Stránka 10 z 16

Napsal: 4/12/2010, 18:25
od Cassius Chaerea
IL-2T byl nasazen až do konce války u Baltské flotily, kde se mimo jiné podílel na akcích proti německému loďstvu zásobujícím obklíčené jednotky na Kurlandském poloostrově.
Jestli byl nasazen u Černomořské flotily, tak o tom mi není nic známo.

Napsal: 4/12/2010, 18:34
od Farky
Cassi, našel bys fotečku Il-2T? Já nikdy žádnou neviděl, jen kreslený obrázek. Někdo z BAPáků by ji třeba mohl mít v archívu. Co mohl, měl! :D

Napsal: 4/12/2010, 19:07
od Cassius Chaerea
Farky píše:Cassi, našel bys fotečku Il-2T? Já nikdy žádnou neviděl, jen kreslený obrázek. Někdo z BAPáků by ji třeba mohl mít v archívu. Co mohl, měl! :D
Tak tu bohužel nemám a ani jsem také žádnou fotku s torpédem neviděl. Ale Il-2T byl jen obyčejný šturmovik typu 3 (Il-2 typ3), který byl vyráběn od začátku roku 43 až do konce a představoval nejmasovější verzi šturmoviku. Téčkové verze měli upravený podvěsník pro nošení torpéd a zpravidla odlehčeny o kanónovou výzbroj.

Napsal: 4/12/2010, 19:34
od Farky
Škoda. Je každopádně zvláštní, že existují nejméně dva plastikové modely Il-2T. Docela by mě zajímalo, podle čeho jsou tam udělané detaily zavěšení torpéda.

Něco o Il-2T tady (rusky) - http://www.airwar.ru/enc/sww2/il2t.html

Napsal: 5/12/2010, 11:29
od Alchymista
Posledný odstavec článku z linku:
<..> отметим, что при изучении архивных документов авторам до сих пор не удалось найти хотя бы какие-то "следы" штурмовика Ил-2 в варианте торпедоносца (так называемый вариант Ил-2Т), о применении которого в 23-м ошап ВВС ЧФ упоминается в ряде публикаций. Если бы такая машина существовала официально (то есть была произведена на авиазаводе, хотя бы и небольшой войсковой серией), то ее следы обязательно должны были остаться в отчетах военпредов авиазаводов о принятых и оплаченных штурмовиках Ил-2. Однако никаких упоминаний об Ил-21 в этих документах нет. Если бы торпедоносный вариант Ил-2 являлся самостийной переделкой умельцев ВВС ЧФ, то об опыте его боевого применения обязательно имелось бы упоминание в отчетах начальника воздушно-стрелковой службы ВВС флота, а также и в отчетах по расходу боеприпасов (указание об использовании авиаторпед). Но и в этих документах Ил-2-торпедоносец не упоминается и расход штурмовками торпед не отмечается.
Preklad:
... pripomeňme, že pri štúdiu leteckých dokumentov sa autorom doteraz nepodarilo nájsť žiadne "stopy" šturmoviku Il-2 vo variante torpédosnosca (takzvaný variant Il-2T), o použití ktorého v 23 ošap VVS ČF sa spomínu v mnohých publikáciách. Ak by taký stroj existoval oficiálne (tj. bol by vyrobený v leteckom závode, hoci i v neveľkej vojenskej sérii), tak jeho stopy by určite museli zostať v hláseniach <военпредов> (nepreleložiteľné - zrejme ekvivalent zástupcu vojenskej správy) v leteckých závodoch o preberaných a zaplatených šturmovikov Il-2. Napriek tomu žiadne záznamy o Il-21 v týchto dokumentoch nie sú. Ak by torpédonosný variant Il-2 predstavoval samostanú prestavbu umelcov VVS ČF, tak by o výsledkoch jeho bojového použitia existovali záznamy v hláseniach náčelníka <воздушно-стрелковой службы> (otrocký preklad: vzdušne-streleckej služby) VVS flotu a tiež v hláseniach o spotrebe munície (záznam o spotrebe leteckých torpéd). No ani v týchto dokumentoch sa Il-2 ako torpédonosný nespomína a spotreba torpéd šturmovika nie je zaznmenaná.

