Operace z nezpevněných letištních ploch

Letadla 1918-1945 - Šturmovik, Lavočkin, Jak, MiG.....

Moderátor: Hans S.

Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Alchymista - to je tak jak říkáš, pletivem se vyztužit plocha letiště nedá - popsal jsi to přesně. A navíc není vrtulník jako vrtulník. MI-24 má přes 12 tun a třeba Mi-8 PPA měl 12,5 tuny. I ta rohož by se pod těmito přerostlíky prohla, ne tak pletivo.

MI - 8PPA byl tak těžký, že když teplota vzduchu překročila 30 stupňů Celsia, tak se bez pomoci sám nedostal do vzduchu. Buď se musel rozjet jak letadlo a pak se odlepil nebo musela přijet odsávací cisterna a odčerpat mu 400 kilogramů paliva zase to letělo.

Když jsme s nima lítali na Svazarmovském letišti Hosín u Hluboké nad Vltavou tak jsme jim kompletně zničili jejich travnatou i asfaltovou VPD.

Ono lítat z čehokoliv než z pevného letiště není sranda a pozemní sled se nadře jak stádo hovad.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17709
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Příspěvek od skelet »

Prosil bych už příslušné osoby o oddělení těchto témat. Přeci jen je působení letectva z "polních" letišť tak zajímavé, že by bylo škoda, aby to skončilo "utopené" v jiném tématu. Díky
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
Pátrač
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 7850
Registrován: 14/8/2008, 06:44
Bydliště: Prostějov

Příspěvek od Pátrač »

Už jsem o to poprosil Hanse. Pokusím se z toho udělat samostatné a života schopné téma.
Naposledy upravil(a) Pátrač dne 14/1/2010, 22:22, celkem upraveno 1 x.
ObrázekObrázek

Pes(ticid) - nejlepší přítel člověka! Nechápete? Nevadí. Hlavní je, že víte že:

JDE O TO, ŽE KDYBY O NĚCO ŠLO, BYLO BY DOBRÉ VĚDĚT, O CO VLASTNĚ JDE.
Pop
poručík
poručík
Příspěvky: 777
Registrován: 1/2/2009, 22:56
Bydliště: ČR

Příspěvek od Pop »

Je to asi dva týdny, co jsem u kamaráda shlédl DVD s filmem o našem letectvu ( pokud jsem dobře informován, toto DVD nelze běžně koupit a autor je prodává jen bývalým příslušníkům letectva). Kromě jiného jsou tam krásné záběry strojů Mig-15 SB a Mig-15 bis SB při činnosti z letišť s travnatou VPD.
Kamarád mi vyprávěl, že v rámci spojeneckého cvičení "Štít 84", kterého se osobně účastnil ve funkci technika letounu ( Mig-21 MF šedivka), probíhala ukázka hromadného opuštění letiště, kterou pro pozorovatele nacvičilo vojenské letectvo ČSLA. Za 5 minut 50 vteřin stačilo z letiště Žatec odstartovat 72 nadzvukových letadel. Na rozkaz tehdejšího náčelníka letectva a náměstka MNO byl z bezpečnostních důvodů čas prodloužen asi o 55 vteřin. V rámci ukázky zde startovalo deset strojů Mig-21F-13 ze záložního travnatého pásu. Letouny na tuto akci poskytla 10. LA, jinak ostatní stroje patřily do sestavy 7. A PVOS.
Pokud někdo pochyboval o schopnostech nadzvukových letounů sov/rus původu operovat z travnatých VPD, pak toto svědectví účastníka cvičení jejich akceschopnost dostatečně potvrzuje.
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re:

Příspěvek od lamada »

Pop píše:Je to asi dva týdny, co jsem u kamaráda shlédl DVD s filmem o našem letectvu ( pokud jsem dobře informován, toto DVD nelze běžně koupit a autor je prodává jen bývalým příslušníkům letectva). Kromě jiného jsou tam krásné záběry strojů Mig-15 SB a Mig-15 bis SB při činnosti z letišť s travnatou VPD.
Kamarád mi vyprávěl, že v rámci spojeneckého cvičení "Štít 84", kterého se osobně účastnil ve funkci technika letounu ( Mig-21 MF šedivka), probíhala ukázka hromadného opuštění letiště, kterou pro pozorovatele nacvičilo vojenské letectvo ČSLA. Za 5 minut 50 vteřin stačilo z letiště Žatec odstartovat 72 nadzvukových letadel. Na rozkaz tehdejšího náčelníka letectva a náměstka MNO byl z bezpečnostních důvodů čas prodloužen asi o 55 vteřin. V rámci ukázky zde startovalo deset strojů Mig-21F-13 ze záložního travnatého pásu. Letouny na tuto akci poskytla 10. LA, jinak ostatní stroje patřily do sestavy 7. A PVOS.
Pokud někdo pochyboval o schopnostech nadzvukových letounů sov/rus původu operovat z travnatých VPD, pak toto svědectví účastníka cvičení jejich akceschopnost dostatečně potvrzuje.
Ahoj.
Na to bych si dovolil malinko reagovat. Že se Štítu 84 zůčastnili efky od 10LA jsem tady již také konstatoval byli od 9slp převážně od 2letky doplněné jedním rojem 3 letky. Bylo jich 12 a z travnatého pásu se jen startovalo přistávalo se na beton. Po vzletu se valilo na Bechyň tam je doplnili a poslali zpět do Žatce nácviky tohoto hromadného vzletu probíhali docela dlouho.
Hodně se využívalo na vzlet tzv. sprdovek tyto dráhy však byli pouze na 4 letištích a to Žatec směrem od 3RP k hlavní VPD, Hradec Králové z druhého RP směr na hlavní VPD kdo byl na nějakém Ciafu tak ví kde byli statické ukázky, Plzeň Líně - netradičně úplně mimo prostor letiště za 1 RP u obce Lhota a poslední v Bechyni směrem od 1 RP Židova strouha směrem k hl.VPD nedaleko obce Hodonice,.
Z těchto drah se startovalo většinou při cvičeních někdy i při létání ale to výjmečně a šlo o to aby si to vyzkoušeli všichni piloti startovací rakety se nepoužívali i jednadvacky se dostali do luftu na forsáži. Je pravdou že efky jsem na sprdovce nikdy startovat neviděl. Ono použití SPRD 99 byl pro pilota docela zážitek účel byl dvojí 1, rychlý vzlet na zkrácené VD a za 2, prudké nabrání výšky po vzletu. Slyšel jsem vyprávět pilota kterému jedem motor zapáli o chvilku později než druhý - už by to prý v životě zažít nechtěl ani náhodou.
Obrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Operace z nezpevněných letištních ploch

