Jihokorejský letoun KF-21 Boramae

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Odpovědět
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18409
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Jihokorejský letoun KF-21 Boramae

Příspěvek od skelet »

Obrázek

Jihokorejský letoun KF-21 Boramae

V roce 2015 byl zahájen program KF-X (Korean Fighter eXperimental), v němž Jižní Korea hodlá vyvinout vlastní víceúčelovou stíhačku 5.generace. Nové stroje nahradí v jihokorejském letectvu americké stíhačky F-4 Phantom II a F-5 Tiger. Jižní Korea požaduje u programu KF-X výkonný dvoumotorový stealth letoun určený především k vybojování vzdušné nadvlády. Do programu se připojila i Indonésie a tamní parlament, již v roce 2015 schválil uvolnění prostředků pro financování projektu s prozatímním označením KF-X. O tendr se ucházela společnost Korean Air ve spolupráci s Airbusem a Korea Aerospace Industries (KAI) ve spolupráci s Lockheed Martin. V roce 2015 byl vítězem prohlášena společnost KAI a technickou asistenci dostal na starost americký Lockheed Martin. Koordinátorem celého projektu je pak jihokorejská státní Správa vojenských nákupů DAPA (Defense Acquisition Program Administration). Dle dohody s Washingtonem, využije projekt zkušeností s vývojem a výrobou F-35A Lightning II a také se podařilo dohodnout transfer 21 klíčových technologií F-35A pro program KF-X. Oplátkou si Jižní Korea pořídí 40 letadel F-35A, včetně kompletního zázemí, náhradních dílů a služeb, za 7 miliard dolarů. První F-35A Jižní Korea získá v roce 2018. Pokud jde o radar, tak DAPA vybrala společnost Hanwha Thales - joint venture jihokorejské Hanwha a francouzské firmy Thales. Známý francouzský výrobce radarů vyvinul například radar RBE2 typu AESA pro stíhačky Rafael. Hanwha také s kanadským výrobcem Héroux-Devtek vyvine přistávací podvozek pro KF-X. Jihokorejský stíhač získá motor General Electric (GE) F414-GE-400 (známý z letounu Super Hornet) s tahem 57,8 kN, s přídavným spalováním 98 kN. Pozdější varianty motoru vyvinou tah až 116 kN. Motor F404 v licenci vyrábí jihokorejská firma Hanwha Techwin, která dříve vyráběla motory F100 pro jihokorejské stíhačky KF-16. Stroj je na obrázcích (viz níže) vybaven evropskými raketami, konkrétně čtyřmi raketami vzduch-vzduch Meteor od MBDA, a dvěma krátkého dosahu IRIS-T. Původně se přitom počítalo s americkými raketami AIM-120 a AIM-9 Sidewinder od společnosti Raytheon. Nové střely jsou prý efektivnější než jejich americké protějšky, ty zase mají výhodu v jednodušší integraci. AESA radar vyrobí společnost Hanwha Systems s pomocí izraelské Elta Systems.
Koncem července 2018, představila jihokorejská akviziční agentura DAPA předběžný design dvoumotorového letounu KF-X generace 4,5 s AESA radarem. Zveřejnění designu následovalo po ukončení tzv. PDR fáze (Preliminary design review). Podotkněme, že vývoj byl zahájen před 30 měsíci. Všechna očekávání byla splněna a návrh byl posunut do další fáze CDR (critical design review), která má být ukončena v září 2019, kdy má začít výroba šesti prototypů. První let je naplánován na rok 2022, přičemž testování bude probíhat do roku 2026. Představený designový model pod označením C-109 prošel opakovaně testy ve aerodynamickém tunelu a fluidní dynamickou analýzou. Projekt vede agentura DAPA a společnost Korea Aerospace Industries. Výše kontraktu se odhaduje na 3,5 miliardy dolarů. Podle údajů DATA bude 65 % letounu KF-X vyráběno přímo v Jižní Koreji a na vývoji, výrobě a servisu bude navázáno 300 000 pracovních míst. Jižní Korea plánuje nakoupit do roku 2032 celkem 120 letounů KF-X. Cena za nákup samostatných strojů je podle současného kurzu 8,2 miliardy dolarů. Indonésie přislíbila nakoupit 80 stíhaček KF-X. KAI postupně postaví šest prototypů letadel KF-X. Jeden prototyp letadla získá k testům Indonésie, která se na vývojové části programu KF-X finančně podílí z 20 % (z částky 7 miliardy dolarů). Indonésie získá podíl nejen na vývoji, ale později i na výrobě. V Jižní Korei již například pracuje skupina 100 indonéských inženýrů. Podle plánu první prototyp KF-X vzlétne v roce 2022. Vývoj letadla bude dokončen v roce 2026 a v témže roce začne sériová výroba.

