Méně známá pozemní technika a výzbroj (1)

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Méně známá pozemní technika a výzbroj (1)

Příspěvek od Polarfox »

Méně známá pozemní technika a výzbroj (1)
aneb Jižní Amerika, centrum nejen biodiverzity
Poněvadž sféry moderní vojenské techniky jsou až překvapivě typově bohaté (vzhledem k údobí obemykajícímu pouze posledních cca 200 let lidské historie) a není záhodno je omezit na rozšířený pohled „Fokker Dr.I, T-34, Tiger, F-16 a M1A2“, je čas opět vymést pár méně i více zapadlých koutů vojenské technologie. Leč námětů je hodně, času pomálu, na tvorbu komplexnějších počinů se nedostává energie a tak jsem zvolil formu pracovně zvanou „Polarova desítka“ :). Nejedná se o chutný mok zlatavého ražení, ale o soubor 10ti (+/-) tématicky spřízněných zástupců opomíjených bojových prostředků, které si dle mého zaslouží bližší pozornost. Zpravidla se bude jednat o malosériové stroje, prototypy či vyloženě raritní záležitosti. V první části rozeberu několik obrněných vozidel, ale do budoucna nehodlám opomenout ani námořní a leteckou techniku. Doufám tedy, že vám následující řádky přinesou opět něco nového.
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 13/8/2012, 20:41, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Méně známé obrněnce (nejen) Latinské Ameriky

Chrysler MAC-1 (země původu: USA)
Pro počátek celé série není vhodnějšího „loviště“ než je Mexiko. Pravlast tequily se může pochlubit řadou raritnějších zbrojních systémů a to jak z dovozu, tak i vlastní výroby (ostatně již v roce 1917 byl v místních dílnách vytvořen domácí tank TNCA Salinas či „Tanque Salinas“ a velice bohatá je i letecká produkce). Jedním z nich je průzkumné obrněné vozidlo Chrysler MAC-1 (Medium Armored Car), jež vzniklo na počátku 60tých let jako soukromý počin firmy Chrysler určený pro zahraniční trhy. Počet vyrobených kusů sice nedosáhnul nijak závratných hodnot, ale dva zákazníci se přeci jen našli. Mexiko odebralo v letech 1962 až 1964 15 kusů MAC-1 a španělské bezpečnostní složky zakoupily později vylepšenou variantu MAC-2 v počtu 25 kusů. Leč Španělé později svá vozidla odprodali mexickým ozbrojeným silám a tak došlo k soustředění všech 40ti vyrobených exemplářů (někdy se hovoří o 41 kusech) u jednoho uživatele. Všechny by se měly stále nacházet v činné službě.

Tomu určitě napomohla i modernizace, která sice z typického exportního artiklu pro státy třetího světa (spartánská výbava, základní stupeň ochrany, žádné ochranné prostředky proti ZHN atd.) nemohla vytvořit nějaký superstroj, ale alespoň zvýšila jeho hodnotu a prodloužila životnost. Všechny stroje MAC-1/2 prošly v 90tých letech konverzí na variantu MEX-1, která obdržela novou výzbroj v podobě kanónu GIAT M693 ráže 20mm (místo původního kanónu Hispano-Suiza), doplněného o spřažený kulomet ráže 7,62mm (údajně, na fotografiích ale není příliš patrný) a volitelně o další dva 7,62mm kulomety FN MAG, pro něž jsou připraveny úchyty na věži a u zadního poklopu. Mezi další významné změny patří výměna motoru (Detroit Diesel 6V53 o výkonu 210hp místo původního šestiválce Chrysler o výkonu 163hp) a přestavba vnitřních prostor a přístupových otvorů. V pravé části zadních partií tak byl vybudován prostor pro 3 muže výsadku (k současné 4 členné osádce), kteří mají k dispozici dveře na zádi obrněnce a střešní poklop. Vozidlo dále disponuje bočními výstřelnými otvory.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
MAC-1 (1, 2) a modernizované MEX-1 (3 až 6)

Henschel HWK-11 (země původu: Německo)
Tento pásový obrněnec vznikl na přelomu 50tých a 60tých let jako jedna z variant rodiny německého bojového vozidla pěchoty (Schuetzen Panzer) Henschel HWK-10. Ta obsahovala následující typy:

