Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od cover72 »

kenafv: kvantitu můžeš honit, pokud si můžeš dovolit velké ztráty jak materiálové, tak na životech. V opačném případě musíš použít kvalitu. Tedy to není o tom, kdo co chce, nýbrž co mu umožňuje potenciál jeho země - lidskozdrojový i materiální.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Rase »

Dneska je krom kvality výroby, důležitá i nenáročnost na údržbu, modulárnost konstrukce, standardizace součástek, snažší výměna poškozeného dílu atd.
Jak složité je vozidlo osadit jinou zbraní, doplnění munice, přehrání systému, zaškolení posádky atd. Samozřejmě promyšlenost konstrukce, aby šlo vozidlo vyrábět co nejrychleji.
Samotná výrobní cena tak není úplně důležitá, spíš jde o to, jak rychle se dá tank chrlit a jak udržovat (jak rychle se dostane zpátky na frontu v případě poškození).
V tomhle byl skvělý kupříkladu Leopard 2
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Argonantus »

Rase:
na T-72 jsem působil, ale pokud mi někdo nabídne jakoukoli rozumnou náhradu v dostatečném množství (100 kusů a více), vzdal bych se starých T72 bez mrknutí oka.
Můj tip je taky Leo 2 - jeví se mi to být základ nějakého evropského standardu, který má nejvíc zemí a mezi nimi ty, co by někdy mohly na zemi opravdu bojovat (Polsko v čele).
Ten Abrams by mohl být omyl v tom, že lze očekávat, že ho časem opustí sami Američani a tím nebude mít podporu vůbec nikoho.

Hájil jsem T-72 proti názory, že "zastaralé tanky jsou k ničemu a můžeme je prodat".
Ve skutečnosti byla většina válek ve 20. století vybojována zastaralými tanky. A je slušná pravděpodobnost, že nepřítel bude mít také zastaralé tanky. Nebo light verzi, shozenou padákem.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od skelet »

Málo válek v 20.století bylo vybojováno zastaralými tanky. Druhá světová vůbec, Korea rovněž ne, takže jediné kde se bojovalo se zastaralými tanky byl Izrael vs Arábie,a to v letech 1967 a 1973 (Sherman vs T-54/55/62). Ale i to je výjimka, protože v drtivé většině konfliktů ty zastaralé tanky byly rozšmelcovány moderními bratříčky.
ObrázekObrázekObrázek
Argonantus
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 417
Registrován: 13/12/2013, 15:13

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Argonantus »

Skelet:
mám tím na mysli, že nejmodernější koncepce tanku znamenaly ve výzbroji vždycky přirozenou menšinu. nastavovalo se to staršími modely, co stále ještě působily ve výzbroji.
Studená válka skončila s nejčastějším modelem východní výzbroje T54/55, a to nebyla právě žhavá novinka.

Tím samozřejmě není míněn protest proti novým koncepcím zbraním. Ale jen jistá shovívavost k těm starým, které je nerozumné zahazovat, dokud nemáme nové.
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Petrz »

Leopard 130 CZ
Předkládám návrh relativně jednoduchého , 130mm kanónem Rheinmetall L 51 vyzbrojeného a velmi dobře pancéřovaného tanku, postaveného na bázi podvozku Leopard 2 (A4).

Celou mojí vizi ukazuje obrázek níže.

Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
[/url]

Proč tank na bázi Leopardu 2 když budeme mít za platformu BVP?

Ochrana BVP ASCOD či CV-90 může být v kategorii BVP vynikající, nicméně stále se bude pohybovat v rovině malorážových automatických kanónů. Při střetu s regulérním moderním tankem (mezi něž řadím i T-72B3 a T-90) bude tedy dle mne drtivá většina zásahů smrtelných. Naopak kanón cockerill 120mm HP, byť se jedná o relativně výkonnou zbraň , není dle mne schopen spolehlivě probíjet čelně ani T-72B3 a proti T-90MS je (dle mých informací) čelně již naprosto nevyhovující.

Oproti tomu dělo ráže 130mm, je pro oba zmíněné tanky smrtelnou hrozbou, a je schopno ohrozit i ARMATU.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Rase »

S tou věží se klidně můžeš víc odvázat, stejně by nejspíš bylo nutné postavit zcela novou věž. Nejsem si ale jistý, jestli by nebyl problém s usazením osádky, přeci jen ta munice ráže 130mm je dost velká a lidé by mohli zavazet nabíjecímu automatu. Pokud bys odebral munici z korby (vedle řidiče) a kompletně ji přesunul do věže, tak by mohl v korbě vzniknout prostor pro dvojčlennou osádku. Tedy řidič + velitel/střelec, tak jako tomu má být u MCGS (Leo3) a plánovaného izraelského tanku. Co se týče odolnosti, tak si myslím, že Puma má boky korby stejně chráněné jako Leopard, možná i lépe. Rozdíl bude jen v čelní odolnosti (ale nemám čísla k porovnání).
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Petrz »

Rase:Díky za odpověď i připomínky. Na nové verzi již pracuji. Nejdřív jsem si myslel , že nacpat do věže více granátů nepůjde, ale nakonec jsem našel poměrně elegantní způsob. V nejbližší době sem hodím schéma.

