Iljušin IL-2

Letadla 1918-1945 - Šturmovik, Lavočkin, Jak, MiG.....

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Skeptik »

Kouzelníku
ta "polopravda až nepravda" má být v tom, že jsem napsal, že:
(československé) Il-2 byly vyřazeny v roce 1949 (cvičné snad až 1951)
Zatímco Ty tvrdíš, že byly vyřazeny až v roce 1950 ???

No možné to je. Jde o to, kdy byly vyřazeny z bojové jednotky a kdy úplně. To nemusí být stejná data.
Nicméně se ale shodneme, že původní "válečné" Il-2m3 s "dřevěnými" trupy létali v našem letectvu nejméně do roku 1949 tj. 4,5 roku po válce.
A že kompletně vyřazeny byly až po rozhodnutí začít v Avii licenčně vyrábět Il-10 (B-33).
A že v Pol-Sku létaly Il-2 s dřevěnými trupy až do toku 1953 tj. do doby, kdy začaly být dodávány B-33.

Nebo vo co Ti vlastně jde ???
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
asdfr
svobodník
svobodník
Příspěvky: 30
Registrován: 19/1/2020, 15:55

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od asdfr »

Kouzelnik píše: Znovu zopakuji - šlo o Il-2 s dřevěnými trupy vyrobenými během WW2, tj. ve stáří cca 5-ti let?
Takze ty chces, aby ti niekto dokazal, ze Il-2 sluzili s povodnym trupom ? Nie. Otocim to. Dokaz mi, ze bol na Il-2 meneny trup za novy. Ty tomu nechces verit, ze trup nebol meneny. Tak dokaz svoje tvrdenie, ze Il-2 lietali do roku 1950 len vdaka tomu, ze na nich bol meneni trup. Pokial nedokazes, ze bol na tych Il-2 meneny trup, tak lietali s povodny trupom az do roku 1950.

Zatial si nedokladoval nicim, ze Il-2 dostali nove trupy, len sa ti to nezda zeby mali povodny trup.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Kouzelnik »

Skeptik píše:(...)
Co se těch podkladů týče, tak kromě toho, co si pamatuji, a publikací co jsi uváděl, jsem čerpal i z:
https://military.wikireading.ru/27297
http://www.airpages.ru/ru/il2_18.shtml
http://czechpatriots.com/corp-1airdivisionru.php
Polské publikace, jako R. Michulec - Monografie Lotnicze 22 - IL-2 / IL-10 apod.
Anglická In Action a další. Většina je "papírových".
To byla odpověď na a)
Díky. Kdybys ty papírové zdroje chtěl rozvést tak by to bylo fajn.

Skeptik píše:(...)
Odpověď na b) ... viz uvedený případ polského letectva. To že v roce 1946 dostali nějaké letouny se "šípovým" křídlem neznamená, že předtím takové Il-2 neprovozovali. Ostatně od 15. května 1944 se jiné Il-2m3 než s celokovovým křídlem o šípovitosti 15° nevyráběly (viz Vyhláška GKO č. 4976 ze dne 18. ledna 1944).
Nešípovými křídly byly nadále vybavovány pouze Il-2U.
Detailní rozpis jednotlivých verzí v čase by si vyžádalo obsáhlé studium a článek ... na což bohužel nemám čas (ale jsem přesvědčen, že to v nějajé polské publikaci bude ... ale moje polština je ... "cholera") (...)
Aha, to si nerozumíme. Šlo o to, že patrně v Polsku něco kutali na tamních Il-2 a možná že řešili ty kovové trupy, nevím. Kapacita fabriky by na to teoreticky byla,myslím nejen vyměňovat dřevěné části trupu za kovové trupy ze SSSR anebo možná by byla varianta že by kovové trupy vyráběli přímo v Polsku:
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/ ... 2-PZL-WP-2

Jen doplním - ono to nebyly tak úplně polské letectvo, ale letectvo kde podstatnou část členů tvořili polsky hovořící namísto původních členů RA. Tj. předpokládám, že polské letecké jednotky mohly být preferovány při dodávání náhradních dílů ze SSSR, ale to jen spekuluji. Nevím.

