Vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Cokoliv s pancířem mimo NATO a VS
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky budoucnosti

Příspěvek od Rase »

Díky za podmětné texty. Pokud vás napadají nějaké jiné alternativní pohony pro těžkou pásovou techniku, budu rád.
ideálně, aby se dal kombinovat s elektromotory
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky budoucnosti

Příspěvek od kenavf »

Martin Hessler píše:Já bych to, pánové, neviděl tak optimisticky. Technologové a konstruktéři si mohou vymýšlet co chtějí, ale poslední slovo budou mít ropné koncerny a na ně ekonomicky navázaní vládnoucí politici... Masové rozšíření využití nefosilních paliv a z něj plynoucí prudký celosvětový propad cen ropy (hovoříme zde o desítkách procent) by tak zahýbaly světovou ekonomikou, že by nejspíše vedly k válce - a tentokrát myslím opravdovou válku, ne "lokální konflikty" jako byl Perský Záliv. Takže auto na vodu je krásná představa, ale dokud bude na ropných polích co těžit, asi si můžeme nechat zajít chuť.
S tými konšpiračnými teóriami o ropných koncernoch by som si nebol tak istý.Dám príklad Číny.Tá má dosť veľkú spotrebu ropy a ak by poznala možnosť efektívnej náhrady za spalovací motor,tak by som povedal že by jej ropné koncerny nedokázali v ich aplikácii zabrániť.
Vlastimil Čech píše:..
Dnešní parní boilery ani spalovací komory nejsou už dávno veliké, těžké, nepohotové. K jejich obsluze není třeba topičů Antonínů...
Jedinou fysikálně technickou -a těžko překonatelnou- překážkou pro pozemní vozidla je kondensát. Pokud by někdo postavil vážně míněné parní vozidlo, musel by vyřešit napájení vozidla vodou, nebo převratný způsob chlazení pracovního media...
S tou veľkosťou je otázne či dokážeme v súčastnej dobe nacpať parný stroj aj s turbínou,generátorom(prevodovkou) o výkone cca 1500 až 2000 koní do priestoru cca 2m3.
Chladenie vody/kondenzátu bolo už kedysi riešené aj u parných lokomotív ktoré mali "uzatvorený vodný cyklus".Síce to stále nebolo na 100% pretože nejaká para sa spotrebovávala netesnosťami alebo v "dyšníku" na zvýšenie ťahu komína.Ale určite to bolo veľmi rozmerné.

Možno sa niekedy vytvorí tak silný radioizotopový článok že to bude stačiť

S elektromotormi by nemal byť problém,napríklad tento 50kg vážiaci elektromotor má výkon 348koní.Takže na tank by stačil motor o hmotnosti 250kg.(samozrejme je neznáma otázka teploty tohto motora resp jeho chladenia a účinnosti). https://www.setri.sk/najlahsi-lietadlov ... len-50-kg/
Namiesto prevodovky by bolo teda niečo o hmotnosti 500kg(generátor+el.motor).Generátor hnaný spalovacím motorom alebo turbínou.Prípadne by mohli byť tie motory hnané nejakým zdrojom elekriny.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky budoucnosti

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Nic než naprostý souhlas, pane Polarfoxi...
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky budoucnosti

Příspěvek od Rase »

Radioizotopový termoelektrický generátor (RTG)

