První Čínsko - Japonská válka
17.září 1894

Japonská velitelská loď Matshushima

Čínská velitelská loď ZhenYuan
Východní Asie na konci 19.století byla velice výbušnou zónou. Střetávali se zde zájmy tradičních soupeřů a to Japonského a Čínského císařství. Japonsko vědomo si své izolace na ostrovech bez podstatných surovinových zdrojů, se stále častěji se zájmem dívalo směrem k čínské pevnině na Koreu a Mandžusko.
Japonsko na konci 19.století
Japonsko koncem století byla země plna kontrastů mezi tradiční kulturou a průmyslovou revolucí. Vojenské vedení císařství si bylo podle západního příkladu plně vědomo, že pouze moderní a silná armáda má naději na úspěch. Proto se Japonsko koncem století stává průmyslovou velmocí a buduje moderní armádu dle západních měřítek.
Čína na konci 19.století
Čína byla pod dlouhá staletí asijská velmoc, avšak průmyslová revoluce západním zemím umožnila, aby si Čínu postupně podmaňovali, což se samozřejmě nesetkávalo s velkou oblibou. Snaha Číňanů o návrat k předchozím pořádkům vedla k několika intervencím ze strany západních koloniálních velmocí a vždy k drtivé porážce Číny. Ta navíc byla zmítána vnitřními nepokoji a procházela velkou krizí.
Cíle Japonské agrese
Hlavním cílem japonské expanze byla Korea, která byla pokládána za ideální místo nástupu na Asijský kontinent a zároveň to bylo místo možného obchodu a odbytiště pro rychle rostoucí japonskou průmyslovou revoluci. Dalším cílem bylo Mandžusko, které i po oslabení Číny zůstalo pod jejím patronátem. Japonsko si vynutilo v 80.letech 19.století otevření Korejského přístavu Fusan (Pusan) pro japonské obchodníky a to několika demonstrativními vojenskými akcemi. Další korejské přístavy se zemi Vycházejícího slunce otevírali postupně. Oslabení Koreje si všimli samozřejmě i další státy, jako Velká Británie, Rusko a USA a i těmto se korejské přístavy otevřely. To vedlo v roce 1882 k velkému lidovému povstání v Koreji, které vláda nebyla schopna potlačit a proto jí na pomoc přišli vojenské složky z Číny. Vláda Koreje pak stvrdila své vazalství s Čínou. V roce 1885 pak došlo mezi Čínou a Japonskem k dohodě o stažení vojsk z Koreje, ale s možností kdykoliv znovu poslat vojenské oddíly do Koreje na potlačení případných nepokojů. Od té doby hledalo Japonsko záminku k získání nadvlády nad Koreou. V letech 1892-1893 vypukl v Koreji velký hladomor, po kterém následně vypuklo velké lidové povstání. Korejská vláda si na pomoc proti povstání povolala čínská vojska. Čehož ihned využilo Japonsko. Kvalifikovalo tuto akci jako porušení smlouvy z roku 1885 a provedlo výsadek svých vojsk v přístavu Čemulpcho (Innčchon), kousek od Soulu. Povstání bylo čínskými vojsky potlačeno, a japonské vojsko se zmocnilo Soulu dne 23.července 1894, kde ustanovilo loutkovou vládu. Ta pobyt japonských vojsk legalizovala. Dalším úkolem japonských vojsk bylo vyprovokovat střetnutí s Čínským císařstvím.
V červenci 1894 již napětí mezi Čínou a Japonskem dostoupilo vrcholu. Japonská námořní eskadra již delší dobu působila u Korejských břehů a čekala na vhodnou příležitost k vyvolání války. Ta se jim naskytla v podobě čínského křižníku Či Juen, na který zahájila palbu. Při následném pronásledování hořící čínské lodi se do cesty japonské eskadry dostal i britský parník Kowshing, který však byl v čínských službách a vezl na palubě 1.100 čínských vojáků včetně svého generála. Velitel japonských sil Tógo (pozdější admirál z rusko-japonské války 1905) loď zastavil, a po určitých tahanicích jej nechal potopit. Německý major, který byl na lodi jako pozorovatel později vypověděl, že Japonci po trosečnících stříleli z kulometů. Západní země na tento incident však nijak moc nereagovali. Čína dne1.srpna 1894 přerušila s Japonskem diplomatické styky. Válka se rozhořela naplno.
