M50A1 Ontos

Tanky a jiná obrněná technika
Odpovědět
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

M50A1 Ontos

Příspěvek od kopapaka »

M50A1 ONTOS

Obrázek

Následující text vám možná připomene něco z dnešní doby protože důvody vývoje M50 ONTOS jsou celkem podobné těm, kvůli kterým dnes vzniká koncept FCS a také již zavedená řada Stryker. Původně mělo jít o celou rodinu lehkých, vzduchem přepravitelných vozidel budoucnosti a to především s ohledem na narůstající nebezpečí velké tankové války v Evropě.

Obrázek

Obrázek

Projekt zahrnoval větší množství pancéřovaných vozidel vyzbrojených vícehlavňovými kulomety,bezzákluzovými a protitankovými kanóny případně i houfnicemi. Vzhledem k uvažovanému průběhu bojů se muselo počítat i s nasazením v prostorech zasažených jak otravnými látkami tak i s účinky jaderných výbuchů(samozřejmě až od jisté vzdálenosti). To bylo v průběhu roku 1950 a přibližně do léta r.1951 se už koncept poněkud více ujasnil, takže bylo možné přistoupit ke stavbě makety (spíš modelu) v měřítku 1:1.

Obrázek

Jak je vidět, myšlenkový pochod konstruktéry nutil projekt zjednodušit(zrušení nabíjecího automatu pro dvě hlavně) i za cenu zvýšení počtu hlavní na čtyři a posléze dokonce na šest.Možná za to tak trochu mohl Americký syndrom šestiraňáku...Samozřejmě se tím zvýšila palebná kapacita za cenu jen celkem bezvýznamného zvýšení hmotnosti a podobně bezvýznamného zvýšení ceny.

Obrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

PROTOTYPY
Původně uvažované spektrum vozidel se pomalu, ale jistě zužovalo, postupem času zbyli jen čtyři typy a koncem ledna 1953 bylo rozhodnuto o stavbě prototypů. Postavilo se jich 18, ale počty jednotlivých vozidel už jakoby předem naznačili,jak to bude s tou kterou verzí v budoucnu. Počty jednotlivých kusů:

1) dva T55 (šěstimístný obrněný transportér)
Obrázek
2) dva T56 (desetimístný obrněný transportér)
Obrázek
3) jedenáct!! T165 (stíhač tanků, 6xBZK)
Obrázek
4) tři T166 (stíhač tanků, 1xBZK)
Obrázek
Další typy už se realizace nedočkali, šlo o verze T164 (stíhač tanků, 4xBZK) a T167 (stíhač tanků, 8xBZK).
Samozřejmě poté následoval kolotoč zkoušek, který skončil zavedením do výzbroje, tedy alespoň pro verzi T165, tedy se šesticí bezzákluzových kanónů r.106mm.

Tady ještě pro zajímavost místa kde se konali různé testy,snad je i bez překladu jasné co se tam mohlo dít:
Allis-Chalmers Proving Ground - Track & Suspension testing
Aberdeen Proving Grounds - Automotive durability & Fire Control testing
Quantico Marine Corps Base - Endurance, Fire Control, & Fording testing
Ft. Benning, Georgia - Fire Control, Ammunition, and Air Transportability testing
Ft. Knox, Kentucky - Automotive durability & Fire Control, Air Transportability testing
Ft Bragg, North Carolina - Troop & Tactical testing
Ft Churchill, Canada - Arctic weather testing
General Motors Proving Grounds, Michigan - Durability & Performance testing
Yuma, Arizona - Durability & Desert testing


Obrázek
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 1/9/2009, 20:48, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Obrázek

TTD
M50A1 ONTOS je lehký stíhač tanků vyzbrojený šesti bezzákluzovými kanóny r.106mm(v originále: 106mm Self-propelled Rifle M50 Ontos). Korba i věž je svařen z pancéřových plátů o tloušťce 13mm (dno 6mm). V pravé časti přídě se nachází benzínový motor General Motors Model 302 o výkonu 146koní (verze M50) nebo Chrysler HT-361-318 o výkonu 180 koní. Nalevo od motoru sedí řidič, vstup do jeho prostoru je poklopem v horním šikmém pancíři korby. Střele sedí ve věžičce, při otevřeném poklopu má před sebou těžký kulomet M1919A4 (1000nábojů), který slouží především na obranu proti pěchotě.

Obrázek

Obrázek

Jako hlavní výzbroj slouží šest kusů bezzákluzového kanonu M40A1C v r.106mm, pro které je vezeno celkem 18 nábojů. Kanon má maximální dostřel 2200metrů (na pěchotu), účiný 450-800metrů (obrněné cíle, bunkry...). Munice je k dispozici ve verzích: kumulatívní (HEAT), trhavá s plastickou trhavinou a stopovkou(HEP-T/HESH-T) a protipěchotní(„Beehive“ Flechette) se stopovkou (AP-T/antipersonel-tracer). K horním čtyřem BZK jsou ještě upevněny zastřelné zbraně M8C r.12,7mm, pro ně je vezeno 80 nábojů. Posledním členem posádky je nabíječ, kanóny nabíjí za krátkých zastávek po otevření zadního vstupu. Vozidlo má 3,83m na délku, šířka x výška je 2,59x2,13m. Vlastní hmotnost vozidla dosahuje 7,7tuny,plně naložené se 180l paliva pak 8,6tuny. Benzín vystačí na 185km(M50) při spotřebě 97l/100km, u M50A1 je to 160km při spotřebě 112l/100km. Výroba probíhala v letech 1955/57 a dala 297ks (M50), a do roku 1963 dalších 165 kusů verze M50A1

