Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Cokoliv co lítá mimo NATO a VS
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od Rase »

Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Tak jako v případě lehkého víceúčelového vrtulníku KUH-1 Surion, spolupracuje společnost KAI (Korean Helicopter Programme) se společností Airbus Helicopters na projektu LCH-LAH. Společnost Korea Aerospace Industries (KAI), si vybrala stroj H155 (oficiálně EC155 B1) jako základ stroje LCH-LAH. Jižní Korea má v plánu odebrat minimálně 200 těchto multifunkčních lehkých vrtulníků pro svoji armádu. Dle plánu korejské agentury DAPA (Defense Acquisition Program Agency) by měly tyto stroje, ve verzi Light Civil Helicopter (LCH) vstoupit do služby v roce 2020. Odvozený typ Light Armed Helicopter (LAH), v počtu 200 ks, by měla armáda převzít v roce 2022. Výroba těchto strojů bude probíhat v Koreji u společnosti KAI, tak jako u vrtulníků Surion. Podle zástupců KAI, celý program vyjde jihokorejsou vládu na více než 890 mil.dolarů. Stroje mají u místních ozbrojených sil nahradit lehké víceúčelové stroje řady MD500 a bitevní AH-1 J/S Cobra. Verze LCH bude konstruována tak, aby ji bylo možno dovybavit stejnými zbraňovými systémy jakými budou disponovat stroje bojové stroje LAH

Zdroje:
http://palba.cz/viewtopic.php?f=325&t=7445
http://palba.cz/viewtopic.php?f=231&t=7613
http://www.militarybox.cz/news/kai-vyvi ... licopters/
http://aviationweek.com/advanced-machin ... 69-lch-lah
http://www.koreaaero.com/english/product/lah.asp

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od redy »

Zálet prototypu civilní verze LCH.
https://www.facebook.com/80119815527/po ... 5424990528

Obrázek
redy
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 246
Registrován: 12/7/2011, 14:30

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od redy »

18. prosince 2018 byl společností KAI představen prototyp vojenské verze LAH.
https://dambiev.livejournal.com/1407340.html

Obrázek
Uživatelský avatar
Arthur
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 2249
Registrován: 26/9/2017, 21:52

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od Arthur »

KAI testuje Light Armed Helicopter (LAH)
zdroj: https://www.leteckymagazin.sk/l/kai-tes ... -vrtulnik/


Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od zzz »

Rase píše: (...) spolupracuje společnost KAI (Korean Helicopter Programme) se společností Airbus Helicopters na projektu LCH-LAH. Společnost Korea Aerospace Industries (KAI), si vybrala stroj H155 (oficiálně EC155 B1) jako základ stroje LCH-LAH.(...)
Vypadá to, že korejská vláda se letos na jaře rozhodla dotovat vývoj některých sestav pro LAH, tak aby došlo k omezení importovaných sestav pocházejících z původního EC-155 od Airbusu. Tipnu si, že motor asi zůstane původní od SAFRANu.
https://www.janes.com/defence-news/news ... on-efforts

Tipnu si, že toto rozhodnutí bude znamenta prodloužení vývoje KAI LAH. Tj. PR videa o KAI Light Armed Heli (viz níže) se "přetaví" do praxe za mnohem delší dobu než jaký byl předpoklad.

https://www.youtube.com/watch?v=2ZsL3qxRSXA

Předpokládal jsem, že bude-li LAH od KAI za konkurenceschopnou cenu, tak to mohl být výhledově jeden z kandidátů (spolu s např. např. Sikorski UH-60 či Airbus H-160), který by nahradil některé Mi-171Š, až doslouží v AČR.

Jenže - jestli nynější rozhodnutí znamená, že KAI LAH bude převážně vybaven unikátními agregáty používanými zejména v Koreji (tj. nikoliv agregáty z EC-155), tak servisní/logistická náročnost po nynějších úpravách v podstatě eliminuje KAI LAH z výběru pro službu v Evropě.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od skelet »

KAI LAH je vrtulník o velikosti Sokola. Ten fakt nebude nahrazovat Mi-171š
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od zzz »

