Jihokorejský letoun KF-21 Boramae
Jihokorejský letoun KF-21 Boramae
Jihokorejský letoun KF-21 Boramae
V roce 2015 byl zahájen program KF-X (Korean Fighter eXperimental), v němž Jižní Korea hodlá vyvinout vlastní víceúčelovou stíhačku 5.generace. Nové stroje nahradí v jihokorejském letectvu americké stíhačky F-4 Phantom II a F-5 Tiger. Jižní Korea požaduje u programu KF-X výkonný dvoumotorový stealth letoun určený především k vybojování vzdušné nadvlády. Do programu se připojila i Indonésie a tamní parlament, již v roce 2015 schválil uvolnění prostředků pro financování projektu s prozatímním označením KF-X. O tendr se ucházela společnost Korean Air ve spolupráci s Airbusem a Korea Aerospace Industries (KAI) ve spolupráci s Lockheed Martin. V roce 2015 byl vítězem prohlášena společnost KAI a technickou asistenci dostal na starost americký Lockheed Martin. Koordinátorem celého projektu je pak jihokorejská státní Správa vojenských nákupů DAPA (Defense Acquisition Program Administration). Dle dohody s Washingtonem, využije projekt zkušeností s vývojem a výrobou F-35A Lightning II a také se podařilo dohodnout transfer 21 klíčových technologií F-35A pro program KF-X. Oplátkou si Jižní Korea pořídí 40 letadel F-35A, včetně kompletního zázemí, náhradních dílů a služeb, za 7 miliard dolarů. První F-35A Jižní Korea získá v roce 2018. Pokud jde o radar, tak DAPA vybrala společnost Hanwha Thales - joint venture jihokorejské Hanwha a francouzské firmy Thales. Známý francouzský výrobce radarů vyvinul například radar RBE2 typu AESA pro stíhačky Rafael. Hanwha také s kanadským výrobcem Héroux-Devtek vyvine přistávací podvozek pro KF-X. Jihokorejský stíhač získá motor General Electric (GE) F414-GE-400 (známý z letounu Super Hornet) s tahem 57,8 kN, s přídavným spalováním 98 kN. Pozdější varianty motoru vyvinou tah až 116 kN. Motor F404 v licenci vyrábí jihokorejská firma Hanwha Techwin, která dříve vyráběla motory F100 pro jihokorejské stíhačky KF-16. Stroj je na obrázcích (viz níže) vybaven evropskými raketami, konkrétně čtyřmi raketami vzduch-vzduch Meteor od MBDA, a dvěma krátkého dosahu IRIS-T. Původně se přitom počítalo s americkými raketami AIM-120 a AIM-9 Sidewinder od společnosti Raytheon. Nové střely jsou prý efektivnější než jejich americké protějšky, ty zase mají výhodu v jednodušší integraci. AESA radar vyrobí společnost Hanwha Systems s pomocí izraelské Elta Systems.
Koncem července 2018, představila jihokorejská akviziční agentura DAPA předběžný design dvoumotorového letounu KF-X generace 4,5 s AESA radarem. Zveřejnění designu následovalo po ukončení tzv. PDR fáze (Preliminary design review). Podotkněme, že vývoj byl zahájen před 30 měsíci. Všechna očekávání byla splněna a návrh byl posunut do další fáze CDR (critical design review), která má být ukončena v září 2019, kdy má začít výroba šesti prototypů. První let je naplánován na rok 2022, přičemž testování bude probíhat do roku 2026. Představený designový model pod označením C-109 prošel opakovaně testy ve aerodynamickém tunelu a fluidní dynamickou analýzou. Projekt vede agentura DAPA a společnost Korea Aerospace Industries. Výše kontraktu se odhaduje na 3,5 miliardy dolarů. Podle údajů DATA bude 65 % letounu KF-X vyráběno přímo v Jižní Koreji a na vývoji, výrobě a servisu bude navázáno 300 000 pracovních míst. Jižní Korea plánuje nakoupit do roku 2032 celkem 120 letounů KF-X. Cena za nákup samostatných strojů je podle současného kurzu 8,2 miliardy dolarů. Indonésie přislíbila nakoupit 80 stíhaček KF-X. KAI postupně postaví šest prototypů letadel KF-X. Jeden prototyp letadla získá k testům Indonésie, která se na vývojové části programu KF-X finančně podílí z 20 % (z částky 7 miliardy dolarů). Indonésie získá podíl nejen na vývoji, ale později i na výrobě. V Jižní Korei již například pracuje skupina 100 indonéských inženýrů. Podle plánu první prototyp KF-X vzlétne v roce 2022. Vývoj letadla bude dokončen v roce 2026 a v témže roce začne sériová výroba.