- jinak též Radioisotope Thermoelectric Generator. Jedná se o dlouhodobý a spolehlivý zdroj stejnosměrného elektrického proudu, využívající k získání tepelné energie rozpadu radioaktivních prvků. Jako zdroj tepelné energie se nejčastěji používá izotopu plutonia-238 ve formě oxidu plutoničitého 238PuO2. Tento materiál je slisován do tvaru velkých tablet (nízkého válce), které jsou zahřátím na vysokou teplotu slinuty do keramice podobných bloků. Následně jsou z bezpečnostních důvodů jednotlivé tablety uzavřeny do kovových pouzder z velice houževnatého a pevného kovu (obvykle iridia) a ta jsou ještě opatřena tepelnou ochranou z uhlíkového laminátu. Tyto tzv. topné elementy jsou sestaveny do trubice, obvykle z nerezové oceli, k jejímuž vnějšímu povrchu jsou přitisknuty jedny konce (tzv. teplé) polovodičových termočlánků. Opačné konce (studené) jsou přitisknuty k vnějšímu obalu, který je vybaven obvykle chlazením kapalinou cirkulující pod vlivem kapilárních sil. Vnější obal je opět mnohovrstvý, tvořený protinárazovou vrstvou a vrstvou tepelné ochrany. Vnější konstrukční povrch, obvykle vyrobený z hliníkových slitin, je opatřen lopatkovými radiátory, odvádějícími odpadní teplo do okolního prostoru.
Izotop 238Pu je používán zejména proto, že má přiměřeně dlouhý poločas rozpadu (87,7 roku) a rozpadá se α-rozpadem. Vznikající částice α jsou snadno zachyceny již poměrně tenkou vrstvou kovu, přičemž se jejich kinetická energie zcela přemění v tepelnou. V důsledku toho nemá ionizující záření plutonia nežádoucí degradační vliv na polovodičové termočlánky, ani nevystavuje lidskou obsluhu zdravotním rizikům.
Radioizotopové termoelektrické generátory jsou užívány jako dlouhodobé zdroje elektrického proudu např. pro automatické monitorovací stanice v odlehlých oblastech a na moři pro potřeby meteorologie a oceánografie, ale především v kosmických aplikacích. Byly použity např. u prvních amerických navigačních družic typu Transit, ve vědeckých stanicích ALSEP umístěných na povrchu Měsíce posádkami lunárních expedic projektu Apollo nebo též při průzkumu vnější sluneční soustavy sondou Pioneer 10. Jsou nenahraditelným zdrojem proudu pro kosmické sondy vyslané do velkých vzdáleností od Slunce, kde použití fotovoltaických (slunečních) baterií nepřichází v úvahu.

Obrázek
Schéma RTG sondy New Horizons
Naposledy upravil(a) Rase dne 18/5/2017, 11:07, celkem upraveno 2 x.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky budoucnosti

Příspěvek od Mirek58 »

Problém u RTG je v maličkosti, kdysi jsem se někde dočetl, že jeho špičkový výkon dosáhl 100kW při hmotnosti cca 1 000kg.
Tedy je u těžké techniky nutnost vyrobenou el energii "skladovat"- výkonné baterie.
Na druhou stranu se el výkon "vyrábí" nepřetržitě.
Tedy nevyhnutelnost:
RTG
Baterie
El motory.
A mám to za danou věc, že při zásahu tanku si všichni, co přistoupí na tuto koncepci, si uvědomují, že po bojišti se bude motat spoustu špinavých bomb.
Tedy je to koncepce pro čtvrtou světovou válku, kdy to bude fuk.
Naposledy upravil(a) Mirek58 dne 14/4/2017, 21:22, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky budoucnosti

Příspěvek od Rase »

Tak když si vzpomeneme na Irák, tak ono i jen samotné použijí munice z ochuzeného uranu, nebylo zrovna nejčistší.

Jako koncept to vypadá velice dobře a i funkčně. Přeci jen některé nápady co se týče budoucích tanků jsou hodně fascinující (britský nápad mít kolem tanku "elektrické pole"), ale naráží na problém kde získat dostatek elektřiny. Otázkou jen je, zda je dostatek plutonia-238 a dalších materiálů, pro výrobu jednotek tisíc RTG pro pohon tanků. Návrat konceptu "atomového tanku" z 50.let je hodně zajímavý. Pokud bysme se chtěli vyhnout radioaktivnímu materiálu, je hodně zajímavý i koncept termických generátorů:

Termické generátory (TG)

- v tomto případě není využito radioaktivního paliva, ale jiného zdroje tepla (většinou se jedná o odpadní teplo, jiné využití nemá při dané účinnosti smysl). Následující text je o aplikaci TG pro automobily, ale pro vojenskou techniku se jedná prakticky o to samé. U zážehových motorů činí odpadní teplo ve výfukových plynech 30-50 % přivedeného tepla a chlazením 15-35 % u zážehových motorů je bez užitku ztraceno 25-40 % přivedeného tepla výfukovými plyny a 12-30 % chlazením. První TG pro automobilový průmysl byl sestrojen v roce 1963, následný vývoj pokračoval až s objevem levnějších a účinnějších materiálů. V roce 1988 byl na univerzitě v Karlsruhe sestrojen generátor pro Porsche 944, který při plném výkonu motoru dosahoval výkonu 58 We. Jedny z posledních generátorů zkonstruovala automobilka BMW, generátor pro BMW X6 z roku 2011 dosahoval výkonu více než 600 We. TG ve spalovacích zařízeních Využití TG bylo také zkoumáno pro krytí vlastní spotřeby malých spalovacích zařízení z odpadního tepla, či přímo jako zdroj elektrické energie. V minulosti byly představeny generátory doplňující domovní kotle (výkon stovky We), spalovací zařízení na biomasu (desítky až stovky We) či v mikrokogeneračních jednotkách v kombinaci s palivovými články. TG se zabývá například i Energetický ústav Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně, kde testují experimentální generátory pro malá spalovací zařízení.