HWK-10 – protiletecký samohybný raketový systém
HWK-11 – obrněný transportér
HWK-12 – protitankové vozidlo s 90mm kanónem lafetovaným v otočné věži
HWK-13 – průzkumná verze vyzbrojená 20mm kanónem
HWK-14 – samohybný minomet (ráže 120mm)
HWK-15 – velitelské vozidlo
HWK-16 - ambulance

Leč z celé typové řady tohoto soukromého počinu se do sériové výroby propracoval pouze HWK-11, o nějž projevilo zájem Mexiko. To právě řešilo mechanizaci své armády a jednou s tím spojených akvizic se stal typ HWK-11 vyrobený v počtu 40ti exemplářů, jež byly dodány v letech 1962 až 1966 (část z Německa, zbytek snad z domácí výroby u společnosti Sedena – proto se lze setkat i s označením Henschel-Sedena HWK-11). Ty slouží v mexické armádě až do dnešních dnů a stejně jako u výše popsaného typu MAC-1 prošly i ony omlazovací kúrou.

První pokus o modernizaci proběhl v 80tých letech a měl z dosavadního obrněného transportéru vytvořit plnohodnotné BVP. HWK-11 měl být osazen novou věží s 20mm kanónem a vybaven bočními kryty pojezdového ústrojí, ale později z celého projektu sešlo. Zato 90tá léta byla pro HWK-11 příznivější a v roce 1993 došlo ke kýženému upgradu, který ale tentokrát sledoval především prodloužení životnosti. Hlavní výzbroj tak zůstala totožná (jeden 7,62mm kulomet), byť našla své místo v nové věžičce obdobného typu jako u francouzských transportérů AMX-13 VCI, a pozornost konstruktérů se upřela k vylepšení provozních parametrů. Došlo k obměně pohonné jednotky (místo originálního motoru Chrysler 361B byly HWK-11 osazeny typem Detroit Diesel 6V53 o výkonu 210hp), a reorganizaci palivové soustavy, což zajistilo větší autonomii, dále k modernizaci pojezdového ústrojí (pojezdová kola vyměněna za typ používaný na obrněných transportérech M113), pozorovacích prostředků a výstřelných otvorů pro ruční zbraně osádky. Kapacita převáženého výsadku se snížila o jedno místo, tedy na 9 mužů.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
HWK-11 – podoba z nerealizované modernizace z 80tých let (1) a klasické provedení (2 až 5)

MOWAG MR 8/Roland/Grenadier (země původu: Švýcarsko)
Dalším nenápadným vozidlem v mexickém inventáři je typ MOWAG Roland, typický lehký kolový obrněnec pro méně zámožné státy určený k plnění průzkumných úkolů, případně ke službě ve vnitřních bezpečnostních službách. Jeho předchůdcem byl typ MOWAG MR 8 z konce 50tých let, vyráběný licenčně v Německu jako MR 8 SW1 (Sonderwagen 1) a MR 8 SW2. Varianta SW2 se odlišovala především instalací věže opatřené 20mm kanónem Rh 202. Produkce dosáhla počtu snad až 600 exemplářů, které sloužily u německé pohraniční stráže (později část předána policii) až do svého nahrazení vozidly Thyssen TM-170.

Obrázek Obrázek
MR 8 SW1 a SW2

Samotný Roland byl dalším ze soukromých projektů firmy MOWAG a ujal se především na trzích latinské Ameriky (Argentina 86 ks, Bolívie 24 ks, Chile cca 32-60 ks dodávaných od roku 1966, Mexiko 25 ks a Peru odebralo 100 ks – počty brát s mírnou rezervou, navíc mám jisté pochybnosti o argentinských Rolandech, u nichž jsem nebyl schopen nalézt žádnou obrazovou dokumentaci a mohlo by se tedy jednat o záměnu s vylepšeným typem Grenadier, tentýž pocit mám u peruánských strojů, kde je horkým kandidátem UR-416), ačkoli největšího odběratele nalezl v Evropě v podobě Řecka (207 ks – 187 pro armádu a 20 pro policii). Výroba tohoto lehkého vozidla s různými variantami věže a převážně kulometné výzbroje probíhala v letech 1964 až 1980 a řada z nich stále slouží (přinejmenším v Bolívii a Mexiku, určité množství také skončilo rozprodáno v soukromém sektoru). V Mexiku byly některé využity jako nosiče raketometů. Konstrukce pro neřízené raketové střely byly v tomto případě uchycena na věži vozidla.

