Industriae tuae (880) - list papeže Jana VIII.

Moderátoři: Pátrač, Tkuh, kacermiroslav

Odpovědět
Uživatelský avatar
kacermiroslav
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 5286
Registrován: 25/3/2008, 14:07
Kontaktovat uživatele:

Industriae tuae (880) - list papeže Jana VIII.

Příspěvek od kacermiroslav »

Historické dokumenty

Industriae tuae
List papeže Jana VIII., adresovaný velkomoravskému vládci Svatoplukovi
Velká Morava - Řím
cca 29.června 880


Milovanému synu Svatoplukovi, slavnému vladaři.
Horlivosti tvé chceme oznámit, že jsme se dozvěděli o tvé upřímné oddanosti a přání všeho tvého lidu, které máte k Apoštolskému Stolci a k naší otcovské péči. Vyložil to jasně plynoucí řečí náš spolubratr Metoděj, nejctihodnější arcibiskup svaté moravské církve, jenž spolu se Zemižizněm, tvým věrným, přišel k prahu svatých apoštolů Petra a Pavla a k Naší velekněžské důstojnosti.
Podnícen Boží milostí, pohrdnuv jsi jinými vládci tohoto světa a rozhodl ses se svými velmoži, tvými věrnými a s veškerým lidem své země zvolit si v nejvěrnější lásce blahoslaveného Petra, knížete apoštolského řádu a jeho zástupce, za patrona a ve všem za pomocníka a ochránce. A přeješ si, nakláněje ve zbožném zanícení svou šíji pod ochranu jeho a jeho zástupce, setrvati pod ní s pomocí Páně jako nejoddanější syn až do konce.
Nuže, za tuto tak velikou víru a oddanost tvou a tvého lidu, objímáme tě v nesmírné lásce a s rozevřenou náručí našeho apoštolátu jako jediného syna a se všemi svými věrnými tě přijímáme do svého otcovského srdce jako Nám svěřené ovečky Páně. Přejeme si tě milostivě posilovat pokrmem života a snažíme se ustavičnými modlitbami doporučovat všemohoucímu Pánu, abys pro zásluhy svatých apoštolů mohl jak na tomto světě překonati všechny překážky, tak potom v nebeském kraji slavit vítězství s Kristem Bohem naším.
Zkoumali jsme tedy Metoděje, ctihodného vašeho arcibiskupa, a přibrali k tomu naše bratry biskupy, zda ve vyznání pravé víry tak věří a při svatých mešních obřadech zpívá, jak zachovává svatá Římská církev a jak bylo vyhlášeno a ustanoveno na šesti všeobecných synodách od svatých Otců podle evangelické autority Krista Boha našeho. On pak prohlásil, že věří a zpívá podle učení evangelického a apoštolského tak, jak učí svatá Římská církev a jak bylo od Otců stanoveno.
My pak jsme shledali, že je ve všem církevním učení a zvycích pravověrný a prospěšný i poslali jsme vám ho zase zpět, aby řídil jemu svěřenou církev Boží. Nařizujeme, abyste ho přijali jako svého pastýře s náležitou úctou, důstojností a radostnou myslí, protože jsme příkazem Naší apoštolské autority potvrdili privilegium jeho arcibiskupství a rozhodli jsme, aby s pomocí Boží navždy zůstalo v platnosti, jako trvají práva a privilegia všech Božích církví, ustanovená a potvrzená mocí našich předchůdců. A to zajisté tak, aby měl podle kanonické tradice sám péči o všechny církevní záležitosti a aby je spravoval, jako by přihlížel Bůh. Neboť jemu byl svěřen lid Páně a on bude skládat počet z jeho duší.2 Též onoho kněze jménem Vichinga, kterého jsi nám poslal, zvoleného biskupa, vysvětili jsme pro svatou nitranskou církev a přikazujeme, aby byl svého arcibiskupa ve všem poslušný, jak učí svaté kánony. Žádáme, abys Nám ve vhodný čas poslal se souhlasem a prozíravostí samého arcibiskupa ještě jiného schopného kněze nebo jáhna, abychom ho podobně ordinovali na biskupa v jiné církvi, kde uznáš biskupskou péči za nutnou, aby řečený váš arcibiskup mohl potom s těmito dvěma biskupy podle apoštolského dekretu ordinovat biskupy pro jiná místa, kde biskupové mají a čestně mohou být. Nařizujeme pak, aby kněží, jáhni a duchovní kteréhokoliv stupně, ať Slované, ať kteréhokoliv národa, kteří prodlévají uvnitř hranic tvého území, byli poddáni a ve všem poslušní uvedeného Našeho spolubratra, vašeho arcibiskupa tak, aby vůbec nic nekonali bez jeho vědomí. Kdyby se však ze vzdorovitosti a neposlušnosti odvážili způsobit nějaké pohoršení a rozkol a po prvním a druhém napomenutí by se nepolepšili, nařizujeme, aby byli jako rozsévači koukolu podle moci [církevních] ustanovení, která jsme mu dali a vám poslali, daleko vyhnáni z kostelů [biskupství] a z vašich krajin.
Konečně slovanské písmo, (vy)nalezené kdysi Konstantinem Filozofem, právě schvalujeme, aby v něm zaznívaly chvály Bohu, a přikazujeme, aby se v témže [slovanském] jazyce hlásala sláva skutků Krista Pána našeho, neboť jsme nabádáni svatou autoritou [Písma], abychom nejen třemi, ale všemi jazyky chválili Pána... . A zajisté nic nebrání víře a učení zpívat v témže slovanském jazyce mše nebo čísti svaté evangelium a posvátné lekce Nového i Starého zákona, dobře přeložené a vyložené, nebo zpívat všechny ostatní bohoslužebné hodinky, protože ten, kdo vytvořil tři hlavní jazyky – totiž hebrejský, řecký a latinský – ten stvořil též ke své chvále a oslavě všechny ostatní. Nařizujeme, aby se evangelium ve všech kostelech vaší země pro větší úctu četlo latinsky a potom, aby se přeložené do slovanského jazyka zvěstovalo uším lidu, který nerozumí latinských slovům, jak se (to) v některých církvích samozřejmě děje. A jestliže se tobě a tvým soudcům líbí poslouchat mše raději latinským jazykem, rozkazujeme, aby se pro tebe konaly mešní obřady latinsky.
Dáno v měsíci červnu, ve XIII. indikci.

