Tichomořská eskadra před bitvou na Žlutém moři
Počátkem války mělo Rusko na Dálném východě poměrně silnou Tichomořskou (Tichooceánskou) eskadru, jejíž jádro bylo dislokované v přístavu Port Artur, který byl hlavní základnou ruského námořnictva v těchto vzdálených končinách. V únoru 1904 se zde nacházelo sedm bitevních lodí, jeden pancéřový křižník, šest chráněných křižníků, tři malé zastaralé křižníky, devět dělových člunů, dvacet pět torpédoborců, jeden pomocný křižník, dvě minonosky, jedna školní loď a dvě nemocniční lodě, přičemž ne úplně všechna plavidla byla v bojeschopném stavu a několik torpédoborců bylo uvedeno do služby až v průběhu války. Součet všech ruských válečných lodí nacházejících se na začátku roku 1904 na Dálném východě (nejenom v Port Arturu), dosahoval čísla 72 a jejich celkový výtlak dosahoval hodnoty přibližně 222 000 tun. Počet osob sloužících v Tichomořské eskadře činil zhruba 13 000 mužů.
Situaci ruského loďstva podstatně ovlivnil již samotný začátek války, kdy japonské torpédoborce zákeřně přepadly ruské lodě kotvící na nechráněné vnější rejdě a během nočního útoku vážně poškodily bitevní lodě CESAREVIČ a RETVIZAN, a také chráněný křižník PALLADA. To ovlivnilo vzájemný poměr sil, protože znovuuvedení poškozených plavidel do služby trvalo několik měsíců, neboť Rusové neměli v Port Arturu žádný suchý dok, jenž by pojal takto velká plavidla, takže všechny opravy se musely provádět improvizovaně (často za pomoci kesonů) a je možné, že obě ruské bitevní lodě nebyly zcela bojeschopné ani v letních měsících, kdy došlo k bitvě na Žlutém moři, což lze konstatovat i o SEVASTOPOLU a POBĚDĚ, která později poškodily miny.
Port Artur byl jako hlavní základna etablován teprve nedávno, díky čemuž nebyl dostatečně vybaven a ani jeho opevnění a síla posádky nebyly na odpovídající úrovni, což se mělo v průběhu bojů brzy projevit. Tichomořská eskadra měla pouze nejnutnější zásobu uhlí (35 000 tun) a také zásoby ostatních životně důležitých potřeb (miny, náhradní dělové hlavně, munice...,) neodpovídaly válečným potřebám. Závažným handicapem se stala i používaná munice, neboť ruské protipancéřové granáty byly původně projektované pro střelbu na krátkou vzdálenost, což způsobovalo množství problémů, protože poté, co Rusové zjistili že námořní boje v této válce se povedou na mnohem větší distanci nežli předpokládali, museli urychleně předělávat své dělostřelecké tabulky a zvyšovat elevaci děl.
Dělostřelci neměli zkušenosti s palbou na větší distanci a lodní granáty konstruované pro střelbu na krátké vzdálenosti nyní často selhávaly a vybuchovaly buďto předčasně ještě před dopadem na cíl, nebo neexplodovaly vůbec. Také množství trhaviny obsažené v ruských projektilech bylo mnohem menší nežli u japonské munice, ale to úzce souviselo s tím, že Rusové používali zejména protipancéřové projektily (Japonci naopak upřednostňovali tříštivotrhavé a trhavé), jež nevyžadovaly takové množství výbušniny, takže tuto skutečnost nelze přeceňovat a ruskou munici jednoduše označit za špatnou, jelikož byla prostě konstruovaná podle jiných předpokladů, které se v průběhu války nepotvrdily.

Ruští námořníci při práci
Problémem představoval i výcvik lodních posádek a jejich bojová morálka, která nebyla na potřebné výši, neboť tato válka byla v Rusku od samého počátku dosti nepopulární a ruští námořníci příliš nechápali proč vlastně mají v těchto vzdálených končinách bojovat za zájmy své země. Přesto se většinou snažili své povinnosti svědomitě plnit a v průběhu bojů se často projevila jejich pověstná houževnatost, takže tato skutečnost neměla na výsledek bitvy na Žlutém moři větší dopad a námořníci z Tichomořské eskadry často bojovali i v beznadějné situaci s dech beroucí odvahou (VARJAG, STĚREGUŠČIJ, RJURIK). I vztahy mezi řadovými námořníky a důstojnickým sborem se nijak nelišily od běžných poměrů panujících ve zdejším námořnictvu (což ale rozhodně neznamená, že byly bezproblémové) a k závažnějším potížím, jež se negativně projevily na bojeschopnosti II. Tichomořské eskadry, zde nedocházelo.
