Tupolev Tu-2 – první Tu

Letadla 1918-1945 - Šturmovik, Lavočkin, Jak, MiG.....

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od sa58 »

Tupolev Tu-2 – první Tu

Obrázek
Jak jsem již psal v předchozích příspěvcích, A. N. Tupolev se jako šéf CAGI dostal postupně v 30. letech minulého do čelních pozic sovětského leteckého průmyslu, stal se tak ale také příliš známou osobností. A to se koncem 30. let v Sovětském svazu zrovna nenosilo, v té době vrcholila další vlna represí vůči známým osobnostem, politikům, vojákům, obětí se v té době mohl stát každý občan SSSR.

Tato vlna represe se nevyhnula ani tak známému a úspěšnému vedoucímu CAGI, pro A. N. Tupoleva si NKVD přišlo 21.10.1937. Byl odveden do nechvalně proslulé Lubjanky, poté by přemístěn do věznice Bytyrskaja. Byl obviněn ze sabotáže a špionáže, mnoho mu nepomohlo ani nařčení od pilota Levaněvského. Podle něj Tupolev úmyslně sabotoval jeho let s letounem ANT-25, přitom posléze se stejnými letouny Čkalov a Gromov přelétli severní pól a přistáli v USA. Na veřejnosti se postupně objevila historka o prodeji kompletní dokumentace k bombardéru německému Messerschmittu... Zanedlouho putovala do vězení i Tupolevova žena, ta byla po 28 měsících na jaře 1940 propuštěna. Tupolev byl v květnu 1940 odsouzen na 15 let nápravných prací, ve své práci však pokračoval i nadále. Zdá se vám to divné?

V té době se do různých vezení a gulagů dostalo hodně konstruktérů a specialistů, lidový komisař vnitra Berija je začal využívat ve zvláštních vězeňských konstrukčních kancelářích. Tak vznikla i CKB N29, do které byl převeden na podzim 1938 i Tupolev a jeho spolupracovníci. Zde vedl skupinu pracující na Projektu 103, další skupiny vedl Petljakov, Mjasiščev a Tomaševskij. Jejich týmy působily ve vezení v Bolševu. Posléze byla Tupolevova skupina přemístěna do nového vězení, to bylo přímo v moskevské továrně 156. Změna nastala po přepadení Sovětského svazu v červnu 1941, v červenci 1941 byla Tupolevovi a jeho některým jeho kolegům udělena milost, jejich rozsudky byly zrušeny Nejvyšším soudem. Plné rehabilitace se však Tupolev dočkal až po nástupu Chruščova.

Ale vraťme se nazpět k Projektu 103. Berija zadal Tupolevovi požadavek na čtyřmotorový střemhlavý bombardér s dalekým doletem. Tupolev ho naštěstí dokázal přesvědčit o zbytečnosti celého projektu, navrhl proto Berijovi vývoj dvoumotorového střemhlavého bombardéru, který by byl schopen bombardování i v klasickém režimu letu. Po přestěhování realizačního týmu do Moskvy začaly v březnu 1940 práce na letounu s kódovým označením Projekt 103, interní označení u Tupoleva bylo ANT-58.
Jednalo se o konvenční středoplošník s dvěma motory, dvojitými SOP, použitý materiál byl pro Tupoleva už klasický – kostra, křídla a potah z duralu, podvozek a motorové lůžka z oceli. Podvozek se zatahoval dozadu do motorových gondol, stejně tak se zatahovalo i ostruhové kolečko. K pohonu byly použity dva řadové, vodou chlazené dvanáctiválce do V Mikulin AM-37, schopné dodávat až 1400 HP. Ty poháněly třílisté stavitelné vrtule o průměru 3,4 m. Výzbroj se skládala s dvou pevně zabudovaných kanónů ŠVAK ráže 20 mm a dvou zdvojených kulometů ŠKAS ráže 7,62 v zadní kabině. Ty měl obsluhovat střelec-radiotelegrafista. Dalšími členy osádky byli pilot a navigátor. Pumový náklad měl dosahovat hmotnosti až 4500 kg.