Zdroj:
http://defense-studies.blogspot.cz/2015 ... itial.html
http://www.armadninoviny.cz/kf-x-progra ... ?stranka=2
http://www.eurasia24.cz/analyzy/item/23 ... im-vychode
https://www.defensenews.com/air/2018/06 ... -missiles/
https://www.securitymagazin.cz/defence/-1404060665.html

Obrázek
Obrázek
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 12816
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: KF-X

Příspěvek od Zemakt »

Koukám, že jdou cestou nejmenšího odporu. Kopírování jim ovšem jde velmi dobře, tak proč ne.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18409
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: KF-X

Příspěvek od skelet »

O kopírování bych moc nemluvil. Na tom projektu se podílí američtí i evropští výrobci. Navíc fyzika je jen jedna, a když se podíváš na všechny letouny 5.generace, tak si jsou +- podobná. Výjimkou byl pouze X-32.
Mimochodem na zdržování amerických partnerů si již stěžovala jihokorejská prezidentka. Tak nějak mi to připomnělo vývoj japonského F-2, kde USA také dělalo obstrukce.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 12816
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: KF-X

Příspěvek od Zemakt »

Tohle mi přijde jako obecné klišé, třebas PAK-Fa vypadá zcela jinak. Tím neříkám, že vydat se cestou osvědčenou, zvlášť u projektu takové kategorie není vůbec od věci. Když už jsi zmínil japončíky, tak jejich návrh 5 generace vypadá vcelku originálně. Ale uznávám, jsou to pouze subjektivní dojmy.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5915
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: KF-X

Příspěvek od Polarfox »

Jen menší detail - KF-X má být letoun 4.5 generace, něco mezi F-16 a F-35. Taková levnější masovka s horšími schopnostmi než F-35.

A Amíky můžou ve výsledku také obejít. Evropské zbrojovky už jim nadšeně nabízejí vlastní alternativy neschválených technologií.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18409
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: KF-X

Příspěvek od skelet »

No je to trošku složitější. První vyrobené letouny mají být jako 4,5generace, ale posléze mají být modernizovány na 5.generaci.
On ten odklon od amerických technologií se dá lehce předpokládat. Jednak zdržují, a za druhé nedávno Kongres zamítl prodej letounu T-50 Uzbekistánu. A jelikož KF-X bude cílit na export dá se očekávat příklon k evropským partnerům. Ostatně největšími favority jsou deriváty radiolokátoru Castor a motoru EJ200.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5915
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: KF-X

Příspěvek od Polarfox »

Nazývejme to jak chceme, může využívat některé technologie 5. generace, klidně ho nazývejme i 5. generací, ale pořád je to letoun pohybující se někde na středu žebříčku. Který bude při troše štěstí k dispozici někdy kolem roku 2030+ (v té nejobyčejnější verzi). Já jen, aby nevznikal dojem, že Jižní Korea vyvíjí něco na úrovni F-22, PAK FA či F-35. Na to prostě zatím nemá a i tohle bude docela záběr.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: KF-X

Příspěvek od cover72 »

Polar: a proč přesně, resp. co tomu podle tebe chybí do 5. generace? (A Zemakt, jak se podle tebe líší PAK-FA?)

- Trapézové křídlo? Check.
- Stealth skrze konstrukci inherentně a extensivně zohledňující planform alignment? Check.
- Vnitřní kóje na zbraně? Check.
- Významné využití kompozitů v konstrukci? Check.
- RAM nejméně 2. generace? Zdá se, že "check".
- Plně digitální, uživatelsky rekonfigurovatelný kokpit? Předpokládám, že "check".
- AESA? No usilují o ni.
- špičkové ECM, resp. pasivní systém REB? No usilují o něj.

