CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
komisař
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 403
Registrován: 10/10/2008, 14:59
Bydliště: Český Krumlov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od komisař »

Pro začátek jsem našel útržek o plovatelnosti a vodních překážkách v Evropě. Zdroje mám, ale teď nemohu najít. Jedná se mimo jiné o články z měsíčníku pro ČSLA "Bojová příprava".

2.2
2.2 : Schopnost sovětských BVP plavby “z chodu”

Tato schopnost plavby z chodu měla velký význam, a to i přes skutečnost, že tam, kde nejsou mosty, nemohou být všechny vodní překážky překročeny bez přípravy či ženijního zabezpečení, nebo je to obtížné. Jedná se o břehy s nevhodnou únosností nebo sklonem, hlavně při výjezdu. Plavba mohla být prováděna do rychlosti proudu 1,2 m/s v proudnici. Zároveň musela být dostatečná hloubka vodního toku, vzdálenost ode dna od pásů musí být minimálně 20 až 30 cm. Maximální boční náklon mohl být 20°, poté hrozilo utopení. Maximální hmotnost vojáků a nákladu v prostoru roje nemá být vyšší než 1000 kg, na druhé straně v případě neúplného roje je potřeba použít zátěže k dosažení rovnoměrného rozložení hmotnosti a zamezení nadměrného ponořování čela korby. Níže uvedené se nevztahuje na BVP-2, které má odlišné umístění těžiště z důvodu těžší věže a jejího umístění na stropě korby.

U BVP-1 je maximální úhel vjezdu do vody (výjezdu z vody) :
---na tvrdých půdách nad vodou max. 30° (25°),
---na tvrdých půdách pod vodou max. 15° (15°)
---na měkkých půdách nad vodou max. 25° (20°)
---na měkkých půdách pod vodou max. 15° (15°)

Stálé mosty vojenské zatížitelnosti 30 tun jsou na tocích do šířky 18 metrů každých 4 – 5 kilometrů. Na evropském válčišti byl ve směru východ – západ vodní tok na každé tři kilometry, ve směru sever – jih to bylo každých pět kilometrů. Přitom 74 % toků je širokých do 50 metrů, ( z toho ještě je 85 % do 11 metrů ), 14 % mezi 50 a 100 metry, a 12 % nad 100 metrů. Na každých 12 kilometrů je tudíž vodní překážka o šířce 30 metrů, na 45 kilometrů tok do 100 metrů, a na 145 kilometrů tok o šířce nad 100 metů. Průměrně mají hloubku : do šířky 18 metrů je to do 1,45 metru, do 30 metrů je to do 2,5 metru a při šířce 100 metrů je hloubka 4 metry. BMP-1 potřebuje pro plavbu minimální hloubku toku dva metry, minimální vzdálenost pásů ode dna činí 20 – 30 cm.

Západní BVP jsou schopny překonat broděním, jak z výše uvedených čísel vyplývá, asi 85 % vodních toků, ale již na každých dvanácti kilometrech se nachází vodní tok, který nepřebrodí.

Další údaje jsou ze zdroje : BP 8/1972 : Násilný přechod vodních překážek, autor “FTL”
„Podle vyhodnocení odborníků NATO připadá při postupu ve směru západ – východ na každých :
---100 – 200 km široká vodní překážka ( dle dělení NATO nad 100 metrů ), 4 %
---40 – 50 km středně široká ( 20 – 50 metrů ), 16 %
---5 – 10 km malá ( do 20 metrů a hloubky do 4 metrů ), 80 %
Při plánované rychlosti postupu 50 km za den musí jednotky překonávat denně 5 až 10 malých vodních překážek a 1 až 2 středně široké.

BVP-1 je schopné střelby i při plavbě. Je nutno dodržet tento postup :
---před sklopením vlnolamu přeřadit na 2. rychlostní stupeň
---otáčky klikového hřídele motoru snížit na 2000 ot./min.
---přepnutí horního ventilu do polohy vlnolam „SKLOP“

BVP vyvíjené v SSSR byly tedy bez výjimky schopné plavby “z chodu”, u BVP NATO tato schopnost byla zajišťována dodatečnými plováky, po modernizaci přídavným pancéřováním byla i tato schopnost eliminována z důvodu navýšení hmotnosti. Výjimkou u BVP zavedených v SSSR jsou varianty vzniklé jako reakce na ztráty ve válce v Afghánistánu : “afghanizované” BMP-1D Objekt 765Sp6. Na boky a věž vozidla byl přidán pancíř o síle 5 mm a horní větve pásů dostaly pancéřové zástěry. Stanoviště řidiče a velitele bylo zesíleno pancéřovou deskou proti minám a v poklopech průlezů na střeše korby byly vytvořeny střílny, které se používaly při jejich otevření. Možnost střelby střílnami bez sesednutí zůstala však zachována. U většiny jednotek nasazených v Afghánistánu byl z vozidel odstraněn systém PTŘS a nahrazen automatickým granátometem AGS-17 ráže 30 mm. Vozidla verze BMP-1D začala nahrazovat původní vozidla u sovětské 40. armády už koncem roku 1982. Podobnou úpravou prošly také BMP-2D ( v kódu NATO BMP-2E ) s přídavným pancéřováním na boky korby, pod sedadlo řidiče a velitele a pancéřováním střelecké věžičky zesíleným v čelní polosféře o 6 mm. Všechny tyto varianty nebyly obojživelné, avšak tato schopnost ve specifických podmínkách Afghánistánu nebyla využívána.
Obrázek
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od skelet »