Čínské loďstvo bylo v době zahájení konfliktu s Japonskem rozděleno na tři jednotlivá uskupení a to na severní, východní a jižní. Nejsilnější uskupení – severní – neslo největší tíhu budoucích bojů s Japonskem. Mělo dva strategicky výhodné přístavy a to Vejhajvej (Wej-chaj) a Port Arthur (Lu-Ta) na poloostrově Liaotung. Obě vojenské základny byly vcelku dobře chráněné přírodními překážkami, ale ne již tak z vnitrozemí.
Japonsko se pro změnu na válku připravovalo velmi důkladně. Jejich armáda a námořnictvo bylo velmi moderní, mělo unifikovanou výzbroj a výstroj a bylo vedeno schopnými důstojníky. Také výcvik byl důkladný. Sice ještě japonský průmysl nedokázal stavět velká válečná plavidla, ale disponovala kvalitními loděmi zakoupenými v zahraničí.
Čínské loďstvo – severní eskadra
Dle papírových předpokladů byla převaha na straně Číňanů v počtu lodí, těžkých děl a vojenských sil umístěných v dané lokalitě. Čínská flotila se hlavně opírala o dvě důkladně pancéřované lodě o výtlaku 7.400 t, postavené v Německu. Jejich kvalitní pancéřování bylo tvořeno pásem chránícím boky o síle 355mm a pancéřové paluby silné 76mm. Otočná děla pak byla ve věžích chráněná 305mm pancéřem. Celkem čínská eskadra disponovala 5 obrněnými loděmi a 7 neobrněnými. Část z těchto lodí by se dala přiřadit k pancéřovým křižníkům a část ke chráněným. Velkou nevýhodou čínské flotily byla její nedostatečná úroveň výcviku. Pro mnoho Číňanů bylo velice stresující bojovat za těchto pro ně netradičních podmínek mnoha velkých palných zbraní. Vždyť pozemní vojsko bylo v té době v Číně ještě mnohdy vyzbrojeno luky a oštěpy. Velitelem čínské severní eskadry byl admirál Ting Ju ch´ang. Tento člověk neměl žádné námořní vzdělání (úvodně vysoký důstojník jezdectva) a plně se spoléhal jen na své zahraniční poradce, především pak na německého majora von Hanneken a před nedávnem z Koreje přiděleného námořního poradce W.F.Tyler, podporučíka Královského námořnictva. Další zahraničním poradcem byl Američan Philo McGiffin.

Čínský admirál Tiang Ju ch´ang
*1836 - +1895
Japonské loďstvo
Jádrem Japonské flotily bylo 10 křižníků, z nichž čtyři byly nejmodernější konstrukce. Základním typem japonské eskadry byly lodě třídy Matsushima o výtlaku 4.277 t, které byly slušně rychlé. Jejich pancéřování však bylo poměrně slabé. Pancéřová paluba byla silná jen 38mm a děla byla chráněná 300mm pancéřem.
