CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty

Příspěvek od Rase »

Kolega na AN trefně nakousl, co by vlastně mělo být na oněch levnějších vozidlech ? AČR mluví o sedmi variantách:

bojové vozidlo pěchoty
velitelské vozidlo
průzkumné vozidlo
zdravotní vozidlo
ženijní vozidlo
vyprošťovací vozidlo
dělostřelecký návodčí nebo minometné vozidlo


Velitelská verze má být ale maximálně shodná s bojovou, jen víc elektroniky. Průzkumná nebo návodčí jsou na tom podobně, změna bude spíš jen v elektronice a vnitřním uspořádání. Vyprošťovací verze musí být postavena na odolném podvozku o vyšší hmotnosti, tedy odpovídající bojové verzi (bez věže) - tady lehčí platforma nemá smysl. Ženyjní je otázkou, ale potřebuje být rovněž vysoce pancéřované (bez věže). Pokud bude minomet, tak s věžovou variantou se v pohodě vejdeme i do Pumy (munice místo výsadku). Jediná možnost tak vychází na ambulantní vozidlo, které sice musí mít zvýšenou korbu, jeliož zdravotník musí u zraněného stát, ale vozidlo by mělo být dostatečně chráněné (vyráží do přední linie). U dalších variant si můžeme vzít příklad z nových Pandurů. Zde má zvýšenou korbu i velitelsko-štábní vozidlo, patrně i spojovací, ale tyto verze nikdo zatím nepožaduje.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Program bojového vozidla pěchoty

Příspěvek od tomas.kotnour »

Nevím jestli je to jenom moje zdání, ale dle prozatím známého průběhu výběrového řízení postrádám okamžik, ve kterém by výrobci podali nabídky v porovnatelných konfiguracích. Jak tady i Arten poznamenal, testovaná vozidla jsou dost rozdílná, takže nejspíše výrobci neměli přesnou specifikaci. Zdravý rozum mi ale říká, že by někde měla být určena minimální specifikace pro každou z variant a váha hodnocení jednotlivých parametrů. Pak by třeba mohlo BAE oplácat CV90 na úroveň Pumy, GDLS by mohl nabídnou Ajaxe, pokud by vycítil, že má AČR choutky na drahé BVP, nebo by se mohla naopak trochu očesat Puma.
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Program bojového vozidla pěchoty

Příspěvek od arten »

Rase: BAE je problém tam, kde sa nechajú skorumpovať. A to platí aj o ostatných. Navyše Švédi (aspoň pri Gripene) im celkom šliapli na krk. Čo sa týka bilancie so Švédskom, už sa to tu riešilo, nechápem celkom logiku - sú požiadavkou ofsety? Ak áno tu by zase nadnárodná BAE mohla byť výhodou.

K ostatnému + tomáš.ktnour:
to že výrobcovia nemali presnú špecifikáciu je pravda, ale ja som práveže poukázal na to, že v rámci možností boli predstavené pomerne porovnateľné, nie rozdielne konfigurácie. Špeciálne pokiaľ ide o CV90 a Pumu. Z ostatným samozrejme súhlasím- ponuky by boli ešte porovnateľnejšie ak by boli viac ujasnené parametre. Ale nedá sa nevidieť, že za predstavením dvoch verzií CV90 je práve snaha BAE maximálne sa priblížiť požiadavkám (nech sú akékoľvek :roll: )
(Ináč, Rase "hard-kill porovnávat se soft-kill nejde?" Prečo? Hard-kill je z princípu činnosti lepšie)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Program bojového vozidla pěchoty

Příspěvek od Rase »

arten:
zkoušeli to i v Británii...
Pokud jde o hard-kill a soft-kill, tak ideální je jejich spojení, každý je trochu jiný a na něco trochu jiného (antirakety nevyřeší všechno, někdy se hodí spíš granátomety). Vezmi si třeba MUSS od EADS (je na Pumě atd.) ten je světová špička v této kategorii. Na druhé straně je zase top izraelský Iron Fist. Mě nepřijde vhodné je vyloženě srovnávat - proto se ty kategorie ani neoznačují stejně. Přestavba všech vozidel na stejný level by bylo hodně drahé a časově náročné. Takhle si komise udělá představu a upřesní co vlastně chce. Dál se to bude řešit už jen papírově. Mě osobně to přijde dostatečné a ani MO nechce testovat vozidla několik let (což by ale klidně mohlo - viz australský Land 400).
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
arten
7. Major
7. Major
Příspěvky: 2707
Registrován: 10/3/2010, 01:30