Příspěvek od Mirek58 »

Lamado, měl bych otázku.
Jak se praktikoval vzlet MIGu-23 z nezpevněné plochy? Byl jsem chvíli na cvičení v Žatci a koukal jsem jak lítal beton, když nějakej expert dal plnej plyn a odtrhnul éro do vzduchu. To by na trávě ten druhej v pořadí musel zvedat asi o takovejch 50m dřív, nebo mít podvozek z buldozeru na mašině, aby neskončil v "pagejtě".
ObrázekObrázek
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re: Operace z nezpevněných letištních ploch

Příspěvek od lamada »

Popravdě jak by to vypadalo nevím , ani jsem to neviděl. Ale mám pocit že by se startovalo jednotlivě. Nevím kdy jsi byl na tom cvičení , v Žatci byli MiG 23MF od roku 82 do roku 89 je pravda že takříkajíc seděli na zadek ale že by za nimi odletoval beton z dráhy se mi nechce moc věřit , dráhový systém byl docela v pořádku a neslyšel jsem ani že by se něco podobného stalo v Č.Budějovicích nebo v Čáslavi kde Mig 23 sloužili také byť jiných variant. Na citovaných MF jsem dělal v ČB a nikdy se tam nic takového nestalo. Takže jestli jsi viděl něco létat za mašinama tak to byl s největší pravděpodobností nějaký bordel ale ne beton to by byl pjůsej. Na bednách jsem později dělal v ČB dokonce jsme naše rómské spoluobčany vyhnali z lesa kdy si v našem RP dělali borůvkový mejdlo jedna romka seděla a děti kolem ní běhali a trhali borůvčí a ona to statečně česala do kýble, jen do té doby než bedna došla na řežim maximál pak všichni zmizeli a už jsme je tam nikdy neviděli. A to byl za mašinou malý val ze země který plyny zvedal nahoru . Ty MiG 21 F také nestartovali v rojích jako jiné letky z dráhy ale po dvojicích byť záložní pás byl dostatečně široký. Přece jen možnost nasátí cizího předmětu je podstatně větší než na betonové VPD a Tumanskij nebyl nejlevnější. Možnost operování z nezpevněných drah měli všechny naše letouny ale právě asi z důvodu bezpečnosti se to moc nepaktikovalo spíše jen u nějakých zkoušek nebo šíleností typu hromadný vzlet. Jak by to bylo v případě vedení bojové činnosti vědí určitě jen ti co rozkazy psali a zalepovali obálky které pak leželi u velitelů pluků v trezorech. A jak tito jedinci mysleli si nedovolím ani tipovat.
Obrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Operace z nezpevněných letištních ploch

Příspěvek od Mirek58 »

Kolega co byl se mnou na cvičení tam dostal fakt kusem betonu do ramene. Jako záložáci jsme chodili plašit fogly se šrapnelama a mě se povedlo málem velitele pluku/skoro kosmonauta/ sundat i s L39 když odstartoval "do protisměru" na Postoloprty , což mi s chutí věž neřekla- výpadek spojení-. Podle něj mu šrapnel bouchnul kolem metru vedle kabiny.
ObrázekObrázek
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re: Operace z nezpevněných letištních ploch

Příspěvek od lamada »

No já netvrdím, že se to nepřihodilo. Ale v roce 83 proběhla GO Žateckého letiště po které byla dráha ve vynikajicím stavu do ŠTÍTU 84 pásové podvozky při závěrečné přehlídce letišti moc nesvědčili. V Žatci byl hlavní směr na Chomutov a na druhou stranu bych spíše než Podbořany řekl Postoloprty nebo Louny. Podbořany jsou směrem k Plzni. Tak to měl Olda Pelčák poměrně štígro , že nebyl sestřelen na mateřské základně a ještě k tomu vlastní PVO.
Obrázek
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Operace z nezpevněných letištních ploch

Příspěvek od Mirek58 »

Už jsem svůj omyl opravil ,obojí je na P a pletou se mi. Je fakt že Pelčák řval jak tygr, že ho pomalu bylo slyšet ještě od dálný. A já dostal nabídku jít k ještěrkám, že bych jim ušetřil munici.
ObrázekObrázek
lamada
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 148
Registrován: 9/3/2009, 17:15

Re: Operace z nezpevněných letištních ploch

Příspěvek od lamada »

Divíš se mu mě řachnout šrapnel metr od kabiny tak bych zbělal vzteky jak ti tygři v Liberci. :-? Jsou věci které fakt naštvou byť ten kdo je způsobil za ně nemusí svou činností být až tak zodpovědný. :neutral: ale jak jsem později Oldu poznal tak to je docela klidný člověk. :lej:
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Ruské letectvo“