http://oenergetice.cz/elektrina/elektro ... m-vesmiru/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Radioizot ... r%C3%A1tor
https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_TV-8

Obrázek
různé zdroje napájení pro různé úrovně výkonu a různou dobu. Zdroj: Dr. Alan Waltar

Obrázek Obrázek
Chrysler TV8
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky budoucnosti

Příspěvek od Rase »

Na University of Houston našli nový způsob extrakce vodík

Nový způsob, jak rozdělit H2O na vodík a kyslík, je nejen velmi účinný, ale i levný. K rozdělení vody na vodík a kyslík jsou potřebné dvě reakce - jedna pro každý prvek. Hlavním problém spočívá v tom, že až dosud jsme neměli žádný efektivní katalyzátor pro kyslíkovou část rovnice. Nyní však vědci přišli s kombinací metafosforečnanu železnatého a vodivé niklové pěnové platformy, která se skvěle osvědčila. Díky této metodě při výrobě vodíku nevzniká odpadní uhlík, čemuž například zplyňování uhlí nemůže konkurovat. Dotyčný katalyzátor navíc hodně vydrží – při testech zvládl pracovat přes 20 hodin (cca 10 000 cyklů). "Věříme, že naše zjištění je obrovským krokem k praktické a ekonomické výrobě rozdělováním vodíku, což významně přispěje k úsilí o snížení spotřeby fosilních paliv" konstatovali výzkumníci.
Tesla v červnu 2016 uzavřela pětiletou spolupráci s vědci v čele s Jeffem Dahnem, který je jedním z původních tvůrců Li-Ion baterií. Hlavním cílem spolupráci je přijít na to, jak prodloužit životnost baterií, které Tesla v elektromobilech používá, v nejlepším případě až na desítky let. Dle Jeffa Dahna výzkum pokračuje velmi rychle a úspěšně. Už po necelém roce se jim podařilo zvýšit životnost dvojnásobně, tedy přibližně na 20 let. Výzkum se pochopitelně týká nejen baterií pro elektromobily (Nickel Manganese Cobalt Oxide), ale i pro PowerPacky a Powerwally (Nickel Cobalt Aluminum Oxide). Mezi vedlejší cíle pak patří klasické zlepšení v oblasti ceny a kapacity, stejně tak bezpečnosti baterií.

https://vtm.zive.cz/bleskovky/lidstvo-z ... fault.aspx
https://vtm.zive.cz/bleskovky/vedci-ve- ... fault.aspx

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

Nové Izraelské lithium-iontové baterie

Izraelský úřad pro vývoj tanků začíná testovat pokročilé dobíjecí lithium-iontové baterie, o kterých vývojáři tvrdí, že změní způsob nasazení obrněných jednotek budoucnosti. Tyto bateriové články byly vyvinuty ve spolupráci mezi Izraelským ministerstvem obrany a Epsilor-Electric Fuel, která je dceřinou firmou americké společnosti Aerotech z Ann Arbor v Michiganu. Jedná se lithium-iontové baterie, které dokáží pojmout až trojnásobek elektrické energie, než starší verze. Rovněž mají systém pro ochranu před samovolným vybíjení, který funguje i v případě vypnutí baterie. Další výhodou je to, že i po jejich vybití mají dostatek elektřiny pro nastartování hlavního motoru. Je zde tedy nouzová rezerva, která brání úplnému vybití systému a tedy i znehybnění vozidla.
Rozměry a vše ostatní je plně kompatibilní se standardními bateriemi NATO, které se již používají u tanků Merkava a další obrněné techniky po celém světě. Vývojáři ze společnosti Epsilor tvrdí, že nový typ baterie má desetiletou životnost, bez potřeby údržby nebo dalších zásahů. Dokáží zásobovat elektronické systémy až po dobu 12 hodin, bez nutnosti dobíjení. Motory vozidla tak mohou být vypnuté a to jak hlavní pohon, nebo přídavná jednotka APU, čímž se prodlužuje schopnost "Silent Watch" - tedy tichého režimu, kdy je vypnutý motor, ale elektronické systémy poskytují osádce přehled o bojišti a možnost komunikace s okolím.
Felix Frisch, viceprezident společnosti Epsilor pro marketing a prodej, poznamenal, že typický tank nebo bojové vozidlo pěchoty, mají zásobu 8-10 klasických baterií (olověný akumulátor), které ale poskytují maximální výkon 14 kWh – kilowatthodin. Tento výkon ale steží vychází na čtyři až pět hodin tichého provozu. U BVP je navíc problém, že výsadek je potřeba udržovat ve vozidle bojeschopný a tak musí běžet klimatizace i při vypnutém motoru, čímž raketově stoupají nároky na baterie. Tyto nové baterie budou použity při modernizaci tanků Merkava IV a při vývoji lehkého tanku Carmel. Frisch dodal, že Izrael je jednou z mála zemí, které usilovně pracují na vývoji nových elektrických článků pro využití ve veojenské technice. Mezi tyto země patří především Spojené státy, Dánsko, Itálie a Austrálie.