Obrázek
Naposledy upravil(a) kopapaka dne 29/3/2008, 22:53, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Dokončení
Pár věcí mi ještě vypadlo, takže pro doplnění:
Průbojnost protitankových nábojů (HEAT) dosahuje 280mm homogeního pancíře, tedy za předpokladu použití původní munice, existují i novější náboje.Například Bofors 106mm 3A-HEAT-T (s představnou kumulativní náloží). Dva z kanónů jsou snímatelné, jen netuším jestli M50 běžně vozil i trojnožku pro polní použití. Při palbě z ramene se totiž můžou přihodit věci...
Na silnici dosahuje rychlosti až 64km/h.
Pokud by někoho zajímalo, co to znamená ONTOS("The Thing"), tak je to VĚC...
Přidal bych i něco kolem bojového nasazení, jistě vím o střetech s tanky Landsverk L-60 a AMX-13 během intervence proti rebelům v Dominikánské republice a pak o velice úspěšném nasazení ve Vietnamu(nejvíc se osvědčila munice „Beehive“ Flechette), ale v češtině sem na nic nenarazil. Jeďině, že by mezi námi byl nějaký nadšenec a znalec Namu...

Ještě protipancéřové náboje do M40A1C v r.106mm
HEAT:
Obrázek
HEP:
Obrázek
Pár záběrů, které tak nějak souvisí s tou "VĚCÍ"

http://ru.youtube.com/watch?v=hmcpwkU1_ ... re=related troška detailů
http://ru.youtube.com/watch?v=eYu_oo3Jp ... re=related PALBA z M50
http://ru.youtube.com/watch?v=AqqmAeprVn4 Hodně textu,ale je vidět i dovnitř a spousta detailů
http://ru.youtube.com/watch?v=ELBxGkRRz ... re=related výstřel z BZK
http://ru.youtube.com/watch?v=Fx1rxkMUA ... re=related výstřel z BZK,ale ne moc bezzákluzový...

Něco si sice pamatuju z hlavy, ale pro přesnější TTD a hlavně fotky sem musel sem:

http://hometown.aol.com/biskit89/index.html
http://afvdb.50megs.com/usa/pics/m50ontos.html#GAUGES
http://www.olive-drab.com/idphoto/id_ph ... _ontos.php
http://www.waffenhq.de/panzer/m50ontos.htm
http://pl.wikipedia.org/wiki/M50_Ontos polština je nám přece jen blíž

BZK se dají použít i jinak, ale ta "VĚC" má přece něco do sebe...
Obrázek

Obrázek
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Pokud jde o transport BZK, dá se to řešit různě...
Některé způsoby jsou značně složité a pravděpodobně i účinné, jiné vypadají jako vtip...
Obrázek Obrázek
K této vylepšené Vespě bohužel nemám žádné další údaje
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
jean
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 244
Registrován: 3/9/2008, 19:30

Re: M50A1 Ontos

Příspěvek od jean »

Dočkal sa tento "tančík" bojového nasadenia? Teoreticky - bolo by preň uplatnenie v dnešnej dobe, ak by sa predpokladalo, že sa modernizuje elektronika, motor a munícia do tých kanonov?
821
praporčík
praporčík
Příspěvky: 389
Registrován: 4/8/2010, 12:25

Re: M50A1 Ontos

Příspěvek od 821 »

jean píše:Dočkal sa tento "tančík" bojového nasadenia?
Ano dockali. V Dominikanskej republike a hlavne vo Vietname. 2 prapori ( 1st a 3rd Anti-Tank Battalions, spolu 90 strojov) sa vylodili v Danangu(1965). Najviac si zabojovali pocas ofenzivy Tet (1968). Boli pouzivane hlavne ako palebna podpora a to dost efektivna.
CETERUM AUTEM CENSEO MOSCOVIAM ESSE DELENDAM
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Re: M50A1 Ontos

Příspěvek od kacermiroslav »

Nasazení ve Vietnamu splnilo očekávání od toho stroje, tj.co se jeho bojové hodnoty a pancéřové ochrany týče. Prostě svým způsobem to byl nouzový prostředek, který odolával jen palbě z ručních zbraní. Útok v podobě min nebo RPG byl pro něj zničující. Na druhou stranu byla ceněná vysoká průchodnost těžkého vietnamského terénu a to především díky nízkému měrnému tlaku. A rovněž nízká hmotnost, která nebránila překračovat řeky po pontonových mostech, byla vítána. Jejich nasazení se pak bojům proti nepřátelským tankům spíše vyhýbalo. Naopak se ukázal jako dobrý bojový prostředek proti pěchotě, nebo lehce, či středně zodolněným cílům/bunkrům. V květnu 1969 došlo k jejich stažení od jednotek námořní pěchoty. Ve službě pozemních vojsk US vydrželi do konce 70 tých let 20.století.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: M50A1 Ontos

Příspěvek od Rase »

Umím si tohle vozítko představit i dnes, jako dálkově řízený stroj by se rozhodně mohl hodit. Přeci jen ty makety vypadají velice moderně.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“