Zdroj:
http://defense-studies.blogspot.cz/2015 ... itial.html
http://www.armadninoviny.cz/kf-x-progra ... ?stranka=2
http://www.eurasia24.cz/analyzy/item/23 ... im-vychode
https://www.defensenews.com/air/2018/06 ... -missiles/
https://www.securitymagazin.cz/defence/-1404060665.html
Re: KF-X
O kopírování bych moc nemluvil. Na tom projektu se podílí američtí i evropští výrobci. Navíc fyzika je jen jedna, a když se podíváš na všechny letouny 5.generace, tak si jsou +- podobná. Výjimkou byl pouze X-32.
Mimochodem na zdržování amerických partnerů si již stěžovala jihokorejská prezidentka. Tak nějak mi to připomnělo vývoj japonského F-2, kde USA také dělalo obstrukce.
Mimochodem na zdržování amerických partnerů si již stěžovala jihokorejská prezidentka. Tak nějak mi to připomnělo vývoj japonského F-2, kde USA také dělalo obstrukce.
Re: KF-X
Tohle mi přijde jako obecné klišé, třebas PAK-Fa vypadá zcela jinak. Tím neříkám, že vydat se cestou osvědčenou, zvlášť u projektu takové kategorie není vůbec od věci. Když už jsi zmínil japončíky, tak jejich návrh 5 generace vypadá vcelku originálně. Ale uznávám, jsou to pouze subjektivní dojmy.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: KF-X
Jen menší detail - KF-X má být letoun 4.5 generace, něco mezi F-16 a F-35. Taková levnější masovka s horšími schopnostmi než F-35.
A Amíky můžou ve výsledku také obejít. Evropské zbrojovky už jim nadšeně nabízejí vlastní alternativy neschválených technologií.
A Amíky můžou ve výsledku také obejít. Evropské zbrojovky už jim nadšeně nabízejí vlastní alternativy neschválených technologií.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: KF-X
No je to trošku složitější. První vyrobené letouny mají být jako 4,5generace, ale posléze mají být modernizovány na 5.generaci.
On ten odklon od amerických technologií se dá lehce předpokládat. Jednak zdržují, a za druhé nedávno Kongres zamítl prodej letounu T-50 Uzbekistánu. A jelikož KF-X bude cílit na export dá se očekávat příklon k evropským partnerům. Ostatně největšími favority jsou deriváty radiolokátoru Castor a motoru EJ200.
On ten odklon od amerických technologií se dá lehce předpokládat. Jednak zdržují, a za druhé nedávno Kongres zamítl prodej letounu T-50 Uzbekistánu. A jelikož KF-X bude cílit na export dá se očekávat příklon k evropským partnerům. Ostatně největšími favority jsou deriváty radiolokátoru Castor a motoru EJ200.
Re: KF-X
Nazývejme to jak chceme, může využívat některé technologie 5. generace, klidně ho nazývejme i 5. generací, ale pořád je to letoun pohybující se někde na středu žebříčku. Který bude při troše štěstí k dispozici někdy kolem roku 2030+ (v té nejobyčejnější verzi). Já jen, aby nevznikal dojem, že Jižní Korea vyvíjí něco na úrovni F-22, PAK FA či F-35. Na to prostě zatím nemá a i tohle bude docela záběr.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: KF-X
Polar: a proč přesně, resp. co tomu podle tebe chybí do 5. generace? (A Zemakt, jak se podle tebe líší PAK-FA?)
