Nemá někdo informace o Bl stavěné v USA ( projekt f. Bethlehem Steel)? / Stalin na účet Carp Export/Import Corp převedl 200M dolarů ( společnost měla plnou moc uzavírat kontrakty s loďaři) / O stavbě hovoří zpráva ze zasedání vlády USA z 3.4.1937 / Údajně se podařilo postavit trup lodi - co se s ním stalo? / Obchodní případ byl of. ukončen po podpisu smlouvy SSSR- Německo
Řekl bych , že se jedná o projekt Sovětských bitevních lodí Sovětskij Sojuz, které v sobě nezapřou italský a US vzor. US konstrukční kancelář Gibbs & Cox pak pro SSSR vyprodukovala tuším čtyři návrhy, které byly Sovětům předloženy.
Sověti před druhou světovou válkou žádné bitevní lodě kromě tříd Sovětskij Sojuz a Kronštad nestavěli a ty byly všechny založené v domácích loděnicích. O stavbě jedné bitevní lodě v USA se údajně uvažovalo, ale pokud je to vůbec pravda, nebyla nikdy založena a tudíž její trup nemohl být dokončen.
kacermiroslav píše:Řekl bych , že se jedná o projekt Sovětských bitevních lodí Sovětskij Sojuz, které v sobě nezapřou italský a US vzor. US konstrukční kancelář Gibbs & Cox pak pro SSSR vyprodukovala tuším čtyři návrhy, které byly Sovětům předloženy.
To je možné ale 200 mega? Když ke všemu v tomto případě ani nešlo o kompletní konstrukční dokumentaci ale o předběžné projekty a pokud by měli Rusové zájem tak by se detailně rozpracovala až vybraná varianta. Navíc nevím o kolik spadla hodnota dolaru v době krize ale během Velké války by to byla zhruba roční částka určená na opravy a nákup nových plavidel pro U. S. Navy. A jen pro porovnání první dvě jednotky třídy Iowa byly nasmlouvány za 125 mil $ (každá). A v roce 1916 když námořnictvo zpracovalo pro senátora Tillmana studii o největší postavitelné bitevní lodi tak se cena těchto lodí odhadovala na 50 mil $ (každé), což bylo zhruba třikrát více než náklady nastavbu bitevní lodi třídy Colorado.
Scrat
All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope. Winston Leonard Spencer-Churchill
Gibs and Cox přece prezentovala "hybridy". Tedy jiný případ. Co jsem koukal na internet je dost zdrojů popisujících snahu SSSR nakoupit komplet BL koncem 30.let. Podle všeho realizace "projektu 23" ( BL Sov. Sojuz) byl plán "B".
200 mil.dolaru byly ohromne penize v roce 1937 Miro, pises,ze obchodni pripad byl of.ukoncen po podpisu smlovy SSSR-Nemecko. Jak a kym byl ukoncen? Dohodou,vypovezenim smlovy jednou stranou. Jak probehlo financni vyrovnani? Mas o tom neco vic a k tomu nejake zdroje?
Zatím nemám, ale začal jsem se pídit po "Diplomatic History", kde se to jeví jako primární zdroj pro vícero knih. Problém je ve skutečnosti, že tento obchodní případ je z pohledu USA privátní aktivitou, ke které se státní instituce pouze "vyjadřovaly" a komentovaly.
Vícero knih jako třeba? Mám pár míst, kam se mohu večer zkusit podívat, ale vždycky je dobré vědět, odkud taková zvěst pochází a kde to cirkuluje. Ale jen takhle z patra si myslím, že je to nějaká záměna, co spadla do mixéru spolu s oním hybridním projektem G&C (ostatně to že je tam zmíněna společnost Bethl. Steel nutně neznamená, že jde o odlišné záležitosti). A co je zcela jisté je to, že žádný trup nikdy nebyl postaven.