http://www.defensenews.com/industry/tec ... -vehicles/

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

8-10 klasických baterií (olověný akumulátor), které ale poskytují maximální výkon 14 kWh –
14kWh VÝKON baterií... Pro "výkon" je jednotkou watt, či kilowatt. Watthodina je jednotkou pro "práci", v případě baterií bychom asi řekli pro "energii".
Uživatelský avatar
kastellan
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 202
Registrován: 22/1/2015, 20:55

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kastellan »

Neví někdo kolik je spotřeba tanku v pasivním řežumu, t.j. motor neběží, ani pohon věže a hlavně, pouze jsou napájeny pozorovací a elektronické systémy tanku. Uvažujme pro moderní tank - abrams nebo leopard 2 v poslední verzi.
Ď.
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od stetula »

počítej pár litrů paliva za hodinu, protože moderní bojové tanky mají pro tento případ generátor elektřiny
Obrázek
kenavf
7. Major
7. Major
Příspěvky: 5997
Registrován: 15/12/2010, 23:13

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kenavf »

stetula píše:počítej pár litrů paliva za hodinu, protože moderní bojové tanky mají pro tento případ generátor elektřiny
On myslel asi skôr len údaj o spotrebe elektrických a elektronických prístrojov tanku aby vedel ako dlho vydržia akumulátory. :?:
El.generátor je určite predimenzovaný.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."

ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
kastellan
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 202
Registrován: 22/1/2015, 20:55

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kastellan »

Ano přesně tak.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

Ty nároky nebudou moc velké, přeci jen moderní elektronika je konstruovaná tak, aby byla úsporná. Rozhodující je, zda chceš započítávat i klimatizaci, ta je určitě větší žrout než všechno ostatní systémy dohromady. Pro zajímavost, tak spotřeba celého systému hard-kill AVePS je pouze 1,5 kW. Přitom obsahuje radar, různé senzory atd.
Ony Li-Ion baterie jsou hodně zajímavé, ale osobně si myslím, že APU zabere méně místa a tak nějak bych měl radši ve vozidle APU. Tím netvrdím, že měnší zásoba baterií by byla naškodu, ale spoléhat se jen na baterie - nevim no. Výhodou ale asi je i absolutní bezhlučnost. Když si vezmeme, že osádky byly zvyklé mít v tanku 8-10 "autobaterií" tak snížení jejich počtu je ohromná úspora místa. Nevíte, kolik náhradních baterií si vezou naši vojáci třeba v T-72M4CZ ?
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
kastellan
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 202
Registrován: 22/1/2015, 20:55

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od kastellan »

No já bych zas tak opatrný ohledně spotřeby nebyl, vezmeme-li v potaz počet snímačů, senzorů a elektroniky obecně - i zde na palbě jsou rozkresy kompletního vybavení moderních tanků. Na druhou stránku bude jistě nemálo záležet na klimatických podmínkách nasazení.
Ohledně li-ion baterií a APU - různé podmínky a druh techniky vyžadují i různé druhy založních zdrojů. Ovšem existují i superkapacitory - t.j. akumulátory tvořené kondenzátory o velké kapacitě. Pro zběžný přehled možné číst zde: http://robodoupe.cz/2014/superkapacitor ... umulatoru/ azde (zejména začátak článku): http://robodoupe.cz/2015/superkondenzat ... ulatoru-2/ a tady přímo odkaz na US výrobce: http://www.maxwell.com/products/ultracapacitors/
Zde bych viděl velký potenciál.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Alchymista »