Skeptik píše: Odpověď na c) ... myslel jsem to přesně tak, jak jsem to napsal "platná pro neudržované válečné letouny, ale neplatná pro udržované poválečné"
Všechny československé Il-2m3 za sebou měly válečné nasazení. To se na nich určitě podepsalo - přičemž poškození bylo určitě odlišné kus od kusu. Pokud vím, nebyly z novovýroby.
cituji ze str. 29:
"Z rozhodnutí MNO byla ve dnech 3.-18.7.1946 provedena komisionální prohlídka letounů sovětského původu na letištích (...). Komise prohlédla (...) také 21 Il-2 (...). Výsledek prohlídky Il-2 (...):
- letouny Il-2, resp. dřevěné zadní části jejich trupů, u nichž bylo zjištěno prohnívání mezi 12. a 13. příhradou, byly v podobném stavu jako La-5, tedy v podstatě špatném, motory zatím v dobrém stavu. Za příčiny komise označila: (...)"


cituji ze str. 30:
"V závěru zprávy komise (...) dále navrhuje následujícíc opatření:
(...)
- objednat a dodat 23 kovových trupů pro Il-2"


dále cituji ze str. 32:
"V lednu 1947 vykazuje 4. ld všechny své Il-2 jako neschopné letu, stejně jako (...)"


dále cituji z téže strany:
"K 15.3.1948 disponovalo (...):
8 schopnými Il-2
14 neschopnými Il-2 -výměna trupů za kovové
2 neschopnými Ull-2 -výměna trupů za kovové"

dále cituji z téže strany:
"Podle čj. 23.526/Taj.let.49 z 24.10.1949 (...):
5 schopné Il-2
15 neschopných Il-2
2 schopné UIl-2
[/i]

citováno zdroje: Iljušin Il-2/Avia b-33 1. díl od M. Irra, M. Hanák, vydal Jakab, 2006

Můj osobní závěr (ale nemám na to 100% důkazy) je ten, že něco zásadního se stalo s dřevěnými trupy česko-slovenských Il-2. A velmi pravděpodobně došlo k výměně za kovové trupy (ovšem netuším jestli šlo o import kovových trupů nebo o výrobu v česko-slovenských fabrikách).


Z mého pohledu je pravdivé tvrzení o službě Il-2 v poválečném česko-slovenském letectvu asi toto:

- olétané šturmovniky by určitě česko-slovenské letectvo rádo využilo, nejen kvůli vycvičeným pilotům na Il-2, ale i část mechaniků měla zkušenost s Il-2. A také z důvodu, že zájmem politiků ČSR na jaře 1945 byl záměr co nejvíc navázat taktiku a asi také i většinu výzbroje poválečné česko-slovenské armády na Rudou armádu, která během WW2 používala nejčastěji právě Il-2.
- ovšem během podstatné části poválečné služby Il-2 v ČSR, zápasilo letectvo ČSR s nedostatkem náhradních dílů a se téměř úplně spotřebovanou životností té nejchoulostivější části trupu, na čemž se podílel asi nedostatek peněz na nákup náhradních dílů ze SSSR v letech 1946/1947 a s tím spojená nízká ochota SSSR dodávat do ČSR na úvěr náhradní díly+munici do ČSR. Na zchátrání Il-2 do r. 1946 se rovněž projevily nedostatky v údržbě/hangárování česko-slovenských šturmovniků, zejména než došlo k nápravě těch zjištění co vyplynuly z kontroly Il-2 v létě 1946.
- v závěru 40.-tých let byla letuschopná už jen malá část šturmovníků, které patrně létaly jen omezeně = dohromady za všechny letuschopné Il-2 to celkem dělalo asi 13 hodin měsíčně, tj. asi půl hodiny denně (údaje za 2. pololetí 1949). Neboť ani při dostatku peněz v Česko-Slovensku již nebyl možný import náhradních dílů ze SSSR, neboť prý v SSSR už nebyly na skladě žádné náhradní díly pro Il-2. Pro srovnání - ve stejném období, tj. druhé pololetí 1949 - na letadlech Avia C-2, která byla dočasně přidělena namísto Il-2, piloti šturmovníků za uvedené období nalétaly celkově v průměru za měsíc 126 hodin, tj. v průměru cca 4 hodiny denně (předpokládám že údaj o nalétaných hodnotách na C-2 se týká pouze těch C-2 přidělených jako náhrada k jednotkám s Il-2, neboť číslo nedává smysl, kdyby bylo vykázáno za těch několik set letadel C-2 v celém česko-slovenském letectvu)

