Využití záložních ploch bojovými letouny

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Ty fotky nejdou zvětšit - kolego to je šlendrián. Jestli to neumíš vložit jak je třeba někomu řekni.

Jinak osobně jsem zažil v Bechyni start ostré hotovosti přímo z úlu - bylo to u třetí letky, která měla rozptyly mimo přímý areál letiště. Bylo to super. Člověk jel z Týna nad Vltavou a najednou padly šraňky a místo vlaku profrčela migina.

Potom při startu nabrala ptáka, flákla sebou na záložní pás a nakonec se zapíchla do bližné kde shořela. Po cestě odložila i rakety. Ty ale nebouchly.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Sup
svobodník
svobodník
Příspěvky: 28
Registrován: 14/2/2012, 20:35
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Sup »

Nejdou zvětšit? To je divný, já s tím problém nemám. Normálně se mi otevře galerie, kde si je zvětším... No nic jdu koumat co dělám blbě.
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Nic ve zlém mě to píše, že to neexistuje. Alespoň jsem se mohl projevit jako zloun moderátor.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
Sup
svobodník
svobodník
Příspěvky: 28
Registrován: 14/2/2012, 20:35
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Sup »

Pátrač píše:Nic ve zlém mě to píše, že to neexistuje. Alespoň jsem se mohl projevit jako zloun moderátor.
V pohodě. Obrázky jsem ukládal do svých alb.
Nyní jsou umístěné v nějaké nabízené galerii, tak to snad už bude v pohodě.
Kdyby né, tak mě zase zdrbej... :)
Naposledy upravil(a) Sup dne 21/2/2012, 21:37, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Opravdový moderátor tohoto vlákna (jako já) prohlašuje, že fotky jsou vloženy dobře. Vše funguje, jak má. A to jak pro přihlášené, tak pro nepřihlášené. Sup zasluhuje pochvalu, protože to prakticky vložil napoprvé (po skeletově opravě) jako Pája.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Uživatelský avatar
Sup
svobodník
svobodník
Příspěvky: 28
Registrován: 14/2/2012, 20:35
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Sup »

hydrostar píše:Opravdový moderátor tohoto vlákna (jako já) prohlašuje, že fotky jsou vloženy dobře. Vše funguje, jak má. A to jak pro přihlášené, tak pro nepřihlášené. Sup zasluhuje pochvalu, protože to prakticky vložil napoprvé (po skeletově opravě) jako Pája.
Tak, teď jsem z toho jelen. I to co mi upravoval skelet se normálně zobrazí v plné velikosti? Tedy, když jsou to obrázky, které mám vloženy ve svých albech?
...a děkuji za pochvalu.
Uživatelský avatar
hydrostar
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1717
Registrován: 26/9/2006, 21:19
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od hydrostar »

Je to nejaké posraté. Diskuse ohledně fotek bude časem promazána.
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Bechyně měla samé zajímavosti. Hotovostní úkryty neměly žádná vrata, tedy vepředu chyběla ta betonová a vzadu namísto vrat z ocelového plechu byly ustaveny mříže, aby nemohl nikdo vejít kouřovodem a spaliny z motoru mohly unikat. V 80. letech v jednom úkrytu trůnil Mig-21 MF a ve druhém Mig-21 F-13. F-ka měla na starosti akce za pěkného počasí přes den.

Rakety mohl pilot nouzově odhodit bez aktivace bojové části střel tlačítkem "Taktický odhoz", v originálu "Taktičeskij zbros". Šlo to z podvěsů i s adaptéry.

Zkusím najít přidělení záložních ploch v 50. letech, to určitě někde mám. Ovšem skutečná bojová letiště to nebyla.
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Příspěvek od Alchymista »

technická k fotkám - už to funguje, ale tento problém zrejme vzniká, keď je album v galérii označená ako -> Oprávnenia pre album - Album môžu vidieť -> "len ja" , čo je zrejme základné nastavenie.
Autor a aj moderátori to nemusia vidieť - autor prezerá svoj vlastný album a moderátori majú vyššie práva ako bežný členovia a návštevníci.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Příspěvek od cover72 »

