Iljušin IL-2

Letadla 1918-1945 - Šturmovik, Lavočkin, Jak, MiG.....

Moderátor: Hans S.

Odpovědět
Uživatelský avatar
Hans S.
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 3767
Registrován: 22/2/2007, 04:34
Bydliště: Gartenzaun
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Hans S. »

YAMATO píše:K 4) To mě připadá, že z nevýhody chtěli udělat výhodu...ale přesnost palby Il-2 s tímto zaměřovačem byla velmi mizerná. Zvláště když měl bojovat s malými cíli, jako třeba tank.
Jen bych upřesnil, že samotná přesnost nemusí být o nic horší. Nevýhoda pevného zaměřovače tkví především v ergonomii. Jinak jak klasický pevný (hledí + muška), tak ten "dalekohledový" i reflexní ukazují do jednoho bodu - pokud jsou správně seřízeny, tak na bod konvergence.
Obrázek
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Palett píše:Pro mě je nejlepší ME-163 Komet..
Njelepší bitevník?
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
YAMATO
2. Generálporučík
2. Generálporučík
Příspěvky: 2808
Registrován: 19/3/2005, 19:25
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od YAMATO »

Hans S. píše:
YAMATO píše:Nevýhoda pevného zaměřovače tkví především v ergonomii.
Souhlas.

Ostatně právě nedostatek ergonomie u Il-2 je jedna z hlavních věcí, co mu vyčítám.

...

Jenže je taky fakt, že u Ilů a Jaků poněkud ztrácím objektivitu :lol:
ObrázekObrázek

Když zmizíš, tak budeš zmizelej, jinak tě zmizím já.
Uživatelský avatar
Fatale
Důstojník v záloze
Důstojník v záloze
Příspěvky: 1383
Registrován: 18/8/2005, 14:43
Bydliště: ano

Příspěvek od Fatale »

YAMATO píše:Njelepší bitevník?
Víš jaký to asi byly bitvy, než tenhle paskvil vzniknul? 8-)
válka je vůl
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Palett píše:Pro mě je nejlepší ME-163 Komet..
Dobrej spam, nebo ten člověk vůbec neví, o čem je tu řeč...
A rozhodnout, který bitevník byl nejlepší moc nejde. Bylo jich sice málo typů, ale dost rozdílných. Já osobně mám třeba rád Hs-129 s 75mm kanónem, ale že byl nejlepší rozhodně netvrdím.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Na začiatku / 39—40. Rok / sa plánovalo v IL-2 / v tom čase ešte projektový názov bŠ-2 / použiť zameriavač PAJ-22 pre pilota, šturman / ešte sedel / používal na bombardovanie zameriavač ObP-1 a na streľbu PMP-1, s touto výbavou mal ísť do sériovej výroby. Neskôr z dôvodu zmeny použitia sa odstránil zameriavač na bombardovanie a PAI- 22 bol nahradený „nebezpečným“ PbP-16. Po smrteľných úrazoch, ktoré dokázateľne spôsobil tento zameriavač sa prešlo u niektorých sérií na „primitívny“ VV-1. Oficiálnym zameriavačom, pre ktorý sa robili aj inštruktážne príručky, zostal PbP-16.

„Nebezpečný“ PbP-16 – viacero pilotov, ktorí by za normálnych okolností vďaka odolnosti stroja prežili, si rozbili hlavy o ,síce dobrý, ale ostrý a veľký zameriavač.

„Primitívny“ VV-1 – bol tvorený veľkou mriežkou na čelnom skle a muškou / podobala sa na „rúrkový“ zameriavač / na hornej časti krytu motora. Nebolo zaznamenaný výraznejší pokles úspešnosti pri použití tohto „primitívneho HUD“ zameriavača, ale sa znížili na nulu „straty“ spôsobené PbP-16.

