěny pokusné motory, ale bez nějakých větších úspěchů a jen o výkonu 25 -40k.
Naftový motor je při stejném výkonu TĚŽŠÍ a větší, takže jediné co umožňuje delší dojez je o něco lepší účinnost, což ale nemusí platit u starších dieselů, které měly menší kompresní tlak a tím samozřejmě i menší účinnost. Tank s dieselem a stejně výkonným benzínovým motorem vyjde větší, typicky je to vidět u T-34, ten má velký motorový prostor, což konstruktéry donutilo dát věž hodně dopředu, to s sebou nese problém s rozložením vah, T-34 je "těžký na předek" což samozřejmě vede k nerovnoměrné opotřebení pojezdu. Většina tanků má věž blíže ke středu, prostě proto že se tam vejde a tlak je rozložen rovnoměrněji. Sovětům se to povedlo vyřešit až po válce, když motory (v-12 a vyšší) dali napříč. T-34 má (i jako dědictví po BT a jeho velkém motoru Liberty), prostě zabráno hodně prostoru motorem, no a protože tank nemůže být libovolně dlouhý, muselo se ubrat na prostoru pro osádku, věž se musela dát dopředu a převody dozadu k motoru, což zase má dost much, díky táhlům je řazení "poněkud problematické" (kvalita převodovek také nebyla nejlepší) a samozřejmě to že tanky s převody vepředu je využívaly jako další ochranu posádky je věc také známá. Nenech se unášet vírou. minimálně do padesátých let to prostě tak jak píšeš nebylo. Obávám se že ani nyní není :-) ale nejsem strojař, takže nevím. Ale obávám se, že kdyby se dnes třeba do T-72CZ místo naftového Power Packu od Perkinse dal stejně výkonný (1000k) benzíňák, vyšel by asi menší.
Jinak zajímavostí kterou sověti uváděli (což je poněkud humorné) jako výhodu naftového motoru je, že nemá zapalování a jiskry tedy neovlivňují provoz vysílaček :-) které ale v tancích prakticky neměli, mohlo to platit do jisté míry o letadlech, ale Čaromského motory měly problémy, které jejich výhody notně snižovaly. Rusové po roce 1990 se dost rozepsali, řadu věcí dodnes opakovaných vyvrátili (bohužel na západě moc lidí rusky nečte, takže i "slovutní znalci" pak melou nesmysly které jsou z dob kdy sověti mlžili a vymýšleli si, neb vše bylo tajné). Ruská literatura je pokud jde o jejich historii docela otevřená a mnohdy ukazuje že to rozhodně nebylo taková selanka jak se dřív líčilo.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od kenavf »

badaxe píše:.... Ono i s tou naftou je to asi jinak, sověti nakupovali v podstatě vše pro průmysl v zahraničí (Německo a USA), takže i rafinerie, ty samozřejmě byly postaveny na výrobu v USA (rafinerie byly odtud) no a amíci naftu používali jak v loďstvu tak třeba ve stabilních motorech. No a pro rusy se samozřejmě stala problémem. Pokud někdo kdo byl zodpovědný za naftový průmysl zjistil že mu nafta zbývá, měl samozřejmě problém, protože hrozilo že se bude odpovídat straně a skončí jako "škůdce lidu". Takže jediná rozumná cesta byla "hodit to na někoho jiného", což se zřejmě stalo...
Rafinerie mohli byť americké ale vstupná surovina bola ropa dostupná v Rusku a tá mala iný obsah benínu a nafty ako americká a vtedy krakovanie asi nebola realizovateľná technologia aby ten pomer zmenili.