Pátrač: a co pilot té -21, o které píšeš - přežil bez úhony?
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Na základě zdejší diskuse mi dorazila SZ od bývalého příslušníka 5. slp o schopnostech stíhacích jednotek letectva ČSLA.
Podle vyjádření bývalého specialisty ILS v průběhu cvičení, která maximálně simulovala bojové podmínky, piloti po přistání na polním letišti z kabin nevystupovali, letouny technici dotankovali a vybavili novými prostředky objektivní kontroly. Dva roje Mig-21 MF (2 x 4 letouny) po osmi minutách od vypnutí motorů opět nahodily a startovaly k dalším "bojům". Dějištěm byla záložlní letištní plocha "Dlouhá Lhota" a cvičení se nazývalo GRANIT 86.
Sestava ILS čítala 14 techniků ve složení: 8 x drak - motor, 2 x El. - spec. vybavení, 2 x výzbroj, 2 x Radio - RT vybavení.
Uživatelský avatar
Sup
svobodník
svobodník
Příspěvky: 28
Registrován: 14/2/2012, 20:35
Bydliště: Vysočina

Příspěvek od Sup »

Pop píše:Na základě zdejší diskuse mi dorazila SZ od bývalého příslušníka 5. slp o schopnostech stíhacích jednotek letectva...
jj podobně na Dlouhé Lhotě občas operovali i sučkaři. Vzlet z domácího letiště - plnění bojového úkolu - přistání na záložní ploše s minimalistickou skupinou pro odbavení letounů - vzlet a plnění úkolu - přistání doma. Nicméně častěji si pamatuji vícedenní pobyty na tomto ZL.
Spávalo se na podlaze sokolovny v legendární obci Pičín, kde hospodská měla u téhle příležitosti zákaz nalévat alkohol. To zhusta kompenzovala velkou dávkou rumu do kafe...
Dlouhá Lhota se mi mimo jiné vybavuje v souvislosti se stravovaním. Ač, zpravidla při těchto cvičeních kuchaři v polních kuchyních vyvařovali docela slušně, tak jednoho rána při odkládánem odletu zpět domů naservirovali na ploše snídani (jedlo se pochopitelně z ešusů), která málem vyústila v obecnou defenestraci provianťáka. Podával se totiž syrový špek ohřátý ve vodě.
Ale probíhaly i běžnější záležitosti na tomhle ZL. Vzpomínám si třeba na výměnu motoru Al-7F pod širým nebem.
Naposledy upravil(a) Sup dne 7/5/2012, 18:05, celkem upraveno 1 x.
...výrobky vycházející z mých dílen, jsou zatím příliš veliké a nehodí se než ku létání...
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Zkoušky L-39 na R10 Liberec-Praha u motorestu Čtyři kameny
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

fotky upravil Skelet
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 552
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Příspěvek od parmezano »

a co je to za základnu na prateckých kopcích mezi Hostěhrádkama a Ujezdem u brna
Obrázek
Jarosslaw
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 3/12/2009, 14:42
Bydliště: Severní Čechy

Příspěvek od Jarosslaw »

pepah píše:Zkoušky L-39 na R10 Liberec-Praha u motorestu Čtyři kameny
Jen trochu doplním:
Použitelný úsek mezi motorestem ,,Čtyři kameny" a Starou Boleslaví má cca 2 km. Dnes už jsou tam pevná svodila a mám takový dojem že tam vždy byla pevná svodidla.

V minulosti se tu prý uskutečnilo jen několik podobných zkoušek přistání (viz výše), Albatros, snad i Delfín a slyšel jsem něco i o Migu- 15. Žádná velká ,,akce" jako např. v Měříně zde prý nikdy neprobíhala.

Čirou náhodou cca 1km od tohoto místa (viz výše na fotkách) jsou ,,Jaselská kasárna" ve Staré Boleslavi - dříve velitelství letectva a PVO.
pepah
rotný
rotný
Příspěvky: 82
Registrován: 27/11/2008, 13:14

Příspěvek od pepah »

Jarosslaw píše:
pepah píše:Zkoušky L-39 na R10 Liberec-Praha u motorestu Čtyři kameny
Jen trochu doplním:
Použitelný úsek mezi motorestem ,,Čtyři kameny" a Starou Boleslaví má cca 2 km. Dnes už jsou tam pevná svodila a mám takový dojem že tam vždy byla pevná svodidla.

V minulosti se tu prý uskutečnilo jen několik podobných zkoušek přistání (viz výše), Albatros, snad i Delfín a slyšel jsem něco i o Migu- 15. Žádná velká ,,akce" jako např. v Měříně zde prý nikdy neprobíhala.