Obrázek Projekt 103

Obrázek Projekt 103U

První prototyp byl poprvé vytažen na letiště 3.10.1940, poprvé vzlétl 29.1.1941, pilotem byl Michail Nuchtikov. Testy nového letouny pokračovaly do června, jejich výsledky byly v mnoha ohledech skvělé – maximální rychlost až 640 km/h ve výšce 8000 m, dostup 10800 m a dolet 2500 km. Po tomto prvním letounu přišel záhy na svět druhým již upravený Projekt 103U/ANT-61 , lišící se větším pilotním prostorem a delším trupem. Ten se prodloužil kvůli přidání zadního spodního střeliště. Nový prototyp poprvé vzlétl 18.5.1941, pilotem byl opět Michail Nuchtikov. Letoun dosahoval rychlosti cca 610 km/h, problém však nastal s motory AM-37. Ty se staly stálým problémem, bojové nasazení zatím nepřipadalo v úvahu. Proto se u třetího prototypu objevuje nová pohonná jednotka, vzduchem chlazené hvězdicové čtrnáctiválce M-82, později označované jako Švecov AŠ-82. Jejich výkon byl 1330 HP a letoun dostal označení Projekt 103V/ANT-60. Stroj se měl sériově vyrábět v bývalé automobilce v Omsku, ale po dokončení malé série (19 kusů) bylo rozhodnuto o zastavení produkce, přednost dostal stíhací letoun Jak-1.

V roce 1942 se poprvé dostává tomuto letouny označení Tu-2, jedná se o upravený Projekt 103S. Interní označení je ANT-61. Oproti verzi V se liší jen v malých detailech, jsou vyrobeny tři letouny a ty procházejí testy přímo na frontě u Kalininu s velmi dobrým ohlasem u frontových letců. Je proto rozhodnuto o znovuzavedení výroby v Omsku. Kvůli nedostatku některých surovin je Tupolev nucen opět letoun přepracovat, nová verze s označením Tu-2S poprvé vzlétá 26.8.1943. Je již vybavena novější verzí motorů AŠ-82FN o výkonu maximálně 1850 HP. Tato verze se konečně dočká sériové výroby, od jara 1944 se do konce války vyrobilo 1111 strojů této verze.

Obrázek Tu-2S

Vývoj letounu neskončil na konci války, vzniklo poměrně hodně dalších verzí. Zde je jejich přehled.

Tu-2D/ANT-62
Dálková verze s motory AŠ-83 (1900 HP), oproti verzi S bylo zvětšeno rozpětí křídel o 3,34 metru. Osádka letounu se rozšířila o druhé pilota, dolet s 1000 kg pum je 2790 km. Stroj je sériově vyráběn až po válce

Tu-2T
Torpédová verze z motory AŠ-85FN, v pumovnici jsou umístěny další palivové nádrže. Prvně vzletěl v srpnu 1946, u námořnictva nahrazuje Il-4, kde slouží až do poloviny 50. let

Obrázek Tu-2T

Tu-2SDV/ANT-63
Rychlý denní bombardér s řadovými motory Mikulin AM-39 (1500-1870 HP), první vzlet v květnu 1944. Postaveny jen dva prototypy

Tu-2DB/ANT-65
Dálková verze vybavená přeplňovanými motory Mikulin AM-44. Kvůli problémům s motory vývoj zastaven po zalétání prototypu.

Obrázek Tu-2DB

Tu-2D/ANT-67
Verze s naftovými motory Čaromkij AČ-30BF o výkonu max 1950 HP. Dolet vzrostl na 4100 km, pro problémy s motory výboj zastaven.

Obrázek ANT-67

Tu-2 Paravan
Verze s řezacím zařízením lan upoutaných balónů, charakteristická je prodloužená příď s nosem. Mezi nosem a konci křídel jsou nataženy řezací dráty. Vyrobeny jen dva prototypy.