Situace byla tak kritická že namísto čekání na zahájení dodávek Il-10 (v modernizované verzi Il-10M) z licenční výroby v ČSR, došlo k importu 63x Il-10 (patrně ve verzi před modernizací) a to v závěru roku 1949, asi v listopadu. S tím, že předpoklad dodávek byl na jaře 1950 (reálně dodáno v srpnu 1950).
čerpal jsem ze zdroje: Iljušin Il-2/Avia b-33 1. díl od M. Irra, M. Hanák, vydal Jakab, 2006.
R.I.P.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Kouzelnik »

asdfr píše:
Kouzelnik píše: Znovu zopakuji - šlo o Il-2 s dřevěnými trupy vyrobenými během WW2, tj. ve stáří cca 5-ti let?
Takze ty chces, aby ti niekto dokazal, ze Il-2 sluzili s povodnym trupom ? Nie. Otocim to. Dokaz mi, ze bol na Il-2 meneny trup za novy. Ty tomu nechces verit, ze trup nebol meneny. Tak dokaz svoje tvrdenie, ze Il-2 lietali do roku 1950 len vdaka tomu, ze na nich bol meneni trup. Pokial nedokazes, ze bol na tych Il-2 meneny trup, tak lietali s povodny trupom az do roku 1950.

Zatial si nedokladoval nicim, ze Il-2 dostali nove trupy, len sa ti to nezda zeby mali povodny trup.
Samozřejmě i to může být výsledkem diskuze založené na faktech. Jednoznačný fakt nemám. Jen spoustu indicií, které jsem z větší části popsal v komentáři odeslaném před pár minutami (zejm. to jak se nelineárně v 1946/47/48/49 měnil počet letuschopných Il-2).

Měj se.

@Skeptik... jestli jsem se prvně vyjádřil nějak zkratovině, tak v mém posledním komentáři (odeslaném před pár minutami) jsem se shromážděná fakta snažil popsat co nejpodrobněji.

Osobně mě mrzí, že Il-2 nesehrály v těsněpoWW2 Česko-Slovensku tak významnou roli, jakou mohly sehrát. Protože, pokud šlo o to naplnit záměr česko-slovenských politiků z 1945 (=navázat na taktiku RA), tak bez častého společného výcviku pozemních sil a šturmovniků to šlo jen obtížně.
R.I.P.
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Skeptik »

Kouzelnik píše:Můj osobní závěr (ale nemám na to 100% důkazy) je ten, že něco zásadního se stalo s dřevěnými trupy česko-slovenských Il-2. A velmi pravděpodobně došlo k výměně za kovové trupy (ovšem netuším jestli šlo o import kovových trupů nebo o výrobu v česko-slovenských fabrikách).
Citace ze stránek VHÚ Praha ... http://www.vhu.cz/exhibit/bitevni-letou ... -c-12-438/
Bitevní letoun Iljušin Il-2 m 3 Šturmovik, výr. č. 12 438
.....
Vystavený stroj sloužil u 3. čs. bitevního pluku, který byl součástí 1. čs. smíšené letecké divize v SSSR. Dne 20. dubna 1945 po zásahu do motoru nouzově přistál mezi frontovými liniemi, odkud byl v rozebraném stavu převezen zpět k pluku.
Po skončení války sloužil v československém vojenském letectvu až do roku 1948. Poté byl předán do sbírek Národního technického muzea.
Jednoduchý empirický test. Zajeď do Kbel a zabouchej na trup ...
Zvuk kovu a dřeva je snadno rozpoznatelný.
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
asdfr
svobodník
svobodník
Příspěvky: 30
Registrován: 19/1/2020, 15:55