http://www.youtube.com/watch?v=LABHZKT3 ... r_embedded (MOWAG Roland)

Obrázek Obrázek Obrázek
MOWAG Roland

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
bolivijské Rolandy

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Řecko (1) a Chile (2 až 6), Rolandy v akci při potlačování nepokojů v roce1972 (3 a 4)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
mexická vozidla (1 až 4), z toho část po instalaci raketometů neznámé ráže a typu (značen jako Atlatl, spadá do 80tých let a celý projekt byl z finančních důvodů zastaven) (3 a 4)

Posledním členem rodiny je typ MOWAG Grenadier, oproti Rolandu větších rozměrů (a tím pádem i kapacity) a uhlazenějších tvarů. Vozidlo pojme celkem 9 mužů (2+7) a vyvíjeny byly různé varianty výzbroje, od kulometů přes kanóny, minometnou verzi až po alternativu s dvojicí 80mm raketometů. Vyrobené stroje, určené pro průzkumné a pořádkové síly, ale převážně zůstaly u té nejjednodušší varianty, tj. 7,62mm či 12,7mm kulometů, maximálně 20mm kanónů. Prodeje nedosáhly ani zdaleka úrovně svého předchůdce a nový stroj, produkovaný od roku 1967, zaujal pouze nákupčí z Řecka a Argentiny. Řecko zakoupilo neznámý počet strojů, zatímco argentinská objednávka se pohybovala někde mezi 47 až 60 stroji (dle zdroje) dodaných v letech 1967 až 1968. Stroje byly pravděpodobně smontovány v Argentině. Modernizace argentinských Grenadierů z 80tých let (vybavení věží Hispano Suiza Lynx 90 s 90mm kanónem, tedy obdobného typu jako u vozidel Panhard) se z ekonomických důvodů neuskutečnila (upraven patrně pouze jeden prototyp) a tak se jejich osud začal v 90tých letech pomalu naplňovat. Tehdy měla být většina strojů uskladněna a zbytek převeden k policii. Těžko říci, kolik jich (a zda-li vůbec) ještě slouží, každopádně část přebytečných vozidel je nabízena k odprodeji (asi za 10 000 argentinských pesos :)) a hledá se moderní náhrada.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
MOWAG Grenadier (1 až 4) – porovnání s typem MOWAG Roland (2) a testované, ale nejspíše nerozšířené varianty výzbroje (vozidlo s raketomety je možná argentinské) (3 a 4)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
argentinské Grenadiery, na posledních dvou fotografiích z finančních důvodů nerealizovaná varianta s 90mm kanónem

Obrněná vozidla Timoney (země původu: Irsko)
Zajímavou položkou z výzbroje mexické armády jsou belgická obrněná vozidla BDX, jinak v Mexiku značená jako DNC-2. Ačkoli belgické výroby, jejich konstrukční a ideový počátek lze nalézt v po zbrojní stránce občas opomíjeném Irsku. Což je škoda, neboť tamější firma Timoney vyprojektovala dosti pestrou vývojovou linii kolových obrněných vozidel a poněvadž vystupuje často v jakési roli šedé eminence, nevešla nikdy v obecné povědomí.

Svůj první obrněný transportér konfigurace 4x4 předvedla na počátku 70tých let, když v roce 1973 předala irské armádě k testování typ Timoney Mk I. Zůstalo pouze u jediného prototypu, který sloužil do roku 1974 a posléze jako zdroj náhradních dílů. Poněvadž původní zájem o nákup velkého množství obrněných transportérů se stabilizací vnitřní situace poněkud upadl, nedočkaly se kýžených kontraktů ani následující varianty. Po jednom kuse vylepšených typů Timoney Mk II a Mk III bylo testováno v druhé polovině 70tých let (Mk II 1974-1977, Mk III 1974 až do počátku 80tých let) a následnou variantu Mk IV odebrala armáda v miniaturní sérii 5ti kusů. Dodány byly v letech 1977 až 1980 a sloužily do konce 80tých let. Po konstrukční stránce se jednalo o obrněné transportéry s kapacitou 12 mužů (2+10), odolné proti průbojné munici ráže 7,62mm a pozemním minám (údajně do 9 kg TNT). Vozidla byla obojživelná a na silnici dosahovala rychlosti 88 km/h. Výzbroj tvořila věžička s dvojicí 7,62mm kulometů.