Skelet

já to napsal správně, ale neúplně. IMHO v AČR je příliš mnoho velkých vrtulníků s transportní kapacitou v poměru k počtu ostatních vrtulníků:
15x Hindů
16x Mi-171š
15x Mi-17/8 (počítám i ty co jsou v CLV)
10x Sokol
6x Enstrom 480B (ve vlastnictví státní firmy LOM z toho 4 v pardubickém CLV a zbývající dva také na pardubickém/královohradeckém letiště)
(Mi-2 končí)

jsou objednány:
4x AH-1Z (patrně jako náhrada za všech 15x Hindů)
8x UH-1Y - patrně budou sloužit v rámci jedné jednotky spolu Mi-171š (nepředpokládám dokoupení dalších UH-1Y za cca 10 roků, protože myslím, že UH-1Y se tou dobou už nebudou vyrábět)



Tj. v budoucnu - Má-li být zaveden Chinook CH-47F v AČR, tak nevěřím, že AČR bude provozovat 15 či více Chinook. Spolu se zavedením platformy Chinook, předpokládám, že bude zavedena jedna platforma, která nahradí nynější úkoly:
- Mi-17 v roli dopraváků
- Mi-8S v roli vládní letky
- část Mi-171š v jejich současné roli (tj. např. bude-li pořízeno 6x Chinook, tak předpokládám, že jako zbytek náhrady za Mi-171š bude zakoupeno např. 8-10 vrtulníků velikosti H-160)
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od skelet »

nejspíše je nahradí kombinace vrtulníku CH-47 a vrtulníku velikosti H225. H160 je prcek.
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od Rase »

Pokud jde o vrtulníky rodiny H-1 (AH-1Z a UH-1Y), tak zde si myslím, že časem bude tendence přikoupit jeté vrtulníky po mariňácích (výhledově chtějí zavést nové stroje). Nákup nových vrtulníku by se asi odvíjel od toho, zda je vybere i nějaký další stát - účastní se teď vícero tendrů. Tak nějak už beru provozování 12+12 těchto vrtulníků jako hotovou věc, spíš je otázkou kdy budou peníze a politická vůle na dokoupení. Nákup větších mašin sice je výhledově v plánu, ale nemyslím že by šlo o prioritu a to i pro "blízkou" budoucnost. Zkrátka H-1 a Mi-171š budou na velmi dlouhou dobu vrcholem možností našeho vrtulníkového letectva.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od zzz »

U KAI LUH (či u "civilní LCH) jsem TTD spíše odhadoval, protože myslím, že ještě nejsou finální. Prostě Korejci míří do segmentu, kde končí vzorový EC-155 (náhradou za EC-155 ve výrobě Airbusu má být právě H-160). A předpokládám, že by tolik Korejci neinvestovali tolik do KAI LUH/LCH, kdyby neměli v plánu exportovat. Jenže s tím nynějším plánem korejské vlády, že změní původní plán a agregáty z EC-155 budou nahrazeny nově vyvinutými od menších korejských firem... mi připadá, že export mimo blízké okolí Koreje (=?Filipíny) moc nedává smysl předpokládat, že proběhne nějaký export KAI LAH/LCH do Evropy

H-160 mi připadá, že sice unese míň než UH-60, ale kapacitu pasažéřů má téměř stejně. Pokud jde o složení "letového parku transportních vrtulníků" u konkrétní bojové jednotky:
viz https://www.soc.mil/USASOAC/AirFrames.html
- Little Bird
- BlackHawk
- Chinook
- CV-22

Když se člověk podívá do jiného spektra ozbrojených sil, tak celkový letový park USMC:
- UH-1Y
- CH-53E (a objednány CH-53K)
- MV-22
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od zzz »

Rase píše:Pokud jde o vrtulníky rodiny H-1 (AH-1Z a UH-1Y), tak zde si myslím, že časem bude tendence přikoupit jeté vrtulníky po mariňácích (výhledově chtějí zavést nové stroje). (...)
Uvidíme. LOM zmiňoval v poslední výroční zprávě problémy s dostatkem odborníků (elektro), tak je otázka jestli skutečně proběhne modernizace zbývajících Mi-171š (s krovkami). A nejsem si jistý jak dobře dokáže vyřešit kvalitu revizí/oprav motorů na MiLech nynější šéf LOMu ... vzhledem k jeho kvalifikaci konkrétně k této otázce.... doufejme, že bude mít šťastnou ruku při výběru a vedení motorářů/kvalitářů v LOMu.