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od asdfr »

Kouzelnik píše:
"Z rozhodnutí MNO byla ve dnech 3.-18.7.1946 provedena komisionální prohlídka letounů sovětského původu na letištích (...). Komise prohlédla (...) také 21 Il-2 (...). Výsledek prohlídky Il-2 (...):
- letouny Il-2, resp. dřevěné zadní části jejich trupů, u nichž bylo zjištěno prohnívání mezi 12. a 13. příhradou, byly v podobném stavu jako La-5, tedy v podstatě špatném, motory zatím v dobrém stavu. Za příčiny komise označila: (...)"[/i]

cituji ze str. 30:
"V závěru zprávy komise (...) dále navrhuje následujícíc opatření:
(...)
- objednat a dodat 23 kovových trupů pro Il-2"
No vidis a ja mam v inej knihe napisane, ze ano sovietsko-ceskoslovenska komisia sa stretla. Navrhla vymenit trup Il-2, no len cena 1 kovoveho trupu by bola 1 mil. Kcs a dodacia lehota by bola 1 az 1.5 roka. Citujem ceskoslovenske organy menej prisne ako sovietske - tak isto ako v pripade lavociek - rozhodli, ze bezne lety v ranci vycviku je mozne na sturmovikoch vykonavat. Meranie nosneho systemu na Il-2 c. 12438, viacmenej nasvedcuje, ze ich technicky stav bol dalej sledovany. Prakticky vsetky letuschopne stroje tiez presli generalnou opravou v Olomouci.

Takze je potrebne najst niekde nieco o tem ze boli kupene kovovoe trupy. Najst servisne zaznami aspon jedhej Il-2, z ktorych by bolo jasne ze sa menil trup za kovovy alebo ist do Kbel a poklepat na trup.
asdfr
svobodník
svobodník
Příspěvky: 30
Registrován: 19/1/2020, 15:55

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od asdfr »

Skeptik píše: Jednoduchý empirický test. Zajeď do Kbel a zabouchej na trup ...
Zvuk kovu a dřeva je snadno rozpoznatelný.
Ani nemusi ist. http://www.vhu.cz/iljusin-il-2-m-3/

Citujem
V letech 2005 až 2006 se stroj podrobil další rozsáhlé opravě u firmy BMZ Air Service, kdy byla mimo jiné staticky zajištěna těžce napadená dřevěná část konstrukce trupu

Takze minimalne nejaka cast trupu je drevena.
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Kouzelnik »

@asdfr
1. Ach jo, proč se vůbec pachtím s vypisováním citací, když nečteš reakce na Tvoje komentáře. Tak znovu:
Kouzelnik píše:(...)
dále cituji z téže strany:
"K 15.3.1948 disponovalo (...):
8 schopnými Il-2
14 neschopnými Il-2 -výměna trupů za kovové
2 neschopnými Ull-2 -výměna trupů za kovové"

dále cituji z téže strany:
"Podle čj. 23.526/Taj.let.49 z 24.10.1949 (...):
5 schopné Il-2
15 neschopných Il-2
2 schopné UIl-2
[/i]

citováno zdroje: Iljušin Il-2/Avia b-33 1. díl od M. Irra, M. Hanák, vydal Jakab, 2006
(...)
=minimálně u 16xIl-2 výměna trupu za kovový.

Z uvedené knížky si Ty sám můžeš přečíst těch několik stran, které kvůli autorským právům nemůžu citovat, jestli Tě zajímají detaily... Jestli se mýlí pánové Hanák a Irra... je to možné, jsme jen lidi... Ale já už včera odkryl karty a popsal jsem z čeho (z jaké konkrétní knížky) cituji. A k témuž jsem vyzval i @Skeptik.... nic víc, nic míň.

2.
asdfr píše:(...)No vidis a ja mam v inej knihe napisane, ze(...)
Tak přestaň dělat Skeptika a odkryj karty - z jaké knížky/webu/článku/... cituješ?