Obrázek
Timoney Mk IV

O poznání lépe na tom byly další varianty, neboť typ Mk III si v roce 1976 „odskočil“ na pár testů do Belgie, načež následoval kontrakt na licenční výrobu pokročilejší verze Mk V (vylepšený Mk IV) firmou Beherman Demoen. Z výroby vzešlo přinejmenším 128 vozidel BDX (jak byl typ označen) – 123 pro Belgii (dodávány v letech 1978 až 1981, z toho 43 pro letectvo na ochranu letišť a 80 pro policii) a 5 kusů odebrala Argentina (v roce 1980, 4 obrněné transportéry a jeden velitelský stroj). Některé zdroje uvádějí 63 ks místo 43 ks pro belgické letectvo, takže celkový počet se nakonec může vyšplhat až k cca 150 kusům. Mexická armáda tento typ obdržela až později, odkupem přebytečných belgických strojů (95 kusů v letech 1993-1994). Svými parametry se BDX prakticky neliší od těch popsaných výše u vozidel Timoney Mk I až IV, výzbroj tvoří jeden 7,62mm kulomet (přinejmenším belgická vozidla byla asi povětšinou bezvěžová, ačkoli typ mohl být věží vybaven), pouze 13 kusů (policie) bylo dodáno v minometné verzi (s 81mm minometem). Další alternativy výzbroje nebyly realizovány. Z dalšího vybavení lze uvést ještě možnost opatřit vozidlo radlicí, která byla využita u 26 strojů belgické policie. Některé mexické BDX/DNC-2 byly později modernizovány instalací věžičky obdobného typu jako u OT AMX-VCI a výměnou pohonné jednotky. Po vizuální stránce zaujme BDX především svým svérázným krabicovitým vzhledem s výraznými pancéřovými skly v čelních partiích, která poskytují řidiči tohoto obrněnce velice dobrý výhled. Z Timoney Mk V/BDX úzce vycházel i typ Vickers Valkyr, který se neúspěšně ucházel o kontrakt pro britskou armádu, zatímco kuvajtskou objednávku zhatila první válka v Perském zálivu.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
BDX (1 až 8) – belgická (1, 2), argentinská (4, 5) a mexická vozidla (6 až 8) a Vickers Valkyr (9)

Završením zmiňované řady byl typ Timoney Mk VI. Obměnou prošlo tvarování korby vozidla, u které byla navýšena síla pancíře, odlišná byla i výzbroj (po jednom kulometu ráže 12,7 a 7,62mm, varianta s 90mm kanónem byla testována, ale do služby nebyla zavedena) a pohonná jednotka. Z výroby ale vzešlo opět pouhých 5 exemplářů pro irskou armádu, které sloužily ke vší spokojenosti v letech 1983 až 1999.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Timoney Mk VI, na poslední fotografii spolu s modelem Mk IV

Prvky z konstrukce uvedených obrněných transportérů používají i průzkumná vozidla Timoney ARV Mk 1 (Armoured Reconnaissance Vehicle) a Mk 2. Odběratelem prvního modelu se stala Tanzánie, která vyrobila neznámý počet těchto strojů ve vlastních závodech. Konstrukčně se jedná o vozidlo koncepce 4x4 s trojčlennou posádkou a výzbroj je soustředěna v otočné věži. Ta je stejného typu jako u lehkých tanků Scorpion, tudíž nese jeden 76mm kanón a spřažený 7,62mm kulomet. Varianta Mk 2 se patrně nedostala z prototypového stádia.