ad AH-1W jako eventualita pro AČR
souhlas. A předpokládám, že chudší členské státy NATO velmi bedlivě sledovali jak je to s reálným provozem a s reálnými schopnostmi AH-1W během cvičení v Albánii.
https://www.navyrecognition.com/index.p ... bania.html
Zdá se mi že v brzké době se dočkáme dodávek jetých AH-1W do Evropy. Tipuji, že jedním z kandidátů (krom Albánie) je Bulharsko, Černá Hora či Severní Makedonie coby země řešící migrační vlnu a sovětské nebezpečí.

ad UH-1N jako eventualita pro AČR
vidím to jinak. Nemá obdobné motory jako UH-1Y. A konkrétně USMC svoje vyřazované UH-1N (=ty které nebyly spotřebovány v Bellu) posílala jiným složkám státu USA. Nicméně FlightGlobal uvádí, že USMC ještě měla v inventáři 5 UH-1N, takže třebas jsou ještě nějaké volné po USMC. Nicméně dalším provozovatelem dosud je USAF.

Ad nákup UH-1Y pro AČR po USMC
Uvidíme jaká bude situace, až doslouží poslední Mi-171š.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od skelet »

AH-1W a ani UH-1N nejsou eventualita pro AČR. K čemu by jim k sakru byla?
To spíš AČR nakoupí místo W-3 Bell 412. Takže Rase mínil verzi Y a Z
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od zzz »

Skelet
Již jsem popsal výchozí předpoklad = nejsem si na 100% jistý, že v LOMu proběhne modernizace zbývajících Mi-171š.
A proto jsem popsal svůj odhad nynější/v blízké budoucnosti nabídky na trhu....


Ohledně případného odkupu olétaných Venomů či Viperů od USMC v horizontu dalších 10-ti let... nejsem si jistý, jestli USMC se má v dlouhodobém plánu zbavovat nějakých UH-1Y/AH-1Z = nevidím nástupce. A budou-li snad někdy Venomy či Vipery nabízeny k odkupu, tak předpokládám, že primárně budou olétané nabízeny tam kde má USMC hlavní působiště. Což je Afrika a pobřežní státy poblíž Číny.

Tj. pokud AČR potřebuje nějaký větší počet Venomů, tak nebude-li vyjednána dohoda cca do 2025, tak žádné nové Venomy už do ČR nedoputují. A právě proto jsem zmiňoval nějakou jednotnou platformu, která postupně nahradí nynější vrtulníky sloužící v AČR (např. dříve jsem předpokládal, že low-costovou možností by byly obě verze LAH/LCH od KAI).

Samozřejmě, pokud Bell získá nějakou další - početně významější - objednávku, tak se to může změnit. Polsko? Rumunsko? Austrálie? Thajsko poptávalo menší počet. Filipíny myslím jsou jasné - čínská chřipka.



Předpokládám, Skelete, že se mnou nesouhlasíš. No a já ke své spekulaci nemůžu nabídnout mnoho dalších faktů, než které jsem nabídnul. Naši názorovou rozdílnost rozsoudí až čas, řekněme až se bude lámat toto desetiletí. Dobrou noc.
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od skelet »

Já nerozporuji tvé vizi LOMu, ta mě totiž ani nezajímá. Já rozporuji tvé "nákupy" verzí W a N. Což je prostě nesmysl. Ty vrtulníky mají s verzi Z a Y jen výrobce.
ObrázekObrázekObrázek
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od zzz »

skelet píše:Já nerozporuji tvé vizi LOMu, ta mě totiž ani nezajímá. Já rozporuji tvé "nákupy" verzí W a N. Což je prostě nesmysl. Ty vrtulníky mají s verzi Z a Y jen výrobce.
Ad AH-1W
AH-1W se z hlediska shody některých agregátů dost podobá AH-1Z (uznávám zásadní rozdíl v doletu). A také proto spolu nyní slouží AH-1W (tj. nikoliv AH-1Z) plus UH-1Y v jedné jednotce USMC viz např. odkaz na aktuálně proběhlé cvičení v Itálii. Zopakuji to ještě jednou: V jedné jednotce USMC spolu slouží AH-1W a UH-1Y. Tj. tato část mé hypotézy odpovídá realitě.

Ad něco co nahradí nynější vrtulníky v AČR - jako doplnění 8xUH-1Y a doplnění 7xMi-171š s rampou (a co těchto 7xMi-171š s rampou nahradí až budou za ?10? let vyřazeny).
Ohledně UH-1N - podle mého názoru jsou hodně olétané. Tj. nepovažuji jejich nákup za reálný, bude-li zbývajích 8 Mi-171š (s vraty) modernizována zhruba na stejný standard jako jsou Mi-171š s rampou.

