Stránka 2 z 2

Napsal: 21/9/2011, 19:37
od jersey.se
EDIT2: Tady jsem našel nějaké údaje. Nevím nakolik jsou správné. Překládat asi nemá smysl:



[1]Bf-109 K-4

Weight: 3,364 kg
Wing area: 16.15 m^2
Wing span: 9.92 m
Wing AR: 6.09
Wing Clmax: 1.70
Cd0: ~0.021 ? (Cleaner than F, G)

Engine power: 1,975 HP
_____________________
Lift loading = 122.5 kg/m^2
Span loading = 339 kg/m
Power loading = 1.7 kg/HP


[2]Bf-109 G-10

Weight: 3,200 kg
Wing area: 16.15 m^2
Wing span: 9.92 m
Wing AR: 6.09
Wing Clmax: 1.70
Cd0: 0.023

Engine power: 1,830 HP
_____________________
Lift loading = 116.5 kg/m^2
Span loading = 322.5 kg/m
Power loading = 1.74 kg/HP


[3]Spitfire Mk.XIV

Weight: 3,850 kg
Wing area: 22.48 m^2
Wing span: 11.23 m
Wing AR: 5.61
Wing Clmax: 1.36
Cd0: 0.0229

Engine power: 2,235 HP
_____________________
Lift loading = 125.9 kg/m^2
Span loading = 342.8 kg/m
Power loading = 1.72 kg/HP


[4]Fw-190 Dora-9

Weight: 4,270 kg
Wing area: 18.3 m^2
Wing span: 10.51 m
Wing AR: 6.03
Wing Clmax: 1.58
Cd0: No data so far, any is welcome

Engine power: 2,075 HP
_____________________
Lift loading = 147.6 kg/m^2
Span loading = 406.2 kg/m
Power loading = 2.05 kg/HP

Napsal: 21/9/2011, 20:22
od Kruan
Skeptik píše: Případně ke cvičnému souboji mezi P-51 (snad B) a Jak-9D 239 IAP, který ze základny Bari v Itálii podporoval Jugoslávské partizány. V tomto souboji, k překvapení všech američanů, Jak-9D vyhrál. Nicméně vzhledem k tomu, že se tento souboj odehrával v přízemní výšce, dalo se to očekávat.
Není to ten památný souboj Jaku na základně v Bari proti všem západním stihačkám, které byly v době popsání tohoto příběhu v SSSR tak nějak známé? Stalinův sokol tam nebojoval jen proti P-51, ale i proti Tempestu, Spitfire, P-47 a několika dalším, zejména proti těm, které v Bari prokazatelně nikdy nebyly. To mu ale nezabránilo aby je všechny porazil.

Podobný příběh se měl odehrát i v Le Bourget s Jak-3. Také na leteckém dnu porazil všechny západní stihačky, co byly k dispozici.

Oba příběhy mají jedno společné - nikdo na západě si je nepamatuje. Ani piloti, ani diváci, ani novináři.

Jinak kdysi dávno v době husákovy parodii na diktaturu vyšel v L+K článek V čem měli převahu. Autor tvrdil, že ve všem, a v tom, v čem ji neměli, to nebylo potřeba nebo to bylo vysloveně špatně. Pamatuju si jen takové útržky - slitiny duralu hoří lépe než dřevo, jedině japonci se blížili filozofii sovětské konstrukční školy, němci a japonci pozdě pochopili výhody dřevěné konstrukce letadel...

V to článku se dokonce objevil Jak s americkým markingem, prezentovalo se to jako nějaký osobní dar SSSR veliteli nějaké perutě v Itálii. Po revoluci vyšla pravda na povrch - jednalo se o Jak, se kterým dezertoval nějaký Bulhar nebo Jugoslávec. Velitel peruti si ho zabavil pro sebe

Nerad bych, aby to co píšu vyznělo negativně vůči ruským konstrukcím. Oni sami řadí svoje pozdní Lavočky a Jaky někam na úroveň merlinovských Spitů nebo Airacober ze kterých jen neradi přecházeli na ruské stroje.

Ty jejich mašiny svoji práci odvedli, zaplatili za to strašnými ztrátami ale asi nemá smysl je nějak povyšovat nebo démonizovat.

Napsal: 21/9/2011, 20:29
od Skeptik
Šmarjá neky, vy jste se rozjeli :o)
Na straně Korejců neválčili jen Korejci...stejně jako na straně OSN neválčili jen amíci. Třeba Jihoafričani na Mustangách toho nad Koreou nalétali až hanba.
Takže ke Korei:
Jaky 9U a P (79 ks) stejně jako Il-10 (93 ks) sedlali pouze Severokorejci. A taky to dopadlo jak muselo - protože Ti kluci neměli vůbec nic nalétáno a hlavně většina z nich neměla vůbec žádné technické povědomí. Prošli výcvikem a to bylo vše. Jenže ze zemědělce mechanika neuděláš přes noc. Je potřeba se s technikou sžít.
Nicméně i přes to si piloti Jaků-9 nárokují 15 sestřelů, z nichž 5 je potvrzeno i USAF (B-29; F-51D; F-80; 2x L-5) a další 4 (2x B-29; B-26 a C-54) jsou USAF potvrzeny jako poškozené.

Skuteční piloti přišli do Koreje až v rámci 64 IAK. Ten byl ale vyzbrojen nejen MiGy-15, ale i Lavočkiny La-11 (v roli nočního stihače)

Napsal: 21/9/2011, 20:45
od Skeptik
Není to ten památný souboj Jaku na základně v Bari proti všem západním stihačkám, které byly v době popsání tohoto příběhu v SSSR tak nějak známé? Stalinův sokol tam nebojoval jen proti P-51, ale i proti Tempestu, Spitfire, P-47 a několika dalším, zejména proti těm, které v Bari prokazatelně nikdy nebyly. To mu ale nezabránilo aby je všechny porazil.
Nevím. Nebyl jsem tam :D
A o těch ostatních jsem nikdy neslyšel ani nečetl.
Nicméně to nebylo pointou té připomínky, tou bylo to, že na základě jediné události není možné posuzovat kvalitu letadel, pilotů či čehokoli jiného.
Nicméně to, že tam Jaky-9DD byly je fakt, že tam létali (150 bojových letů) je taky fakt, a to, že Rusové měli k těmto "spektakulárním" vystoupením sklony je taky fakt.
Že Amíkovi něco ve smyslu, že Jak je lepší Mustanga, v hospodě řekne si dovedu představit ...... :lol:

Napsal: 22/9/2011, 00:54
od kopapaka
Kruan píše:Ty jejich mašiny svoji práci odvedli, zaplatili za to strašnými ztrátami ale asi nemá smysl je nějak povyšovat nebo démonizovat.
Za to nemohly mašiny, ale doslova mizerný výcvik pilotů a pár dalších věcí.
Jsou samozřejmě vyjímky, jako dost velká část LaGGŮ-3...
Kruan píše:V Pacifiku se létalo podstatně níž než na západě a přesto byl výsledek P-39 jaký byl.
Ale no tak, tehdy dostávaly " kartáč " veškeré Americké stíhačky včetně takové P-40.
A ta, jak známo dokázala při použití vhodné taktiky v Číně Japoncům slušně zatápět.
A to v přibližně stejné době...