Obrázek
Timoney ARV Mk 1

Tím ovšem výčet zdaleka nekončí a je třeba „vymést“ ještě pár exotičtějších destinací. Řeč je v tomto případě o Tchajwanu, který zavedl do výzbroje obrněné transportéry CM-31 a CM-32, spadající do vývojové linie typu značeného jako Timoney Mk 8. CM-31 je vozidlo konfigurace 6x6, které je známo především ve variantě obrněného transportéru s kulometnou výzbrojí (1x 12,7mm kulomet) a nebo nosiče protiletadlových řízených střel (čtyřnásobné odpalovací zařízení střel Tien Chen I, což je místní varianta amerického systému Chaparral). Kapacita stroje CM-31 ve verzi OT je 2+10 mužů (standard, v případě nasardinkování pojme další 3 muže výsadku), typ je obojživelný a na silnici dosahuje rychlosti cca 100 km/h. Počet vyrobených kusů CM-31 jsem bohužel nenalezl, ale nemělo by se jednat o příliš velkou sérii. Typ byl totiž vyhodnocen jako neperspektivní (jak výkony, tak jako platforma pro těžkou výzbroj) a vývojové práce se napřely k mnohem slibnějšímu a také těžšímu CM-32 Yunpao. Tento jeho pokročilý následovník konfigurace 8x8, se vyznačuje moderní konstrukcí, širokou škálou výzbroje (dle verze jako jsou OT, minometná, podpůrná atd.), dobrou protiminovou ochranou a velkorysou úvodní objednávkou na 600 ks, která může být (a patrně bude) ještě dále navýšena. Z technických parametrů lze uvést ještě maximální rychlost na silnici, jež dosahuje 120 km/h a kapacitu OT, která činí 2+8 mužů. Každopádně tento typ čeká velice slušná budoucnost. Nakonec v Asii mají Irové prsty i ve vývoji dalšího slibného obrněného vozidla. Tím je irsko-singapurský Terrex ICV konfigurace 8x8, který se doposud objevil ve variantách Terrex AV-81 a AV-82 a již byl vybrán přinejmenším dvěma státy – konkrétně Singapurem a Tureckem (odvozená místní varianta se jménem Yavuz). Firma Timoney byla a je zapojena i v jiných iniciativách a jak vidno měla, a stále má, v oblasti kolových obrněných vozidel co říci.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
CM-31 ve verzích obrněného transportéru a nosiče střel Tien Chen I

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
CM-32

Obrázek Obrázek
Terrex AV-81 a jeho turecká varianta pojmenovaná jako Yavuz

DN-I až VIII (země původu: Mexiko)
Poněkud skoupé jsou dostupné informace o domácím mexickém vývoji na poli obrněných vozidel. Ten probíhal od druhé poloviny 60tých let a po blíže nespecifikovaných typech DN-I a DN-II (DN - Defense Nacional) vydal první reálný plod, vozidlo DN-III, jež jakoby z oka vypadlo americkému typu LAV-100/150. Toto vozidlo, jež vzniklo v roce 1979, ale mělo být údajně výsledkem domácího vývoje a vycházelo z podvozku amerického nákladního automobilu Dodge konfigurace 4x4. Zatímco korba nezapřela přinejmenším inspiraci americkým vzorem, věž byla pro změnu obdobného typu jako u vozidel MOWAG Roland, s nimiž tím pádem DN-III, patrně vyrobené v počtu 25 ks, sdílely i podobnou výzbroj (tj. kulomet ráže 7,62mm na věži + další u zadního poklopu, ačkoli dle některých fotografií se vyskytly i jiné kombinace).

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
DN-III – na poslední fotografii můžeme spatřit na věži zvláštní konstrukci, která může být jak kanónem, tak i raketometem