Názov „Čierna smrť“ / nie je to Sov. propaganda, ale vyjadrenia zajatcov / si získal oprávnene, má na „konte“ stovky nemeckých obrnencov a celé kolóny vozidiel. Jedna z najobávanejších zbraní boli kumulatívne bombičky PTAb, ktorých mohol niesť štandardne 192 v 4 kazetových kontajnerových, alebo 220 pri uložení priamo v bombovniciach. Ich špecialitou nebola presnosť, ale práve naopak čo najväčší rozptyl. Štandardne sa celá „várka“ zmestila do cca 220m2 a čo bolo v tom priestor tak nemalo šancu prežiť / 2,5 kg prebíjala 100 mm/90 stupňov /.

Počet vyrobených kusov IL-2 ,všetkých verzií počas vojny, bol cca 36.500. Najviac v rokoch 43.-44. cca 23.000. cca 100 ks boli IL-2 KR – delostrelecký prieskum – výbava foťák – AFA-I ,alebo AFA-IM a AFA-3S

Zničených bolo - cca 10.700
z toho sa na základňu nevrátilo - cca 3400 ks – príčina nie je známa
nepriateľskými stíhačmi - cca 2500
protilietadlovou paľbou - cca 4600
znič. na základni - 109

IL-2 malo značný vplyv na formovanie Nemeckej protivzdušnej obrane- zavedenie rôznych typov, výkonných, malokalibrových kanónov, pre blízku obranu. „88“ boli proti týmto nízkoletiacim a rýchlim cieľom málo účinné. Preto nemalo Soviet. letectvo takú fóbiu z „88“ , ako Anglo-Američania / proti bombardérom „ boli ako stvorené“ /.
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Ty ztráty se mi zdají trochu nízké. Byly to sice "Cementové bombardéry", to je zase přezdívka od pilotů Luftwaffe, ale ztráty měly přesto velmi vysoké. Co si tak pamatuju, dostával pilot celkem vysoké vyznamenání (ale už nevím jaké) už asi za sedm bojových vzletů, protože těch sedm vzletů jich už hodně nepřežilo. A že by se nebáli flaků ráže 88? Nebylo to v něčem od Fajtla, jak letěl na ten sweep na letiště někde na Slovensku? Moc si to nepamatuju, četl jsem to kdysi, ale byl tam pravý opak, i v malé a rychlé La-5 měl z osm-osmy pěkný vítr, natož pomalé a neohrabané šturmoviky.
Co se týče německé PL obrany, byla na tom velice dobře už v roce 1940, jak zjistili piloti Spojenců ve Francii. Další rozvoj byl jen logický, při stoupajícím počtu letadel protivníků na obou frontách.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