- Trapézové křídlo? Check.
- Stealth skrze konstrukci inherentně a extensivně zohledňující planform alignment? Check.
- Vnitřní kóje na zbraně? Check.
- Významné využití kompozitů v konstrukci? Check.
- RAM nejméně 2. generace? Zdá se, že "check".
- Plně digitální, uživatelsky rekonfigurovatelný kokpit? Předpokládám, že "check".
- AESA? No usilují o ni.
- špičkové ECM, resp. pasivní systém REB? No usilují o něj.
Takže podle mého soudu je to plnohodnotný projekt stíhače 5. generace s tím, že některé elektronické technologie jsou ve vývoji nebo zatím chybí, ale dají se v budoucnu doplnit bez jakýchkoli významných zásahů do konstrukce formou "spiraled" vývoje a prohození LRUs za nové, asi jako u F-22.
- Trapézové křídlo? Check.
- Stealth skrze konstrukci inherentně a extensivně zohledňující planform alignment? Check.
- Vnitřní kóje na zbraně? Check.
- Významné využití kompozitů v konstrukci? Check.
- RAM nejméně 2. generace? Zdá se, že "check".
- Plně digitální, uživatelsky rekonfigurovatelný kokpit? Předpokládám, že "check".
- AESA? No usilují o ni.
- špičkové ECM, resp. pasivní systém REB? No usilují o něj.
Takže podle mého soudu je to plnohodnotný projekt stíhače 5. generace s tím, že některé elektronické technologie jsou ve vývoji nebo zatím chybí, ale dají se v budoucnu doplnit bez jakýchkoli významných zásahů do konstrukce formou "spiraled" vývoje a prohození LRUs za nové, asi jako u F-22.
Re: KF-X
Tady nejde ani tak o to, zda-li je to 4.5, 5. nebo 6. generace...brzy budou v podstatě všechny nové letouny 5. generace, ať už budou takové či makové. Jenže i v téhle vágní kategorii bude nějaké to členění na vyšší, střední a nižší třídu, stejně jako dnes. Většinou když se řekne, že někdo vyvíjí letoun 5. generace, tak spousta lidí automaticky předpokládá, že to bude něco na úrovni nejmodernějších amerických a ruských strojů, že jsou 100% zaměnitelné a že všichni tito výrobci jako mávnutím kouzelným proutkem stáhli náskok. A že za výrazně nižší cenu poskytnou letoun totožných parametrů. Pak to působí, že nikdo F-22, F-35 či PAK FA v podstatě nepotřebuje, protože si je kdekdo dokáže ukuchtit sám.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: KF-X
To je trošku.. krátkozraký příspěvek. To že je něco americké nebo ruské neznamená automaticky, že je to absolutní špička. Ba právě naopak, dost často se stávalo, že tito dva byli srovnatelní s konkurencí (evropskou), která byla leckdy i mírně lepší. Viz. Mirage vs F-104, F-5, F-16, MiG-21/23/29, Tornado vs F-15E, Su-24 atd.
Takže nedělej z něčeho hned "aušus", protože to není z USA nebo Ruska. Neplatí to automaticky, de facto to neplatilo nikdy.
Takže nedělej z něčeho hned "aušus", protože to není z USA nebo Ruska. Neplatí to automaticky, de facto to neplatilo nikdy.
Re: KF-X
Tak osobně bych ten KF-X nezatracoval, přeci jen je navržený pro použití u konkrétního letectva, tak asi vědí co chtějí.
Obdobnou cestou, použití některých technologií 5.generace, asi půjdou i ostatní státy které se rozhodly postavit si samy letoun 5.generace.
Japonský ATD-X (dvoumotorový), Indický AMCA (dvoumotorový), Turecký TFX - spolupráce se Saabem (dvoumotorový) atd.
Tyhle státy nepotřebují tak nadupané technologie jako má mít F-35 (nebo T-50 pro rusofily), ale asi jim bude stačit nějaké levnější řešení.