Re: Program bojového vozidla pěchoty

Příspěvek od arten »

V diskusii na AN bolo toto:
Dan: „Dobrý večer pane generále, deník E15 zveřejnil informace, že se zvažuje rozdělení tendru na pořízení nových BVP na dvě pásové platformy jednu pásovou platformu pro bojové jednotky byla zmíněná německá Puma a pro týlové jednotky jiné BVP je to pravda?“

arm. gen. Josef Bečvář: „Není to pravda.“

http://www.ceskatelevize.cz/porady/1141 ... 058130823/
Týmto je to myslím vybavené...
Rase píše:
Pokud jde o hard-kill a soft-kill, tak ideální je jejich spojení, každý je trochu jiný a na něco trochu jiného (antirakety nevyřeší všechno, někdy se hodí spíš granátomety)
Nechcem ísť off topic, ale myslel som systémy aktívne ničiace prilietajúce ciele vs. aktívne rušiče (granátomety majú všetci).
Sofistikovanejší, alebo iný typ navádzania RS nemusíš zarušiť, RPG nezarušíš. Hard kill však ničí všetko.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Rase »

Silná trojka na Dnech NATO 2017

Tak poněkud překvapivě, bude několik uchazečů o nové BVP pro AČR, představeno i na letošních Dnech NATO (16-17. září 2017). Bude zde opět představen ASCOD od firmy General Dynamics, tentokrát ale s bezosádkovou zbraňovou stanicí SAMSON Mk II od společnosti RAFAEL. Z polské výstavy MSPO bude přivezen Lynx od Rheinmetallu. Bundeswehr poprvé vyšle krom Leopardu 2 i nejnovější bojové vozidlo Puma, které vystřídá dříve prezentovaná vozidla Marder. Dodejme, že o možné prezentaci se hovořilo již loni, ale nepoštěstilo se. Tentokrát je účast potvrzená, byť pouze staticky. V dynamické ukázce se bude, tak jako loni, prezentovat vozidlo ASCOD, co se týče Lynxe, tak zde bohužel nemám informace - patrně ale půjde pouze o statickou ukázku. Je docela škoda, že se neukáže ani jedno vozidlo CV90 od BAE Systems

http://www.natodays.cz/zpravy/verejne-p ... dnech-nato

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
tomas.kotnour
podporučík
podporučík
Příspěvky: 642
Registrován: 10/9/2010, 23:43

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od tomas.kotnour »

Protože testování vozidel zajišťoval VTÚ na základě této smlouvy, můžeme se podívat na parametry, které se zkoumaly.

Obsah testování vozidel:

Hmotnosti při pohotovostní hmotnosti vozidla (Gp)
  • pohotovostní hmotnost vozidla
    rozložení hmotnosti na pravou a levou stranu (pravý a levý pás)
    měrný tlak na tvrdém podkladu
    měrný tlak na měkkém podkladu
hmotnosti při celkové (bojové) hmotnosti vozidla (Gc)
  • celková (bojová) hmotnost vozidla
    rozložení hmotnosti na pravou a levou stranu (pravý a levý pás)
    měrný tlak na tvrdém podkladu
    měrný tlak na měkkém podkladu
Rozměry při pohotovostní hmotnosti vozidla (Gp)
  • délka, šířka a výška vozidla
    světlá výška vozidla
    čelní obrysy vozidla
    boční obrysy vozidla
    stanovení vnitřního objemu vozidla
    styčná plocha pásů
    • délka styčné plochy pásů
      šířka pásů
    přední a zadní převis
    přední a zadní nájezdový úhel
    vnitřní rozchod pásů
rozměr při celkové (bojové) hmotnosti vozidla (Gc)
  • Výška vozidla
    světlá výška vozidla
    čelní obrysy vozidla
    boční obrysy vozidla
    přední a zadní nájezdový úhel
    poloměr hnacího kola
Dynamické parametry vozidla
  • výkon a točivý moment motoru
    rychlostní charakteristika
    výpočet měrného výkonu vozidla
Posouzení celkového uspořádání vozidla
  • rozdělení vnitřních prostorů vozidla
    instalace bezosádkové, nebo osádkové (dvou mužné) věže
    přepravní kapacita (osob)
    umístění hlavních skupin vozidla
    umístění zbraní a munice (ve vozidle)
Seznámení s konstrukcí a parametry zabudované zbraňové stanice / věžového kompletu – dílčí zhodnocení
  • zbraňové systémy
    • automatický kanón
      spřažený kulomet
      protitankový raketový komplet
    rozsah otáčení zbraňových a zaměřovacích subsystémů VK (náměr / odměr)
    stabilizace lafetovaných zbraní
    senzorické vybavení střelce a velitele
    • zaměřovač střelce (obzornost, dálkové dosahy)
      přístroj velitele (obzornost, dálkové dosahy)
    stabilizace zaměřovače a přístroje velitele
    způsob nabíjení a přebíjení munice do lafetovaných zbraní
    používaná munice pro kanón
    systém řízení palby (Hunter-Killer / Killer-Killer)
    možnost spojitého, celokruhového pozorování okolí vozidla osádkou
    zhodnocení možností implementace doporučených zbraňových systémů (FN-MAG) a PTRK (SPIKE-LR) do VK
Zhodnocení prvků ochrany
  • hladina (úroveň) balistické ochrany
    způsob řešení modulárního pancéřování
    možnost instalace dalších způsobů balistické ochrany (Soft Kill, Hard Kill) a posouzení účinnosti nabízených systémů aktivní balistické ochrany
    hladina (úroveň) protiminové ochrany
    možost zajištění ochrany proti IED
    možnost implementace systémů bojové identifikace (Friend or Foe)
    integrace kolektivního systému automatické CBRN ochrany
    možnost integrace CBRN systémů dle deklarace dodavatele
Zhodnocení vybraných konstrukčních prvků strojového spodku vozidla
  • provedení korby (provedení vstupních a výstupních otvorů, způsob instalace sedaček osádky a roje, zabudování pozorovacích přístrojů osádky a roje)
    způsob a rozsah pozorování okolí vozidla vezeným výsadkem
    způsob uložení zbraní a munice organického družstva
    způsob uložení munice (vezeného palebného průměru) lafetovaných zbraní
    umístění výstroje osádky a roje ve vozidle
    zhodnocení vstupních a výstupních otvorů (velikost průlezu a rampy, příp. dveří)
    zhodnocení nasedání a sesedání organického mužstva v taktickém ústrojí do/z vozidla
Jízdní zkouška - terénem
  • jízda určenou trasou v terénu (okruh)
    překonání definovaných překážek
    jízda urbanizovaným prostorem (jízda ve výtyčkami vymezeném prostoru)
    okruhová spotřeba paliva v terénu
    dojezd
    průměrná okruhová rychlost
    jízdní vlastnosti
    vnitřní hluk
Jízdní zkouška - komunikace
  • jízda určenou trasou (okruh)
    okruhová spotřeba paliva na komunikaci
    dojezd
    průměrná okruhová rychlost
    ízdní vlastnosti
    vnitřní hluk
Brzdění vozidla
  • brzdná zkouška (brzdné zpomalení)
Parametry průchodnosti vozidel
  • výstupnost
    překročivost
    minimální průměr zatáčení
Stoupavost vozidla
  • teoretický výpočet pro pohotovostní hmotnost
    teoretický výpočet pro celkovou hmotnost
    praktická stoupavost
Boční náklon
  • boční náklon na naklápěcí plošině vlevo
    boční náklon na naklápěcí plošině vpravo
    činnost motoru a agregátů v bočním náklonu
Brodění vozidel
  • úkony před broděním
    brodění s hloubkou brodu 1,2m
    jízdní ověření po brodění
    ošetření po brodění
Železniční přeprava
  • příprava vozidla na železniční přepravu
    obrys vozidla
    železniční profil dle ČSN 280312
letecká přeprava
  • Příprava vozidla na leteckou přepravu
    obrys vozidla
    porovnání s vnitřním profilem letounů C-17, Il-76MF, AN-124, A400M
Provedení střelecké zkoušky
  • střelba z místa (vozidlo v klidu) na standartní cíle typu OT/BVP (tři cíle, dálka střelby do 2 000 m)
    střelba za pohybu (vozidlo při jízdě po pojezdové dráze) na standartní cíle typu OT/BVP (tři cíle, dálka střelby do 2 000 m)
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Rase »