jean2005 píše:1)Co si tak pamatuju, dostával pilot celkem vysoké vyznamenání (ale už nevím jaké) už asi za sedm bojových vzletů, protože těch sedm vzletů jich už hodně nepřežilo. 2)A že by se nebáli flaků ráže 88? Nebylo to v něčem od Fajtla, jak letěl na ten sweep na letiště někde na Slovensku? Moc si to nepamatuju, četl jsem to kdysi, ale byl tam pravý opak, i v malé a rychlé La-5 měl z osm-osmy pěkný vítr, natož pomalé a neohrabané šturmoviky.
3)Co se týče německé PL obrany, byla na tom velice dobře už v roce 1940, jak zjistili piloti Spojenců ve Francii. Další rozvoj byl jen logický, při stoupajícím počtu letadel protivníků na obou frontách.
1)Většinou po deseti bojových letech, doma se přesně podívám jaký typy metálů a po kolika letech. Jinak šturmařský esa měli nalétáno kolem 200 bojových letů (piloti šturmoviků jenž absolvovali celou vlasteneckou válku již od 22.6.41, by se dali spočítat na prstech jedné ruky), což je jedna desetina toho co nalítal Rudel.
2)Je pravda že nebezpečí od 88 flaku nebylo pro šturmoviky to největší, hlavní problém pro nízko letící šturmy, byly rychlopalné střední a lehké flaky.
3)Díky velikosti východní fronty a roztaženosti vojsk os, byla protiletedlová obrana docelá slabá, defacto němci soustředovali flak na ochranu nejdůležitějších cílů či směrů. Sovětská protiletadlová obrana s vyjimkou velkých měst, v podstatě neexistovala.
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Ty ztráty se mi zdají trochu nízké. Byly to sice "Cementové bombardéry", to je zase přezdívka od pilotů Luftwaffe, ale ztráty měly přesto velmi vysoké.
Rátaj s 2500 + možno polovica z 3400, ktoré sa nevrátili na základňu, to je zhruba 4200 ks a to je dosť. To si mohlo dosť pilotov Luftwaffe spraviť čiarku. / údaje sú od partie Rusov čo sa špecializujú na IL-2 /
A že by se nebáli flaků ráže 88? Nebylo to v něčem od Fajtla, jak letěl na ten sweep na letiště někde na Slovensku? Moc si to nepamatuju, četl jsem to kdysi, ale byl tam pravý opak, i v malé a rychlé La-5 měl z osm-osmy pěkný vítr, natož pomalé a neohrabané šturmoviky.
Primárnou úlohou IL-2 bol útok na nepriateľské vozidlá a pechotu v teréne a na ich ochranu sa bežne nepoužívali "88" . Ak by aj, tak obvyklá výška letu IL-2 počas bojovej akcie / nie počas preletu / , bola do 200 m s rýchlosťou 340-360Km/h a proti takému to cieľu nebol FLAK stavaný / rýchlosť streľby max 20 výstrel /min, pomalé otáčanie /.
Co se týče německé PL obrany, byla na tom velice dobře už v roce 1940, jak zjistili piloti Spojenců ve Francii. Další rozvoj byl jen logický, při stoupajícím počtu letadel protivníků na obou frontách.
Ale masové zavádzanie malorážnych kanónov na ochranu tankov a vojiska v teréne sa prešlo až po príchode IL-2. Pred tým sa veľmi nestretali s útokmi lietadiel, lietajúcimi v malých výškach a útočiace na tankové formácie a kolóny vozidiel v pohybe. PL ochrana sa nerozvíjala len podľa počtu nepriať. lietadiel, ale aj podľa druhu.
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Cassius Chaerea píše:1)Většinou po deseti bojových letech, doma se přesně podívám jaký typy metálů a po kolika letech. Jinak šturmařský esa měli nalétáno kolem 200 bojových letů (piloti šturmoviků jenž absolvovali celou vlasteneckou válku již od 22.6.41, by se dali spočítat na prstech jedné ruky), což je jedna desetina toho co nalítal Rudel.
2)Je pravda že nebezpečí od 88 flaku nebylo pro šturmoviky to největší, hlavní problém pro nízko letící šturmy, byly rychlopalné střední a lehké flaky.
3)Díky velikosti východní fronty a roztaženosti vojsk os, byla protiletedlová obrana docelá slabá, defacto němci soustředovali flak na ochranu nejdůležitějších cílů či směrů. Sovětská protiletadlová obrana s vyjimkou velkých měst, v podstatě neexistovala.
1) určitě se podívej, je to dost zajímavé
2) souhlas, největší nebylo, pokud neútočili na letiště, nádraží apod. Lehkých flaků měli Němci poměrně velká množství už od začátku války, na rozdíl od Spojenců. (hledal jsem to kdysi pro porovnání počtu PL zbraní armády ČSR a Německa v letech 38-39) Nějaká čísla k tomu mám doma, třeba v knize Mýtus o Blitzkriegu. Jestli si dobře pamatuju, rozdíl byl řádově možná až stonásobný třeba proti Francii v roce 1940. Šlo o to, že Němci kladli velký důraz na taktické letectvo i na obranu proti němu, kdežto Spojenci (ti západní) ani na jedno z toho. Místo toho se snažili bombardovat ze střední výšky, bez souhry s pozemním vojskem atd.
3) s tou sovětskou PL obranou to snad nemyslíš vážně, že ne? Citoval jsi tu Rudela, tak si ještě jednou přečti, co tam píše o palbě ze země. Dost přesvědčivé je i to, že byl asi 17x sestřelen a vždy ze země, nikdy stíhačem. Svědčí to i o kvalitě rudých sokolíků, protože Štuka se dá těžko považovat za nějak obtížně sestřelitelné letadlo.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