Čirou náhodou cca 1km od tohoto místa (viz výše na fotkách) jsou ,,Jaselská kasárna" ve Staré Boleslavi - dříve velitelství letectva a PVO.
Co vím, tak tam pouze létal tento Albatros a bylo to ještě před otevřením rychlostní silnice ( také mě překvapili ty patníky, měl jsem za to že tam svodidla byla vždy, ale nebyly ). Z neověřených zdrojů to měl být firemní pilot Aera Juraj Šouc na počátku 70. let jako cvičné přistání ( asi dvakrát ) před přistáním na D1 u Brna před veletrhem. Před velitelstvím letectva léta stával Mig-21 4401, teď jsem tam dlouho nejel, tak nevím jestli tam stále je.
Jarosslaw
desátník
desátník
Příspěvky: 59
Registrován: 3/12/2009, 14:42
Bydliště: Severní Čechy

Příspěvek od Jarosslaw »

pepah píše: Před velitelstvím letectva léta stával Mig-21 4401, teď jsem tam dlouho nejel, tak nevím jestli tam stále je.
Ano, Mig-21 4401 je tam stále. (Jel jsem tam cca před hodinou, a před tou hodinou tam alespoň byl :D )

Jinak jsem z mladších ročníků, takže bohužel nepamatuji. Ty informace o tamním ,,letání" (viz můj poslední příspěvek) mám z doslechu.

OT: ve Staré Boleslavi nyní sídlí Velitelství sil podpory a výcviku a dále 26. brigáda.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Předchozí diskuse o využití nouzových ploch tu byla dosti zajímavá. Překvapila mne velká neznalost schopností letectva ČSLA operovat z nestálých letišť.

K dokreslení smožností našich leteckých útvarů si dovoluji následující poznámku:
1) Letectvo ČSLA mělo předbudovaná válečná letiště po celém území tehdejší ČSSR.

2) Stavební prapory, které v mírové době působily ve prospěch národního hospodářství, by v období válečného nebezpečí pracovaly ve prospěch armády. Ovšem v mírové době na něčem cvičit musely.

3) Jeden plně vybavený stavební prapor s plnými stavy vojáků postavil polní letiště za 24 hodiny. Letiště obsahovalo dráhový systém, kryty pro letouny a zabezpečovací techniku, úkryty pro živou sílu, chráněná polní skladiště pro munici a materiál ILS, postavení protiletadlové baterie přímé ochrany letiště.
Maskování bylo částečně součástí stavby a částečně je měly v režii zabezpečovací prapory - prapor LTZ a prapor RTZ.

Pozemní obranu bojového letiště zabezpečoval jeden vševojskový prapor nebo dělostřelecký oddíl posílený motostřeleckou rotou. Přímo na letišti byla rozmístěna alespoň tanková či dělostřelecká četa.
Samotné letecké jednotky vyčleňovaly jen malé obranné síly, spíše pozorovatele prostoru kolem letiště. Hlavní starostí těchto jednotek bylo zabezpečit přípravu letadel k další bojové činnosti.

Každý budoucí důstojník nebo praporčík letectva (příslušník ILS, příslušník zab. praporu) musel umět vypracovat plán pozemní obrany letiště do všech detailů.
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Příspěvek od lamada »

V 80týcg letech byl stav leteckých ploch následující. K stále používaným letištím patřili :Žatec, Plzeň - Líně (nebo také Dobřany),Bechyně, České Buějovice, Pardubice, Hradec Králové, Přerov (Bochoř), Brno Slatina, Náměšť nad Oslavou, Mošnov, Mimoň, Hradčany, Malacky, Sliač,Košice,Prešov,Trenčín, Piešťany.
Pro výcvik se používali tyto plochy : Panenský Týnec (nedaleko Loun) ,Tchořovice (u Blatné), Hořovice (u Berouna), Dlouhá Lhota (u Příbrami), Všechov (Tábor), Kámen (poblíž Pacova), Měřín(na D1) letiště východně od Opavy jméno nevím v devadesátých letech přibyl úsek dálnice u Vyškova. Na těchto plochách probíhal poměrně intenzivní výcvik jak stíhacích tak stíhacích bombardovacích i bitevních útvarů. Kam všude chodili na cvičení kluci s vrtulníkama opravdu nevím ty toho znali asi vícero. Na těchto záložních letištích se makalo ale užili jsme si i dost legrace. V každém rozptylovém prostoru měla připravený vlek, který byl naložen pozemním vybavením a základním nářadím, při vyhlášení BoPo měla předsunutá skupina odjezd na záložní letiště v 90té minutě, do RP přiujela tatra zapřáhla vlek a mizela na schromaždiště technický personál nejvíce jezdil autobusem ale stalo se že nás vopzili i vrtulníky nebo anduly nebo korba tatrovek.
Obrázek
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Příspěvek od lamada »

omlouvám se ještě jsem úplně zapoměl na Čáslav která vlastně funguje dodnes.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“