Skvělé podrobnosti (!) Je hodně zajímavé, co všechno muselo být testováno u všech pěti nabízených vozidel. Člověk si to takhle za stolem doma neuvědomí, ale je to pěkný seznam. Hodně mě baví datumy a tak jsem ve zprávě našel, že do 31.10. 2017, dodá VTÚ na Ministerstvo obrany většinu důležitých výsledků z porovnání vozidel, od proveditelnosti celého projektu, přes zhodnocení podvozků až po hodnocení bojových věží. Do 15.11. 2017 má VTÚ dodat celkové zhodnocení možností náhrady BVP-2. Dá se říct, že rozhodnou, jaké vozidlo je nejlepší pro AČR a přesná finanční specifika jednotlivých vozidel. Termíny pro doručení zprávy jsou závazné a v případě nesplnění smlouvy, hrozí pokuta (1%). Navíc nejde zrovna o málo peněz za zmíněné testování vozidel - celkem vyjde na více jak 10 mil. ale do částky se patrně započítávají veškeré náklady, i samotné zapůjčení vozidel, vystřílenou munici, palivo, zaplacení lidí a vše kolem. Termíny krásně pasují na dřívější prohlášení, že vítězné vozidlo bude vybráno do prosince 2017. V podstatě se dá říct, že úředníci na MO ani nebudou mít moc času na nějaké větší přemýšlení o tom, zda vybrat první, druhé nebo jiné z hodnocených vozidel. Osobně si myslím, že jen potvrdí doručenou zprávu a nejlépe hodnocené vozidlo. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo obrany chce podepsat smlouvu s dodavatelem již v roce 2018, je potřeba, nejpozději do konce roku mít vybrané vozidlo a mít tak co nejvíc času na sepsání smlouvy, jednání s dodavatelem a všechno papírování kolem. Peníze na první splátku jsou pak prý připraveny v plánu rozpočtu na rok 2019. Výroba by měla začít již v letech 2019 až 2020, přičemž první vozidla by mohla armáda převzít do roku 2025.

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Zemakt
6. Podplukovník
6. Podplukovník
Příspěvky: 11468
Registrován: 28/8/2008, 11:14
Bydliště: Cheb

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Zemakt »

2025 :shock: není to drobet pozdě, když je začnou vyrábět na přelomu dekády?
ObrázekObrázek

"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Rase »

Mno všech 210 má být dodáno do roku 2029. Tak on ten rozjezd bude určitě pomalý, lepší mít časovou rezervu. Ty časy jsou možná divné, ale vycházím z toho, co kdy kdo řekl, přeci jen nepracuju na MO a může se toho ještě hodně změnit, tak to berte hodně rámcově. Navíc nejde očekávat, že z ničeho nic se rozjede výroba v plném tempu. Pro porovnání, tak Puma se začala vyrábět od poloviny roku 2009, ale plného tempa výroby (66 ks/rok) má být dosaženo až letos (2017). 350 vozidel tak Němcům má trvat vyrobit cca 10 let
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Adamicz
vojín
vojín
Příspěvky: 14
Registrován: 12/10/2010, 14:16

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Adamicz »

Já tedy všude čtu dodávky pro AČR mezi lety 2020 a 2024. A to i na webu armády, viz.:
Resort by měl podepsat kontrakt s vítězem do konce roku 2018. Akvizice by pak mohla být naplněna mezi roky 2020 a 2024,“ vysvětlil Daniel Koštoval.
http://www.acr.army.cz/informacni-servi ... ar-135094/