Takže podle mého soudu je to plnohodnotný projekt stíhače 5. generace s tím, že některé elektronické technologie jsou ve vývoji nebo zatím chybí, ale dají se v budoucnu doplnit bez jakýchkoli významných zásahů do konstrukce formou "spiraled" vývoje a prohození LRUs za nové, asi jako u F-22.
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5915
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: KF-X

Příspěvek od Polarfox »

Tady nejde ani tak o to, zda-li je to 4.5, 5. nebo 6. generace...brzy budou v podstatě všechny nové letouny 5. generace, ať už budou takové či makové. Jenže i v téhle vágní kategorii bude nějaké to členění na vyšší, střední a nižší třídu, stejně jako dnes. Většinou když se řekne, že někdo vyvíjí letoun 5. generace, tak spousta lidí automaticky předpokládá, že to bude něco na úrovni nejmodernějších amerických a ruských strojů, že jsou 100% zaměnitelné a že všichni tito výrobci jako mávnutím kouzelným proutkem stáhli náskok. A že za výrazně nižší cenu poskytnou letoun totožných parametrů. Pak to působí, že nikdo F-22, F-35 či PAK FA v podstatě nepotřebuje, protože si je kdekdo dokáže ukuchtit sám.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18409
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: KF-X

Příspěvek od skelet »

To je trošku.. krátkozraký příspěvek. To že je něco americké nebo ruské neznamená automaticky, že je to absolutní špička. Ba právě naopak, dost často se stávalo, že tito dva byli srovnatelní s konkurencí (evropskou), která byla leckdy i mírně lepší. Viz. Mirage vs F-104, F-5, F-16, MiG-21/23/29, Tornado vs F-15E, Su-24 atd.
Takže nedělej z něčeho hned "aušus", protože to není z USA nebo Ruska. Neplatí to automaticky, de facto to neplatilo nikdy.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 15005
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: KF-X

Příspěvek od Rase »

Tak osobně bych ten KF-X nezatracoval, přeci jen je navržený pro použití u konkrétního letectva, tak asi vědí co chtějí.
Obdobnou cestou, použití některých technologií 5.generace, asi půjdou i ostatní státy které se rozhodly postavit si samy letoun 5.generace.
Japonský ATD-X (dvoumotorový), Indický AMCA (dvoumotorový), Turecký TFX - spolupráce se Saabem (dvoumotorový) atd.
Tyhle státy nepotřebují tak nadupané technologie jako má mít F-35 (nebo T-50 pro rusofily), ale asi jim bude stačit nějaké levnější řešení.
Přeci jen chtějí konkurovat spíš čínským strojům, které jsou v okolí (to platí i pro Indii, jelikož Pákistán má zájem o čínské stíhačky 5.generace).
Uvidíme co kolem roku 2025 vznikne.
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5915
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: KF-X

Příspěvek od Polarfox »

No vždyť ano, přesně o tomhle píšu. Méně nadupaný stroj střední třídy. Což není zatracování a nemá to negativní konotaci, jen konstatuji fakt.

Skelet: Když něco projektuji jako torpédoborec (a v ceně torpédoborce), tak z toho křižník nevydupeš. A je zcela jedno, jestli ten torpédoborec vyprojektovali v USA, Rusku, Číně, Turecku nebo Jižní Koreji a je zcela jedno, že křižník i torpédoborec jsou 5. generace. To neznamená, že jedno či druhé je blbé, to znamená jen to, že jedno je torpédoborec a druhé křižník. A někdo bude používat jen jedno, druhý obojí zároveň, dle svých potřeb a schopností.
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18409
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: KF-X

Příspěvek od skelet »

To máš zajímavé informace. Z toho co vím o tomto projektu já, tak to bude plus mínus stejné. Jediné, kde budou mít problémy je stealth. Ale jelikož na tom spolupracuje Airbus a Boeing, tak ani to nebude žhavý problém.
(pro ostatní : sensory dodává Airbus (např.nová generace radiolokátoru Captor-E), motory Eurojet (nová generace EJ200), o drak se zatím stará Boeing (ten nemá do čeho píchnout). Takže KAI má za sebou dosti zkušené výrobce bojových letadel, kteří budou sami chtít konkurenci pro F-35).
edit: tím nechcí říct, že KF-X bude roven nebo lepší jak F-35. Ale zatím nikdo nemůže říct ani opak (málo informací).
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: KF-X

Příspěvek od cover72 »