Už sme to tu kedysi spomínali:
V USA sa ťaží tzv. ľahká ropa http://senkovic.blog.sme.sk/c/293823/Ko ... py.html#t2 z jedného barelu(159L) sa získa cca 78l benzínu a cca 38l nafty,ostatné sú oleje,mazut, asfalt atd.V európe sa jedná o tzv. ťažkú ropu kde je pomer nafty a benzínov opačný,ak pominime možnosť krakovania(štiepenie dlhých uhlovodíkových reťazcov) ktorá asi pred WWII nebola využívaná.Na začiatku minulého storočia sa z ropy robil hlavne petrolej a tu asi vznikla legenda o benzíne ako odpade.Lenže ako sa postupne rozmáhala automobilová doprava, tak bolo treba viacej benzínu.Naftou sa to neriešilo, pretože naftový motor bol na tú dobu technologicky náročný a drahý a mal rôzne ďaľšie nedostatky voči benzínovému.Lenže potom narástla doprava tak,že už bolo vidieť že ten benzín o chvílu nebude stačiť a zároveň sa zdokonalili priemyselné technologie a aj samotné naftové motory a vtedy už bolo pre armády zaujímavé zavedenie naftových motorov do armády a to či bol bezpečnejší benzín alebo nafta neriešily.
http://senkovic.blog.sme.sk/c/296416/As ... iu.html#t2
http://www.ropa.estranky.cz/
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od badaxe »

Ona v Kaspiku se těžila atěží i "lehká ropa" dokonce se tradovalo, že ji dokázali spalovat v motorech rovnou, což je asi spíš nesmysl, ale třeba některé vzorky co jsem viděl byly rozhodně tekuté a spíše žlutohnědé než hnědočerné a spíše kašovité jak si běžně ropu představujeme. Nesrovnávej to co se dnes těží třeba na severu s tím co se těžilo ve dvacátých letech (tehdy se stavěly rafinerie). To je docela častá chyba mnoha historiků, ve skutečnosti dnes Rusko těží zcela jinde než před válkou a zřejmě i zcela jiné složení ropy. Tehdy se používala frakční destilace, která je někdy z 19 století. Krakování jako tlakové štěpení nemělo smysl. Prostě tepelně oddělili jednotlivé složky a právě nafta je v podstatě na pomezí a je dost na nastavení jaký bude poměr mezi petrolejem, naftou a mazutem. To jaký je poměr v dané ropě je samozřejmě dané, a benzínu z ní víc nedostaneš, ale poměr petrolej nafra a mazut lze do určité míry upravit, Můžeš mít víc mazutu a méně nafty, například. U rusů pravděpodobně pro mazut bylo jen malé využití, takže nafta zbývala a to zřejmě vedlo k tlaku na to ji nějak udat. Lít ji kamsi "do řeky" asi dlouhodobě nešlo :-)
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
knezdub
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 830
Registrován: 13/10/2009, 19:54
Bydliště: Blatnička

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od knezdub »

Použít 1000k benzinový motor by byl celkem problém, protože se obávám, že takový motor není k dispozici.
Pro diesel (současný) mluví i vyšší životnost, daná nižšími otáčkami, menší problémy s přeplňováním (nižší teplota výfukových plynů), jednodušší přestavba na vícepalivový provoz a taky o dost menší tepelná stopa
ObrázekObrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od Mirek58 »

ve skutečnosti dnes Rusko těží zcela jinde než před válkou
Mýtus jako Brno ( např ropné pole Išimbaj /neplést prosím s plynovým polem/bylo otevřeno v 1939, přípravy na otevření BAKU II proběhly už v třicátých letech min. století)
U rusů pravděpodobně pro mazut bylo jen malé využití
Další mýtus.
Právě v SSSR měl mazut veliké využití, především jako topné medium, díky podnebí.
Další využití těžkých frakcí ropy jsou dehet a asfalt, v té době v Rusku jak občanská, tak průmyslová infrastruktura rostla. Tedy poptávka, nebo potřeba byla nad dodavatelské možnosti.
Jediný produkt, pro který v té době SSSR neměl využití byl kupodivu butan.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 551
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od parmezano »

badaxe: U rusů pravděpodobně pro mazut bylo jen malé využití, takže nafta zbývala a to zřejmě vedlo k tlaku na to ji nějak udat. Lít ji kamsi "do řeky" asi dlouhodobě nešlo.
Oni s tím mazutem topili v parních lokomotivách a v šedesátých letech lokomotivy na mazut provozovaly i ČSD( a tři jim vybuchli ) . Omlouvám se za OT
Obrázek
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od badaxe »

