Možné studijní zdroje pro dějiny válek a vojenského úmění

Moderátoři: Pátrač, kacermiroslav, Bleu

Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

Příspěvek od komisař »

Ana co se chceš soustředit ?
Taktiku - do stupně prapor včetně
operační umění - brigáda, divize, nekdy se uvádí i armádní sbor
strategii

Také je nutné začít se základními pojmy :
palba, manévr palbou
pohyb ( úder - spojení obou ), manévr vojsky
komplexní zabezpečení boje

U strategie bys musel vzít v úvahu i ekonomickou a politickou situaci jednotlivých států a aliancí

My jsme měli, a to jako týlaři, na vojenské vysoké škole ( 1980 - 1984 ) nejen předmět taktika ( moderní ), ale i dějiny válečného umění - od pazourku k jaderným a kosmickým zbraním, zakončenou semestrální zkouškou. Zeptej se Pátrače, má stejnou školu jako já.
Obrázek
jmodrak
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1376
Registrován: 20/1/2010, 20:53

Příspěvek od jmodrak »

asija
ale vyfiltrovat z nich univerzalni principy neni trivialni. Jako ve vsech vedach, muselo mnoho inteligentnich odborniku intenzivne pracovat, aby empirickym datum dali nejaky smysl a zkompilovali je do teorie/modelu. Neni proto nejlepsi, aby kazdy jednotlivy studentnik mel stejnou praci opakovat, a pokouset se abstrahovat si teorie z empirickych dat sam.
Tréning mozgu je pre taktiku ešte dôležitejší ako znalosť poučiek. Tvoj vlastný model, aj keď nesprávný a po uverejnení zkritzovaný, má väššiu cenu ako správný cudzí. Ak svoj model opravíš, budeš schopný ho aplikovať, cudzí aj keď správný iba kopírovať.
Uživatelský avatar
Bleu
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1693
Registrován: 29/9/2009, 00:00
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Bleu »

pardon že tu budím poklidně spícího kostlivce ale nedá mi to.

Nějakou dobu, se o taktiku (nebo spíš o dějiny vojenského umění) zajímám i když pro 99% lidí na Palbě je ten můj středobod zajmu spíš těžkej pravěk. Pramenů ke studiu taktiky jsou od začátku novověku mraky od dobových reglemánů po teoretické studie, po většinou ve Francouzštině nebo Angličtině sem tam něco je přeložený i do Češtiny. Velká výhoda prakticky všech prací která vznikly v novověku, a v době moderní má tu výhodu, že to takřka vždy napsali lidé "kteří věděli o co jde", což se o některých antických nebo středověkých autorech říci nedá. (tady narážím asi na nejznámějšího z nich ,Flavia Vegetia Renata, který kromě Nárysu vojenského umění napsal i dílo věnující se veterinářství). To dává výrazně reálnější obraz způsobu válčení.

Neznamená to ale, že by se snad měli staří autoři zavrhovat. To ani náhodou. Zejména pro "velkou taktiku" nebo chcete-li strategii, tématu kterému oni věnují nejčastěji, se toho v principu moc nezměnilo. Pokud jde o taktiku v 18. a v 19.stol existují dvě nebo spíš tři výborné práce, všechny tři francouzské a všechny tři jsou i přeložené do angličtiny. Transformations of War od J. Colina, Art of War barona Jominiho, a Spirit of military institutions od maršála Marmonta. Za přečtení stojí i vydaná díla o vojenství od Fridricha II. (ty jsou, aspoň tedy na internetu, jen v Francouzštině)

Osobně si myslím že zvládnutí "studia dějin taktiky", pokud chce člověk pochopit taktiku té které doby, musí ať se mu to libí nebo ne vyjít z manuálů, příruček a reglemanů, protože armáda podle nich funguje a bojuje, ty potom musí srovnávat s tím co se ve skutečnosti dělo na bojišti a následně zjistit jak se to projevilo v příručkách v době potom. Jedno bez druhého prostě nejde. A to jak pro 18.století tak i pro 21. Jediné co se mění je měřítko. Jestliže se v 18.stoletím ničím menším než batalionem z taktického hlediska nikdo nezabýval a s ničím menším se nemanévrovalo. Po pulce 19. už nastupují samotné divize (divisiony) a dneska máme družstva ve kterých má každý jednotlivec takřka předem daný úkol a specializaci (nechť mě Pátrač opraví pokud je to nesmysl)...
Obrázek

"Slepému neukážeš, hluchému nepovíš, debilovi nedokážeš..."
- Anonym -

Historie bude mít právo nárokovat si místo mezi znalostmi opravdu hodnými úsilí pouze tehdy, pokud nám místo pouhého výčtu postrádajícího souvislosti a prakticky i omezení umožní racionální řazení a postupnou srozumitelnost.
Marc Bloch, 1942
Odpovědět

Zpět na „Ostatní“