Napsal: 30/5/2011, 19:22
od saldy
Letoun byl natolik specializovaný, že si umím představit smíšené pocity pilotů z jiných států. K poznání, že stíhačky i s menším zesílením pancíře a silnou výzbrojí jsou při bojovém kontaktu až příliš zranitelné, dospěli i sami rusové-čest vyjímkám.
Jinak správný název verze na obrázku je Il-2 M nebo též také Il-2 AM-38, letoun na obrázku má zřejmě šípová celokovová křídla, takový se u bojových útvarů začal objevovat ve větším množství až v létě 44.

Napsal: 10/7/2011, 09:57
od šedý_vlk
Podle tvaru krytu střelce bych to tipl na cvičnou verzi

Napsal: 10/7/2011, 10:51
od vodouch
Jenom bych připomněl, že film "Nikdo nic neví" byl vyroben v roce 1947.

Napsal: 10/7/2011, 13:22
od Vladimír
saldy píše:Letoun byl natolik specializovaný, že si umím představit smíšené pocity pilotů z jiných států. K poznání, že stíhačky i s menším zesílením pancíře a silnou výzbrojí jsou při bojovém kontaktu až příliš zranitelné, dospěli i sami rusové-čest vyjímkám.
Nejenom rusové, ale v roce 1916 i sám geniální profesor Junkers, když vytvořil první bitevní letadlo světa Junkers J-1. Ostatně i ten už měl pancéřovou vanu jako integrální součást trupu chránící motor i pilota. Muselo to být překvapení pro piloty SPADů a Camelů, když na tohle letadlo pálili z kulometů a ono nic :-) .

Napsal: 10/7/2011, 14:48
od vodouch
Vladimír píše:Nejenom rusové, ale v roce 1916 i sám geniální profesor Junkers, když vytvořil první bitevní letadlo světa Junkers J-1. Ostatně i ten už měl pancéřovou vanu jako integrální součást trupu chránící motor i pilota. Muselo to být překvapení pro piloty SPADů a Camelů, když na tohle letadlo pálili z kulometů a ono nic :-) .
Muselo to být překvapení pro osádku J-1, když na tohle letadlo pálily Spady a Camely z kulometů shora zezadu ... proč měl nezničitelný "Blechesel" obrannou výzbroj?

Napsal: 10/7/2011, 19:46
od Vladimír
vodouch píše:[
Muselo to být překvapení pro osádku J-1, když na tohle letadlo pálily Spady a Camely z kulometů shora zezadu ... proč měl nezničitelný "Blechesel" obrannou výzbroj?
Třeba proto, že lítal o 50 km/h méně než jednomístné stíhačky a taky možná proto, že střelec mohl natočit kulomet do strany a postřelovat při paralelním letu zákopy.

Il-2

Napsal: 24/7/2011, 10:51
od šedý_vlk
Někde na síti jsem narazil na tuto fantasmagorii Šturmovika s protiběžnými vrtulemi ve Švýcarech...

Obrázek :lol:

Napsal: 11/10/2011, 21:32
od spitfire.v

Napsal: 11/10/2011, 21:53
od josefg
spitfire.v píše:IL 2 létá!
Pěkné jestli jsem dobře rozuměl tak za druhé světové dosud žijící pilot Il 2 maršál Jefimov při více než dvou stovkách bojových letů zničil 126 tanků, na zemi zničil přes 80 nepřátelských letadel, v červnu 43 byl zaskočen německými Messerschmitty a jeho letadlo bylo víc než 300 krát zasaženo, přesto se vrátil na základnu. Zajímavé éro a vypadá pěkně. :D

Napsal: 12/10/2011, 03:06
od Alchymista
Pekné videjko a unikátna práca.
Pokiaľ som pochopil, drevené časti draku, predovšetkým chvostu sa nezachovali - nebolo ale povedané, z čoho ich postavili znovu.
Každopádne - je to zrejme jediný letuschopný Il-2 na svete.