Přeci jen chtějí konkurovat spíš čínským strojům, které jsou v okolí (to platí i pro Indii, jelikož Pákistán má zájem o čínské stíhačky 5.generace).
Uvidíme co kolem roku 2025 vznikne.
Obdobnou cestou, použití některých technologií 5.generace, asi půjdou i ostatní státy které se rozhodly postavit si samy letoun 5.generace.
Japonský ATD-X (dvoumotorový), Indický AMCA (dvoumotorový), Turecký TFX - spolupráce se Saabem (dvoumotorový) atd.
Tyhle státy nepotřebují tak nadupané technologie jako má mít F-35 (nebo T-50 pro rusofily), ale asi jim bude stačit nějaké levnější řešení.
Přeci jen chtějí konkurovat spíš čínským strojům, které jsou v okolí (to platí i pro Indii, jelikož Pákistán má zájem o čínské stíhačky 5.generace).
Uvidíme co kolem roku 2025 vznikne.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: KF-X
No vždyť ano, přesně o tomhle píšu. Méně nadupaný stroj střední třídy. Což není zatracování a nemá to negativní konotaci, jen konstatuji fakt.
Skelet: Když něco projektuji jako torpédoborec (a v ceně torpédoborce), tak z toho křižník nevydupeš. A je zcela jedno, jestli ten torpédoborec vyprojektovali v USA, Rusku, Číně, Turecku nebo Jižní Koreji a je zcela jedno, že křižník i torpédoborec jsou 5. generace. To neznamená, že jedno či druhé je blbé, to znamená jen to, že jedno je torpédoborec a druhé křižník. A někdo bude používat jen jedno, druhý obojí zároveň, dle svých potřeb a schopností.
Skelet: Když něco projektuji jako torpédoborec (a v ceně torpédoborce), tak z toho křižník nevydupeš. A je zcela jedno, jestli ten torpédoborec vyprojektovali v USA, Rusku, Číně, Turecku nebo Jižní Koreji a je zcela jedno, že křižník i torpédoborec jsou 5. generace. To neznamená, že jedno či druhé je blbé, to znamená jen to, že jedno je torpédoborec a druhé křižník. A někdo bude používat jen jedno, druhý obojí zároveň, dle svých potřeb a schopností.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: KF-X
To máš zajímavé informace. Z toho co vím o tomto projektu já, tak to bude plus mínus stejné. Jediné, kde budou mít problémy je stealth. Ale jelikož na tom spolupracuje Airbus a Boeing, tak ani to nebude žhavý problém.
(pro ostatní : sensory dodává Airbus (např.nová generace radiolokátoru Captor-E), motory Eurojet (nová generace EJ200), o drak se zatím stará Boeing (ten nemá do čeho píchnout). Takže KAI má za sebou dosti zkušené výrobce bojových letadel, kteří budou sami chtít konkurenci pro F-35).
edit: tím nechcí říct, že KF-X bude roven nebo lepší jak F-35. Ale zatím nikdo nemůže říct ani opak (málo informací).
(pro ostatní : sensory dodává Airbus (např.nová generace radiolokátoru Captor-E), motory Eurojet (nová generace EJ200), o drak se zatím stará Boeing (ten nemá do čeho píchnout). Takže KAI má za sebou dosti zkušené výrobce bojových letadel, kteří budou sami chtít konkurenci pro F-35).
edit: tím nechcí říct, že KF-X bude roven nebo lepší jak F-35. Ale zatím nikdo nemůže říct ani opak (málo informací).
Re: KF-X
Mimochodem, co se Indů týče, vyjádřili právě kvůli svému projektu HAL AMCA, byť nepřímo, zájem o F414-400 EPE:
http://idrw.org/did-us-and-india-agreed ... s-variant/
Což by mohla být i voda na mlýn Gripenu NG a dalších 4,5th a 5th gen. strojů.
http://idrw.org/did-us-and-india-agreed ... s-variant/
Což by mohla být i voda na mlýn Gripenu NG a dalších 4,5th a 5th gen. strojů.