Obrázek Tu-2 Paravan

Suchoj UBT
Odlehčená cvičná verze Tu-2 upravená týmem Pavla Suchého. Ve službě do konce 50. let

Tu-2R/Tu-6/ANT-63
Fotoprůzkumná verze poháněná motory AŠ-82FN, došlo k zvětšení rozpětí na 22,2 m. Kamery byly umístěny v pumovnici. Ve službě do konce 50. let.

Obrázek Tu-6

Tu-1/ANT-63P
Dálková stíhací verze vycházející z Tu-2. Prototyp byl postaven začátkem roku 1945, je osazen motory AM-39UV (1640 HP), Sériová verze stavěný po válce měla motory AM-43B (1950 HP), maximální rychlost byla až 640 km/h, dolet 2250 km. Je silně vyzbrojen – 2xNS-23, 2xNS-45, 2x 12,7 mm UBT.

Obrázek Tu-1

Tu-8/ANT-69
Upravený Tu-2D s větším křídlem a silnější výzbrojí, místo kulometů UBT jsou použity kanóny B-20.

Obrázek Tu-8

Tu-10/ANT-68
Verze Tu-2 s motory Mikulin AM-39FNV o výkonu 1850 HP. Rychlost až 641 km/h, snížil se však dolet. Postavena malá série mezi lety 1945-47.

Obrázek Tu-10

Ještě lze mezi „pohrobky“ Tu-2 zařadil Tu-12, což je první sovětský proudový bombardér s motory Rolls-Royce Nene (RD-45). To je však již jiná kapitola... Původní Tu-2 ještě stačil obdržet kódové označení NATO - Bat

Obrázek Tu-12

Výroba Tu-2 a jeho „pohrobků“ byla ukončena v roce 1948, bylo vyrobeno 2527 strojů všech verzí. Další výroba běžela v Číně, zde je však počet vyrobených Tu-2 neznámý.


technická data Projekt 103 // Tu-2S:
délka – 13,2 // 13,8 m
rozpětí – 18,8 // 18,86 m
hmotnost vzletová – 10992 // 10360 kg
výkon motoru – 2x1400 // 2x1850 HP
maximální rychlost u země – 482 km/h
maximální rychlost – 635 // 547 km/h
dostup – 10600 // 9500 m
dolet – 2500 // 2100 km
osádka - 3 // 4


Použité zdroje:
Duffy, Kandalov – Tupolev, muž a jeho letadla
www.airwar.ru
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

jěstě nějaké výkresy Tu-2 a pohrobků...


Obrázek Obrázek
Tu-2S a Tu-2D

Obrázek Obrázek
Tu-8 a Tu-10

Obrázek
Tu-1

Obrázek
Tu-12
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

Nemohl bys prosím článek doplnit o hmotnosti podvěsné výzbroje a o specifikaci palubní výzbroje?

Byl to dle všeho perfektní letoun. Otázka je, o kolik mohl být pro VVS užitečnější než zavedené Pe-2.
Obrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Hans S. píše:Nemohl bys prosím článek doplnit o hmotnosti podvěsné výzbroje a o specifikaci palubní výzbroje?

Byl to dle všeho perfektní letoun. Otázka je, o kolik mohl být pro VVS užitečnější než zavedené Pe-2.
Něco k tomuto tématu ještě mám, mrknu na to a přidám co najdu.
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Nevíš počet vyrobených dálkových strojů? Já jsem ani netušil, že šly do série. A nebyl ten další člen osádky letovod/bombametčík v prodloužené přídi?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Jeden šílený zbraňový systém - 88x samopal PPŠ-41
Obrázek
Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

To je hrozný bastl, nechtěl bych těm 88 samopalům plnit zásobníky...

Narazil jsem na zajímavý dokument...