U té dodávky Pum německé armádě určitě hrál roli fakt, že vozidlo bylo prakticky ve vývoji. První sériovky dostala armáda koncem roku 2010, ale to šlo jen o malou ověřovací sérii, na které pak ještě docházelo ke konstrukčním změnám.
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Rase »

Hodně doporučuju tento odkaz, kde jsou podrobně rozebraní všichni účastníci tendru pro AČR. V části o CV90 je pro mě hodně zajímavé shruntí proč není CV90 zrovna dobré vozidlo. Hlavně je tam poukázáno na švýcarský tendr Schützenpanzer 2000, jehož se účastnilo 8 vozidel, dál postoupilo CV9030, Warrior 2000 a Marder M12 s věží E4 od KUKA. Balistickou ochranu měl lepší Marder. Vadami CV90 byla špatná ergonomie, problematický střelecký systém (ne plně digitalizovaný), termokamery první generace a nejhorší věž z nabízených. Nejlépe hodnocený byl Warrior 2000 s americkou věží Delco, měl i nejlepší ergonomii, jelikož se jednalo o nové vozidlo, trpělo některými dětskými nemocemi a při testech docházelo k poruchám. Podle výrobce by byly před výrobou napraveny, ale i tak byla dána přednost CV90, jelikož mělo nejlepší poměr cena/výkon, ne proto, že by se jednalo o nejlepší vozidlo. Kvůli nespokojenosti vojáků při zkouškách, muselo být vozidlo CV90 pro Švýcarskou armádu upraveno. Motor byl nahrazen výkonnějším Scania (670 k) který splňoval emisní normu Euro II. Strop trupu byl zvášen o 100 mm a rozšířeno o 200 mm, čím se měly odbourat problémy s ergonomií a stísněným vnitřním prostorem. Výstupní vrata byla nahrazena rampou. Věž získala nový střelecký pozorovací přístroj s modernější termokamerou. Pokud jde o nevyhovující balistickou ochranu, tak ta byla vyřešena nakoupením přídavných modulů, ale pouze 40 kompletů pro 186 vozidel CV9030CH (!) většina vozidel tak nedokázala ustát ani projektily střední ráže. V plánu byla i samostatná optika se systémem hunter-killer pro velitele, ale ukázalo se to být příliš finančně nákladné.
Zajímavé je, že když na začátku tisíciletí ukončili Němci vývoj platformy NGP (51-77 t), kvůli změně vojenské situace a upřednostnění asymetrického vedení boje mimo Evropu, zkoušli schopnosti vozidel CV9030CH. Tyto zkoušky proběhly v roce 2002 a Němci se snažili najít nové bojové vozidlo pěchoty, které by nahradilo vozidlo Marder. I takto upravené CV90 dopadlo nejhůře ze všech hodnocených vozidel (!) Komise kritizovala nedostatečnou ochranu dna korby proti minám, vysoká váha vzhledem ke špatné balistické ochraně korby, a nedostatečný potenciál ku zvyšování hmotnosti (přídavné pancéřování). Bylo vyhodnoceno několik možností, ale CV9030 byl nakonec odmítnut a skončil na posledním místě všech testovaných vozidel! Německá armáda považovala za špatnou ochranu proti protipěchotním minám, že vysoká váha ve vztahu k její úrovni ochrany a nízkému růstovému potenciálu podvozku jsou klíčovými faktory, které mluvily proti nákupu CV90. Vzhledem k tomu, že žádné z vozidel splňovalo německé požadavky, byl zahájen projekt Neuer Schützenpanzer. Projekt využíval některé prvky z vozidla NGP a byl několikrát přejmenován. Nějprve nesl název Panther, později Igel a nakonec Puma. CV90 neuspělo ani v britském tendru, kde se vítězství BAE tak nějak předpokládalo (!) Více v samotném článku:

https://below-the-turret-ring.blogspot. ... -t-72.html
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Rase »

Tak místo minometné verze bude nejspíš vozidlo pro předsunuté dělostřelecké návodčí:

Varianty vozidel pro AČR:
bojové vozidlo pěchoty
velitelské vozidlo
průzkumné vozidlo
zdravotní vozidlo
ženijní vozidlo
vyprošťovací vozidlo
dělostřelecké návodčí