Ovšem jestli k modernizaci nedojde, tak AČR patrně bude hledat nějaké aktuální/dočasné nízkonákladové řešení. Plus se otevře možnost o které jsem mluvil, že začne být reálné zavést jednu platformu, která postupně nahradí Mi-8S, Mi-17 (u 243. letky i v CLV) a Mi-171š s vraty a Sokoly

Právě pro rozptyl těchto cca ?5 či 6? uvedených požadavků AČR jsem mluvil o nějakém jednom vrtulníku, který je nabízen jak v civilním provedení (pro náhradu Mi-8S, Sokolů a náhradu části Mi-17), tak v militarizovaném provedení (pro náhradu Mi-171š s vraty a náhradu části Mi-17 a části Sokolů).

Původně mi z toho vycházelo, že korejská "dvojčata" by mohly být jedním z kandidátů. Ale už si to nemyslím po nynějším rozhodnutí korejské vlády o mnohem hlubším odlišení LAH-LCH od svého vzoru EC-155.

Jestli máš zájem mi pořád "obouchávat" o hlavu část výše uvedené úvahy, tak klidně. Ovšem já k tomu už moc nemám co dodat. Protože v jednotlivostech máš samozřejmě pravdu, ale v souvislém celku, to co Ty píšeš, evidentně reaguje na něco jiného než o čem píšu já. Tj. když vytrhneš část z kontextu, tak to mění smysl. Pro mě taková diskuze postrádá smysl. :idea:
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17710
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od skelet »

Mi-171š mají létat do roku 2035
AH-1W možná létají u USMC společně s AH-1Z, ale také v jiných počtech, než by létaly u nás. Takže ne, touto cestou se AČR nevydá na 95%. To už spíše odkoupí pákistánské AH-1Z, které jsou odstaveny v USA.
W-3 Sokol bude v budoucnu nejspíše nahrazen kombinací UH-1Y (ať už z novovýroby nebo od USMC) a lehkého vrtulníku, který bude schopen přistávat na nemocničních heliportech. Tedy to bude buď H145M nebo Bell 412EPI.
Mi-171š bude v třicátých letech nahrazen kdo ví čím. Nejspíše kombinací vrtulníků jako je UH-1Y (ten už v té době nebude dostupný) a H225 (ten už v té době nebude dostupný). Když bude armáda hodná, tak dostanou i něco jako CH-47. Ale to bude spíš jen zbožné přání.
V kontextu toho, že jsme v EU a je zde dominantní výrobce vrtulníků, tak zavedení vrtulníků Surion nebo LCH/LAH je a bylo utopií.
ObrázekObrázekObrázek
Scotty87
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3763
Registrován: 7/10/2018, 10:52

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od Scotty87 »

zzz
V blízké budoucnosti budou všechny W kobry vyřazené a nahradí je právě Viper (Z). Dnes spolu služí proto že ještě nejsou všechny Vipery dodané, to není nějaký dlouhodobý záměr. Vzhledem k tomu že v programu H-1 byla požadovaná vysoká shodnost dílů mezi Venomem a Viperem, jejejich společné nasazení v letkách naprosto jisté. Stejně jako brzké vyřazení SuperCober, už vzhledem k redukci vrtulníkových letek USMC. Navíc W a Z (z novovýroby) spolu opravdu mnoho společného nemají.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od zzz »