Po DN-III následovaly v 80tých letech obdobné, ale dále vylepšené typy DN-IV Caballo a DN-V Toro. DN-IV byl vybaven kromě jiného i jiným typem věže moderního rázu s instalovaným 7,62mm kulometem (při modernizaci údajně nahrazeným 20mm kanónem GIAT). Vyrobeno bylo patrně taktéž 25 vozidel, ačkoli se lze setkat i s vyššími čísly (až 40 kusů), které budou spíše konstantně opisovanou informací ze stránek Army-guide.com. To se týká i následujícího typu DN-V, jemuž je připisována produkce až 70 kusů, ve skutečnosti nejspíše opět kolem 25 exemplářů – z toho 19 ve variantě s věží vybavenou 20mm kanónem a spřaženým kulometem ráže 7,62mm (ty jsou značeny jako klasické DN-V Toro) a 6 vybavených věžemi z vyřazených samohybných houfnic M8 (tj. s houfnicemi ráže 75mm, značeny jako DN-V Bufalo). Kromě toho vznikly na základě DN-V i další sériově nerealizované verze – minometná DN-V Portamortero (1 kus), cvičný DN-V Escuela (3 až 5 kusů) a protitanková varianta s 90mm kanónem (1 kus, někdy je jako platforma pro nesenou věž zmiňován předchozí typ DN-IV, vzhledem k značné podobnosti obou vozidel a úhlu pohledu, který na jediné dostupné fotografii nedovoluje rozluštit tovární označení, je to stále sporný bod).

Obrázek Obrázek Obrázek
DN-IV

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
DN-V Toro

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
DN-V Bufalo

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
DN-V Portamortero (1, 2), DN-V Escuela (3) a protitanková/podpůrná verze (4)

Řada DN pokračovala ještě dalšími typy, žádný z nich ale nebyl vyráběn sériově. Jedná se o sanitní vozidlo DN-VI Ocelote (2 kusy), lehké průzkumné DN-VII Lince (2 kusy) a nakonec typ DN-VIII Condor (1 kus), což je víceméně kopie německého vozidla Rheinmetall Condor. Buď nastal problém s licencí nebo jiné komplikace, každopádně vozidlo vyráběno nebylo a prototyp je momentálně vystaven jako památník ve škole mexických obrněných sil. Jako jediný z celé řady tak není v činné službě, ostatní vozidla, byť to jsou prototypy, aktivně slouží.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
DN-VI (1 až 3), DN-VII (4, 5) a DN-VIII (6 až 9)
Naposledy upravil(a) Polarfox dne 13/8/2012, 20:41, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od kacermiroslav »

Velice zajíamvý článek. Zejméně mě zaujal stroj Grenadier v prototypu s 90 kanónem. Nemáš k němu nějaké bližší informace. Překvapilo mě, jak těžká zbraň (včetně věže) se dá umístit na tak malý základ. Jako levná varianta dálkové dělostřelecké podpory jistě zajímavý stroj, ale v praxi předpokládám se velice problematickou bojovou hodnotou.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

kacermiroslav: ta devadesátka je nízkotlaká, takže ten zpětný ráz není až tak moc velký. Podobná vozítka naprosto běžně používali Francouzi a spoustu jich prodali všude možně.
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

kacermiroslav: Přesně jak píše kopapaka, najdi si třeba AML-90, to je snad ještě větší trpajzlík. Ostatně o těhle drobcích s kanóny (tedy nejen AML-90) taky do budoucna chystám článeček, tak snad mi to nikdo nevyfoukne :) Jinak o té přestavbě jsem bohužel už nic jiného nenašel.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
950
praporčík
praporčík
Příspěvky: 318
Registrován: 3/6/2010, 18:43
Bydliště: Kolín

Příspěvek od 950 »

K tomuto tématu je zajímavá webovka s názvem Small Latin American military na adrese: http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... n-military
Je tam mnoho zajímavých fotek a m.j. výzbroj po naší bývalé ČSLA (ale i ruská výzbroj) v uruguayské armádě.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5843
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Příspěvek od Polarfox »

Je tam mnoho zajímavých fotek a m.j. výzbroj po naší bývalé ČSLA (ale i ruská výzbroj) v uruguayské armádě.
A víš že jsem přesně tuhle směsku plánoval jako jeden z budoucích článků? :D Ale chvilku bude muset počkat, zatím má přednost Engesa.

Latinská Amerika je úžasné místo, plno modifikací, sbírka různých typů, století druhováleční veteráni atd.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
IgorT
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1467
Registrován: 25/6/2014, 12:48
Bydliště: BA

Re: Méně známá pozemní technika a výzbroj (1)

Příspěvek od IgorT »

MOWAG MR 8 SW1

Obrázek

Ak ich slúžilo okolo 600 na nemeckej hranici, tak to svedčí o vysokej kvalite tohoto ľahkého obrnenca! Pekná mašina, aj na oko!
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“