Re: KF-X
V aerodynamice.Byť to má dvě křídla, dva motory a dvě směrovky, nepřijde mi to jako nějaká "obšlehnutá" zmenšenina F 22 či F 35. Prostě je tam cítit ruský rukopis. U KF-X se mi to prostě jeví naopak.(A Zemakt, jak se podle tebe líší PAK-FA?)
Základ každého nově vyvíjeného éra, netřeba si klást nižší cíle.- Trapézové křídlo? Check.
- Stealth skrze konstrukci inherentně a extensivně zohledňující planform alignment? Check.
- Vnitřní kóje na zbraně? Check.
- Významné využití kompozitů v konstrukci? Check.
- RAM nejméně 2. generace? Zdá se, že "check".
- Plně digitální, uživatelsky rekonfigurovatelný kokpit? Předpokládám, že "check".
- AESA? No usilují o ni.
- špičkové ECM, resp. pasivní systém REB? No usilují o něj.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: KF-X
Možná, že se KF-X stane tím, čím měla být F-35, kdyby do ní nemohli mluvit Mariňáci...
(Akorát se 2 motory namísto 1 kvůli ceně a dostupnosti zdroje požadovaného tahu)
(Akorát se 2 motory namísto 1 kvůli ceně a dostupnosti zdroje požadovaného tahu)
Re: KF-X
Tím se teoreticky pak může stát cokoli, co má stealth, AESA, interní zbraňové šachty a trochu lepší elektroniku. Jak už tu bylo napsáno, tohle budou propriety pomalu každého nového vyvíjeného letounu, i kdyby ho produkovalo plácnu Bělorusko nebo Malajsie. Což automaticky neznamená, že si ty letouny budou všechny rovny po stránce výkonů, schopností a vývojového potenciálu. Bude platit stejná stratifikace jako u dnešních typů.
A hlavně než KF-X odhodí plínky a dupačky bude trvat ještě tak 15-20 let. Třeba Japonci mají alespoň už demonstrátor. A tipnul bych si, že kvalitativně/výkonnostně na tom bude jejich úvodní typ lépe než ten korejský, který se teprve někde s verzí Block 3 začne lepit na F-35 a spol (pokud přijmeme to, že bude opravdu tak skvělý).
A hlavně než KF-X odhodí plínky a dupačky bude trvat ještě tak 15-20 let. Třeba Japonci mají alespoň už demonstrátor. A tipnul bych si, že kvalitativně/výkonnostně na tom bude jejich úvodní typ lépe než ten korejský, který se teprve někde s verzí Block 3 začne lepit na F-35 a spol (pokud přijmeme to, že bude opravdu tak skvělý).
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: KF-X
Dřív jsem si říkal, proč Korea a Indonesie nepracuje na společném projektu s Japonci, přeci jen by se víc rozmělnily finance. Pak jsem si ale uvědomil že Japonci dřív chtěli F-22, tak si postavili svoji verzi Raptora. Korejcům ale stačí něco jako F-35, technicky vzato vylepšená F-16 na steroidech z budoucnosti. Navíc mi přijde že Japonci si svůj stíhač konstruují a vymýšlejí sami, ale Korejci si nechávají letoun postavit od Boeingu.
Jsem hodně zvědavý s čím přijde SAAB, zda přijdou s novým letounem ještě před TFX (když ho pomáhají konstruovat). Přeci jen si asi nenechají utéct zákazníky
Jsem hodně zvědavý s čím přijde SAAB, zda přijdou s novým letounem ještě před TFX (když ho pomáhají konstruovat). Přeci jen si asi nenechají utéct zákazníky
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Alchymista
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 4883
- Registrován: 25/2/2007, 04:00
Re: KF-X
Japonsko a Južná Korea sa nedohodnú ani na stave počasia. Z princípu - majú k tomu historické dôvody. Nedokázali to ani pri vývoji tankov a obrnených vozidiel, ani raketovej a delostreleckej techniky, o lodiach prehľad nemám.
Оптимисты изучают английский язык, пессимисты - китайский. А реалисты - автомат Калашникова