Úroveň výcviku byla na počátku války dosti špatná, protože ruská plavidla prováděla pouze málo výcvikových plaveb a cvičných střeleb (důvodem byla snaha o úsporu peněžních prostředků), ale v průběhu prvního půlroku války se přece jenom zlepšila, neboť ruské lodě se poměrně často dostávaly do bojového kontaktu s nepřítelem (zejména lehčí jednotky) a jejich posádky postupně získávaly potřebné zkušenosti a osvojily si některé dovednosti, které nemohly získat v předválečných časech. K zlepšení neutěšeného stavu přispěl i populární admirála Makarov, jenž se během svého krátkého působení v čele Tichomořské eskadry snažil o nápravu nevyhovujících poměrů a opravdu dokázal znatelně zlepšit bojovou připravenost a morálku ruských námořníků. Proto lze konstatovat, že Tichomořská eskadra představovala v létě roku 1904 na ruské poměry poměrně dobře vycvičené a ukázněné bojové uskupení a na rozhodující souboj s japonskou flotilou byla připravena nepoměrně lépe nežli pozdější II. Tichomořské eskadra, jejíž nepřipravenost se následujícího roku v plné nahotě prokázala katastrofální porážkou v bitvě u Cušimy. Problém ovšem představovalo špatné materiální vybavení základny v Port Arturu, což se projevilo zhoršením technického stavu ruských plavidel, zejména torpédoborců, a také nepříliš vysoká úroveň důstojnického sboru, který za svými japonskými protějšky citelně zaostával.

Posádka křižníku Novik na Sachalinu
Setrvalou nevýhodou byla malá rychlost ruských bitevních lodí, kdy pouze RETVIZAN, CESAREVIC, PERESVĚT a POBĚDA dosahovaly nominálně srovnatelné rychlosti s japonskými jednotkami této kategorie (18 uzlů), ale v době bitvy ve Žlutém moři byla jejich rychlost vinnou opotřebení a utrpěných poškození stejně mnohem nižší (asi 15 uzlů) a starší jednotky třídy SEVASTOPOL nedokázaly v bojových podmínkách vyvinout více nežli 13 uzlů, což znamenalo, že hlavní síly nepřátelského loďstva měly nad Tichomořskou eskadrou znatelnou rychlostní převahu.
V průběhu bojů navíc Rusové utrpěli těžké ztráty, protože přišli o bitevní loď PETROPAVLOVSK, chráněné křižníky VARJAG a BOJARIN, k nimž je nutné připočítat ještě několik menších plavidel a minonosku JENISEJ, tudíž se síla Tichomořské eskadry znatelně snížila. Ovšem více nežli ztráty válečných plavidel se na celkové situaci projevily neúspěchy na pozemní frontě, jelikož Port Artur začala obléhat japonská vojska pod velením generála Nogiho, a tato základna byla brzy odříznuta od spojení s hlavními silami ruské armády, což vedlo i k přerušení veškerých zásobovacích tras, díky čemuž se už i tak špatné materiální zabezpečení Tichomořské eskadry ještě zhoršilo. Za této situace bylo zřejmé, že japonské síly obléhající Port Artur začnou brzy bezprostředně ohrožovat i samotnou námořní základnu a ruské lodě budou vystaveny palbě obléhacího dělostřelectva.
Proto stále sílily názory, že Tichomořská eskadra by neměla čekat na připlutí posilové flotily, která se mezitím formovala na Baltském moři, a měla by se raději pokusit proniknout do Vladivostoku. Situace se pro tento záměr zdála býti příznivá, protože i Japonci před nedávnem utrpěli citelné ztráty a Rusové už měli k dispozici i jednotky poškozené na začátku války japonskými torpédy. Velkým zastáncem průlomu byl carský místodržící Alexejev, jenž se sice velení Tichomořské eskadry před nedávnem vzdal a prchl z Port Arturu těsně před jeho obklíčením, ale nyní na svého nástupce naléhal, aby zvedl kotvy a dopravil všechny bojeschopné lodě do Vladivostoku. Kontradmirál Vitgeft mu oponoval a tvrdil, že ruské lodě by měly raději vyčkat v Port Arturu na slibované posily a o riskantní průnik se podle jeho názoru měly pokusit pouze tehdy, pokud by bezprostředně hrozilo nebezpečí prolomení pozemní obrany Port Arturu.
Vitgeft nakonec dostal od Alexejeva 17. června přímý rozkaz k odplutí, který do Port Arturu dopravil torpédoborec LAJTĚNANT BURAKOV, takže dne 23. června zvedlo jádro ruské eskadry kotvy a vyplulo na vnější rejdu, kde několik hodin nečině vyčkávalo, nežli doprovodné minonosky vytralují zdejší vody a teprve ve 14. hodin vyplulo na širé moře. Složení eskadry bylo následující: bitevní lodě CESAREVIČ, RETVIZAN, POBĚDA, SEVASTOPOL, PERESVĚT a POLTAVA, pancéřový křižník BAJAN, chráněné křižníky NOVIK, ASKOLD, DIANA a PALLADA, které doprovázelo větší množství menších jednotek. Celá akce však skončila neslavně, neboť kolem 17. hodiny se na obzoru objevily hlavní síly japonského loďstva a Vitgeft vydal o dvě hodiny později rozkaz k návratu na základnu, protože nevěřil že by se Tichomořská eskadra dokázala úspěšně postavit nepřátelské flotile.
Ruské lodě se ve 22:00 vrátily na vnější rejdu, kde se během noci staly cílem útoku japonských torpédovek, protože vjezd do Port Arturu byl možný pouze během přílivu. Japonci odpálili celkem 38 torpéd a nedosáhli žádného úspěchu, ale v důsledku jejich útoků opustil SEVASTOPOL vytralovaný koridor a najel na minu. Tichomořská eskadra se po rozednění uchýlila na vnitřní rejdu a okamžitě začaly opravárenské práce na poškozeném SEVASTOPOLU.

Admirál Vitgeft
Admirál Vitgeft své rozhodnutí odůvodňoval přílišným rizikem, jemuž by byly ruské lodě vystaveny v souboji s hlavními silami japonského loďstva. Jeho postoj trefně vystihl německý spisovatel Frank Thiess, jenž o něm napsal: „Vitgeft si ovšem dobře uvědomoval velkou odpovědnost svého nového postavení, ale nesl jí, jako nese neobratný člověk drahocennou vázu – bojí se hlavně, aby jí nerozbil.“ Stejný názor sdílela i naprostá většina jeho štábu a také velitelé jednotlivých plavidel. Alexejev však byl opačného mínění a vykonával na velení Tichomořské eskadry vytrvalý nátlak, aby byl podniknut další pokus o únik do Vladivostoku, protože naděje na udržení základny až do připlutí posilové eskadry z evropských vod byla malá a celé zdejší flotile by v ohroženém Port Arturu mohla brzy hrozit úplná zkáza.
Objektivně vzato lze jistě chápat Vitgeftovy námitky, protože mezi Port Arturem a Vladivostokem leží vzdálenost 1800 km a ruské lodě musely nejprve obeplout celý Korejský poloostrov a prakticky po celou dobu plavby by se pohybovaly vodami kontrolovanými nepřítelem, protože Japonci ovládali korejské přístavy a při průjezdu Korejským, nebo Cušimským průlivem, by se Tichomořská eskadra pohybovala v blízkosti významných nepřátelských námořních základen v Sasebó a na ostrově Cušima. To představovalo zásadní nevýhodu, jelikož japonské loďstvo se mohlo stále zdržovat v dosahu vlastních přístavů, kam se jejich lodě mohly uchýlit v případě vážného poškození. Japonci mohli do boje postupně nasadit veškeré své loďstvo, kdežto Tichomořská eskadra musela od vyplutí spoléhat pouze na své vlastní síly a teprve v případě úspěšného průniku na Japonské moře jí mohly v závěrečné etapě plavby podpořit pancéřové křižníky z Vladivostoku.
Na druhou stranu bylo zřejmé, že naděje na včasný příjezd posil z Baltského moře je malá, neboť takzvaná II. Tichomořská eskadra se formovala velmi pomalu a na cestu se nakonec vydala až v říjnu. Proto bylo zřejmé, že Japonci mezitím dokáží získat vhodná palebná postavení pro obléhací dělostřelectvo, jehož palba by pro všechny zakotvené lodě představovala smrtelné ohrožení. Z tohoto důvodu je nutné dát za pravdu Alexejevovi, který zastával názor, že jediná naděje na přežití Tichomořské eskadry až do připlutí nutných posil, spočívá v úspěšném průniku do Vladivostoku.

Cesarevič
Do celého sporu nakonec zasáhl samotný car Mikuláš II., jenž dne 2. srpna telegraficky nařídil Tichomořské eskadře vyplout na moře a probít se do Vladivostoku. Carův telegram byl do Port Arturu doručen teprve 8. srpna a ruské lodě se neprodleně začaly připravovat k splnění rozkazu. Ostatně celkový vývoj situace potvrzoval Alexejevovy obavy, protože Japonci mezitím dokázali obsadit některé okolní výšiny a neprodleně přikročili k bombardování přístavu.
První ostřelování Port Arturu proběhlo 7. srpna a jeden granát ráže 120 mm zasáhl CESAREVIČE, zabil lodního telegrafisty a lehce zranil do nohy samotného admirála Vitgefta. Další dělostřelecký přepad se uskutečnil o dva dny později a tentokráte byla dvakrát zasažena bitevní loď PERESVĚT, zatímco RETVIZAN inkasoval dokonce sedm zásahů, které nejenže zranily lodního velitele a několik jeho podřízených, ale také vyřadily jedno dělo ráže 75 mm, probily přední komín a způsobily i průstřel levého boků pod pancéřovým pásem. Otvorem o ploše přes dva metry čtvereční se do trupu postupně nahrnulo 400 tun vody, ale posádce se do rána podařilo průstřel provizorně zacelit a RETVIZAN se tedy mohl účastnit chystaného pokusu o průlom japonské blokády, jenž byl naplánován na 10. srpen. Jeho rychlost ovšem nyní nepřesahovala třináct uzlů a v případě, že by jeho vodotěsné přepážky nevydržely zvýšený nápor, měl se RETVIZAN od eskadry oddělit a v doprovodu nemocniční lodě MONGOLIA se vrátit do Port Arturu.
Ruské velení plánovalo vyslat na pomoc portarthurské eskadře vladivostocké křižníky, které se s ní měly setkat v Korejském průlivu a doprovodit jí do Vladivostoku. To vyžadovalo nutnost vzájemné koordinace, takže kterou ztěžovala zdlouhavá komunikace mezi oběma přístavy. Z Port Arturu totiž musel být nejprve vyslán torpédoborec, jenž v noci prorazil japonskou blokádu a doručil zprávu do Čchi-fu, odkud putovala telegraficky do Mukdenu, kde sídlilo ruské velitelství, které jí následně odeslalo do Vladivostoku.

Japonci se zmocňují torpédoborce Rešitělnyj
Nejslavnějším proražečem blokády se stal torpédoborec LEJTĚNANT BURAKOV, jehož ale 24. července zničily japonské torpédové barkasy, takže k provedení tohoto úkolu byl vybrán torpédoborec REŠITĚLNYJ, který dostal rozkaz odplout do Čchi-fu, kde měl předat ruskému konzulovi tajné depeše a poté se zde nechat internovat. REŠITĚLNYJ tedy opustil Port Arturu a v pořádku dorazil do určeného přístavu, kde jeho velitel předal zašifrované zprávy, podepsal dokumenty o internaci a loď nechal odzbrojit. Japonci se však torpédoborce zmocnili a i přes odpor ruské posádky jej odvlekli do Dálného a zařadili do svého loďstva.
V noci z 9. na 10. srpna vypluly hlavní síly Tichomořské eskadry na vnější rejdu a po rozednění se vydaly na širé moře. Mnoho menších plavidel muselo zůstat v Port Arturu, protože byla buďto příliš pomalá, nebo měla malý akční rádius, takže nebyla naděje, že by dokázala proniknout do Vladivostoku. Bohužel pokusu o průlom se nemohl účastnit ani pancéřový křižník BAJAN, který najel dne 27. července na minu a dosud nebyl opraven, což znamenalo, že Rusové před rozhodující bitvou neměli k dispozici žádnou jednotku této kategorie, ale některé děla střední ráže byla z poškozeného křižníku sejmuta a přesunuta na bitevní lodě.
Tichomořská eskadra
Oddíl bitevních lodí:
Bitevní loď CESAREVIČ (vlajková);velitel námořní kapitán Ivanov, výtlak 12 915 tun, nominální rychlost 18,5 uzle, výzbroj: 4 x 305 mm, 12 x 152 mm, 12 x 75 mm, 6 x 47 mm.
Bitevní loď RETVIZAN; velitel námořní kapitán Ščensnovič, výtlak 12 780 tun, nominální rychlost 18 uzlů, výzbroj 4 x 305 mm, 10 x 152 mm.17 x 75 mm, 22 x 47 mm.
Bitevní loď POBĚDA; velitel námořní kapitán Zacarennyj, výtlak asi 12 700 tun, nominální rychlost 18,5 uzle, výzbroj 4 x 254 mm, 10 x 152 mm, 19 x 75 mm, 20 x 47 mm.
Bitevní loď PERESVĚT; velitel námořní kapitán Bojsman, výtlak asi 12 700 tun, nominální rychlost 18,5 uzle, výzbroj 4 x 254 mm, 10 x 152 mm, 20 x 75 mm, 20 x 47 mm.
Bitevní loď SEVASTOPOL; velitel námořní kapitán Essen, výtlak 10 960 tun, nominální rychlost 16 uzlů, výzbroj 3 x 305 mm, 12 x 152 mm, 14 x 47 mm.
Bitevní loď POLTAVA; velitel námořní kapitán Uspenskij, výtlak 10 960 tun, nominální rychlost 16 uzlů, výzbroj 4 x 305 mm, 12 x 305 mm, 18 x 47 mm.
Oddíl křižníků:
Chráněný křižník ASKOLD (vlajkový); velitel námořní kapitán Grammatčikov, výtlak 5905 tun, nominální rychlost 23,5 uzle, výzbroj 12 x 152 mm, 12 x 75 mm, 8 x 47 mm.
Chráněný křižník PALLADA; velitel námořní kapitán Sernavskij, výtlak 6823 tun, nominální rychlost 19 uzlů, výzbroj 8 x 152 mm, 24 x 75 mm, 8 x 37 mm.
Chráněný křižník DIANA; velitel fregatní kapitán Liven, výtlak 6932 tun, nominální rychlost 19 uzlů, výzbroj 8 x 152 mm, 24 x 75 mm, 8 x 37 mm.
Chráněný křižník NOVIK; velitel fregatní kapitán Šulc, výtlak 3080 tun, nominální rychlost 25,5 uzle, výzbroj 6 x 120 mm, 6 x 47 mm.
První oddíl torpédoborců:
Torpédoborec VYNOSLIVIJ (vlajkový); výtlak 312 tun, nominální rychlost 28 uzlů, výzbroj 1 x 75 mm, 5 x 47 mm, 2 x torpédomet.
Torpédoborec VLASTNYJ; výtlak 312 tun, nominální rychlost 28 uzlů, výzbroj 1 x 75 mm, 5 x 47 mm, 2 x torpédomet.
Torpédoborec GROZOVOJ; výtlak 312 tun, nominální rychlost 28 uzlů, výzbroj 1 x 75 mm, 5 x 47 mm, 2 x torpédomet.
Druhý oddíl torpédoborců:
Torpédoborec BESŠUMNYJ; výtlak 346 tun, nominální rychlost 27,5 uzle, výzbroj 1 x 75 mm, 5 x 47 mm, 3 x torpédomet.
Torpédoborec BESPOSČADNYJ, výtlak 346 tun, nominální rychlost 27,5 uzle, výzbroj 1 x 75 mm, 5 x 47 mm, 3 x torpédomet.
Torpédoborec BOJKIJ; výtlak 350 tun, nominální rychlost 26 uzlů, výzbroj 1 x 75 mm, 5 x 47 mm, 3 x torpédomet.
Torpédoborec BURNYJ; výtlak 350 tun, nominální rychlost 26 uzlů, výzbroj 1 x 75 mm, 5 x 47 mm, 3 x torpédomet.
Součástí ruského uskupení se stala i nemocniční loď MONGOLIA, kterou však nelze považovat za válečné plavidlo. Tato loď byla pro své plánované použití upravena už před válkou a byla kvalitně vybavena a ošetřující personál, sestávající z pěti lékařů a třiceti zdravotních sester, měl k dispozici i Rentgenův přístroj.
Velitelem Tichomořské eskadry byl kontradmirál Wilhelm Karlovič Witgeft (nar. roku 1847). Náčelníkem jeho štábu se stal kontradmirál Nikolaj Alexandrovič Matusevič a Vittgeftovým zástupcem byl kontradmirál Pavel Petrovič Uchtomskij. Velitelem křižníkového oddílu byl jmenován kontradmirál Nikolaj Karlovič Rejcenštejn a veliteli prvního a druhého oddílu torpédoborců byli fregatní kapitán Jelisejev a nadporučík Maksimov. Admirál Vittgeft bývá často označován za hlavního viníka ruského neúspěchu v nastávající bitvě, takže se nabízí otázka jestli ruské velení neudělalo chybu, když jej ponechalo ve funkci velitele Tichomořské eskadry i přesto, že jeho odpor k pokusu o průnik do Vladivostoku byl dobře znám. Ovšem vzhledem k tomu, že i ostatní vysocí námořní důstojníci většinou sdíleli stejný názor, se nezdá příliš pravděpodobné, že by změna na velitelském postu mohla pozitivně ovlivnit vývoj celé bitvy.


Admirálové Uchtomskij (vlevo) a Rejcenštejn
Ruské uskupení představovalo jistě nezanedbatelnou sílu, která mohla mít reálnou naději na vítězství, ale jeho bojovou hodnotu snižovala celá řada faktorů, takže objektivně vzato byla Tichomořská eskadra slabší nežli její protivník. Hlavní síly tehdejších flotil představovaly bitevní lodě kde měli Rusové poměrně značnou převahu, jelikož disponovali celkem šesti plavidly této kategorie (CESAREVIČ, RETVIZAN, POBĚDA, POLTAVA, SEVASTOPOL, PERESVĚT), ale ruské bitevní lodě rozhodně nemohly vytvořit homogenní eskadru protože náležely ke čtyřem odlišným typům (CESAREVIČ, RETVIZAN, PETROPAVLOVST, PERESVĚT). Díky tomu měly odlišnou hlavní výzbroj (děla ráže 305 a 254 mm) rychlost (teoreticky 16 až 18,5 uzle) i pancéřování (hlavní boční pás 406 mm až 229 mm.
Kromě toho jednotky patřící ke třídě PERESVĚT byly vlastně jakýmsi hybridem mezi klasickou bitevní lodí a pancéřovým křižníkem, takže měly slabší výzbroj a pancéřování, díky čemuž se nemohly měřit s plnohodnotnými jednotkami této kategorie. Kromě toho byla část děl z ruských bitevních lodí sejmuta, aby mohla posílit pozemní obranu Port Arturu, ale tato skutečnost neměla na výsledek bitvy přílišný vliv, protože se většinou jednalo o děla menších kalibrů. V této souvislosti je zajímavé, že u výzbroje bitevní lodě SEVASTOPOL jsou v době bitvy na Žlutém moři uváděna pouze tři těžká děla, ale to neznamená, že by bylo jedno dělo ráže 305 mm odmontováno a přesunuto na břeh, neboť jej už dříve zničilo dělostřelecké bombardování Port Arturu japonským loďstvem.
Rusové původně uvažovali, že by se pokusu o průlom nezúčastnily bitevní lodě SEVASTOPOL a POLTAVA, neboť jejich rychlost momentálně dosahovala pouhých třinmáct uzlů, ale admirál Vitgeft to zamítl, protože se nehodlal vzdát své převahy v počtu jednotek této lodní kategorie a těsně před bitvou byl poškozen i RETVIZAN, takže nyní hned tři ruské bitevní lodě nemohly vyvinout více než třináct uzlů, což Japoncům dávalo nezanedbatelnou výhodu.
Podobná situace panovala i mezi křižníky, kde Rusové měli v den bitvy pouze čtyři plavidla patřící všechna mezi takzvané chráněné křižníky. Ruské jednotky náležely ke třem různým třídám (PALLADA, NOVIK, ASKOLD) a jejich technické parametry se diametrálně lišily. Za opravdu moderní se mohly považovat pouze NOVIK a ASKOLD, které dosahovaly velmi dobré rychlosti ale menší NOVIK měl slabší pancéřování a jeho výzbroj tvořila jenom děla ráže 120 mm.
I ruské torpédoborce patřily k několika samostatným třídám (VNIMATELNYJ, BOJKIJ, BESSTRAŠNYJ), z nichž ani jedna se kvalitativně nemohla měřit se svými japonskými protějšky. Citelným handicapem byla jejich slabá dělostřelecká výzbroj a i torpédová výzbroj byla slabší nežli u japonských plavidel, které nesly torpédomety o průměru 457 mm, kdežto ruské pouze 381 mm. Jednalo se o model z roku 1898, jehož celková hmotnost dosahovala 430 kg a bojová hlavice vážila 64 kg. Maximální dostřel se při rychlosti 30 uzlů pohyboval pouze kolem 600 m a při 25 uzlech stoupl na 900 m. Velkou nevýhodou se stala i pomalost ruských torpédoborců, které za nepřátelskými jednotkami zaostávaly v průměru o několik uzlů a i konstrukce trupu byla slabší nežli u japonských jednotek.