ObrázekObrázekObrázek
stetula
nadrotmistr
nadrotmistr
Příspěvky: 154
Registrován: 25/7/2014, 17:52

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od stetula »

dívám se špatně nebo to má gumový pásy ?
Obrázek
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od royal »

to vlevo je CV90 s bezosádkovou a vpravo s osádkovou věží?
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od skelet »

ObrázekObrázekObrázek
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od klingy »

royal: Ano v pravo na CV 90ke je bezosadkova vez MCT-30 od Kongsberg defence systems
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Teď tady nebudu moc aktivní a nechám se představit až na IDETu, ve čtvrtek tam jedu, tak zhruba na pátek budu mít nějaké informace. Počítám s tím, že si to všechno pořádně prolezu, jelikož budu mít dost času .)
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
klingy
7. Major
7. Major
Příspěvky: 1869
Registrován: 15/1/2011, 20:35

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od klingy »

Rase, prosim nezabudni poriadne vyspovedat chlapcov od Zetoru :D
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od royal »

a taky nějaký fotky :D
Uživatelský avatar
skelet
4. Brigádní generál
4. Brigádní generál
Příspěvky: 17687
Registrován: 26/1/2008, 15:48

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od skelet »

a IDET pustil další fotky, aneb Puma, Wolfdog, Ascod, Lynx

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek
ObrázekObrázekObrázek
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od royal »

Ascod je 35 nebo 42?
drakenYs
četař
četař
Příspěvky: 71
Registrován: 21/6/2016, 21:56

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od drakenYs »

royal píše:Ascod je 35 nebo 42?
Ascod 35(3+6)

Byl jsem velice příjemně překvapen, jak jsou vozidla robustní, hlavně Lynx 31(3+6), který je obrovský. Oproti Pumě(3+6), která uvnitř působí velice stísněně.
Můj favorit je CV90 s posádkovou věží(3+6(8) a u bezosádkové věže 3+8) a Puma.

Jinak u Zetoru byly vystavěný malé modely BVP, OT a podpůrné vozidlo s kanonem.
Uživatelský avatar
royal
rotmistr
rotmistr
Příspěvky: 118
Registrován: 19/4/2017, 15:21

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od royal »

Dik

Z fotek co jsem videl tak je nejhezci CV-90CZ s osadkvou vezi... Na internetu se objevili i fotk z testovani a byla tam videt i APS podobna systemu iron fist
drakenYs
četař
četař
Příspěvky: 71
Registrován: 21/6/2016, 21:56

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od drakenYs »

royal píše:Dik

Z fotek co jsem videl tak je nejhezci CV-90CZ s osadkvou vezi... Na internetu se objevili i fotk z testovani a byla tam videt i APS podobna systemu iron fist
Plně s tebou souhlasím, že se jedná o nejhezčí vozidlo a hlavně naživo. Osobně si myslím, že budoucí BVP bodou používat tu českou aktivní obranu.
CV90, která byla na IDETu měla i PTŘS viz foto.

Obrázek
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Tak zatim jen reknu, ze vojskove zkousky probehnou ve Vyskove, hned po IDETu. Vic napisu az budu doma
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Na CV90 CZ byl osazený APS IronFist, stánkař mi to i potvrdil (budou i na holandských CV90). Níže je fotka z IDETu:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12902
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Rase »

Ministerstvo obrany již zpracovalo studii o proveditelnosti projektu a ten je nyní v přípravné fázi. Počátkem června 2017 (patrně po výstavě IDET), budou ve VTÚ Vyškov zahájeny první zkoušky vozidel, v délce zhruba jednoho a půl měsíce, tedy do srpna 2017.
Nové BVP by mělo poskytnou osádce (3+6) poskytnout velmi účinnou balistickou a protiminovou balistickou ochranu.
Výzbroj má tvořit automatický kanón minimálně v ráži 30mm. Věž může být klasická, nebo bezosádková.
Plán počítá s pořízením 210 vozidel v sedmi modifikacích a později by mohl být počet vozidel navýšen až o 50%, tedy je zde pravděpodobná opce.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11406
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Program bojového vozidla pěchoty pro AČR

Příspěvek od Zemakt »

Jak si stojí osádková respektive bezosádková věž v oblasti pořizovacích nákladů? A jak v oblasti boj. efektivity, spolehlivosti a logistiky? Díky
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“