skelet píše:Mi-171š mají létat do roku 2035
AH-1W možná létají u USMC společně s AH-1Z, ale také v jiných počtech, než by létaly u nás. Takže ne, touto cestou se AČR nevydá na 95%. To už spíše odkoupí pákistánské AH-1Z, které jsou odstaveny v USA.
W-3 Sokol bude v budoucnu nejspíše nahrazen kombinací UH-1Y (ať už z novovýroby nebo od USMC) a lehkého vrtulníku, který bude schopen přistávat na nemocničních heliportech. Tedy to bude buď H145M nebo Bell 412EPI.
Mi-171š bude v třicátých letech nahrazen kdo ví čím. Nejspíše kombinací vrtulníků jako je UH-1Y (ten už v té době nebude dostupný) a H225 (ten už v té době nebude dostupný). Když bude armáda hodná, tak dostanou i něco jako CH-47. Ale to bude spíš jen zbožné přání.
V kontextu toho, že jsme v EU a je zde dominantní výrobce vrtulníků, tak zavedení vrtulníků Surion nebo LCH/LAH je a bylo utopií.
ad Surion - nepsal jsem o Surion jako eventualitě pro AČR. Holt jsem konzervativní a nejsem si jistý jestli AČR by chtěla (vzhledem ke vzdálenosti od korejského výrobce) se stát testerem dlouhodobé životnosti unikátního pohonu - motor od GE plus převodovka atd. (patrně unikátního provedení) vyvinutá Airbusem a to celé dle konstručního zadání korejského výrobce, servisované jinou korejskou firmou. Kombinace těchto faktorů plus fakt že pro KAI je Surion prvním samostatným vývojovým projektem vrtulníku mi připadá dlouhodobý provoz Surion na druhé straně zeměkoule jako dost velký risk. A tento můj konzervativní pohled až tak nesouvisí s (?dřívějšími či přetrvávajícími?) problémy s pohonem Surionu.
https://www.flightglobal.com/defence/ad ... 48.article
https://www.janes.com/about-janes/how-w ... elicopters


ad dvojčata Light civilian helicopter/Light armed helicopter od KAI
Možná máš, možná nemáš pravdu. Protože ten vrtulník sice vychází z fungujícího řešení, ale dosud bylo zveřejněno málo detailních informací. Holt vývoj LCH/LAH dosud není dokončen. Takže já s jistotou nemůžu ani tvrdit, jestli fakt mají shodný motor Arriel 2L2 (přičemž LAH by akorát nějak navýšen výkon).
https://m.koreaaero.com/EN/Business/LAH.aspx
https://m.koreaaero.com/EN/Business/LCH.aspx

Anebo jestli motory v LAH a v LCH jsou odlišné verze z rodiny Arriel?
Např. https://www.safran-helicopter-engines.c ... s-20160606 tvrdí, že LCH bude mít origo francouzský Arriel 2C2, zatímco LAH má mít nějakou odlišnou verzi (na jejímž vývoji se podílí korejští motoráři) Arriel 2L2. Protože takové řešení nedává smysl - spíše bych tipl, že podaří-li se dotáhnout vývoj Arriel 2L2 do fungujícího stadia, tak LCH taky dostane 2L2. A jestli 2L2 nedopadne, tak do LAH dají nynější 2C2.

A taky je možné, že Korejci s volbou konkrétního motorů z rodiny Arriel počítají podle jako s možností volby = aby Korejci podpořili export LCH/LAH těm uživatelům, kteří nyní provozují čínské W-9 či s verzí Arriel 2C nebo některé veze AS 365 Dauphin a z nějakého důvodu by se tito uživatelé rozhodli, že v budoucnu už budou preferovat nečínskou nebo neevropskou techniku

Tj. v případě exportu dvojčat LCH/LAH do Evropy - a to dle původního záměru (drak z Koreje, většina agregátů vyráběných v Evropě) já původně striktně nevylučoval že někdo v Evropě začne používat korejské dvojčata s agregáty evropského původu, rozšířenými v Evropě. Samozřejmě, že mluvíme o eventuelní low-costové nabídce Korejců... za plnou cenu to nedává smysl. Po nynějším rozhodnutí Korejců IMHO ovšem padla možnost exportu dvojčat do Evropy.



ad konkrétní situaci v AČR
Zopakuji, že klíčem bude vývoj v LOMu. Jde o 2 otázky:
a) technické aspekty
Zdá se, že ?byl?/?je? nějaký trvalý problém s pohonem MiLů servisovaných LOMem (ale je možné že problém nevznikl přímo v LOMu, ale LOM převzal nekvalitní výrobek od dodavatele - tj. lékem asi je vyměnit dodavatele, což nevím jestli bude proveditelné). viz 3 problémy s pohonem MiLů během cca 10-ti měsíců:
http://czechairforce.com/news/u-libanic ... ckeho-clv/
https://www.valka.cz/27-11-2018-Ceska-r ... 24-t219092
http://czechairforce.com/news/na-libave ... smi-letat/