jean2005 píše: 3) s tou sovětskou PL obranou to snad nemyslíš vážně, že ne? Citoval jsi tu Rudela, tak si ještě jednou přečti, co tam píše o palbě ze země. Dost přesvědčivé je i to, že byl asi 17x sestřelen a vždy ze země, nikdy stíhačem. Svědčí to i o kvalitě rudých sokolíků, protože Štuka se dá těžko považovat za nějak obtížně sestřelitelné letadlo.
Sorry chybí mi tam rok 41, protože v roce 41 byly opravdu jedinou obranou jednotek střelba z pušek či kulometů, obrana letišt byla nulová, mimo vojenských opevnění a pevností (Kronštát, Sevastopol) a velkých měst (Kyjev, Minsk, Leningrad, Moskva), nejde říct že by měla sovětská vojska nějakou protiletadlovou obranu.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

ROZKAZ LIDOVÉHO KOMISAŘE OBRANY SVAZU SSR
O způsobu vyznamenávání létajícího personálu Vojenských vzdušných sil Rudé armády za dobrou bojovou činost a o kázeňském opatření boje se skrytým dezertérstvím mezi jednotlivými letci.
No 0229. 19. srpna 1941, Moskva.
Pro podnícení bojové činnosti létajícího personálu Vojenských vzdušných sil Rudé armády, který se vyznamenal při plnění bojových úkolů velení na frontovém bojišti s německým fašizmem,- nařizuji zavést postup vyznamenávání letců za dobrou bojovou činnost a velitelům i komisařům leteckých divizí navrhovat personál k vyznamenávíní v souvislosti s tímto rozkazem:
I.
A. U stíhacího letectva:
...To vynechám páč to není k tématu...

B. U blízkého bombardovacího a bitevního letectva:
1)Za úspěšné splnění 10 bojových úkolů ve dne, nebo 5 bojových úkolů v noci směřujících k rozbití a zničení objektů protivníka, každý člen osádky letounu se navrhuje k udělení státního vyznamenání a dostává finanční odměnu 1 000 rublů.
2)Za úspěšné splnění 20 bojových úkolů ve dne, nebo 10 bojových úkolů v noci se každý člen osádky letounu navrhuje k udělení druhého státního vyznamenání a dostává finanční odměnu 2 000 rublů.
3)Za úspěšné vykonání 30 bojových úkolů ve dne, nebo 20 bojových úkolů v noci se každý člen osádky letounu navrhuje k nejvyššímu vyznamenání- titulu HRDINI SOVĚTSKÉHO SVAZU a každý dostává odměnu 3 000 rublů.
Ve všech případech kvalita splnění bojových úkolů a jejich efektivita musí být potvrzeny zcela určitě bezprostředními fotosnímky, nebo po 3-4 hodinách průzkumnými způsoby.

C. Událkového bombardovacího a těžkého bombardovacího letectva:
...Taktéž vynechám...

D. U blízkého a dálkového průzkumného letectva:
...Taktéž vynechám...

II.
Postup vyznamenávání útvarů VVS KA a jejich velitelů
Navržení nejlepších leteckých pluků a samotných letek k vyznamenání řády Svazu SSR se provádí veliteli VVS frontů, vycházejíce z bojové činosti při nejmenších ztrátách lidí a materiální části.
Velitelé a komisaři leteckých pluků se navrhují ke státnímu vyznamenání:
A. U stíhacího letectva:
...Taktéž vynechám...

B. U blízkého bombardovacího a bitevního letectva:
Velitel a komisař letky, která vykonala ne méně než 100 úspěšných bojových letů jednotlivými letouny při vlastní ztrátě nepřevyšující 3 letadla- se navrhují k udělení státního vyznamenání.
Velitel a komisař pluku, který vykonal ne méně než 250 úspěšných bojových letů jednotlivými letouny při ztrátě ne větší jak 6 vlastních letadel- se navrhují k udělení ŘÁDU LENINA.