Napsal: 12/10/2011, 11:36
od Alfik
Alchymisto: Tipl bych si že použili totéž co tehdy, tedy na kostru jasan, na kluzná ložiska buk nebo dub (akorát místo tehdejších maziv použili novější :) ) na malé detaily lípu a na to co nemusí být pevné jako různé klínky a výplně "národní běrjozku" :). Tedy to co se v lesích mírného pásma vyskytuje běžně. Ostatně tohle složení se používá dodnes, pokud někdo řeší dřevěné části - snad s výjimkou těch kluzných ložisek, přeci jen dnes už není válka a ložisek je dost, a také máme teflon a jiné moderní kluzné povrchy.
Jinak: Podle mě je tato cesta (tedy stavba replik) mnohem lepší i s ohledem na bezpečnost než povolování letů skutečných WB, ty mají bez výjimek mnohokrát překročený nálet, a katastrofy (některé dokonce i s diváky!) v posledních letech mi dávají za pravdu.
No, jako dlouholetý simulátorový pilot Il - dvojky se budu těšit až ji na nějakém leteckém dni uvidím :)

Napsal: 27/10/2011, 19:37
od skelet
Pěkné video znovuzrozeného Il-2
http://youtu.be/hwUYVNRXFNg

Napsal: 27/10/2011, 21:15
od josefg
skelet píše:Pěkné video znovuzrozeného Il-2
http://youtu.be/hwUYVNRXFNg
Pěkné, ale díval jsem se dál a podle toho co říkají tak se jedná o nalezené a opravené (zrerstaurované ) letouny po haváriích ve válečných dobách. to svědčí nejen o umu techniků a odvaze pilotů ale i úřadů, které takovým strojům povolí létat. Obávám se že u nás by to asi nebylo tak snadné. Kdo se v tom vyznáte ?
Předváděli tam toho víc. I-16 Mig-3 aj
http://www.youtube.com/watch?v=LDXIO8Xn ... re=related

Napsal: 28/10/2011, 14:19
od spitfire.v
Když jsou peníze na stavbu, dostatek podkladů a nadšení do papírové války, tak to jde i u nás, viz. Zlínky XII, XIII a nebo Tatra 101, či Beneš Mráz Be 50. Ono i ve Kbelech by něco mohlo teoreticky poletovat, ale nikdo nechce o takové unikáty přijít.
Tatra 101
Be 50
Histirická letka ČR
Zlin XII

Re: Iljušin IL-2

Napsal: 9/2/2016, 09:41
od 1stCLJan
Z historie pilotů IL-2 a jejich hrdinné odvaze

Fotografie posádky šturmovika IL-2m3 "Aleksandr Suvorov" 617-tého šturmového leteckého pluku velitel letadla pilot hrdina Sovětského Svazu poručík Aleksuchyn a vzdušný střelc seržant Gatajunov. Foto uděláno v srpnu 1943. Voroněžský front.

O čtyři měsíce později 15. prosince 1943 se zúčastnil pilot poručík Aleksuchyn a střelec seržant Gatajunov útoku na německou kolonu tanků s tímto strojem. Při třetím útoku na kolonu byl jejich IL-2m3 zapálen protiletadlovou palbou ze země. Poručík Aleksuchyn se ale rozhodl hořící letoun ještě navést na největší soustředění nepřátelských tanků kolony, po nárazu do tanků oba zahynuli.

V době své smrti měli poručík Aleksuchyn a seržant Gatajunov na kontě 76 bojových letů, zničených 14 tanků , 2 lokomotivy a 46 vagonů.

4 února 1944 byl Vsilijevu Timofejeviči Aleksuchynu za tento hrdinský čin udělen řád hrdina Sovětského Svazu.

Obrázek