Japonský admirál Isokuro Ito měl jako svou vlajkovou loď křižník Matsushimu, zbytek hlavní flotily (Main Fleet) pak tvořili lodě Chiyoda, Itsukushima, Hashidate, Fuso a Hiyei. Lehčí jednotky pak byly soustředěny v tzv. Rychlé eskadře a tvořili je lodě Yoshino, Takachiho, Naniwa a Akitsushima. Pomocné lodě byly Akagi a Saikyo. Admirál Ito byl obklopen schopným důstojnickým sborem, který studoval na námořních akademiích v zahraničí. Výhodou japonské eskadry byla jeho rychlost. Naopak zaostávali v počtu těžkých děl. Tato nevýhoda byla částečně vyrovnána jejich modernější konstrukcí. Další nevýhodou pak byla poměrně velká operační vzdálenost od své námořní základny Sasebo na ostrově Cušima. Hlavním úkolem japonské flotily bylo zničení čínské severní eskadra, protože tato velmi vážně ohrožovala japonské transporty pozemních vojsk na bojiště v Koreji. Proto bylo prvořadým úkolem admirála Ita vybojovat pro Japonsko nadvládu na moři.

Japonský admirál Isokuro Ito
*1843 - +1914
Japonsko
Rychlá eskadra:
· Yoshino (4150 t, 20 uzlů (37 km/h), 3x174mm, 6x152mm) (Kawara, RA Tsuboi)
· Takachiho (3650t, 15 uzlů (28 km/h), 2x260mm, 6x152mm) (Nomura)
· Naniwa (3650 t, 16 uzlů (30 km/h), 2x260mm, 6x152mm) (Togo)
· Akitsushima (3150 t, 16 uzlů (30 km/h), 4x152mm, 6x120mm) (Kamimura)
Hlavní síly:
· Matsushima (4277 t, 17 uzlů (32 km/h), 1x320mm, 12x120mm) (Omoto and Dewa, VA Ito) -
· Chiyoda (2450 t, ? uzlů, 10x120mm) (Uchida)
· Itsukushima (4277t, 17 uzlů (32 km/h), 1x320mm, 11x120mm) (Yoko-o)
· Hashidate (4277t, 17 uzlů (32 km/h), 1x320mm, 11x120mm) (Hidaka)
· Fusō (3718t, 11 uzlů (20 km/h), 4x240mm, 2x152mm) (Arai)
· Hiei (2200t, 9 uzlů (17 km/h), 3x174mm, 6x152mm) (Sakurai)
Ostatní:
· Akagi (615t, 8 uzlů (15 km/h), 2x120mm) (Sakamoto)
· Saikyo (parník, 2913, 10 uzlů (19 km/h), malá děla) (Kano)
Čína
Čínská flotila pak byla tvořena z těchto lodí:
· Yangwei (1350t, 6 uzlů (11 km/h), 2x320mm, 4x120mm)
· Chaoyong (1350 t, 14 uzlů (26 km/h), 2x254mm, 4x120mm)
· Ching Yuen (2850 t, 14 uzlů (26 km/h), 3x208mm, 2x152mm)
· Lai Yuen (2830 t, 10 uzlů (19 km/h), 2x208mm, 2x152mm)
· Zhenyuan (7430t, 12 uzlů (22 km/h), 4x305mm, 2x150mm) (Lin-Thai-Zeng)
· Dingyuan (vlajková loď, 7355t, 15.4 uzlů (29 km/h), 4x305mm, 2x150mm) (Ding-Ru-Chang, Liu-Bu-Chan)
· King Yuen (2850 t, 10 uzlů (19 km/h), 2x208mm, 2x152mm)
· Chih Yuen (2300 t, 15 uzlů (28 km/h), 3x208mm, 2x152mm) (Tang)
· Kwan Chia (1290 t, 10.5 uzlů (19.4 km/h), 3x120mm)
· Jiyuan (cruiser) (2355t, 15 uzlů (28 km/h), 2x208mm, 1x152mm) (Fang-Bo-Qian)
· Pingyuan (2100 t, 6/7 uzlů, 1x254mm, 2x152mm)
· Kuang Ping (1000 t, 3x120mm)
· ? (torpédovka, 128 t, 15 uzlů (28 km/h), 3TT)
· ? (torpédovka, 69 t, 16 uzlů (30 km/h), 3TT)
Zdroje:
www.wikipedi.org
Válečné lodě (2) – Hynek, Klučina – Naše vojsko 1986