Sověti od druhé poloviny 30tých let naháněli pro Stalinovy ambiciózní plány námořní výstavby technologie (a nezřídka hotová plavidla) kde se dalo (Itálie, Německo, VB, USA) a spousta z toho skončila pouze ve fázi projektu/jednání a je kolem toho celkem zmatek.
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Takže asi takhle - opravdu jde o spojené nádoby. Carp Export & Import Corp., která teoreticky opravdu dostala k dispozici 200 mil dolarů a nakupovala pro Sověty jak zběsilá, součástkami a surovinami počínaje, ručními a dělostřeleckými zbraněmi, municí a letouny konče (takže spousta peněz byla opravdu utracena...jen do konce roku 1937 přes 10 mil), šla samozřejmě i po námořních technologiích. Přinejmenším měla zájem o bitevní lodě a torpédoborce, ale často se hovoří i o křižnících a vůbec všem možném, co plave. Z produkčních společností (tj. těch, co by lodě postavily) byla oslovena např. Bethlehem Steel, zatímco projekční stránka věci byla cílena ve směru projekční kanceláře Gibbs & Cox. Celé to bylo provázeno nechutí ze strany námořních špiček, které tomu házely klacky pod nohy kde to jen šlo a i když později došlo k určitému ústupu a souhlasu, tak to stále nebyla zrovna hitparáda. Hitparáda to nebyla ani se společností Gibbs & Cox, po které chtěli Sověti vypracovat návrhy/plány dvou bitevních lodí o výtlaku 35 000 tun a patrně s devíti 406mm děly. Jenže pan Gibbs to vzal poněkud kreativně stylem "já vypracuji něco, na čem se vyžiji, co se mi líbí a co mě baví a pak vám to dám k nahlédnutí...když se vám to bude líbit, tak se třeba domluvíme, když ne, tak ne a nic za to nechci". Co z toho vzniklo víme - hybridy, z kterých Sověti zrovna na větvi nebyli. Později k tomu sice ještě vzniknul tuším 45 000 tunový standardní projekt, ale to by stejně nešlo stavět v USA a brzy stejně vzájemné vztahy na základě sovětských avantýr poněkud ochladly.
Mimochodem velice zajímavé detaily a souvislosti se dají najít v rámci vyšetřování subverzivní propagandy, kde je důkladně zpovídán dotyčný pan Carp a pokud se někdo do tohoto čtení vrhne, tak neméně doporučuji pročíst si výpověď pana Dubrowského z Červeného kříže v druhé polovině dokumentu. Netýká se to sice lodí, ale jako exkurze do toho, jak dokázali Sověti rýžovat prachy doma i v zahraničí (respektive v jejich spojení) a jak fungovaly tyto společnosti, je to nedocenitelné: https://archive.org/stream/investigatio ... t_djvu.txt
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Co jsem v rychlosti zjistil na rus zdrojích. /pan Carp, je ve skutečnosti bratr manželky pana Molotova ( Karpinský?) /spol Bet Steel dostala oprávnění postavit Bl pro Carpa ovšem pouze s děly 14" a "zastaralé" konstrukce /Zakázky byly dvě A/ Gibbs a B/ B. Steel / Někdy koncem r. 1937 Carp dostal povolení vyvézt 9ks 16" děl, tříhlavňové věže (16") a 900ks granátů ( 16") /Carp komunikoval před právníka se synem FD Rosevevelta /Carp dostal 0,5 M doll na "organizační výdaje" (0,2 M doll se "ztratilo) / kolem roku 1938 už povolení pro B.S: je na plnohodnotnou BL /v únoru 1939 přijíždí do USA adm Isakov na "sběr zkušeností z loďařství USA" ( velice zajímavé, nepřijeli manažeři, konstruktéři, ale velitel- uživatel) /Celá tahle akce s Carp co. je duplicitní k oficiální společnosti Amtorg, kde k rozhodovacímu procesu je na obou koncích absolutní státní špička, žádný mezičlánek.