Co se týká Pumy , boční pancíř bude dle mne určitě srovnatelný s Leopardem 2, na druhou stranu Leopard (2A4) je schopen čelně ustát i např Svinets (1/2), u pumy nemám spolehlivé informace - mluví se o odolnosti vůči APFSDS ráže 30mm ale i ráže 120mm. Zkusím najít něco bližšího.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Rase »

Není potřeba hledat, čelně má Leopard nedostižná náskok, ale na moderním bojišti, při útoku ze zálohy (na bok, nebo záda), jsou na tom dost podobně.
Ještě mě napadá, na nejnovějších CV90 pro norskou armádu (CV9030N Mk.III) jsou na průzkumných vozidlech, takové zajimavé teleskopické věže se senzory, při zataženém stavu docela trčí nad vozidlo, ale dají se vysunout několik metrů do výšky. Pak taky bojová stanice s klasickými senzory dálkově ovládaným kulometem (taky celkem trčí) Jsou to hodně super věci a doporučuju ji nějak zakomponovat na věž. Hodně dobrý nápad je i mít ve věži spražený, ne kulomet, ale granátomet ráže 40mm. Takhle je to plánované na modernizaci Abramsů. Kulomet na věži pokraje prostor kolem tanku lépe a bezpečně. Proti měkčím cílům je moderní granátomet velice fajn a je levnější než rychlopalný kanón (třeba ráže 30/40mm). Hodil by se i Iron Fist

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od arten »

Pertz - skús sa pohrať ešte s jednou vecou - ak vymeníš starý motor za nový (MT 883) získaš v korbe až 1m dĺžky priestoru naviac. Možno by šla veža posunúť vzad a celá posádka by mohla byť vpredu (3 sa vedľa seba myslím vojdu v pohode) a veža naopak by mohla byť bezposádková = ľahšia.
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Petrz »

LEOPARD 130 CZ prototyp 2
Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
[/url]

Artene děkuji za reakci i velmi dobrý nápad. Určitě ho využiji. Zatím předkládám náčrt koncepce na základě mých preferencí a některých vašich připomínek. Jak je z obrázku vidět udělal jsem, řečeno šachistickou terminologií, takovou malou rošádu :). Osádku jsem přesunul, jak navrhujete , do korby a místo osádky ve věži jsem dal dva revolverové karusely s municí. Jakkoli se toto řešení zdá nezvyklé , je to dle mne (u tak dlouhé munice) jediný a dle mne i poměrně elegantní způsob jak navýšit zásobu munice ,aniž by ji osádka musela nějak krkolomně dobíjet do automatu (z jiného místa v tanku) manuálně.

Výhodou takové koncepce je o 50% větší zásoba munice( 32-36 kusů vs 22 kusů). Nevýhodou je větší a tedy i těžší věž.(oproti řešení "munice pouze v zadní batohu")

Ještě se vrátím k použití motoru MTU883. Je to po technické stránce skvělý nápad a logické řešení. jen je trochu v rozporu s původním záměrem vytvořit sice nadprůměrně výkonný, ale také cenově dostupný stroj. (lidsky řečeno chtěl jsem toho z Leopardu 2 zachovat co nejvíc)
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od klingy »

Petrz: ja by som automat schoval do korby, ako to bolo riesene pri M1 TTB, zbavis sa slabeho miesta v podobe batohu, usetris kopec hmotnosti v podobe nepotrebneho panciera
Obrázek
segal7
praporčík
praporčík
Příspěvky: 332
Registrován: 26/11/2014, 18:21
Bydliště: Vysočina

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od segal7 »

Tenhle automat mě také přijde jako lepší řešení, jinak dobré, přesně takovou nějakou přestavbu jsem si představoval...i když na podvozku Merkavy IV, výsuvný senzor s laserovým značkovačem pro lahaty...
Nejhorší je nebýt...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Rase »

