Stránka 1 z 1

Argentinský cvičný letoun Pampa III

PříspěvekNapsal: 9/7/2019, 10:29
od Rase
Argentinský cvičný letoun Pampa III

V roce 1978 podepsala argentinská společnost Fábrica Militar de Aviones (FMA) s německou Dornier Flugzeugwerke smlouvu o spolupráci na vývoji letounu, který by nahradil argentinským letectvem provozované cvičné letouny Morane-Saulnier MS.760 Paris. V následujícím roce začal vývoj letounu FMA IA-63 Pampa, vycházejícího z evropského typu Dassault/Dornier Alpha Jet, leč IA-63 však byl menší a pouze jednomotorový. První let prototypu Pampa EX-01 se uskutečnil v říjnu 1984 a letouny byly do služby přijaty v dubnu 1988. Ve stejné době byly letectvu dodány první tři sériové stroje. Argentinské letectvo roku 1985 objednalo 65 letounů IA-63. Sama společnost FMA předpokládala stavbu až 300 letounů, z toho 200 na export. Zahraniční zakázku se však pro letoun získat nepodařilo a výrobu komplikovala špatná ekonomická situace Argentiny. Do převzetí FMA americkým koncernem Lockheed Martin v července 1995 bylo vyrobeno 18 kusů IA-63. Pampa se však stala hlavním cvičným letounem argentinského letectva. V polovině 90. let byly letouny modernizovány na verzi Pampa II. Především získaly moderní avioniku srovnatelnou s bojovými letouny A-4AR Fightinghawk. Roku 2000 získala společnost zakázku argentinské vlády na 24 lehkých bojových letounů AT-63 s vylepšeným pohonem a modernizovanou avinikou (včetně tzv. digitálního kokpitu). Polovina měla vzniknout přestavbou existujících IA-63 a zbylé měly být nově vyrobeny. Levný lehký bojový letoun byl usilovně, leč neúspěšně nabízen dalším potenciálním zájemcům. Prototyp verze AT-63 poprvé vzlétl v červnu 2005. V letech 2006-2007 bylo postaveno šest nových letounů. Roku 2013 argentinská vláda oznámila plán na zakoupení 22 letounů modernizované verze Pampa III a 22 lehkých bojových Pampa GT. Pampa III je vybavena tzv. skleněným kokpitem a novým motorem Honeywell TFE731-40-2N. Prototyp byl zalétán v září 2015, sériová výroba ale byla odkládána kvůli nedostatku financí. Dne 23. února 2018 byla objednána výroba prvních tří kusů Pampa III a certifikaci získaly v červenci téhož roku.
V polovině roku 2019 se podařilo prodat dva letouny Pampa III Guatemale za 28 mil dolarů. Smlouva byla podepsána 3. července v Buenos Aires, argentinskými a guatemalskými ministry obrany, Oscarem Aguadem a generálem Miguelem Raldou, spolu s Antoniom Beltramone, prezidentem společnosti FAdeA (Fábrica Argentina de Aviones) - argentinského výrobce letounů. Dohoda zahrnuje technickou podporu a školení, které piloti absolvují v Argentině. Letouny Pampa III jsou stejné jako používá argentinské letectvo a budou nasazeny jak k výcviku, tak i pohraniční kontrole (proti pašerákům drog). Letouny budou dodány do konce roku 2019.

Zdroj:
https://www.prensalibre.com/guatemala/p ... s-al-pais/
https://www.shephardmedia.com/news/trai ... ampa-iii-/
https://aviationweek.com/awindefense/gu ... t-customer
https://en.mercopress.com/2019/07/06/ar ... -guatemala
https://cs.wikipedia.org/wiki/FMA_IA-63_Pampa

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Argentinský cvičný letoun Pampa III

PříspěvekNapsal: 9/7/2019, 12:02
od Vlastimil Čech
Jestli tak dobře lítá, jak skvěle vypadá... :lol:

Re: Argentinský cvičný letoun Pampa III

PříspěvekNapsal: 9/7/2019, 12:43
od Rase
hlavním úspěchem je, že se nyní Argentincům konečně podařilo prodat první kousky. Samotný letoun sme již dříve hodně řešili ve spojitosti s tuzemským L-39NG a osobně zde vidím velmi podobný příběh s podobným výsledkem. Pampa III je z mého pohledu hodně zajímavý stroj, je mi ale jasné, že v ČR je prakticky kacířstvím, když někdo pochválí jiný letoun než tuzemský L-39NG :D

ps. hodí se zmínit, že v 90. letech byla FMA vybrána americkým koncernem LTV jako partner pro účast v soutěži modernizaci USAF Joint Primary Aircraft Training System (JPATS). Nabídnuta byla modifikovaná verze letounu označená Vought Pampa 2000. V soutěži však zvítězil turbovrtulový letoun Beechcraft T-6 Texan II.