Obrázek
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17688
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Takovej hezkej.. samé obrázky na tom jsou. Ljubov pomoooc! :oops:
ObrázekObrázekObrázek
karaya1
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 488
Registrován: 1/1/2005, 12:57
Bydliště: Brno

Příspěvek od karaya1 »

Ruština není zase takový problém: nikdy jsem ji neuměl, o prázdninách v matičce strávil tři týdny (a stejně jsem rusky moc nemluvil), vtloukl si do hlavy základy azbuky, a když si to teď čtu všechno nahlas, většinou odhadnu, o čem to zhruba může být :o))

Je to "Instrukcija letčiku po eksploataciji i technike pilotirovanija samoleta Tu-2 s motorami 2 AŠ-82FN" (asi ten přepis není úplně dobře, ale na pochopení smyslu toho, co to je, snad stačí).

Dá se k tomu manuálu někde dostat?
Uživatelský avatar
sa58
1. Armádní generál
1. Armádní generál
Příspěvky: 3477
Registrován: 4/2/2005, 12:43
Bydliště: Zlínsko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sa58 »

Najdeš to na farposst.ru, první nebo druhá strana...
ObrázekObrázekObrázekObrázek

"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Uživatelský avatar
wildesau
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 420
Registrován: 5/3/2006, 09:05
Bydliště: Otrokovice

Příspěvek od wildesau »

A to prý maturita z ruštiny je k ničemu :lol: :razz:
Trismegistos
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1366
Registrován: 9/10/2011, 19:03

Re: Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od Trismegistos »

Obrázek
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od Flogger G »

Je tu Hansův nezodpovězený dotaz. Snad to zajímá i někoho jiného.
Střelecká výzbroj základního Tu-2 obsahovala dva vpřed střílející pevné kanony ŠVAK r. 20 mm. Ty byly montovány do centroplánu těsně u trupu letounu po jednom na každé straně - ovládal pilot. Další výzbroj letounu sestávala ze třech pohyblivých velkorážových kulometů r. 12,7 mm, které kryly zadní polosféru letounu. Jeden střílel dozadu pod letadlo, další dva, každý v jiném střelišti, střílely dozadu nahoru. Právě to, že byly oba horní kulomety od sebe relativně daleko, si frontoví letci pochbalovali, protože se vzájemně doplňovaly a jeden druhému vykrývaly mrtvé úhly palebných sektorů tvořených dvojitou SOP.
Nosnost pum uvnitř kryté pumovnice dosahovala hodnoty 2 000 kg. Prostor pumovnice byl natolik veliký, že letoun mohl uvnitř dopravovat jednu bombu hmotnosti 2 t.

Letadla Tu-2 se ve výzbroji VVS nacházela až do roku 1955. Letectva Číny, Indonésie a KLDR používala tento typ až do poloviny 60. let 20. století.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Poslední kus byl vyřazen z Čínského letectva v roce 1972...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od Flogger G »

Máš pravdu Aarone. Moje údaje jsou roky stažení z bombardovacích útvarů. V pomocných služvách létaly Tu-2 déle. Třeba u VVS až do počátku šedesátých let tahaly vlečné terče.
Uživatelský avatar
Aaron Goldstein
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3062
Registrován: 19/7/2014, 19:38
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od Aaron Goldstein »

Já to uvedl spíše jako zajímavost než jako rozpor... Takto vysoká délka činné služby (a zvláště u druhoválečného letounu) dle mého potvrzuje, že v době svého vzniku a hlavního nasazení (tj. WWII ) patřil mezi špičku ve své třídě... Samozřejmě chápu, že významným faktorem byla také jeho dostupnost a technologický potenciál států, které ho po válce používaly...
Obrázek

Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od Flogger G »

