skelet píše:Mi-171š mají létat do roku 2035
AH-1W možná létají u USMC společně s AH-1Z, ale také v jiných počtech, než by létaly u nás. Takže ne, touto cestou se AČR nevydá na 95%. To už spíše odkoupí pákistánské AH-1Z, které jsou odstaveny v USA.
W-3 Sokol bude v budoucnu nejspíše nahrazen kombinací UH-1Y (ať už z novovýroby nebo od USMC) a lehkého vrtulníku, který bude schopen přistávat na nemocničních heliportech. Tedy to bude buď H145M nebo Bell 412EPI.
Mi-171š bude v třicátých letech nahrazen kdo ví čím. Nejspíše kombinací vrtulníků jako je UH-1Y (ten už v té době nebude dostupný) a H225 (ten už v té době nebude dostupný). Když bude armáda hodná, tak dostanou i něco jako CH-47. Ale to bude spíš jen zbožné přání.
V kontextu toho, že jsme v EU a je zde dominantní výrobce vrtulníků, tak zavedení vrtulníků Surion nebo LCH/LAH je a bylo utopií.
ad Surion - nepsal jsem o Surion jako eventualitě pro AČR. Holt jsem konzervativní a nejsem si jistý jestli AČR by chtěla (vzhledem ke vzdálenosti od korejského výrobce) se stát testerem dlouhodobé životnosti unikátního pohonu - motor od GE plus převodovka atd. (patrně unikátního provedení) vyvinutá Airbusem a to celé dle konstručního zadání korejského výrobce, servisované jinou korejskou firmou. Kombinace těchto faktorů plus fakt že pro KAI je Surion prvním samostatným vývojovým projektem vrtulníku mi připadá dlouhodobý provoz Surion na druhé straně zeměkoule jako dost velký risk. A tento můj konzervativní pohled až tak nesouvisí s (?dřívějšími či přetrvávajícími?) problémy s pohonem Surionu.
https://www.flightglobal.com/defence/ad ... 48.article
https://www.janes.com/about-janes/how-w ... elicopters
ad dvojčata Light civilian helicopter/Light armed helicopter od KAI
Možná máš, možná nemáš pravdu. Protože ten vrtulník sice vychází z fungujícího řešení, ale dosud bylo zveřejněno málo detailních informací. Holt vývoj LCH/LAH dosud není dokončen. Takže já s jistotou nemůžu ani tvrdit, jestli fakt mají shodný motor Arriel 2L2 (přičemž LAH by akorát nějak navýšen výkon).
https://m.koreaaero.com/EN/Business/LAH.aspx
https://m.koreaaero.com/EN/Business/LCH.aspx
Anebo jestli motory v LAH a v LCH jsou odlišné verze z rodiny Arriel?
Např.
https://www.safran-helicopter-engines.c ... s-20160606 tvrdí, že LCH bude mít origo francouzský Arriel 2C2, zatímco LAH má mít nějakou odlišnou verzi (na jejímž vývoji se podílí korejští motoráři) Arriel 2L2. Protože takové řešení nedává smysl - spíše bych tipl, že podaří-li se dotáhnout vývoj Arriel 2L2 do fungujícího stadia, tak LCH taky dostane 2L2. A jestli 2L2 nedopadne, tak do LAH dají nynější 2C2.
A taky je možné, že Korejci s volbou konkrétního motorů z rodiny Arriel počítají podle jako s možností volby = aby Korejci podpořili export LCH/LAH těm uživatelům, kteří nyní provozují čínské W-9 či s verzí Arriel 2C nebo některé veze AS 365 Dauphin a z nějakého důvodu by se tito uživatelé rozhodli, že v budoucnu už budou preferovat nečínskou nebo neevropskou techniku
Tj. v případě exportu dvojčat LCH/LAH do Evropy - a to dle původního záměru (drak z Koreje, většina agregátů vyráběných v Evropě) já původně striktně nevylučoval že někdo v Evropě začne používat korejské dvojčata s agregáty evropského původu, rozšířenými v Evropě. Samozřejmě, že mluvíme o eventuelní low-costové nabídce Korejců... za plnou cenu to nedává smysl. Po nynějším rozhodnutí Korejců IMHO ovšem padla možnost exportu dvojčat do Evropy.
ad konkrétní situaci v AČR
Zopakuji, že klíčem bude vývoj v LOMu. Jde o 2 otázky:
a) technické aspekty
Zdá se, že ?byl?/?je? nějaký
trvalý problém s pohonem MiLů servisovaných LOMem (ale je možné že problém nevznikl přímo v LOMu, ale LOM převzal nekvalitní výrobek od dodavatele - tj. lékem asi je vyměnit dodavatele, což nevím jestli bude proveditelné). viz 3 problémy s pohonem MiLů během cca 10-ti měsíců:
http://czechairforce.com/news/u-libanic ... ckeho-clv/
https://www.valka.cz/27-11-2018-Ceska-r ... 24-t219092
http://czechairforce.com/news/na-libave ... smi-letat/
že příčina havárií motorů udržovaných LOMem asi nespočívá v nekvalitní práci odborníků v samotném LOMu ... to usuzuji z této pasáže ... viz podtržené (=vědí v kterých vrtulnících jsou asi problémové komponenty resp. vědí kde proběhla kvalitní defektoskopie):
Aleš Hottmar pro CzechAirForce.com píše:
Provoz vrtulníků Mi-24V/Mi-35 byl obnoven v pátek 21. června na základě prvotních závěrů vyšetřovací komise, která na šetření příčin pracovala ve VVP Libavá již od středy 19. června.
„Na základě předběžných závěrů komise pro vyšetřování události vynuceného přistání vrtulníku Mi-24 byla vyloučena jako příčina technická závada, která by omezovala provoz ostatních vrtulníků Mi-24,“ uvedla Magdalena Dvořáková, vedoucí oddělení komunikace Generálního štábu Armády ČR.
S ohledem na kvalifikaci nynějšího pana ředitele LOMu - právník s praxí vesměs mimo aerospace branži - já jako laik si netroufnu jednozačně uvěřit, že snadno dokáže vyřešit tuto otázku
b) ekonomická stránka MRO MiLů AČR
S tím jak se snižuje počet provozovaných MiLů v AČR/v civizi LOMu, tj. v CLV, tak stoupá podíl fixních nákladů resp. klesají efekt "úspor z rozsahu". Tj. je možné že "jednotková" cena MRO, fakturou LOMem za MiLy se bude čím dál víc prodražovat. Viz např. zmíněné otázky ve výročce ohledně dostupnosti odborníků v LOMu (elektřikáři)
Tj. Skelete, já si nejsem jistý jestli cca 15x Mi-171š bude sloužit v AČR do roku 2035. A pokud nebude 15x Mi-171š sloužit do 2035, tak předpokládám, že na to AČR nějak zareaguje. A nepředpokládám, že bude zachován dosavadní velmi početný vrtulníkových platforem ve službách ČR (tj nejen v samotné AČR), když trendem je spíše unifikace.
ad kritérium evropský výrobce vrtulníků
To s tím dominantním výrobcem/výrobci vrtulníků v EU jako
kritériem pro nákupy vrtulníků státem Českou republikou ... a co Enstrom 480B v počtu 4+2 kusů???