Jenže se nebavíme o letech šedesátých, ale roce cca 1930, tehdy rozhodně topili uhlím a ne mazutem, to je pokud vím přestavba až notně poválečná. O těch "mazutkách" v ČSD vím, vybuchly myslím 3. Šlo o přestavbu německých lokomotiv. Ale to danou dobu nijak neřeší
Mirek 58 nejde o to co se připravovalo, ale co se těžilo o deset let dřív tedy na přelomu dvacátých a třicátých let. A dnes se samozřejmě těží z velké části jinde. A jde o složení ropy z doby kdy byl psán onen dopis. Kde s mazutem sověti topili? Myslím tím ve 30´letech a množství? docela by mne to zajímalo, stejně jako o dehtech a asfaltu, nejde mi o to co bylo třeba počátkem 40´ono se to právě v SSSR docela měnilo, ale jestli máš nějaké zdroje které tohle uvádí, dej vědět.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od Mirek58 »

badax:
Ono, co se chystalo ( v oboru těžby , užití ropy a p. ) je velice podstatné.
Je to záležitost dlouhodobá, investičně velice nákladná.
Přelom 20/30let není zajímavý, tam dojížděla strategie těžby z dob carského Ruska.
Zlom přináší až 30. léta v přípravě nových investic a celkové strategie SSSR.
Něco "málo" o palivové bilanci SSSR horko těžko dávám dohromady jako pokračování příspěvku, který jsem stáhnul(
Pohonná jednotka sov. středních a těžkých tanků
Proč vznětový motor?
Jenže čas, čas, čas mi chybí zoufale.
Mám práce jak na kostele, tak dám denně dokupy jednu větu, s bídou.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od badaxe »

No to co píšeš je hezké ale o ničem, možná by sis měl přečíst co a proč píšu, nikoli ve vztahu k plánům někdy na konci let 30´, ale ve vztahu ke zcela konkrétní zprávě a dopisu vedení naftového průmyslu z listopadu 1930. Takže to co bylo někdy o 10 let později je celke bez souvislosti. Klidně to řeš, ovšem nikoli se mnou.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od Mirek58 »

Badaxe:
Jseš ochoten připustit, že tebou zmíněný dopis dokonale zapadá do nové strategie SSSR, po skončení NEP?
Je to dopis, který znamená administrativní start, vždytˇjak dlouho trvá vývoj a odladění výroby nového motoru?
Jak dlouho trvá výstavba nových zpracovatelských provozů?
( Němci s jejich pořádkem a efektivitou to zvládli za 4 roky, Japonci za 7 let)
Jak dlouho trvá výstavba dopravní infrastruktury? Energetické základny? Surovinové základny pro výrobu?
Tedy milý příteli, jestliže zmíněný dopis znamenal start ( a já jej za start pokládám), první výsledky se daly očekávat za 7 až 10 let.
Souvislost zde je zcela zjevná, jen ji nechceš pochopit.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od badaxe »