C. Událkového bombardovacího a těžkého bombardovacího letectva:
...Taktéž vynechám...

D. U blízkého a dálkového průzkumného letectva:
...Taktéž vynechám...

III.
Podnícení aktivity při úsporách materiální části a zamezení haváriím
...Taktéž vynechám...

IV.
Opatření boje se skrytým dezertérstvím mezi jednotlivými piloty
...Taktéž vynechám...


Tři dvojnásobní nositelé zlaté hvězdy HSSSR (a dalších x metálů), co dosáhli v bitevním letedle nejvíce bojových letů
Mazurenko, Alexej Jefimovič- 300 bojových letů
Aleksenko, Vladimír Avramovič- 292 bojových letů
Begeldinov, Talgat Jakubekovič- 275 bojových letů
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Re: Iljušin IL-2

Příspěvek od jean2005 »

xradar píše: Iljušiny dokázaly zasadit nacistickým tankovým vojskům skutečně drtivé ztráty. Při soustředěném útoku na tanková seskupení v Kurském oblouku dokázaly šturmoviky zlikvidovat za dvacet minut sedmdesát nacistických tanků.
Malý dotaz, kde jsi vzal tohle číslo? Připadá mi to jako propaganda z monografie z edice "Triáda" a vůbec se mi to nezdá pravdivé. Co jsem o bitvě u Kurska četl, většina německých tankových ztrát šla na konto min a PT kanónů, potom sovětských tanků a pěšáků a na letectvo toho už moc nezbylo. Navíc při takovém tempu by stačily dva takové nálety za den a tak za tři dny by Němcům nezbyl ani jeden tank.
Šturmy byly úžasné mašiny na maskrování pěchoty, děl, náklaďáků a hlavně německých hipomobilních zásobovacích kolon, jak bylo vidět na pár videjkách, co kolují po netu. Chudáci koníci... Proti tankům, zvláště těch pozdějších vzorů toho moc nezmohl, leda když se trefil s použitím těch PTAB bombiček, což při absenci zaměřovače nebylo až tak jednoduché.
Co se definice bitevníku týče, Němci měli požadavek na letoun: slušně pancéřovaný a vyzbrojený, který se měl "toulat" nad bojištěm, na rychlosti jim moc nezáleželo. A vznikl z toho Hs-129, kterému se sice v knize "Vojenská letadla" vysmívají, ale vzhledem k počtu vyrobených kusů měl IMHO relativní účinnost vyšší, zvlášť verze s 75mm kanónem musela být pěkný postrach pro rudé tankisty.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

No nejlepší šturmovikáři mají kolem 50 tanků, což je desetina toho co Rudel při desetině bojových letů, které uskutečnil Rudel.
Udajně u Kursku mělo letectvo na svědomí až 200 tanků, jestli je to pravda nebo ne, nedokážu posoudit.
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

Jo, údaj až 200 tanků za celou bitvu zní rozhodně věrohodněji, než 70 za dvacet minut. Taky to je za celé letectvo a ne jen za Il-2.
50 tanků na pilota šturmovika vůbec není špatný výkon. Pravděpodobně je v tom sice pár jiných vozidel typu Marder, Wespe a nebo polopásů, ale to je jedno, i tak by to byl sakra dobrý výkon.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

jean2005 píše: 50 tanků na pilota šturmovika vůbec není špatný výkon. Pravděpodobně je v tom sice pár jiných vozidel typu Marder, Wespe a nebo polopásů, ale to je jedno, i tak by to byl sakra dobrý výkon.
Polopásová vozidla a obrněná, jsou u některých pilotů uvedena vedle tanků. U pilotů kde jsou uvedeny jen tanky, je možné že údaj zahrnuje i tyto vozidla.
Až budu doma, napíšu sem pár pilotů a jejich zničených cílů.
Uživatelský avatar
jean2005
podpraporčík
podpraporčík
Příspěvky: 266
Registrován: 27/7/2007, 10:37
Bydliště: Pardubice

Příspěvek od jean2005 »