že příčina havárií motorů udržovaných LOMem asi nespočívá v nekvalitní práci odborníků v samotném LOMu ... to usuzuji z této pasáže ... viz podtržené (=vědí v kterých vrtulnících jsou asi problémové komponenty resp. vědí kde proběhla kvalitní defektoskopie):
Aleš Hottmar pro CzechAirForce.com píše: Provoz vrtulníků Mi-24V/Mi-35 byl obnoven v pátek 21. června na základě prvotních závěrů vyšetřovací komise, která na šetření příčin pracovala ve VVP Libavá již od středy 19. června.
„Na základě předběžných závěrů komise pro vyšetřování události vynuceného přistání vrtulníku Mi-24 byla vyloučena jako příčina technická závada, která by omezovala provoz ostatních vrtulníků Mi-24,“ uvedla Magdalena Dvořáková, vedoucí oddělení komunikace Generálního štábu Armády ČR.
S ohledem na kvalifikaci nynějšího pana ředitele LOMu - právník s praxí vesměs mimo aerospace branži - já jako laik si netroufnu jednozačně uvěřit, že snadno dokáže vyřešit tuto otázku

b) ekonomická stránka MRO MiLů AČR
S tím jak se snižuje počet provozovaných MiLů v AČR/v civizi LOMu, tj. v CLV, tak stoupá podíl fixních nákladů resp. klesají efekt "úspor z rozsahu". Tj. je možné že "jednotková" cena MRO, fakturou LOMem za MiLy se bude čím dál víc prodražovat. Viz např. zmíněné otázky ve výročce ohledně dostupnosti odborníků v LOMu (elektřikáři)

Tj. Skelete, já si nejsem jistý jestli cca 15x Mi-171š bude sloužit v AČR do roku 2035. A pokud nebude 15x Mi-171š sloužit do 2035, tak předpokládám, že na to AČR nějak zareaguje. A nepředpokládám, že bude zachován dosavadní velmi početný vrtulníkových platforem ve službách ČR (tj nejen v samotné AČR), když trendem je spíše unifikace.



ad kritérium evropský výrobce vrtulníků
To s tím dominantním výrobcem/výrobci vrtulníků v EU jako kritériem pro nákupy vrtulníků státem Českou republikou ... a co Enstrom 480B v počtu 4+2 kusů???
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Jihokorejský vrtulník KAI LCH-LAH

Příspěvek od zzz »

Scotty87 píše:zzz
V blízké budoucnosti budou všechny W kobry vyřazené a nahradí je právě Viper (Z). Dnes spolu služí proto že ještě nejsou všechny Vipery dodané, to není nějaký dlouhodobý záměr. Vzhledem k tomu že v programu H-1 byla požadovaná vysoká shodnost dílů mezi Venomem a Viperem, jejejich společné nasazení v letkách naprosto jisté. Stejně jako brzké vyřazení SuperCober, už vzhledem k redukci vrtulníkových letek USMC. (...)
Vždyť já netvrdím, že je optimální řešení kombinovat provoz AH-1W, AH-1Z.

Reagoval jsem na Raseho (kterého jsem doplnil, že nevylučuji možnost společné služby AH-1W a AH-1Z a UH-1Y např. v ČR).

Pouze jsem uvedl, že z praxe víme, že je dlouhodobě proveditelné společná služba AH-1W a UH-1Y. Viz 7-mi měsíční operační nasazení ("operačním nasazením" myslím vyslání z trvalé základny na sérii mírových cvičení po celém světě) které bylo komplikováno - viz podtržené:
Having deployed in December 2019, the 26th MEU was one of the few Marine Corps units forward deployed during the COVID-19 epidemic. As seaports and airports around the globe closed, the USS Bataan Amphibious Ready Group with embarked 26th MEU adapted and developed creative ways to maintain its readiness

Po nasazení v prosinci 2019 byl 26. MEU jednou z mála jednotek USMC , které byly nasazeny během epidemie COVID-19. Po uzavření námořních přístavů a letišť po celém světě skupina USS Bataan Amphibious Ready Group s e26. MEU přizpůsobila a vyvinula kreativní způsoby, jak si udržet svou připravenost
https://www.marines.mil/News/News-Displ ... eployment/

Tj. začátku vyslání v prosinci 2019 si vrtulníková jednotka USMC udržela operační nasaditelnost do léta 2020. Neboť Venomy a Whiskey Cobry byly v takové kondici, že byly schopné se (v nějakém nespecifikovaném množství) podílet na cvičení cca 22.6.2020 a to za situace, kdy patrně byla silně komplikována logistika
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Letecká technika“