Ne nejsem, už proto, že představa strategie a dlouhodobé plány SSSR v praxi nikdy neměl, na papíře ano, ale v reálu se to nikdy nestávalo. Prostě tam byl docela chaos a je třeba otázkou, kde byl ten kdo zmíněný dopis psal za dva roky, možná na jiném úřadě, možná někde v Kazachstánu jako vězeň . A z mého pohledu je mi jedno co bylo později, jediné co řeším je důvod a situace v roce 1930, jak se to vyvinulo později, je mi z pohledu vývoje motoru celkem jedno, protože to spolu souvisí minimálně nebo vůbec. Stejně logicky by se mohlo řešit co třeba výroba hliníku v roce 1939, nebo třeba stavba hydroelektráren. Z pohledu důvodu proč se začaly konstruovat dieselové motory je zcela fuk co bylo o deset let později, stejně jako je jedno co bude za deset let u nás, třeba v autech. Plány si klidně může někdo dělat na to že xy% bude aut na elektřinu, jenže to za prvé neznamená že budou a už vůbec to neznamená že přestaneme vyrábět a vylepšovat ta stávající. Takže je mi opravdu jedno co mělo být za 10 let, pro dané téma to nemá smysl a já se o tom nebudu bavit.
Najdi si někoho jiného, na vyprávění co bylo kdy v zemi sovětů a jak co plánovali a jak něco co bylo v roce 1939 ovlivnilo něco v roce 1930.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
QVAK
praporčík
praporčík
Příspěvky: 384
Registrován: 31/10/2009, 10:02
Bydliště: Praha

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od QVAK »

Nebylo by dobré se vrátit k dlouhodobým ekonomickým statistikám Sovětského Ruska a na základě nich pak usoudit na míru "bordelu" ve státě resp. schopnosti jeho elit jej řídit? Nakonec vždy objektivně hovoří jen výsledky. Tak se nejlépe oddělí zrno od plev resp. skutečnost od propagandistického balastu.

P.S. Budování celých odvětví hospodářství na zelené louce není možno bez dlouhodobé strategie. Na to Dvouletka resp. jedna Pětiletka nestačí. Nebo si vážně někdo myslí, že např. přesun průmyslu za Ural po napadení SSSR se mohl odehrávat bez předchozího zdrojového zajištění chodu přesouvajícího se průmyslových kapacit? Mělo by pak význam v krizové situaci odčerpávat logistickou kapacitu? Nebo, že zdrojové zajištění muselo být budováno spolu s zprovozňovanými kapacitami? Vždyť vybudování hlubinného dolu trvá min. 5 let, výstavba elektrárny 3-5 let, výstavba (rozšíření) hutě 2-5 let atd. atd. atd. Nic na skutečnosti nemění to, že pro přesunované kapacity nebyly vybudovány výrobní haly a ubytování obsluh. Ty lze postavit do 1/2 roku.
Uživatelský avatar
badaxe
poručík
poručík
Příspěvky: 786
Registrován: 1/10/2011, 13:49

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od badaxe »

V řešení ekonomiky SSSR vám přece nikdo nebrání, já se ho nemíním zúčastnit, protože to s tématem motorů nesouvisí. Ten ač zřejmě vyvolán "ostrým dopisem" se pak ubíral celkem normálně, byť rozhodně nikoli tak rychle jak se počítalo (a bylo v plánu :-) )
A o té strategii se dá celkem pochybovat, vstupovalo tam tolik nesmyslných věcí, kdy někdo někoho napráskal a ten byl následně zavřen a celou věc buď převzal někdo jiný nebo byla zrušena jako dílo nepřítele lidu, ale klidně si to řešte, otázka je kde k tomu vezmete relevantní podklady.
Mimochodem Mirek ještě nedodal ty podklady na využití těžkých derivátů ropy v letech dvacátých a třicátých.
Obrázek

Socialisté ti slibují střechu nad hlavou, slibují tě nakrmit slaninou a fazolemi, slibují tě léčit, když onemocníš.
To vše jsou ale věci, které se dostane každý vězeň nebo otrok.
(Ronald Reagan)
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Re: Benzínové vs dieselové tankové motory

Příspěvek od hydrostar »

hydrostar píše:Rozhodující u leteckých motorů byla měrná spotřeba motoru, ale potom je taky důležité to porovnat s tím, že nafta má vyšší měrnou hmotnost než benzín, případně petrolej :-)
Omlouvám se, naprostá kravina. Stydím se jako malý kluk.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“