Mimochodem, co se Indů týče, vyjádřili právě kvůli svému projektu HAL AMCA, byť nepřímo, zájem o F414-400 EPE:
http://idrw.org/did-us-and-india-agreed ... s-variant/
Což by mohla být i voda na mlýn Gripenu NG a dalších 4,5th a 5th gen. strojů.
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 12816
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: KF-X

Příspěvek od Zemakt »

(A Zemakt, jak se podle tebe líší PAK-FA?)
V aerodynamice.Byť to má dvě křídla, dva motory a dvě směrovky, nepřijde mi to jako nějaká "obšlehnutá" zmenšenina F 22 či F 35. Prostě je tam cítit ruský rukopis. U KF-X se mi to prostě jeví naopak.
- Trapézové křídlo? Check.
- Stealth skrze konstrukci inherentně a extensivně zohledňující planform alignment? Check.
- Vnitřní kóje na zbraně? Check.
- Významné využití kompozitů v konstrukci? Check.
- RAM nejméně 2. generace? Zdá se, že "check".
- Plně digitální, uživatelsky rekonfigurovatelný kokpit? Předpokládám, že "check".
- AESA? No usilují o ni.
- špičkové ECM, resp. pasivní systém REB? No usilují o něj.
Základ každého nově vyvíjeného éra, netřeba si klást nižší cíle.
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 18409
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: KF-X

Příspěvek od skelet »

Základní koncept byl tvořen s Lockheed Martin, v současnosti se na pozici Lockheedu dere Boeing. Tedy proto ten "americký" styl :-?
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
cover72
7. Major
7. Major
Příspěvky: 3160
Registrován: 12/6/2007, 20:09

Re: KF-X

Příspěvek od cover72 »

Možná, že se KF-X stane tím, čím měla být F-35, kdyby do ní nemohli mluvit Mariňáci...
(Akorát se 2 motory namísto 1 kvůli ceně a dostupnosti zdroje požadovaného tahu)
Uživatelský avatar
Polarfox
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 5915
Registrován: 5/11/2010, 21:01
Bydliště: Praha

Re: KF-X

Příspěvek od Polarfox »

Tím se teoreticky pak může stát cokoli, co má stealth, AESA, interní zbraňové šachty a trochu lepší elektroniku. Jak už tu bylo napsáno, tohle budou propriety pomalu každého nového vyvíjeného letounu, i kdyby ho produkovalo plácnu Bělorusko nebo Malajsie. Což automaticky neznamená, že si ty letouny budou všechny rovny po stránce výkonů, schopností a vývojového potenciálu. Bude platit stejná stratifikace jako u dnešních typů.

A hlavně než KF-X odhodí plínky a dupačky bude trvat ještě tak 15-20 let. Třeba Japonci mají alespoň už demonstrátor. A tipnul bych si, že kvalitativně/výkonnostně na tom bude jejich úvodní typ lépe než ten korejský, který se teprve někde s verzí Block 3 začne lepit na F-35 a spol (pokud přijmeme to, že bude opravdu tak skvělý).
ObrázekObrázekObrázek

U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)

“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming

Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 15005
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: KF-X

Příspěvek od Rase »

Dřív jsem si říkal, proč Korea a Indonesie nepracuje na společném projektu s Japonci, přeci jen by se víc rozmělnily finance. Pak jsem si ale uvědomil že Japonci dřív chtěli F-22, tak si postavili svoji verzi Raptora. Korejcům ale stačí něco jako F-35, technicky vzato vylepšená F-16 na steroidech z budoucnosti. Navíc mi přijde že Japonci si svůj stíhač konstruují a vymýšlejí sami, ale Korejci si nechávají letoun postavit od Boeingu.
Jsem hodně zvědavý s čím přijde SAAB, zda přijdou s novým letounem ještě před TFX (když ho pomáhají konstruovat). Přeci jen si asi nenechají utéct zákazníky
Obrázek

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Uživatelský avatar
Alchymista
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 4883
Registrován: 25/2/2007, 04:00

Re: KF-X

Příspěvek od Alchymista »

Japonsko a Južná Korea sa nedohodnú ani na stave počasia. Z princípu - majú k tomu historické dôvody. Nedokázali to ani pri vývoji tankov a obrnených vozidiel, ani raketovej a delostreleckej techniky, o lodiach prehľad nemám.
ObrázekObrázek

Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“