@Skeptik
Kouzelnik píše:Reakce včetně trochy doplnění a taky polemiky:
(...)
c)
Skeptik píše:(...)Po válce v československém letectvu sloužilo 24 "přeživších" Il-2 a ty dva cvičné. Il-2 byly vyřazeny v roce 1949 (cvičné snad až 1951). Létaly s "dřevěnými" trupy.
K podtrženému v citaci:
zčásti jde o polopravdu a a zčásti o úplnou nepravdu. Vycházím ze zdroje: Iljušin Il-10/Avia B-33 od pánů M. Irra, M. Hanák, vydal Jakab v 2008.
Tj. opět vyzývám @Skeptik, aby doplnil info o zdroji ze kterého vycházím.

(...)Díky.
Empirický test - doložils/nedoložils zdroje? Já jo.

To pochopí i natvrdlý, že jsi včera kecal (myslím v tom co jsem podtrhnul), když se dneska vykrucuješ.
R.I.P.
asdfr
svobodník
svobodník
Příspěvky: 30
Registrován: 19/1/2020, 15:55

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od asdfr »

toto som napisal ja 14/2/2020, 13:33
asdfr píše:Ja som ti dal zdroj, ktore uvadza presne to co tvrdi Skeptik.
Je to knizka z edicie triada Il-2, J-1 a A-10. Autorom o IL-2 je Jiri Vrany. Vyslo to v nakladatelstve Nase vojsko v roku 1990. ISBN 80-206-00 92-2
Ty mas problem s pochopenim textu alebo necitas co kto napisal ?

A prosim ta prezrad mi, ako mohol VHU opravovat drevene casti trupu na tvojej celkovovojej IL-2. Dakujem.

A prosim ta, odkial sa v Ceskoslovensku zrazu zjavili celkovovove trupy ? Len tak zrazu sa zjavili vo skladoch ? Na zaklade coho ty tvoji autori to tvrdia. Vrany tvrdi, ako som tu hovoril, ze ceskoslovenska strana sa rozhodla po tom roku 1946, ze sa bude fungovat ako pri lavockach. Nic o tom, ze sa nakupili nove trupy. Spomina, ze na jednej Il-2 sa znovu v novembry 47 sa znovu meral nosny system. Pokil uz mali koveve trupy, tak naco sa to robilo ?
Kouzelnik
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1305
Registrován: 27/9/2017, 22:23

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Kouzelnik »

Díky za doplnění zdroje.

Když zdroj uvedeš rovnou, tak odpadne takové zbytečné dopisování, neboť mě nenapadlo že jsi text v češtině (=Triáda je psána v češtině) citoval ve slovenštině... Prostě když čtu komentáře na webu tak moc nerozlišuju češtinu nebo slovenštinu, takže mě nenapadlo, že možná budeš mít tendenci si text necitovat přesně, nýbrž překládat... prostě jsem "soudil Tebe, dle sebe", protože já bych slovenský text necitoval v češtině (protože pro mě je to zbytečné). No každý jsme nějaký... Ale když se zahloubám do knížky a víc se zamyslím, tak jazyk vnímám.... No a já dosud nečetl monografii o Il-2 ve slovenštině...

Otázka chybějícího zdroje za mě vyřešena. Díky. Měj se.



Ad muzejní Il-2 v P-Kbely s dřevěným trupem...

A já někde tvrdil, že u všech česko-slovenských Il-2 byly vyměněny trupy? Myslíš, že když to napíše potřetí během pár hodin a do jednoho vlákna, tak že už si to přečteš? Já totiž tvrdil:
@asdfr
1. Ach jo, proč se vůbec pachtím s vypisováním citací, když nečteš reakce na Tvoje komentáře. Tak znovu:
(...)
=minimálně u 16xIl-2 výměna trupu za kovový.


A prosim ta, odkial sa v Ceskoslovensku zrazu zjavili celkovovove trupy ? Len tak zrazu sa zjavili vo skladoch ? Na zaklade coho ty tvoji autori to tvrdia. (...)
Bingo. Mám přesně stejnou otázku...

Ke zbytku - všimni si, že já netvrdím nic víc než jsem se dočetl v těch zdrojích které jsou pro mě dosažitelné.... A když spekuluji tak napíšu kondicionál...