Ďalší problém sú pohony veže. Majú odber až niekoľko kilowatt a "záložný zdroj" ich musí spoľahlivo utiahnuť, bez výrazného poklesu napätia pre ostatné elektronické systémy - a to možno aj paralelne so štartom motoru (je to len pár desiatok sekúnd, ale možno rozhodujúcich o prežití vozidla a posádky)
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

Nová možnost výroby vodíku

Není žádným tajemstvím, že masová výroba vodíkových palivových článků je finančně nákladná a navíc poměrně složitá. Řada odborníků se proto snaží přijít na to, jak celý proces zjednodušit. Patří mezi ně i výzkumníci z Argonne National Laboratory a Moscow Institute of Physics and Technology (MIPT). Ti nyní představili novou metodu získávání vodíku z vody, která využívá kombinaci slunečního záření a fotosenzitivních proteinů. Zmíněné týmy tyto proteiny vložily do speciálních nanodisků, čímž vznikla napodobenina přírodní buněčné membrány. Za účelem vyvolání fotokatalýzy pak byly nanodisky rozpouštěny ve vodě společně s oxidem titaničitým a platinou, která zvyšuje efektivitu reakce. V rámci tohoto projektu bylo aplikováno zelené a bílé světlo, přičemž druhé zmíněné produkovalo 74krát více vodíku. V obou případech však byla rychlost emise vodíku téměř konstantní a to po dobu 2 až 3 hodin.

https://vtm.zive.cz/bleskovky/novy-rece ... fault.aspx
https://futurism.com/scientists-produce ... -and-fats/
https://vtm.zive.cz/bleskovky/nova-hlin ... fault.aspx
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Vlastimil Čech »

Tak to je zajímavý způsob výroby vodíku! Trochu jako z říše rostlinné... Snad to někam povede.
Ovšem pro pohon válečných strojů není -podle mého skromného mínění- cena PHM tou rozhodující položkou. Domnívám se, že vlastnosti ideálního vojenského pohonu by měly být především:
Spolehlivost, výkon, nenáročnost, odolnost, nezávislost, trvanlivost...
Pokud se týká palivových článků jako zdroje energie, pak z výšeuvedených požadavků splňuje jen jeden- tedy výkon... Výroba vodíku není z tohoto pohledu úzkým místem. Dokonce ani produkce extra čistého plynu pro palivové články není nemožná i za použití stávajících technologií.
Palivový článek je oním úzkým místem. Nu a pak skladování, zásobování a uložení ve vozidle. To jsme tu ale probrali.
Osobně se domnívám, že budoucnost by mohl mít nějaký obzvláště vtipný chemický proces, který by dokázal vodík nějak "karbonisovat", tak aby vznikl nějaký rozumný a podle možnosti čistý vyšší uhlovodík... třeba oktan, nebo dekan, nebo tak něco :) ...To by mělo význam nejen pro pohon vozidel, ale mohlo by to býti využitelné i pro skladování energie v době, kdy se větrníky točí jako vzteklé. :razz:
Uživatelský avatar
Vlastimil Čech
štábní praporčík
štábní praporčík
Příspěvky: 575
Registrován: 3/12/2012, 16:49
Bydliště: vesnice nedaleko F.-M.

Re: Hybridní vodíkový pohon pro tanky budoucnosti

Příspěvek od Vlastimil Čech »

S tou veľkosťou je otázne či dokážeme v súčastnej dobe nacpať parný stroj aj s turbínou,generátorom(prevodovkou) o výkone cca 1500 až 2000 koní do priestoru cca 2m3.
Tedy pokud uvažujeme parní stroj -tedy pístový motor- pak nebudeme muset uvažovat ani turbínu, a ani převodovku.
Pokud budeme uvažovat naopak turbínu, pak sice musíme mít převodovku, ale nemusíme mít onen parní stroj.
Kdyby se přesto parní stroj a kotlík do oněch dvou kubíků nevešly... byl by problém v tanku třeba půl metru kubického přidat?
Moderní vysokotlaké parostroje se obejdou nejen bez převodovky, ale třeba i bez odlučovače oleje, protože jsou mazány parou, z principu jsou to pochopitelně méně rozměrné motory dvoutaktní, a dozajista menší- nepotřebují třeba startér- takže zase plus... jediným vážným problémem je jenom zásobování pracovním mediem (např. vodou) , tedy kondensace...
Berme to, prosím, i z toho hlediska, že ukrutný vývoj motorů s vnitřním spalováním probíhal na 150% celé dvacáté století. Motory s vnějším spalováním se ve vojenství -pokud vím- používají jen na lodích. Ano, i aromová ponorka má svůj parní pohon. Ovšem používá turbínu, ne pístový motor... Vývoj pístových parních motorů probíhá jen okrajově. I když si myslím, že pro pozemní trakci jsou z principu parostroje výhodnější než motory výbušné.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Hybridní vodíkový a elektrický pohon pro tanky