Vypadá to dobře.
Ještě mě napadá, taková prasárna. Pořád mi leží v hlavě tank s motorem v předu a věží posunutou dozadu. Tankové podvozky takovýchto parametrů dnes nejsou k dispozici (jen Merkava) ale co použít podvozek korejské houfnice K9 jako základ. Tyhle podvozky není problém sehnat, jsou ověřené a začínají se dost šířit po Evropě (mají je Poláci, Finové, další prodeje se chystají, zvlášť ve Skandinávii). Co sedy vztít podvozek K9, v případě potřeby zvednout korbu, aby se získalo víc místa a osadit tankovou věží. Problém s uložením munice v batohu, který by přečuhoval, by šel vyřešit nabíjecím karuselem jako uvedl klingy. Odfukové "dveře" by mohly být směrované dozadu. Rovněž by zde byla možnost snadno dobíjet munici, obdobně to mají řešené Izraelci, díky čemuž můžou merkavy fungovat i jako provizorní dělostřelectvo. Pokud by byl motor a většina pancéřování na předku korby, tak by mohl být takovýto tank i relativně vyvážený, byť palba vzad by asi nebyla ideální. Ušetřila by se ale spousta místa pro osádku. Osobně bych ji usadil zasebe, jako u bitevních vrtulníků. Ideálně tedy jen dva lidé, v případě nutnosti tři, tedy řidič vepředu, pak velitel a vedle něj střelec. Před tím než Švýcaři koupili Leopard 2A4, tak měli v plánu vlastní projekt NKPz, který měl motor v přední části korby (první obrázek). Na druhém obrázku je docela použitelné řešení podvozku (nějaký projekt) - jen s motorem v přední části korby, vedle osádky.

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Rase dne 7/3/2017, 21:11, celkem upraveno 1 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od skelet »

K21 nebo K9? Jakou odolnost má vlastně podvozek K9? Předpokládám, že nejvíce bys z něj dostal stíhače tanků/vozidlo palebné podpory.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12903
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Rase »

Už z toho blbnu, myslel jsem K9 (opravím to)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Petrz »

klingy píše:Petrz: ja by som automat schoval do korby, ako to bolo riesene pri M1 TTB, zbavis sa slabeho miesta v podobe batohu, usetris kopec hmotnosti v podobe nepotrebneho panciera
Problém u tohoto řešení je délka projektilu , co jsem měřil z obrázku tak APFSDS granát ráže 130mm je dlouhý cca.1,3 metru. Z toho jsem při návrhu vycházel a proto jsem umístil granáty do batohu(věže)... do korby se totiž (na výšku) nevejde (měřeno od okraje torzních tyčí)

Do K9 by se asi vešel (i vertikálně), takže s navrhovaným systémem nabíjení by to byl skvělý stíhač. Jak ale podotkl skelet, slabé pancéřování ho z kategorie tanků diskvalifikuje.
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Petrz »

Golem - vize BVP nové generace
Základní schéma Golema přibližuje obrázek-výchozím prvkem návrhu je umístění agregátu, skládajícího se z plynové turbíny a generátoru elektrické energie, do přesahu korby nad pásy, a elektromotorů (jež pohání celý stroj) do zadních kol pojezdu. Hybrid funguje klasicky : Agregát produkuje elektřinu, jež je využita přímo pro pohon elektromotorů popř. částečně uložena do baterií. V případě potřeby elektromotory čerpají proud jak z baterií tak agregátu.
Tímto uspořádáním je uvolněn celý prostor korby pro výsadek a zbraňové systémy. To umožňuje převážet více vojáků a snadnější a efektivnější přestavbu na specializované verze. Kromě prostorové výhody poskytuje hybridní pohon i “Stealth mód”(což blíže ukazuji v obrázku).

-hmotnost Golema se pohybuje od 30 do 50 tun.

-základní pancíř je hliníkový a je doplněn o ocelový pancíř ARMOX 500T .

-Baterie jsou integrované do dna korby a bočních představných pancířů a významně zvyšují odolnost vůči HEAT hrozbám.

-rozměry Golema a uspořádání ostatních komponent (kromě pohonu) není definitivní.


Velký obrázek
Obrázek je vizuálně zmenšen. Zobrazit v plné velikosti
[/url]
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Mirek58 »

Koncept umístění baterií v představném pancíři se mi líbí, má logiku.
Ovšem umístění turbo soustrojí by chtělo lépe prozkoumat.
Jeho umístění nad pásy není moc výhodné.
Mám za to, že při trošce "hraní" s průměrem turbíny by se mohlo najít lepší umístění- pod zadky( 2x turbína), nebo koleny ( 1x turbína)výsadku.
ObrázekObrázek
Petrz
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 938
Registrován: 6/1/2009, 17:57
Bydliště: Děčín

Re: Obrněné vozidlo budoucnosti, část I., těžký podvozek

Příspěvek od Petrz »

Mirek58: Tvůj nápad umístit turbíny pod výsadek (pod zadky výsadku) se mi velmi zamlouvá. Určitě se podívám jak by to rozměrově vycházelo. Je to další výzva.:)
Mirek58 píše:Ovšem umístění turbo soustrojí by chtělo lépe prozkoumat.
Jeho umístění nad pásy není moc výhodné.
Mne se výhodné jeví, zejména z prostorového hlediska. V čem ti to nesedí?
ObrázekObrázek

Zbourat stodolu umí každý osel, postavit jí ale vyžaduje tesařské umění.
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“