Pokud bude uplatněna ona opce na cca 100 dalších vozidel, můžeme očekávat verze: minometné vozidlo a protivzdušnou verzi (SHORAD) - nejlépe kombinace kanon rakety, aby mohlo fungovat i proti dronům a jako C-RAM. Možná je i verze vozidla palebné podpory s kanónem ráže 120 mm, dále stíhač tanků, které by bylo vybaveno jak zásobou PTŘS tak třeba i termobarickými střelami.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Rase »

Kdysi sme tady řešili i přepravu nové techniky. Našel jsem teď pěkné fotky přesunu těžké pásové techniky AČR po železnici. Koukal jsem, že současné vagóny by měly v pohodě stačit. Převáží se na nich jeden tank T-72 nebo dvě BVP-2. Koukal jsem, že Puma (bez přídavného pancíře) je úplně stejně široká jako T-72 (cca 3,7 m), váha je taky v pohodě, jen se místo dvou BVP, bude dát vozit jen jedno. To je ale dle mého už drobnost - stejně se nepřesouvají všechna vozidla, co Armáda vlastní. Pokud jde o tank, jako je třeba Leopard 2, tak ten je opět stejně široký jako T-72, což je v pohodě. Problém může být jen váha, ale snad je na těch vagónech nějaká rezerva nosnosti - případně by se musely pořídit i nové. Pokud by měly nosnost cca 70 tun, už by zvládly i dvě nová BVP :idea:

Obrázek

Obrázek
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Alfik »

Rase píše:Kdysi sme tady řešili i přepravu nové techniky. Našel jsem teď pěkné fotky přesunu těžké pásové techniky AČR po železnici. Koukal jsem, že současné vagóny by měly v pohodě stačit. Převáží se na nich jeden tank T-72 nebo dvě BVP-2. Koukal jsem, že Puma (bez přídavného pancíře) je úplně stejně široká jako T-72 (cca 3,7 m), váha je taky v pohodě, jen se místo dvou BVP, bude dát vozit jen jedno.
Ono je to tak, že se ta vozidla navrhují právě tak široká, aby bylo možno je vagonovat. Je to nejdůležitější důvod pro to omezení maximální šířky.
Což ovšem znamená, že je to také omezení maximální délky - protože (jak se ukázalo např. u tanku T-28 za zimní války), tank nemůže být příliš dlouhý protože pak se blbě otáčí, ideální tank na otáčení by byl čtvercový zatímco na překračování okopů apod. zase co nejdelší :) takže kompromisujeme. Dejme tomu na poměr 2:1, nebo podobně.
No a to zase znamená omezení max. hmotnosti, protože když to všechno zkompromisujeme :) tak musíme započíst tlak na půdu, a to znamená (při už zkompromisované a tím pádem známé délce) a při možné šíři pásů - které nemohou být širší než celý podvozek i kdybychom kašlali na náhony :D že ty pásy mohou být jen délka krát šířka a když tohle násobíme tím poždovaným tlakem tak nám vyjde hmotnost... a nevejde se nám tam pak ten vysněný pancíř, motor, zbraně, střelivo... a jsme zase v pérdeli, pane hrábě :D
Věčné kompromisy. A všecko kvůli vagonům! :)

PS: Na těch fotkách je k povšimnutí také to, že tank "přečuhuje" na obě strany ten vagón. A můžu vám coby býv. (za ZVS) regulovčík zodpovědně říct, že regulovat tank není vůlbec prdel - furt se jeden bojí aby mu "to" nespadlo, protože se "to" pohybuje cukáním neboť tank jak známo zatáčí smykem okolo zabržděného pásu. No a když vojáček reguluje tanky přes celý vlak, ony najíždí na zadní vagón a postupně se přesunují aby zaplnily všechny, tak couvá a ukazuje a potí se a cvaká mu prdelka aby tank ani nespadl ani jej nepřimáčkl a aby on sám třeba nezapackal o ty plechy co jsou mezi vagóny... zážitky na celý život :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 553
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od parmezano »