Příspěvek od Rase »

SURUS kolová platforma na vodíkový pohon

V rámci sympozia AUSA 2017, představila společnost General Motors (GM) demonstrátor univerzální vodíkové nákladní platformy SURUS (Silent Utility Rover Universal Superstructure). Název odkazuje na jméno Hannibalova osobního slona a v překladu znamená Syřan. SURUS technologicky navazuje na vodíkové terénní vozidlo ZH2, které vzniklo ve spolupráci GM a americké armády. ZH2 s elektrickým pohonem a vodíkovými palivovými články je militarizovaný civilní pick-up Chevrolet Colorado ZR2. Výhodou palivových článků je nízká tepelná a hluková stopa a bezhlučná výroba elektrické energie. Díky elektrickému pohonu má ZH2 skvělé vlastnosti pro jízdu v terénu, protože elektrický motor má maximální kroutící moment od nulových otáček. SURUS pohání dva elektrické motory a řiditelná jsou všechna čtyři kola. Elektrickou energii vyrábějí vodíkové palivové články, které skrze lithium-iontové baterie dodávají energii elektromotorům. Výkon pohonného systému je udáván 130 kW, dojezd není znám. Zásoba vodíku vydrží na 640 km jízdy po zpevněné cestě. Pro dobití palivových článků je nutno pouze doplnit vodík. SURUS má využívat komponenty ze standardních náklaďáků GM. Pokud vozidlo stojí, palivové články poskytují výkon 25 kW pro nejrůznější senzory a elektronické přístroje prostřednictvím standardní 120V a 240V sítě. Tepelná stopa vodíkového vozidla je rovněž mnohem nižší než u vozidla se spalovacím motorem. Odpadním produktem vodíkových článků je voda (až 2 l za hodinu jízdy), což lze využít při operacích v suchých nebo horkých oblastech. Unikátností platformy je velká modulárnost – SURUS lze upravit jako pick-up podobný ZH2, náklaďák s plochou korbou nebo jako robotickou dopravní plošinu pro převoz kontejnerů, speciálních nástaveb nebo zbraní. Platforma dokáže snadno fungovat v konvoji, kdy několik podvozků sleduje jeden vedoucí. Lze jej použít jako mobilní platformu například pro pozemní i letecké radiolokátory, nejnáročnější elektro-optické senzory, energetické zbraně (lasery, railguny) nebo třeba pro rakety země-země nebo země-vzduch. Možné je také osadit platformu velkými palivovými články/bateriemi a solárními články – v takové podobě SURUS poslouží jako mobilní zdroj elektrické energie. Problém však představuje samotný vodík, jeho výroba, skladování a přečerpávání. Jde sice o technologicky zvládnutý proces, ale případná výstavba potřebné infrastruktury přijde americkou armádu na miliardy dolarů. Je tedy možné, že armáda přeskočí vodíkové technologie a v budoucnu přejdou přímo na elektrická vozidla s pokročilými bateriemi. Do jejich vývoje investuje průmysl miliardy dolarů a dostatečně výkonné baterie by tak mohly být dostupné již v horizontu několika let. Dodejme, že tuzemská společnost HE3DA začíná na Karvinsku stavět obří továrnu na baterie s roční kapacitou 1,2 GWh.

http://www.hybrid.cz/surus-vodikovy-pod ... ladni-auta
http://www.armadninoviny.cz/platforma-4 ... otors.html
https://www.autoblog.com/2017/10/06/gm- ... -electric/
https://www.cnet.com/roadshow/news/gms- ... lief-hero/
http://gmauthority.com/blog/2017/10/mee ... -platform/

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika“