Boje na mořích během Tichomořské války

Moderátoři: Pátrač, kacermiroslav, Bleu

Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4075
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Děkuji Destroymanovi za zajímavou historku a poučný doplněk o Layových torpédech. A také ten obrázek poručíka Canseca je skvělý (jeho fotku jsem ještě neměl). Nemohl by ses prosím podívat ještě na zajetí peruánské torpédovky Alay, které se Chilané zmocnili během jejího přesunu z Panamy do Peru a přejmenovali na Guacolda? Údajně by to také měla být docela veselá historie, kdy si Peruánci uřízli slušnou ostudu.

Ostatním děkuji za pochvalu. Tento článek jsem psal více než měsíc a podklady společně s odvahou k jeho sepsání, jsem sbíral skoro půl roku, takže jsem moc rád, že vás zaujal.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Bublifuk
praporčík
praporčík
Příspěvky: 353
Registrován: 2/9/2008, 16:20
Bydliště: Praha

Příspěvek od Bublifuk »

to Jarl: tak já záměrně neuvedl, že jsou tam všechny lodě, protože je mi jasné, že nejsou, ale že jsou tam i lodě uz doby před WW2 (navzdory názvu serveru) a stejně to schytám.. :cry:
Ne, v pohodě, naopak jsem rád,že mé nedostatečně přesné vyjádření Tě vyprovokovalo k reakci a zase vím o některých lodičkách, o nichž jsem neměl ani potuchy! :) Jestli ještě skutečně uděláš separátní článek o peránském loďstvu, tak budu znát i jejich TTD, jupííí!
Prostě super práce o málo známých věcech, to je přesně to, proč tenhle server miluju! Díky za ni!
Obrázek

Nemůžeš tvrdit, že civilizace nezaznamenává určitý pokrok, neboť v každé další válce Tě zabijí novým způsobem.
W.Rogers
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Destroyman píše:Huáscar měl torpéda tři, byla úplně nová a nikdo z přítomných je v akci dosud neviděl. Snad to moc nepřeženu, když řeknu, že to tehdy byla jakási „wunderwaffe“. Grau se jeden kousek rozhodl vyzkoušet na korvetě Abtao a nařídil jej vypálit ze vzdálenosti asi 200 metrů. Snad nemusím podotýkat, že celá posádka byla na novou zbraň zvědavá a kdo mohl, ten akci sledoval. Jenže po asi sto metrech se torpédo otočilo a poměrně přesně si to namířilo právě na Huáscar. Situaci zachránil poručík Fermín Díaz Canseco Coloma. Skočil do vody, připlaval k torpédu, chytil se ho jako klíště a rukama, nohama a tělem ho „odkormidloval“ na širé moře, kde se na konci dráhy potopilo.
Grau byl ze zázračné zbraně tak zklamaný a otrávený, že zbývající dvě torpéda přikázal zakopat na hřbitově. Předpokládám, že to asi nebyl projev okultismu, hřbitov byl pro silně věřící Jihoameričany coby posvátná půda zkrátka jakási pojistka, aby nějaký domácí kutil nedostal „bezva nápad“.
A teď něco k těm torpédům. Jednalo se o vynález amerického námořního důstojníka J. L. Laye z let 1870-77. Co torpédo pohánělo, to jsem bohužel nezjistil, ale každopádně mělo slušnou ráži 21 palců (533 mm) a taky rychlost nebyla zanedbatelná – 15 uzlů. Z toho vyplývá, jak výborný plavec musel poručík Canseca být, když ten krám dokázal chytit. Problém Layova modelu byl jak v naváděcím systému, tak ve způsobu odpalování. Do vody se spouštěl na jakémsi vozíku - podobně jako miny – takže se s ním nedalo pořádně mířit (což ovšem už v té době Whiteheadův torpédomet umožňoval). Nespolehlivý a nepřesný naváděcí systém měl ten následek, že z pozdějších let jsem už o Layově torpédu nikde nenašel žádnou zmínku. To samozřejmě nemusí nic znamenat, ale faktem zůstává, že na konci 19. století světový trh s torpédy ovládly modely, patenty a licence Roberta Whiteheada, ne J. L. Laye.


Tak to torpédo poháněl stlačený oxid uhličitý. Hlavní problém byl v nespolehlivosti přesně jak si napsal. Pokud jde o odpalovací zařízení, tak v tomto případě nebyla přesnost zamíření před odpalem ( no spíš vyplutím ) relevantní.
Trochu to rozeberu: Layovo torpédo nešlo odpalovat z něčeho podobného torpédometu z jednoho prostého důvodu, mělo totiž na horní straně dva stožárky s vlajkami. Nedělám si srandu, oba stožárky tvořily velmi důležitou součást systému torpéda.

Obrázek

A pokud se podíváte na pravou spodní část obrázku, uvidíte poměrně dobře střelce-operátora i s pultem řízení a kabelem k torpédu... Pokud už tušíte, tak to dopovím. Ano Layovo torpédo bylo řízené pomocí kabelu.
Destroyman píše:Snad to moc nepřeženu, když řeknu, že to tehdy byla jakási „wunderwaffe“.

Takže tohle je velmi přesně řečeno...

Ale ještě k té nespolehlivosti, kdysi dávno sem se potkal s jedním lodním modelářem, který měl na toto trošku jiný názor. On totiž kromě lodiček stavěl ponorky a jednou si vyrobil maketu podobného ( jiný typ, ale z přibližně stejné doby ) řízeného torpéda. On sám neměl s řízením a naváděním žádné problémy, ale změna nastala při předání řízení člověku který měl s něčím podobným minimální nebo dokonce žádné zkušenosti. Pro napodobení výhledu se pokusné osoby nacházely na nafukovacím lehátku ( napodobení výhledu z paluby lodi :D ) a přes veškerou snahu se jim zakotvenou pramičku podařilo zasáhnout jen málokdy....
Ale co je důležité, v několika případech se jim podařilo " torpédovat " vlastní plavidlo ( tedy to nafukovací lehátko ).
Naštěstí v tomto případě šlo pouze o " školní " torpédo bez bojové hlavice :D

Jen by mě zajímalo, jestli poručík Fermín Díaz Canseco Coloma nebyl zároveň tím střelcem-operátorem, to by totiž měl velmi dobrý důvod to torpédo uřídit... :D
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Destroyman
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1288
Registrován: 25/6/2008, 08:35
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Destroyman »

jarl píše:Nemohl by ses prosím podívat ještě na zajetí peruánské torpédovky Alay, které se Chilané zmocnili během jejího přesunu z Panamy do Peru a přejmenovali na Guacolda? Údajně by to také měla být docela veselá historie, kdy si Peruánci uřízli slušnou ostudu.
Mám takovej pocit, že se zajetím neměli Chilané žádnou velkou práci, protože posádka dezertovala a na palubě zbyli jen tři námořníci. :mrgreen:
Stát se to mělo v ekvádorském přístavu Ballenitas - ale třeba se pletu.

Kopapaka: Dík, s potěšením koukám, že tady naštěstí opravdu platí úsloví "víc hlav víc ví" a ne "čím víc lidí, tím větší bordel". :wink:
さようなら。
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4075
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Peruánské námořnictvo mezi Tichomořskou a První světovou válkou
Po porážce v Tichomořské válce byl na dlouhou dobu jediným opravdovým válečným plavidlem peruánského námořnictva křižník LIMA, který postavila loděnice v německém Kielu. Původně se jmenoval SOCRATES a měl ještě jedno sesterské plavidlo, jež se jmenovalo DIOGÉNES. Obě lodě zabavila Velká Británie, která DIOGÉNES prodala do USA kde sloužil jako dělový člun TOPEKA. SOCRATES byl Peruáncům navrácen až v roce 1889 a stal se pod jménem LIMA novou vlajkovou lodí jejich námořnictva.
Technické parametry:
Délka: 76,2 m
Šířka: 10,67m.
Ponor: 4,57m.
Výtlak: 1700 tun standard, plný 2372 tun.
Výkon strojů: 2200 koňských sil.
Rychlost: 16 uzlů.
Výzbroj: 2 x 152 mm, 3 x 47 mm.
Posádka: 152 mužů.

Obrázek
Křižník Lima

Kromě křižníku LIMA provozovali Peruánci ještě několik pomocných lodí využívaných nejenom jako transportní plavidla, ale i jako školní lodě. Nejvýznamnější z těchto lodí se jmenovaly IQUITOS a CONSTITUCIÓN.

V letech 1906 a 1907 vstoupily do služby moderní předzvědné křižníky ALMIRANTE GRAU a CORONEL BOLOGNESI, jimiž začala obnova zdejšího loďstva, jenž se postupně znovu stávalo bojeschopnou silou. Postavila je loděnice Armstrong.
Technické parametry:
Délka: 115,8 m
Šířka: 12,3 m
Ponor: 4,3 m
Výtlak: 3200 tun.
Výkon strojů: 14 000 koňských sil.
Rychlost: 24 uzle.
Pancéřování:
Paluba: 38 mm.
Velitelská věž: 76 mm.
Štíty děl: 76 mm.
Výzbroj: 2 x 152 mm, 8 x 76 mm, 6 x 57 mm, 2 x 37 m, 2 x torpédomet.
Posádka: 320 mužů.

Obrázek
Křižník Almirante Grau

V roce 1914 získalo peruánské námořnictvo svůj první torpédoborec postavený ve Francii, který se jmenoval TENIENTE RODRIGUEZ.
Technické parametry:
Délka: 67,6 m.
Šířka: 6,8 m m.
Ponor: 3,1 m.
Výtlak: 500 tun.
Výkon strojů: 8600 koňských sil.
Rychlost: 28,5 uzle.
Výzbroj: 6 x 65 mm, 3 x torpédomet o průměru 450 mm.
Posádka: 60 mužů.

Obrázek
Torpédoborec Teniente Rodriguez

I další objednávka na nová plavidla směřovala do Francie odkud Peru v letech 1912 až 1913 získalo dvě ponorky, které se obvykle nazývají FERRE a PALACIOS, ale jejich celé názvy pravděpodobně zněly TENIENTE FERRE a TENIENTE PALACIOS. Jednalo se o typ Laubeuf a postavila je loděnice Schneider.
Technické parametry:
Délka: 69 m (?).
Šířka: 4,8 m.
Výtlak: 290 tun na hladině; 450 pod hladinou.
Výkon strojů: 720 koňských sil diesely; 320 koňských sil elektromotory.
Rychlost: 13 uzlů na hladině; 8 uzlů (?) pod hladinou.
Výzbroj: 4 x torpédomet o průměru 450 mm.
Posádka: 21 mužů.

Obrázek
Jedna z peruánských ponorek

Jako určitou perličku uvádím skutečnost že Peruánci si ve Francii před První světovou na krátký čas zapůjčili i pancéřový křižník DUPUY DE LOME, jenž tu sloužil pod jménem COMMANDANT ELIAS AGUIRRE.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
kopapaka
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 3837
Registrován: 26/1/2008, 20:47
Bydliště: kósek od Prostějova

Příspěvek od kopapaka »

Destroyman píše: Kopapaka: Dík, s potěšením koukám, že tady naštěstí opravdu platí úsloví "víc hlav víc ví" a ne "čím víc lidí, tím větší bordel"
No, tady na Palbě to možná platí, jenže jinde...

Já se musím přiznat, že mě námořnictvo až tak nebere ( ale rád si o tom počtu ), vyjímkou sou právě takové víceméně okrajové záležitosti, jako stará torpéda, staré dělové ( úplně mě fascinují takové ty maličké parní, ale s 280 mm dělem :D ) a torpédové čluny...
Ale ono to vlastně neplatí jen u toho námořnictva...
ObrázekObrázek Obrázek
"Válka je Mír, Svoboda je Otroctví a Nevědomost je Síla!"
Uživatelský avatar
Tkuh
praporčík
praporčík
Příspěvky: 378
Registrován: 26/7/2009, 15:57

Příspěvek od Tkuh »

Jarle rád bych se vrátil k naší diskuzi o nejstarším moderním korzárovi. Něco jsem znovunalezl a myslím, že mám staršího. Jen si hezky počkej na samostatnej pokus o článek, rád působím tajemně :-? Povím ti jen, že to budou ti strašní piráti ze Spojených států amerických.
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4075
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Příspěvek od jarl »

Tak se do toho pusť. Budu držet palce, ať se první článek vydaří a raději ani nebudu hádat o koho se jedná.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4075
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re:

Příspěvek od jarl »

jarl píše: Největší škody způsobil granát, který probil boční pancíř v prostoru pod dělovou věží, zabil 12 mužů, a dočasně poškodil otáčivý mechanismus věže (pravděpodobně se jednalo o vůbec první případ v dějinách, kdy projektil nejenže pronikl pancířem, ale dokázal i explodovat); další zásah poškodil kormidlo a způsobil požár.
Nevím už odkud jsem tuto informaci kdysi převzal (asi ze španělské Wikipedie), ale v polském časopise Morza Statki i Okrety 1999/2 je článek od Piotra Olendera o námořních bojích za španělské občanské války v letech 1873-76, kde se píše, že se 11. října 1873 v bitvě u Cartageny střetly vlajkové lodě vládní a povstalecké eskadry Vitoria a Numancia a na Numancii granát probil pancíř a explodoval na dělové palubě mezi dělostřelci. To by znamenalo, že se první lodí, na které došlo k penetraci pancíře a následném výbuchu granátu, nestal Huáscar, ale Numancia.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Uživatelský avatar
jarl
3. Generálmajor
3. Generálmajor
Příspěvky: 4075
Registrován: 19/2/2009, 15:45
Bydliště: Jakubov u Moravských Budějovic

Re:

Příspěvek od jarl »

jarl píše: 12/3/2010, 17:14 Podstatně úspěšnější byla následující plavba, na níž se monitor vydal 23. srpna. Tentokráte byl HUÁSCAR vyzbrojen i několika torpédy typu Lay, od nichž si Peruánci slibovali úspěšné nasazení proti chilským válečným lodím, pokud by se je podařilo zaskočit nepřipravené v některém přístavu. HUÁSCAR se pokusil o útok na Antofagastu, k němuž došlo následujícího dne, ale nasazení torpéd bylo pro technické obtíže neúspěšné, takže v dalších akcích už jimi peruánský monitor vyzbrojen nebyl a torpéda byla přeložena na doprovodný parník OROYA.
Peruánci v USA koupili deset torpéd typu Lay, za něž zaplatili 150 000 dolarů. Jednalo se o nejnovější variantu této zbraně o délce 7,6 m, průměru 610 mm a hmotnosti 1500 kg. Jeho rychlost byla 8 uzlů a dosah 1,5 námořní míle.
ObrázekObrázek

Strýček Vova slíbil národu Ukrajinu a dal mu Afghánistán!
Odpovědět

Zpět na „významné nebo zajímavé vojenské události“