Řím, (29.?) června 880

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V pozdějších pracích je tato listina také značena jako "Privilegium církve moravské". Kopie listiny je pak dochovaná v Kodexu z Monte Cassina (toho Monte Cassina v Itálii, který byl zničen během bojů WW2). Tento dokument ze zajímavý tím, že po předchozích obviněních Mětodějovy práce (kterou obhájil přímo před papežem) a slovanské liturgie na Velké Moravě ze strany latinské církve a německo-franských panovníků, zde sám papež Jan VIII. v závěru listu přímo přikazuje používat slovanské písmo a slovo během bohoslužeb atd. Na první pohled by se tedy mohlo zdát, že tento dokument nijak s vojenskou tématikou preferovanou na Palbě.cz nemá nic společného, ale pokud to vezmeme v širší rovině, tak tento list de facto vzal "vítr z plachet" franským panovníkům toužících ovládnout Velkou Moravu. Důvodu ke vpádům na "křesťanskou" půdu tak rázem ubylo a Velké Morava se mohla cítit o něco bezpečněji.





Historické dokumenty

Pastoralis sollicitudinis tuae
List papeže Jana VIII., adresovaný velkomoravskému arcibiskupovi Metodějovi
Velká Morava - Řím
23.března 881


Arcibiskupu Metodějovi ve jménu víry.
Schvalujeme pastýřskou péči tvé starostlivosti, kterou prokazuješ v získávání duší věrných našemu Pánu Bohu. Pozorujeme, že jsi horlivý pěstitel pravé víry a nesmírně se v Pánu radujeme a nepřestáváme vzdávat nezměrné chvály a díky [tomu], který tě více a více v přikázáních rozněcuje a ze všech protivenství milostivě k prospěchu své církve vysvobozuje.
Když jsme se dozvěděli z tvého listu o tvých různých případech či příhodách, jakou účast jsme spolucítili, [to] můžeš poznat z toho, že když jsi byl u Nás, [právě My] jsme tě napomínali, že jsi povinen následovat učení svaté Římské církve podle hodnověrné tradice svatých Otců, a poučili jsme tě jak o Symbolu, tak o pravé víře, jak ji máš učit a kázat.
A totéž jsme naznačili slavnému vladaři Svatoplukovi v Našem Apoštolském listě [pozn.: List Industriae tuae], o němž ujišťuješ, že mu byl doručen. A jiný dopis jsme ani jemu neposlali, ani onomu biskupovi [Vichingovi] jsme veřejně nebo tajně nepřikázali jinak činit a neustanovili jsme, abys ty konal něco jiného. Tím méně je třeba věřit, že jsme požadovali přísahu od téhož biskupa, před nímž jsme se o této záležitosti ani patrně nezmínili. Proto nechť pomine tato pochybnost a s Boží pomocí vštěpuj všem věřícím pěstování pravé víry, jak to obsahuje učení evangelia a apoštolů, aby z výsledků svého boje přinesl panu Ježíši Kristu bohaté ovoce a jeho milostí obdařen přijal náležitou odplatu.
Ostatně, co se týká jiných zkoušek, které jsi různým způsobem zakusil, nermuť se, ba spíše je podle apoštola považuj za úplnou radost ... . Když se přece Božím vedením vrátíš,2 cokoliv se proti tobě neřádného spáchalo, čehokoliv se již zmíněný biskup proti svému úřadu na tobě dopustil, přivedeme vyšetřováním obou [stran] probíhajícím před Námi ke spravedlivému konci a jeho tvrdošíjnost neopomineme ostře pokárat výrokem našeho soudu.
Dáno X. dne před dubnovými Kalendami, ve IV. indikci.
Řím, 23. března 881.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ukázka čilé korespondence mezi Velkou Moravou a Římem, která dokazuje význam státu Mojmírovců v ranné Evropě.


Zdroje:
Kronika o Velké Moravě - Lubomír E. Havlík - 1992
www.moraviamagna.cz
ObrázekObrázekObrázek
Odpovědět

Zpět na „ostatní“