Takhle ,na těch fotkách jsou ty "Téčka" loženy na vozech řady Pao ( nový značení se mi nechtělo za aktiva učit) ten zvládne jenon jedno "Téčko " . Pro "Téčka" byly určený vozy řady Px ( nebo Pxx) , ty zvládly i tři "Téčka" , dvě koncově naložený a jedno v prostřed . Koncově nakládat je dneska zakázaný . dál viz tu:
http://parostroj.net/katalog/nv/clanky/Sammp/Sammp.php3
Obrázek
Uživatelský avatar
Alfik
7. Major
7. Major
Příspěvky: 4160
Registrován: 16/9/2008, 19:23
Bydliště: Jeseník

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Alfik »

My jsme vagonovali takto, tedy jeden (náklaďáky dva), ale značení vagonů si po těch létech už nepamatuji - ty se v tom vyznáš, takže asi to byly právě tyto vagony.
Zajímavé bylo, že tanky a např. Tatry 148 se musely zajistit, tedy buď špalkovat, nebo uvazovat proti směru jízdy (proti brždění), zatímco Tatry 138 se špalkovat nemusely - bylo nám vysvětleno, že starší typy (jak ty Tatry tak i tanky) byly zkoušeny při nějakých zkouškách, asi nárazových nebo rychlobrzdových (zase - ty budeš vědět přesně uoc´gou), zatímco u těch nových se na to armáda nějak vyprdla či co a dráha si postavila hlavu.
Přičemž logika byla tímto postavena na hlavu předpisem, protože není žádný důvod proč by T148 byla těžší či měla horší parkovací brzdy než T138 :)
U tanku to bylo pochopitelnější, protože T-72 byl o dost těžší než předchozí typy.
A s tím souvisí i další zajímavost. Špalkování prováděla posádka vozidla (tanku), a kontrolovali nezávisle dva lidé, jeden od dráhy a jeden právě regulovčík. A právě ten chudák záklaďák - ucho jednoroční - regulovčík, byl za správnost zašpalkování zodpovědný :)
"Zapomněli jste na syny Vorvénovy. Ztratili jste Greptrovo kladivo. Vás nikdo mstít nebude." Dr. Lazarus
Uživatelský avatar
parmezano
7. Major
7. Major
Příspěvky: 553
Registrován: 17/3/2012, 16:17

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od parmezano »

Alfik: Ten nádražák byl vozmistr, já přesto nesu kované , pokusím se na to zeptat , jednyho bývalýho vozmistra , výsledek sdělím
Obrázek
Uživatelský avatar
Barrymore
nadpraporčík
nadpraporčík
Příspěvky: 407
Registrován: 11/4/2006, 17:33

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Barrymore »

Jenom bych si dovolil vzpomínku starého zbrojnoše, že vagon musí odpovídat nákladu nejen nosností, ale i schopností vydržet bodové zatížení. Při vagonování KRTP-86 na vagony (už nevím jaké, ale jiné, než bylo předepsáno), nám ajznboňáci vysvětlili, že na těch vagonech se vozí tanky ... Chvilku po zastavení to prkna nedala a tatřička s anténou zaklekla mezi prasklá prkna tak, že jsme nemuseli ani špalkovat.
A Mistr Sun pravil: "Pokud nebyly povely dosti jasné, rozkazy dosti srozumitelné, pak je to chyba hlavního velitele."
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty

Příspěvek od Rase »

Ještě přidám pár čísel, co se týče pozemní obrněné techniky AČR.
Dle Smlouvy o konvenčních ozbrojených silách v Evropě může armáda mít ve výzbroji maximálně 957 tanků, 1 367 bojových obrněných vozidel, 767 dělostřeleckých systémů nad 100 mm, 230 bojových letounů a 50 bojových vrtulníků. K 1. lednu 2017 armáda vlastnila celkem 120 tanků T-72 (z toho 30 modernizovaných T-72M4 CZ), 439 bojových obrněných vozidel BVP-1, BVP-2 a Pandur II a 179 dělostřeleckých systémů. Kromě smluvně omezované výzbroje měla AČR také 174 lehkých obrněných vozidel, 149 vozidel se speciální nástavbou na podvozcích bojových vozidel pěchoty a obrněných transportérů nebo 40 obrněných zdravotních vozidel.
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Obrněná technika a dělostřelectvo“