Letoun to musel být opravdu vynikající. Když začaly na jaře 1942 z Omsku přicházet dodávky prvních sériových Tu-2 k frontovým útvarů bombardovacího letectva VVS, byly posádky nadšeny parametry a letovými vlastnostmi letounů. I přes vynikající hodnocení frontových letců byla výroba zastavena ve prospěch stíhaček. Tupolev, podporovaný lidovým komisařem leteckého průmyslu Šachurinem, osobně přesvědčoval Stalina o potřebě středního bombardéru Tu-2. Svoje názory podepřel poznámkou, proč vešlo v platnost nařízení o vytvoření verze letounu Jak-9 v bombardovacím provedení (Jak-9B), když podle vedení je nadbytek bombardérů a nedostatek stíhačů. Stalin se nedal přesvědčit ani Tupolevem ani Šachurinem. Tu-2 byl sňat z výrobyt. Tupolev však i nadále svou konstrukci vylepšoval a tak mohl po bitvě u Kurska, když Rudá armáda přešla do celkové ofenzivy a vznikl požadavek na údery letectva v zázemí protivníka, nabídnout přepracovaný Tu-2 s doletem přes 2 000 km. Prostě přesně takový stroj, jaký VVS potřebovaly, s dostatečnou nosností pum na cíle vzdálenější od frontové linie. Stalin vyčinil Šachurinovi, že nedostatečně trval na zachování výroby Tu-2. Potom výrobu modernizované konstrukce posvětil svým podpisem. Přepracované letouny byly vyráběny v Moskvě a bojové útvary 334. bombardovací divize dostaly první kusy série v lednu a únoru 1944, kdy tento svazek bojoval nad Karélií. Potom vedl svou činnost v Bělorusku a Pobaltí. Stalin přikázal veliteli VVS maršálu Novikovovi, aby 334. leteckou bombardovací divizi osobně sledoval a kontroloval její činnost a pravidelně se nechával maršálem informovat o bojových úspěších tohoto svazku.

Letadla Tu-2 se osvědčila při bombardování opevnění chránících Východopruské město Královec. Skvěle se pak prezentovaly posádky těchto letadel při ničení těžce opevněného rajónu Chajlar Kvantunské armády Císařských ozbrojených sil v létě 1945.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od Flogger G »

Letouny Tu-2S, vybavené motory AŠ 82FN, měly celkovou nosnost užitečného nákladu zvětšenou na 3 tuny. Stroje se po WW II staly tažným koněm bombardovacich útvarů VVS až do příchodu proudových Il-28.
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od Flogger G »

Na účtu You Tube jsem shlédl dokument o vzniku a výrobě letounu Tu-2. Komentář se zmiňuje nejen o generálním konstruktérovi A. N. Tupolevovi, ale také o jistém vězni konstruktérovi S. Koroljovovi - otci sovětské a ruské kosmonautiky. Pokud vydržíte do konce filmu, povšimněte si znaků na letounech Il-28, rolujících po stojánce, tento frontový bombardér po WW II vyráběl závod č. 166 v Omsku. Je zde zmíňen i posloupný výrobní program závodu až do dnešních dnů.
https://www.youtube.com/watch?v=prOXat0NET4
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Tupolev Tu-2 – první Tu

Příspěvek od Skeptik »

Ano, Koroljev na Tu-2 (a dokonce i Pe-2) pracoval.
Ostatně Koroljev promoval pod vedením Tupoleva jako letecký konstruktér. Diplomovou prací byla konstrukce lehkého dálkového letounu SK-4, který se dokonce stavěl.
Obrázek
https://ru.m.wikipedia.org/wiki/%D0%A1% ... %91%D1%82)

Po jeho zatčení a odsouzení (původně byl ve skupině, která měla být popravena, ale nakonec dostal "jen" 10 let) strávil 18 měsíců v GULAGu na Kolymě. V únoru 1940 ho převedli do Moskvy aby se stal členem "vězeňského" CKB 29 NKVD, kde se posléze dostal do Tupoleva konstruktérského oddílu (pravděpodobně a Tupolevovu žádost). Tam pracoval na budoucím Tu-2 a Pe-2 a současně i na leteckých raketách a raketovém přepadovém letounu.

Na rozdíl od Tupoleva, který, byl propuštěn v červenci 1941 zůstal Koroljev ve vězení až do července 1944 !!! Jo, trockistům Stalin neodpouštěl tak lehce :(
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Odpovědět

Zpět na „Ruské letectvo“