K tomu mě napadla ještě jedna perlička. Nevím, jak u pilotů bitevníků, tam to bylo asi trochu lepší, ale piloti sovětských stíhaček často ani nevěděli, že existují samohybná děla, všechno na zemi s kanónem pro ně byl prostě tank. Pěkně to popsal Nikolaj Skomorochov v knize Stíhač žije bojem. Shodou okolností je to moje první kniha o WW2 a letadlech, kterou jsem kdy četl a dostal jsem ji asi před dvaceti lety k vánocům:-)).
Uživatelský avatar
rabo
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 2134
Registrován: 16/1/2007, 11:52

Příspěvek od rabo »

Malý dotaz, kde jsi vzal tohle číslo? Připadá mi to jako propaganda z monografie z edice "Triáda" a vůbec se mi to nezdá pravdivé. Co jsem o bitvě u Kurska četl, většina německých tankových ztrát šla na konto min a PT kanónů, potom sovětských tanků a pěšáků a na letectvo toho už moc nezbylo. Navíc při takovém tempu by stačily dva takové nálety za den a tak za tři dny by Němcům nezbyl ani jeden tank.
Vôbec to nemusí byť prehnané číslo. Letecký útok môže trvať aj kratší čas. Neznamená to však, že takýmto tempom budú likvidovať súpera vkuse. Išlo o výnimku. Objavili kolónu obrnených vozidiel, s malou PL obranou a podali si ich. A stalo sa to 7 júla 43 v oblasti Kursk, 9. Nemeckej tankovej divízii.

9.júla lietadlá 5. Gargového pluku 17. VA zaútočili na kolónu nemeckých vozidiel v oblasti Маслова Пристань a výsledkom bolo zničených 47 obrn. vozidiel a 147 aut.

Proti tankům, zvláště těch pozdějších vzorů toho moc nezmohl, leda když se trefil s použitím těch PTAB bombiček, což při absenci zaměřovače nebylo až tak jednoduché.


Bombardovacieho zameriavača sa vzdali už skôr. / plánovali ho použiť, aj bol vyvinutý a odskúšaný, ale zmenili sa úlohy a taktika pre IL-2 /

Taktika použitia IL-2 bola dosť prepracovaná. Štandardne sa rátalo s jednotkou 6-8 IL-2, ktoré lietali vo výškach / podľa úlohy / od 600-1200m až po 50m. Nalietavali z rôznych strán, výšok alebo za sebou atď.
Ich hlavným spôsobom ničenia cieľov, bol bombardovací útok pod uhlom 25-30 stupňov. Tomu sa čiastočne prispôsobil aj tvar vrchného krytu motora IL-2.

Na zlepšenie účinku trieštivých a trh. bômb sa začali používať časové rozbušky / napr. AVLU-2 / a časovač v lietadle VMŚ-2.
Uživatelský avatar
Cassius Chaerea
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1247
Registrován: 19/9/2007, 10:52

Příspěvek od Cassius Chaerea »

Andrianov Vasilij Ivanovič
Celkem 117 bojových letů
50 tanků
200 automobilů
25 protiletadlových baterií
13 skladů
6 sestřelených letadel

Golubjev Viktor Maximovič
Celkem 260 bojových letů
70 tanků
20 zničených letadel na letišti
325 zničených vozidel
"desítky" zničených děl
"stovky" vojáků vyřadil z boje
3 sestřelný letadla

Stěpaňan Nelson Gergijevič
Celkem 239 bojových letů
80 tanků
600 vozidel
53 různých plavidel s celkovou tonáží 30 000 BRT ve stavu Baltského loďstva
14.12.44 vedl do prostoru Liepai skupinu bitevních il-2 která zaútočila na skupinu lodí a 6 potopila. V průběhu útoku byl podpolkovník Stěpaňan napaden stíhači, kteří jej sestřelili a ve svém Il-2 zahynul.

Uff...opravuji se, našel jsem dvojnásobného HSSSR, který měl větší počet bojových letů než samotný Mazurenko.
Vorobjov Ivan Alexejevič celkem 400 bojových letů, byť z počátku (srpen 42) létal na kukuružníku v pluku lehkých nočních bombardérů.


Jak je vidět sovětské záznamy pokud neměli přesné údaje měli tendenci zaokrouhlování.
Odpovědět

Zpět na „Ruské letectvo“