A to je důvod proč jsem opět vyzval @Skeptik, aby doložil zdroj... Právě proto, že on je sečtělý a třebas četl něco méně rozšířeného (anebo holt opět kecá jako třebas ve vlákně Historická výročí)...

Uvidíme jaký je nejnovější názor historiků-odborníků, až někdo seženu nejnovější knížku od pana Vraného (vyšla letos)... doufám, že tím skončí dosavadní stav, kdy autoři víceméně "chodili kolem horké kaše" ... tj. že v letošní knížce budou přesné detaily jak to bylo s hnijícími šturmovniky Il-2 v ČSR.
R.I.P.
Uživatelský avatar
saldy
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 138
Registrován: 12/5/2011, 17:24
Bydliště: Aussig an der Elbe-SUDETENLAND
Kontaktovat uživatele:

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od saldy »

kenavf píše:
Flogger G píše:Vážení palbáci. Na učtu "youtube" je již dosti dlouho ke shlédnutí seriál dokumentů pod názvem "Osvobodítěli" (nemám v PC azbuku). Protože v dílu věnovaném bitevním letcům, pilotům i střelcům, se mluví téměř výhradně o letounu Il-2, vkládám jej do tohoto vlákna.
V komentáři se hovoří o ztrátách, kdy je předkládána informace o téměř stejných ztrátách pilotů i střelců, ale o kus dál je jiná info, kdy se dozvíme, že skupina šesti dvoumístných Il-2 mohla mít také jen jednoho střelce, který byl umístěn vždy do posledního letounu formace, kterému hrozilo největší nebezpečí napadení nepřátelskými stihači,což svědčí o mnohem silnějších ztrátách palubních střelců. Snad to někoho zaujme i přes značně nadšený komentář.
...
Kedysi, možno aj tu na PALBE, som čítal že pomer strát strelec :pilot bol 7:1
Známý mýtus, že ztráty pilotů proti zadním střelcům byly v poměru 1:7, byť šance střelců na přežití byly menší se nezakládá na pravdě, tento poměr zřejmě vychází ze zprávy vojskové zkoušky dvoumístných Il-2 vyrobených v závodu č.30 u 800. Šap a 667. ŠAP, Kalininského frontu po dobu 3 měsíců na přelomu 1942/43. Zpráva hovoří o absolvování 64 bojových letů, při nichž zadní střelci sestřelili 7 stíhačů v 8 soubojích, vlastní ztráty obnášely 3 Il-2, 1 pilot a 8 střelců. Tento závěr však nemá vypovídající hodnotu o ztrátách v celém průběhu války napříč verzemi, velmi hrubý odhad hovoří o 1:2.
Obrázek
"Zabít se dá každý" V. Corleone
Mirek58
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4794
Registrován: 31/7/2012, 19:15

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Mirek58 »

To je pravda, ten poměr 1:7 je mýtus.
Protože jednotlivá hlášení pluků je naprosto vyvracejí.
Např:
Потери летного состава 175 гвардейского ШАП (874 ШАП)
Летч. Стр. Всего ( Pilot- Střelec- Celkem)
1942 14 - 14

1943 30 24 54
1944 16 17 33
1945 4 6 10

47-й штурмовой полк ВВС ВМФ с 12.03.43 по 29.04.45 потерял 121 пилота и 103 стрелка
( 121 pilotů,103 střelců)

A vykládání o "nedostatku" střelců má naprosto jednoduchý základ, když totiž začaly docházet do stavu dvoumístné Ily, nebyli vyškoleni střelci.
I ti se museli nejprve vyškolit.
ObrázekObrázek
Uživatelský avatar
saldy
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 138
Registrován: 12/5/2011, 17:24
Bydliště: Aussig an der Elbe-SUDETENLAND
Kontaktovat uživatele:

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od saldy »

Ochrana střelce nebyla řešena seriozně. Až koncem 1943 se začala testovat třetí generace Sturmoviku, (ta dostala šípovité celokovové křídlo), letounu dodalo mnohem lepší ovladatelnost a stabilitu. Tato poslední verze se k útvarům dostala ve větším počtu v létě 1944, nyní se mohlo konečně přistoupit k pancéřování střeliště, do té doby zadního střelce chránila pouze pancéřová deska na podlaze, verze s prodlouženou pancéřovou skořepinou se sice do bojů již nedostala, avšak bojovým útvarům bylo v průběhu roku 1945 dodáno 800 setů pro dodatečné opancéřování střelecké kabiny, tedy se zadním i bočním, je zaznamenám případ kdy tato ochrana zastavila dva 20mm projektily které střeliště zasáhly zezadu.
Obrázek
"Zabít se dá každý" V. Corleone
Flogger G
nadporučík
nadporučík
Příspěvky: 920
Registrován: 24/9/2009, 15:01
Bydliště: Č.Budějovice

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Flogger G »

Pro zajímavost přidávám ještě jeden dokument. V této edici dokumentů "Legendy války" se jedná vždy o dvojfilm. V tomto prvním dílu je s letadlem Il-2 spojeno jméno druhoválečného bitevního pilota Burceva, Hrdiny Sovětského svazu. Zajímavé je i to, že zde autoři na příkladu tohoto pilota ukazují, jak to u VVS vypadalo s výcvikem mladých pilotů a jejich zařazování k bojovým útvarům, jak byli trestáni důstojníci letectva z řad létajícího personálu v r. 1943 a také způsob nouzového doplňování posádek palubními střelci. Zde jsou uvedeny také celkové ztráty pilotů a střelců letadel Il-2 v součtu. Druhá část by se hodila do tématu o letadle P-39 a vývoj bojové kariéry bratrské dvojice Borise B. Glinky a Dmitrije B. Glinky.https://www.youtube.com/watch?v=oPIirn86oUs
Dzin
7. Major
7. Major
Příspěvky: 11546
Registrován: 16/10/2004, 21:31

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Dzin »

Flogger G
Nemohl bys to o Il-2 z videa rozepsat?
Obrázek

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Uživatelský avatar
Julesak
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 6387
Registrován: 7/8/2007, 18:26

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Julesak »

Rekonštrukcia Il-2:
Obrázek

Nie je dôležité ako sa hlasovalo, ale ako sa to spočítalo.

Jediný režim ktorý uznávam je pitný.
HONZIK11
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 3947
Registrován: 16/11/2014, 19:51

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od HONZIK11 »

To není plechařina , ale kotlařina. :D
Uživatelský avatar
Skeptik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 6728
Registrován: 16/1/2011, 22:28
Bydliště: Středočeská gubernia

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Skeptik »

:lol: Jasně, vždyť nejtenčí pancéřový plát má tloušťku 4 mm :lol:
(číslo udává tloušťku pancéře v mm)
Obrázek
ObrázekObrázek

"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Fricoolinek
štábní rotmistr
štábní rotmistr
Příspěvky: 203
Registrován: 14/6/2019, 16:03

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Fricoolinek »

Jsou někde stats, kolik vzdušných vítězstvích bylo zaznamenáno s IL-2? A to jak sestřely výzbrojí ve křídlech, tak pomocí zadního kulometu? Resp. byly případy, kdy se o sestřel podělil zadní střelec s pilotem? Tj. - např. zadní střelec nejprve útočící stíhač poškodil, ten IL-2 přelétl, aby se pak stíhač dostal do zaměřovače pilota a ten dokonal zkázu?

BTW: Kde vlastně je hranice mezi zničením letadla na zemi a vzdušnou výhrou? Jakýkoliv pohyb letadla vč rolování x odlepení se od zemského povrchu či dokonce až od jisté výšky a rychlosti?
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od Hans S. »

Fricoolinek píše: BTW: Kde vlastně je hranice mezi zničením letadla na zemi a vzdušnou výhrou? Jakýkoliv pohyb letadla vč rolování x odlepení se od zemského povrchu či dokonce až od jisté výšky a rychlosti?
Tohle bylo asi jen na citu útočníků a jejich svědků. Každé letectvo mělo systém uznávání sestřelů trochu jiný.
Odpovědět

Zpět na „Ruské letectvo“